להערכתי מועדון AAdvantage הוא אולי מועדון התעופה הטוב ביותר בשוק ובפרט הטוב ביותר לנוסעים תכופים שטסים מעל 100,000 מיילים בשנה. זו לא אמירה אבסולוטית, כמובן, וכל נוסע צריך לעשות את החשבון הנכון לו, אבל למועדון של אמריקן יתרונות רבים שכמעט ולא מצויים במועדוני תעופה אחרים.

אני עצמי מחזיק כיום את הסטטוס הגבוה ביותר במועדון – אקזקיוטיב פלטינום (EXP) – וככל הנראה אמשיך להחזיק בו גם בשנים הבאות. למרות השינויים שאפרט בהמשך הפוסט.

כיצד נמדד מועדון תעופה?

בפשטות, בעיניי מועדון תעופה נמדד ע״פ חמישה משתנים עיקריים:

  • הדרך להשגת סטטוס

  • הטבות לבעלי סטטוס

  • קלות צבירת המיילים

  • אפשרויות מימוש מיילים

  • שירות לקוחות

חשוב לזכור שאלו הם מאפיינים של מועדון תעופה שאינו בהחלט מייצג את חברת התעופה לה הוא שייך. לדוגמה: דלתא היא כמעט ללא ספק חברת התעופה הטובה בצפון-אמריקה, בבחינת אינספור משתנים כמו איכות השירות, נתוני פעילות, אחידות המוצר ועוד, אבל החברה מפעילה מועדון תעופה (SkyMiles) נוראי כמעט מכל בחינה.

 וכעת, אחרי ההקדמה הנדרשת, אלו השינויים במועדון AAdvantage.

1. הדרך לסטטוס משתנה

כיום חברי מועדון יכולים להשיג סטטוס גבוה בשלוש דרכים שונות: מיילים לסטטוס (EQM), נקודות לסטטוס (EQP) וקטעי טיסה (EQS). כל אחת מהדרכים הייתה מתאימה יותר עבור סוג מסוים של נוסעים. כך, למשל, כרטיס מוזל במחלקת התיירים יכל לצבור 100% ממרחק הטיסה במיילים לסטטוס אבל רק 50% ממרחק הטיסה בנקודות לסטטוס – בעוד כרטיס במחלקת העסקים באותה טיסה יכל לצבור את אותו מספר של מיילים אבל 150% ממרחק הטיסה בנקודות לסטטוס.

זוהי הטבלה הנוכחית לצבירת מיילים/נקודות לסטטוס מטיסות אמריקן:

תחת תנאי המועדון החדשים, שייכנסו לתוקף ב-1 לינואר 2016, תבוטל לגמרי צבירת הנקודות לסטטוס אבל צבירת המיילים לסטטוס תעשה קלה יותר. כלומר, כאמירה כללית, מדובר בשינוי חיובי שייקצר בפועל את הדרך להשגת הסטטוס עבור רוב חברי המועדון (ואני ביניהם כנראה).

השיטה החדשה לצבירת המיילים לסטטוס (EQM) נראית כך:

המשמעות היא שרוכשי הכרטיסים המוזלים, שנהגו להשיג סטטוס באמצעות EQM, לא נפגעו משום שכל מחלקות הכרטוס יצברו מיילים לסטטוס לפי 100% ממרחק הטיסה. נוסעים שבדר״כ טסים עם כרטיסים יקרים ובמחלקות היוקרה, שנהגו להשיג סטטוס באמצעות EQP, יהנו מקצב צבירת מיילים לסטטוס גבוה יותר ממה שקיים כעת (200% לעומת 150%). מי שירכוש כרטיס גמיש במחלקות היוקרה, ואנחנו מדברים על מחירים מופקעים, יהנה מצבירת מיילים לסטטוס בקצב כפול ממה שקיים כעת (300% לעומת 150%).

במקביל חלו שינויים גם בטבלאות צבירת המיילים לסטטוס מטיסות השותפות של אמריקן בברית. כאן הבשורות שליליות אם כי הוגנות. כעת מחלקות כרטוס רבות יצברו 50% ממרחק הטיסה או אפילו פחות מכך לעומת המצב הנוכחי שבו מחלקות כרטוס רבות צוברות 100% ממרחק הטיסה. ראו, לדוגמה, את טבלת צבירת המיילים/נקודות מטיסות בריטיש לפני ואחרי:

החל מ-2016 הסטטוס יהיה תקף למשך כל השנה שבה הושג, כל השנה שאחריה ועד ל-31 לינואר בשנה שאחריה. כלומר, תוקפו יקוצר בחודש אחד לעומת המצב הנוכחי שבו הסטטוס תקף עד ה-28 לפברואר. חברי מועדון שישיגו סטטוס במהלך 2016 יהנו מההטבות שלו עד ה-31 לינואר 2018.

2. המדרגות להשגת הסטטוס משתנות מעט

כיום הקריטריונים להשגת סטטוס גבוה הם:

גולד: 25,000 מיילים לסטטוס (EQM) – או – 25,000 נקודות לסטטוס (EQP) – או – 25 קטעי טיסה (EQS).

פלטינום: 50,000 מיילים לסטטוס (EQM) – או – 50,000 נקודות לסטטוס (EQP) – או – 50 קטעי טיסה (EQS).

אקזקיוטיב פלטינום: 100,000 מיילים לסטטוס (EQM) – או – 100,000 נקודות לסטטוס (EQP) – או – 100 קטעי טיסה (EQS).

החל מה-1 לינואר 2016 הקריטריונים יהיו:

גולד: 25,000 מיילים לסטטוס (EQM) – או – 30 קטעי טיסה (EQS).

פלטינום: 50,000 מיילים לסטטוס (EQM) – או – 60 קטעי טיסה (EQS).

אקזקיוטיב פלטינום: 100,000 מיילים לסטטוס (EQM) – או – 120 קטעי טיסה (EQS).

3. בעלי סטטוס אקזקיוטיב פלטינום מקבלים פחות

בעלי הסטטוס הגבוה ביותר במועדון של אמריקן נהנים מאוסף הטבות שכמעט ואין שני לו בתעשייה וביניהן פטור מכמעט כל העמלות הקיימות, שירות לקוחות מיוחד, כניסה לטרקליני מחלקה ראשונה גם כשטסים במחלקת התיירים ועוד ועוד.

ההטבה שלדעת רבים היא הטובה מכולן היא קבלת שמונה שוברי שדרוג עם השגת/חידוש הסטטוס בכל שנה. השוברים האלו נקראים Systemwide Upgrades, או בקיצור SWU, אך מוכרים גם בשם המקוצר eVIP. כתבתי על השוברים האלו בעבר, והם אחת ההטבות האהובות עלי. בקצרה: כל שובר מאפשר לקבל שדרוג מחלקת השירות עד שלושה קטעי טיסה רצופים בכיוון אחד בטיסות של אמריקן לכל מקום בעולם.

חברי מועדון שישיגו סטטוס אקזקיוטיב פלטינום עד ה-31 לדצמבר 2015 יזכו עדיין לקבל שמונה שוברי שדרוג אך בשנת הסטטוס הבאה, המתחילה ב-1 לינואר, יוענקו לבעלי סטטוס זה רק ארבעה שוברים עם הגיעם לקריטריון הסטטוס. אבל, הם יוכלו לזכות בשני שוברים נוספים אם יגיעו לרף 150,000 מיילים לסטטוס ושני שוברים נוספים, סה״כ שמונה, אם יגיעו לרף 200,000 מיילים לסטטוס.

מכיוון שהחל מה-1 לינואר יהיה קל יותר לצבור מיילים לסטטוס, באופן די משמעותי, ייתכן בהחלט שרבים מבעלי הסטטוס הזה לא ייפגעו משמעותית מהתנאים החדשים כי יוכלו בקלות יחסית להגיע לרף ה-150,000 מיילים לסטטוס לפחות אם לא לרף הבא בתור.

היתרון הוא, או לפחות כך אפשר לטעון, שהתנאים החדשים יובילו לירידה במספר הכללי של השוברים ׳המערכת׳ ובעצם תהיה פחות תחרות לשדרוג. כך לבעלי הסטטוס אולי יהיו פחות שוברים לשימוש אבל יהיה להם גם סיכוי גבוה יותר לקבל את השדרוג. בעיניי זו טענה חלשה יחסית כי גם במצב הנוכחי השוברים האלו נהנים מאחוזי הצלחה גבוהים למדי. לי באופן אישי קרו רק שני מקרים שבהם ביקשתי שדרוג באמצעות שובר ולא קיבלתי אותו – ואחד מהמקרים היה צפוי לחלוטין כך שאפילו לא התאכזבתי.

4. טבלאות מימוש המיילים יעברו הרעה בולטת

אוקיי, חשוב להתחיל מכאן: טבלאות המימוש הנוכחיות של אמריקן סובלות מתמחור-חסר מפתיע ביחס למה שאפשר למצוא אצל מועדוני תעופה מתחרים. או במילים אחרות: נכון לכרגע הרבה מאוד כרטיסי בונוס שאמריקן מציעה פשוט זולים מדי. ברצינות, רק 40,000 מיילים כדי לטוס במחלקה הראשונה של אתיהאד איירוויס מכל שדה באירופה לכל שדה במזרח התיכון או בהודו?

כאמור הטבלאות הנוכחיות אטרקטיביות מאוד. יש בהן הרבה מאוד, מה שנקרא, Sweet-Spots. ואולי במיוחד למי שת״א הוא שדה הבית שלו משום שישראל מוגדרת כחלק מאזור המזרח התיכון שמוצמד לאזור תת-היבשת ההודית.

הטבלאות החדשות, שייכנסו לתוקף ב-22 למרץ 2016, כוללות ברובן המוחלט שינויים שליליים מאוד. מחירם של חלק מכרטיסי הבונוס עלה בעשרות אחוזים – כשהנפגעים העיקריים, באופן צפוי לחלוטין, הם כרטיסי הבונוס במחלקה הראשונה. זאת בהתאם למדיניות שבה נקטו גם דלתא וגם יונייטד עוד קודם.

אתם מוזמנים לראות את כל הטבלאות בעצמכם, ובינתיים אוסיף כאן בפוסט את הטבלאות הישנה והחדשה ליציאה מאזור המזרח התיכון ותת-היבשת ההודית (כלומר, ליציאה מת״א). שימו לב לעליות החדות שיש בכרטיסים מסוימים כמו לאזור הפסיפיק, לאסיה ולאירופה.

כרטיסי בונוס שיירכשו עד ה-22 למרץ 2016:

כרטיסי בונוס שיירכשו החל מה-22 למרץ 2016:

מחירם של כרטיסי בונוס במחלקת התיירים לא השתנה באופן דרמטי במיוחד ואפילו, במקרים מסוימים, ירד. כך, למשל, אמריקן מציעה כרטיסי בונוס חדשים לטיסות קצרות בתוך ארה״ב שעלותם רק 7,500 מיילים לכיוון לעומת כרטיס רגיל בתוך ארה״ב שעלותו 12,500 מיילים לכיוון. כרטיסים מסוימים גם מחוץ לארה״ב רואים ירידה במחיר אך רובם המוחלט של הכרטיסים הופכים יקרים יותר.

כרטיסי בונוס במחלקת העסקים, ככלל, ספגו עליות בטווח ממוצע של 20% עד 40%. ויחד עם זאת, המחירים החדשים סה״כ עומדים בתחרות ישירה עם המחירים של יונייטד ודלתא. מרבית כרטיסי הבונוס שאני רוכש הם במחלקת העסקים אך דעתי היא שסה״כ הטבלאות החדשות הוגנות ועדיין יש בהן אפשרויות אטרקטיביות.

כרטיסי בונוס במחלקה הראשונה נפגעו כמעט אנושות. במקרים מסוימים עלותם קפצה ב-50% ויותר. ואומנם טיסה במחלקה ראשונה היא חוויה שאין שניה לה (לא התאפקתי) אני חושב שמעתה חברי מועדון רבים יעדיפו לנצל את המיילים שלהם לכרטיסי בונוס במחלקת העסקים לפחות בקוים בהם חברות התעופה הרלוונטיות מציעות מחלקת עסקים מודרנית עם מושבי מיטה-שטוחה. התוספת הדרושה עבור המחלקה הראשונה פשוט לא מצדיקה את עצמה ברוב המקרים.

5. צבירת המיילים למימוש תהפוך מבוססת-הוצאה

מאז שדלתא ויונייטד עברו למודל מבוסס-הוצאה, בשנתיים האחרונות, כל העיניים הופנו לאמריקן. כל מביני העניין שאלו אחד את השני ואת נציגי אמריקן בדרגים השונים: האם אמריקן תשמור על המועדון שלה ייחודי ותאפשר לחבריו לצבור מיילים למימוש ע״פ מרחקי הטיסות שלהם – או שמע תעתיק את מתחרותיה הגדולות ותבחר גם היא במודל מבוסס-הוצאה?

לאורך השנתיים האחרונות התשובה הקבועה הייתה שאמריקן עסוקה במיזוג עם יו-אס איירוויס וכל עוד התהליך רץ אין בכוונתה לשנות את מודל צבירת המיילים למימוש. ובכן, התהליך הושלם בהצלחה לפני חודש, ב-17 לאוקטובר 2015, והנה לנו ההודעה שאמריקן לא תשאיר את AAdvantage במודל הנוכחי.

עדיין אין תאריך להחלת המודל החדש אבל אמריקן מסרה שזה יקרה בחצי השני של 2016. מאותה עת חברי המועדון יצברו מיילים למימוש (RDM) כשנגזרת מעלות הכרטיס שלהם (מחיר בסיס + היטל דלק, ללא מסים). וזו, חברים, פגיעה אמיתית בערך הכי בסיסי של מועדוני תעופה באשר הם: לתגמל על נאמנות ולא על עומק הארנק.

נכון להיום הבונוסים בצבירת המיילים לבעלי הסטטוסים הגבוהים הם 25% לגולד ו-100% לפלטינום ולאקזקיוטיב פלטינום. ע״פ המודל החדש, שאמור ייכנס לתוקף רק בחודשים האחרונים של השנה הבאה, חברי מועדון ללא סטטוס יזכו ל-5 מיילים למימוש עבור כל דולר בעלות הכרטיס, בעלי סטטוס גולד ל-7 (בונוס של 40%), בעלי סטטוס פלטינום ל-8 (בונוס של 60%) ובעלי סטטוס אקזיוטיב פלטינום ל-11 (בונוס של 120%).

לסיכום

מועדון AAdvantage בגרסת 2016 הוא בעיקר חדשות רעות. פה ושם ישנם יתרונות, ובמיוחד הוצאתם משימוש של הנקודות לסטטוס, אך לעומתם חסרונות רבים כמו טבלאות המימוש הפחות-אטרקטיביות בלשון המעטה, קיצוץ מספר השוברים לבעלי סטטוס אקזיוקטיב פלטינום והמעבר למודל מבוסס-הוצאה בשנה הבאה שהוא בעיניי פגיעה ישירה באידיאולוגיה של המועדון.

יחד עם זאת, השינויים האלו הם קודם כל מחוייבי המציאות. הם היו צפויים, הם הגיוניים, הם הוגנים והם סה״כ יישור קו אחד גדול של אמריקן עם שתי המתחרות הגדולות שלה יונייטד ודלתא. אני לא חייב לאהוב את כל השינויים או להסכים עם ההגיון שלהם אבל אני כן מבין את הנימוקים ואני כן מאמין שסה״כ מדובר בשינויים פחות קשים מאלו שרבים חשבו שיגיעו.

ישנם שלושה דברים שאני לא אוהב באופן אישי במציאות החדשה של אמריקן:

  • שהדרך לסטטוס אקזקיוטיב פלטינום הפכה לקצרה יותר.

    התוצאה הישירה היא שיהיו יותר חברי מועדון בסטטוס הזה ומכיוון שבריכת ההטבות לא גדלה הרי שיהיה מאבק חריף יותר על כל הטבה. טרקלינים יהפכו צפופים יותר, שוברים יהיו קשים יותר למימוש, תורים יתארכו וכו׳. הייתי שמח הרבה יותר אם, לדוגמה, אמריקן הייתה מציעה סטטוס גבוה נוסף ברף ה-200,000 מיילים לשנה עם הטבות נוספות או לחילופין הייתה פשוט מעלה את הדרישות לסטטוס אקזיוטיב פלטינום לדוגמה לרף של 150,000 מיילים או 150 קטעי טיסה.

  • שהמועדון בחר לעבור למודל מבוסס-הוצאה.

    מועדון תעופה בבסיסו נועד לתגמל נוסעים על נאמנותם לחברת התעופה, למסד את מערכת היחסים של החברה איתם ולהעניק להם הטבות ביחס סה״כ ישיר לפעילות שלהם. המודל ההיסטורי של צבירת מיילים, לסטטוס ולמימוש, ע״פ מרחק הטיסות הוא הגיוני מאוד משום שמרחק הטיסה הוא מדד יחסית נכון להיקף הזמן שמבלה הנוסע עם חברת התעופה. באמצעות מועדון התעופה החברה אומרת לו: אתה ממשיך לבלות דווקא איתנו את הזמן שלך, ממשיך לבחור בנו כבחירה ראשונה, ממשיך להיות לקוח נאמן – ואנחנו נדאג שבכל פעם שתחזור אלינו, גם עם כרטיס זול ליעד קרוב, אנחנו נדאג לך.

    במודל מבוסס-הוצאה החברה לא מתגמלת את הנאמנות של הנוסעים או את הזמן שהם מבלים בטיסות החברה אלא מתגמלת את המוכנות שלהם לשלם דווקא לה. או, במקרים רבים, את המוכנות של המעסיק שלהם לשלם דווקא לה. מועדון התעופה הופך להיות מכשיר פיננסי שמייצר סוג-של קאשבק עבור הנוסעים במקום לייצר מערכת יחסים ביניהם לחברה שבבסיסה נאמנות.

  • שכרטיסי הבונוס במחלקה הראשונה הופכים יקרים כ״כ.

    כאן, מבחינתי, מדובר בנזק היקפי. כשכרטיסי הבונוס במחלקה הראשונה הופכים יקרים יותר כך יהיו חברי מועדון רבים יותר שיעדיפו כרטיסי בונוס במחלקת העסקים והתחרות על אותם כרטיסים, שהם מטרתי העיקרית למימוש מיילים, רק תגבר.

    מחלקות העסקים החדשות של החברות המובילות בעולם הן לא פחות ממצויינות. טובות יותר מכל המחלקות הראשונות שהיו קיימות לפני פחות מעשור. ככל שהמגמה ממשיכה הפער בין המחלקה הראשונה למחלקת העסקים מצטמטם ובכלל חברות רבות בחרו לוותר על הפעלת מחלקה ראשונה בצי שלהן לגמרי. גם תחת טבלאות המימוש הנוכחיות אני בדר״כ מתקשה להצדיק את תשלום הפרמיה לטובת כרטיס בונוס במחלקה הראשונה לעומת מחלקת העסקים – אם כי לפעמים אני כן מתפתה.

    עליות המחירים של כרטיסים רבים במחלקת העסקים הן פגיעה אמיתית בערך המיילים. אם כיום אני מעריך מיילים של אמריקן ב-2 סנט/מייל לכל הפחות, אפילו 2.5 סנט/מייל, הרי שאחרי ה-22 למרץ 2016, ערב החלפת טבלאות המימוש, כנראה שאתן לאותם מיילים ערך של קרוב ל-1.5 סנט/מייל בלבד. שהרי אז אצטרך להוסיף בין 20% ל-40% יותר מיילים עבור אותם כרטיסי בונוס שאני רגיל לרכוש כיום.

7 תגובות

  1. אנטומיה של כרטיס: לחוף המערבי וחזרה – FlyingOut

    […] המועדון של אמריקן עבר ב-1 לאוגוסט למודל צבירת מיילים מבוסס הוצאה. המודל הזה רלוונטי רק לכרטיסים של אמריקן ולטיסות של אמריקן בעוד כרטיסים של השותפות של אמריקן צוברים מיילים בהתאם למרחק הטיסה ומחלקת הכרטוס. לפרטים נוספים ראו את הפוסט הזה. […]

    הגב

השאר תגובה