חופשי-התעופה, תשעה במספר, קמו לתחייה במסגרת אמנת שיקגו משנת 1944, או בשמה המלא: The Convention on International Civil Aviation. האמנה היא מסמך מקיף שמהווה הלכה למעשה את הבסיס להסדרת הפעילות הבינ״ל של חברות מסחריות עד היום. בין השאר קובעת האמנה מהם ״The Freedoms of the Air״.

החופש הראשון, הבסיסי ביותר, הוא זכותה של חברת תעופה ממדינה אחת לטוס מעל מדינה אחרת. טריוויאלי, לא?

החופש השני מאפשר לחברת תעופה ממדינה אחת לנחות במדינה אחרת לשם תדלוק או תחזוקה נדרשת אבל מבלי להוריד או להעלות נוסעים למטוס. מה שנקרא ״עצירת טכנית״. השימוש בחופש הזה היה פופולרי הרבה יותר בעבר כשלמטוסים היה טווח טיסה מוגבל משמעותית לעומת היום.

אם אתם מעוניינים לקרוא עוד על החופשים השלישי, הרביעי, השישי, השביעי, השמיני והתשיעי –ראו את הערך הזה בויקיפדיה. ונעבור לעיקר.

מהו החופש החמישי?

החופש החמישי מאפשר לחברת תעופה למכור טיסה בין שני שדות שאינם נמצאים במדינת הבית שלה. הדגש הוא על המילה ״למכור״ משום שהחופש הוא לא רק להפעיל את הטיסה אלא האפשרות למכור כרטיסים לטיסה זו בלבד. אם לא יכלה החברה למכור את הטיסה הרי שהעצירה הייתה הופכת לעצירה טכנית, כנראה לטובת תדלוק, והטיסה כולה הייתה נקראת ״טיסה ישירה״ שבה הנוסעים לא עוזבים את המטוס עד היעד הסופי.

במקרים מסוימים ייתכן שטיסה תבצע עצירה שבה תתבצע הורדת נוסעים – אבל לא העלאה של נוסעים חדשים. כלומר, לחברה אין זכות למכור כרטיסים לחלק השני של הטיסה בנפרד. אחת הדוגמאות המוכרות ביותר לכך היא טיסת קוואנטס בין ניו-יורק ללוס-אנג׳לס.

למה כדאי להפעיל טיסות במסגרת החופש החמישי?

הסיבה העיקרית היא כדי שהחברה תוכל לשרת שני יעדים שונים ׳במכה אחת׳, לרוב משום שאין מספיק ביקוש כדי להצדיק טיסה לכל אחד מהיעדים בנפרד.

ישנן סיבות נוספות שיכולות להיות נכונות וביניהן הרצון של החברה להיכנס לתחרות מכוונת על שוק משני, ניצול יעיל יותר של צי המטוסים, חיסכון בעלויות חנייה בשדות יקרים ועוד.

למה טיסות חופש חמישי כ״כ אטרקטיביות?

לרוב אלו טיסות קצרות בין יעדים קרובים. אך בעוד טיסות קצרות בדר״כ מופעלות ע״י מטוסים צרי-גוף המציעים מוצרים בינוניים – טיסות חופש חמישי מופעלות ע״י מטוסים רחבי-גוף שנדרשו קודם לכן לטוס קטע טיסה ארוך אל היעד הראשון ובהתאם מציעים מוצרים מצוינים. כך, למשל, תוכלו לשבת במחלקת העסקים הטובה ביותר בעולם למשך פחות משעתיים – בעלות סבירה.

עשר דוגמאות לטיסות חופש חמישי

הונג-קונג לבנגקוק / קנייה איירוויס / בואינג 787-800 דרימליינר

לא מעט חברות תעופה פועלות בקו הזה, לרבות מספר טיסות חופש חמישי למעשה, אבל זו הזדמנות מצוינת לנסות את אחת מחברות התעופה המודרניות והמעניינות ביותר באפריקה. לחברה יש שישה מטוסים מדגם זה.

פרנקפורט לניו-יורק / סינגפור איירליינס / איירבאס A380 

סינגפור-איירליינס, מתחרה קבועה על תואר החברה הטובה בעולם, הפעילה במשך שנים רבות את קו הטיסה הארוך בעולם בין סינגפור לניו-יורק עם מטוס בואינג 777-200ER שכולו מחלקת עסקים. לצערנו הקו בוטל מטעמים כלכליים והטיסה האחרונה התקיימה בנובמבר 2013. כיום מפעילה החברה את ה-A380 שלה בין סינגפור לניו-יורק דרך פרנקפורט (בסיסה העיקרי של לופטהנזה, שותפתה בברית).

סאו פאולו לבואנוס איירס / טורקיש איירליינס / בואינג 777-300

אלופת העולם בטיסות חופש חמישי ומי שמתיימרת להיות חברת התעופה הגדולה בעולם יום אחד, טורקיש איירליינס, טסה בין שתי הערים המרכזיות בדרום-אמריקה. ואומנם בקו הזה גם החברות המקומיות מציעות מוצרים סבירים – טורקיש משתמשת במטוס הטוב ביותר בצי שלה שכולל, בין השאר, מחלקת עסקים חדישה עם מושבי-מיטה ותפריט אוכל מובחר במיוחד.

לוס אנג׳לס ללונדון / אייר ניו-זילנד / בואינג 777-300ER

אוקיי, אני יודע, בקו הזה טסים ממילא מטוסים רחבי-גוף עם מוצרים מצוינים. בריטיש, למשל, מפעילה בקו הזה את מטוסי ה-A380 שלה. אבל היי, עזבו אתכם מהקלאסיקות, אנחנו מדברים כאן על אייר ניו-זילנד שרק צריך לראות כמה מסרטוני בטיחות הטיסה שלה כדי לדעת שמגיע לה להיות בעדיפות ראשונה בכל קו שבו היא פועלת, נקודה.

אוסקה להונג-קונג / אייר אינדיה / בואינג 787-800 דרימליינר

כמה מכם ידעו שהקו הזה קיים? רגע, נתחיל אחרת: כמה מכם ידעו שאייר אינדיה מפעילה מטוסי דרימליינר? אחד היתרונות של מטוס החלומות, כך כולם טוענים, שהוא מאפשר לחברות תעופה להפעיל קוים שפשוט בלתי-אפשריים כלכלית עם מטוסים אחרים. הרי מדובר במטוס מהיר, חסכוני בדלק בהפרש ניכר ממטוסים ישנים ממנו אבל עדיין בעל קיבולת שפויה שלא כמו כמה מטוסי ענק. אז ההודים בחרו להטיס אותו לאוסקה, מכל המקומות, דרך הונג-קונג. כרטיסים במחלקת התיירים מתחילים מתחת ל-200$ לכיוון אחד.

ניו-יורק לוונקובר / קתאי פסיפיק / בואינג 777-300ER 

החברה הטובה ביותר בעולם, לפחות ע״פ פרסי SkyTrax האחרונים, מפעילה טיסת חופש חמישי מעניינת במיוחד בין קצותיה של צפון-אמריקה. 25,000 מיילים של אמריקן יספיקו לכם כדי לנסות את מחלקת העסקים המעוטרת של החברה בטיסה של שש שעות.

סידני לאוקלנד / אמירטס / איירבאס A380

החברה העשירה-בהגזמה מהמפרץ הפרסי טסה לסידני במטוסי A380 (כמו לכל יעד אחר בערך) שממשיכים משם, אחת ליום, לאוקלנד. לרוב 500$ יספיקו בשביל כרטיס במחלקת העסקים לטיסה של בערך שלוש שעות (אבל היי, זו עסקה לא רעה למי שמעולם לא טס ב-A380 או רוצה לנסות את אמירטס ולא מוכן לנחות בדובאי).

בנגקוק להאנוי / קטאר איירוויס / בואינג 777-300ER

קטאר איירוויס טסה לשני יעדים בויטנאם – האנוי והוצי׳מין-סיטי. הטיסה היומית להאנוי עוצרת בשדה התעופה הבינ״ל בבנגקוק שבו נוסעים יכולים לרדת ולעלות. כרטיס בונוס במחלקת התיירים לטיסה הקצרה הזאת, כ-617 מיילים סה״כ, ניתן לרכוש תמורת 4500 אוויוס של בריטיש איירוויס וכמה עשרות דולרים במסים. אבל כדאי לבדוק גם את המחיר הרגיל שיכול להיות קרוב ל-100$.

מדריד לפרנקפורט / לאן איירליינס / בואינג 787-800 דרימליינר

אולי טיסת החופש החמישי המעניינת ביותר בתוך אירופה. לאן מציעה מושבי מיטה-שטוחה במחלקת העסקים של הדרימליינר ותוכלו להנות מהמושבים האלו, הלוך וחזור, תמורת 250 יורו ומעלה. או, לחילופין, תוכלו לנצל אוויוס או כל מטבע אחר מברית OneWorld לטובת כרטיס בונוס.

בריסל לניוארק / ג׳ט איירוויס / איירבאס A330-200

טיסת חופש חמישי שנחשבת לסוד בקרב חברי מועדון AAdvantage. למה? משום שג׳ט איירוויס היא שותפה של אמריקן, שלא מתוך ברית OneWorld, ולכן ניתן לממש מיילים לטובת הטיסה הטרנסאטלנטית הזאת. ומכיוון שהיא לא מוכרת לרוב הנוסעים – זמינות מושבי הבונוס שלה טובה למדי באופן קבוע. בריסל, אגב, בהחלט שווה ביקור.

נתראה באוויר!

4 תגובות

השאר תגובה