גירסה עדכנית של הפוסט הזה אני מפרסם אחת לכמה חודשים (בפעם האחרונה באמצע אוגוסט השנה). רוב הטקסט בפוסט הזה, אם כן, מועתק ישירות מהפוסט הקודם באותה הכותרת – אבל דאגתי לעדכן את מה שצריך לעדכן.

לצורך הנוחות אשתמש בפוסט זה במילה ׳נקודות׳ גם כאשר מדובר על מועדון תעופה שמשתמש במיילים בתור מטבע.

המערכת המוניטרית של הנקודות

מועדוני תעופה ומועדוני מלונות הגיעו לעולם ככלי לשיווק, שימור לקוחות, תגמול על נאמנות וכיוצ״ב. מטרתם העיקרית היא לספק תמריצים ללקוחות לבחור באותם מותגים פעם אחר פעם אפילו כשהמחיר גבוה יותר או שמאפייני המוצר נוחים פחות. כלומר, לגרום ללקוח להעריך את המותג ברמה כזאת שיהיה קשה יחסית לפתות אותו לבחור באחר. אחד התמריצים היעילים ביותר הוא השימוש בנקודות.

נקודות הן מטבע וירטואלי שמנפיק מועדון הלקוחות והוא ששולט בערכו. איך? באמצעות שינוי מתמיד של אפשרויות הצבירה והמימוש.

בימינו מועדוני לקוחות הם גופים עצמאיים שלפעמים אחראים לאחוז גבוה מאוד מרווחי החברההאם. למעשה, במקרים מסוימים צצו הערכות שווי לפיהן מועדון תעופה מסוים הוא בעל שווי ריאלי גבוה יותר מהשווי הריאלי של חברת התעופה שאותה הוא משרת. הזוי, כן? מועדוני הלקוחות הם רווחיים כ״כ כי עיקר עבודתם הוא המסחר בנקודות שהם מנפיקיםובין השאר מכירת נקודות לגופים מוסדיים גדולים שמעבירים אותן הלאהוהם פחות מתעסקים בשיפור חוויית הנוסעים ו/או תגמול נאמנות. לפעמים המועדונים האלו ממש שוכחים את השורשים שלהם.

על כל פנים, ערכן של הנקודות נגזר מהתנאים שקובע המועדון: כמה נקודות ניתן לצבור מכל טיסה או מכל שהייה במלון, כמה נקודות ניתן לצבור מפעילות עם שותפים (לינה במלונות, שכירת רכב וכו׳), מה יחס ההמרה מול נקודות של מועדונים אחרים (במידה ואפשר בכלל), כמה נקודות דרושות לכרטיס בונוס או ללילהבונוס, מהם התנאים של כרטיסי הבונוס ועוד ועוד משתנים שכולם בשליטת המועדון.

ערכן הריאלי של נקודות

בהמשך הפוסט אתייחס לערכן הריאלי של נקודות של שמונה מועדוני תעופה ושישה מועדוני מלונות,  אותם מועדונים אליהם התייחסתי בפוסט הקודם, ואסביר בקצרה אם ולמה השתנתה ההערכה שלי מאז.

הערכים המובאים למטה הם בדולרים אמריקניים לכל 1,000 נקודות למעט עבור מועדון הנוסע המתמיד של אלעל.

תרגישו חופשי לדלג ישר למועדונים שמעניינים אתכם.

מועדון תעופה: Miles&More (קבוצת לופטהנזה)

שווי ריאלי: 13$ ל-1,000 מיילים

הערכה קודמת: 13$ ל-1,000 מיילים

בטבלאות המימוש של המועדון ישנן הזדמנויות מעניינות, ובפרט לתושבי ישראל ביציאה מישראל לכיוון מערב, אבל המועדון גובה היטלדלק על כרטיסי בונוס ולכן מלכתחילה המיילים שלו שווים יחסית פחות משל מועדונים מתחרים שאינם גובים היטלדלק ברוב המקרים. שינוי חיובי אחד שהוחל ממש בימים האחרונים הוא במנוע החיפוש באתר המועדון שכעת מסוגל להציג זמינות מושבי בונוס בטיסות של כמעט כל השותפות של המועדון ולהזמין כרטיסי בונוס בנוחות גבוהה. זה אומנם לא משנה את מחירם של כרטיסי הבונוס האלו הופך את השימוש במיילים לנוח יותר מה שבהכרח מעלה את ערכם. יחד עם זאת, בחרתי שלא להעלות את הערכת השווי הפעם אחרי שהעלתי אותה בפעם שעברה.

מועדון תעופה: AAdvantage (אמריקן)

שווי ריאלי: 14$ ל-1,000 מיילים

הערכה קודמת: 14$ ל-1,000 מיילים

השארתי את הערכת השווי כפי שהייתה על אף שהמועדון ביצע לפחות שינוי שלילי אחד בינתיים – הגבלת מספר קטעי הטיסה בכרטיסי בונוס. אמריקן ממשיכה להציע זמינות מושבי בונוס נמוכה מאוד, עד כדי לא קיימת, בטיסותיה שלה – וזו אחת הסיבות לירידת ערך המיילים בשנים האחרונות – אבל לפחות ניתן למצוא זמינות מושבי בונוס בריאה למדי אצל מרבית השותפות של המועדון וביניהן מספר חברות שנוחתות בנתב״ג. טבלאות המימוש של המועדון סה״כ הוגנות ביחס למועדונים מתחרים.

מועדון תעופה: FlyingBlue (אייר פראנס וק.ל.מ)

שווי ריאלי: 12$ ל-1,000 מיילים

הערכה קודמת: 11$ ל-1,000 מיילים

כמעט ולא חלו שינויים שצריכים להשפיע על הערכת שווי המיילים. כדאי לזכור שהמועדון גובה היטלדלק על כרטיסי הבונוס שלו אבל כרטיס בונוס הלוך/חזור במחלקת התיירים מת״א לאירופה דורש רק 25,000 מיילים. העלתי במעט את הערכת השווי משום שאני ממשיך למצוא זמינות בריאה של מושבי בונוס בטיסות הברית, לפחות באזור אירופה, ומשום שהמועדון ממשיך להגדיל את רשת השותפים שלו עם הזדמנויות נוספות למימוש וצבירה של מיילים. המועדון עתיד להפוך להיות מבוסס-הוצאה בשנה הבאה, וזה אומנם חיסרון, אך אין לכך נגיעה לשווי המיילים.

מועדון התעופה: MileagePlus (יונייטד)

שווי ריאלי: 13$ ל-1,000 מיילים

הערכה קודמת: 13$ ל-1,000 מיילים

ב-1 לנובמבר נכנסו לתוקף שינויים משמעותיים בטבלאות המימוש של המועדון. זה בהחלט הוריד את ערך המיילים אך שקללתי את זה כבר בהערכת השווי הקודמת. טבלאות המימוש של המועדון עדיין אטרקטיביות מספיק, בעיניי, והמועדון לא גובה היטל-דלק על כרטיסי הבונוס שלו. בנוסף, נוחות השימוש במועדון והקלות בשמירת המיילים בו הופכים את המיילים לבעלי ערך די גבוה אם כי לא גבוה כמו של מועדונים אחרים.

מועדון תעופה: SkyMiles (דלתא)

שווי ריאלי: 9$ ל-1,000 מיילים

הערכה קודמת: 9$ ל-1,000 מיילים

דלתא היא חברת תעופה מצוינת, מהרבה בחינות אולי הטובה בארה״ב, אבל מועדון התעופה שלה הוא פשוט בלאגן אחד גדול. טבלאות מימוש דינמיות וסודיות? ברצינות? בשנתיים האחרונות הבלאגן רק העמיק וגם בחודשים האחרונים, מאז פרסמתי את הערכת השווי הקודמת, ביצע המועדון מספר קטן של שינויים בטבלאות המימוש הסודיות שלו ללא הודעה מראש. חוסר הבהירות הזה בהחלט תורם לירידת ערכם של המיילים. אך יש לזכור שהמועדון לא גובה היטל-דלק על כרטיסי הבונוס שלו.

מועדון תעופה: Executive Club (בריטיש)

שווי ריאלי: 14$ ל-1,000 אוויוס

הערכה קודמת: 12$ ל-1,000 אוויוס

לא חלו שינויים משמעותיים במועדון בתקופה האחרונה למעט העובדה שהוא ממשיך לשכלל את תמחור כרטיסי הבונוס שלו במועדון של Peak/Off-peak. כרטיס בונוס בכיוון-אחד מת״א ללונדון, או בחזרה, מתחיל כעת ממחיר של 5,000 אוויוס בלבד (בתוספת סכום לא מבוטל במסים שמגיע עד בערך 350$ לכרטיס הלוך/חזור!). לאחרונה החלה לפעול גם חברת לבל, חברה-בת נוספת של תאגיד IAG, וגם היא רואה באוויוס כמטבע שלה. סה״כ המועדון ממשיך לצעוד בכיוון חיובי ולהישאר אחד ממועדוני התעופה המובילים באירופה ואולי המוביל שבהם.

מועדון תעופה: MileagePlan (אלסקה איירליינס)

שווי ריאלי: 18$ ל-1,000 מיילים

הערכה קודמת: 20$ ל-1,000 מיילים

קתאי הודיעה לאחרונה שהחל מהשנה הבאה תפעיל טיסה יומית בקו מהונג-קונג לת״א, ואלו לכאורה חדשות טובות למועדון, אם כי בפועל קתאי הפסיקה לשחרר מושבי בונוס בקו הזה לפחות במחלקת העסקים. אבל הפעילות של היינאן ופינאייר בנתב״ג ממשיכה להתחזק אט אט. ממש בימים האחרונים הודיע המועדון על פירוק השת״פ שלו עם אייר פראנס וק.ל.מ, שהיו נדבך חשוב באירופה עבור המועדון, וזה כמובן פגע באפשרויות השימוש במיילים. לכן הורדתי הפעם את הערכת השווי בהתאם.

מועדון תעופה: הנוסע המתמיד (אלעל)

שווי ריאלי: 0.45$ לנקודה

הערכה קודמת: 0.45$ לנקודה

ערך הנקודות של אלעל, להערכתי, עולה לאט לאט בשנתיים האחרונות. במיוחד למחזיקי כרטיס האשראי הממותג פלייקארד ולבעלי סטטוס גבוה במועדון הנוסע המתמיד. המועדון מאפשר לחבריו לממש נקודות בשווי של 0.5$ לנקודה במגוון דרכים ובין השאר מאפשר לחברי מועדון המחזיקים בכרטיס האשראי להמיר 100 נקודות תמורת שובר בסך 150 ש״ח למימוש בחנויות רשת מגה ותחנות הדלק של דוראלון. כלומר, גם במימוש ׳מזדמן׳ ולא יצירתי בעליל חברי מועדון אלו יכולים לקבל ערך של 0.41$ מכל נקודה. כמו כן, לאחרונה נולדו להן אפשרויות צבירה ומימוש חדשות כמו אתר להזמנת חדרים במלונות, צבירת נקודות מרכישת שוברי מתנה ועוד. אבל השינוי המשמעותי ביותר היה עדכון טבלאות המימוש והצבירה בטיסות אלעל ואפ – כשמדובר בשינוי שהוא בעיקרו חיובי.

מועדון מלונות: Hilton honors (קבוצת הילטון)

שווי ריאלי: 3.5$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 3.5$ ל-1,000 נקודות

חלו מספר שינויים בתנאי המועדון בזמן האחרון אבל הם כמעט ולא נגעו לאופן צבירת הנקודות ו/או לאופן מימוש הנקודות (מלבד התמחור הדינמי לתעריף המשלב כסף ונקודות). מימוש נקודות במלונות היוקרתיים ביותר של הקבוצה יניב בהחלט ערך גבוה הרבה יותר לנקודותאבל לא לכל אחד יש יתרה של כמה מאות אלפי נקודות על אף שכעת ניתן להעביר בחופשיות נקודות בין חשבונות.

מועדון מלונות: IHG Rewards (קבוצת אינטרקונטיננטל)

שווי ריאלי: 5$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 5$ ל-1,000 נקודות

הערכת השווי נשארה כשהייתה בפוסט הקודם. בינואר 2016 חלו שינויים משמעותיים בטבלאות המימוש של המועדון ובפרט נוספו שתי קטגוריות מימוש חדשותגבוהות יותראליהן עברו לא מעט מהמלונות היוקרתיים ביותר של הקבוצה. המועדון הודיע כי בחודש הקרוב יהיו שינויי קטגוריה למלונות נוספים ורובם המכריע יהיו במגמה שלילית. כמו כן, מבצע PointBreaks, המבצע הקבוע של המועדון במסגרתו מוצעים לילות ב-5,000 נקודות בלבד, שומר על מגמה חלשה מאוד כבר חודשים רבים ונראה שזו הנורמה החדשה. בעבר היו מתייחסים למבצע הזה בתור ׳המבצע הטוב ביותר בשוק׳, ומסיבות טובות, וכיום הוא הפך למבצע שולי שכמעט מתעלמים ממנו.

מועדון מלונות: Marriott Rewards (קבוצת מאריוט)

שווי ריאלי: 7$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 7$ ל-1,000 נקודות

לכאורה ערך הנקודות של המועדון היה אמור לנסוק עם רכישת קבוצת סטארווד ע״י קבוצת מאריוט והפיכת המועדונים של הקבוצות למועדוניםאחים. במצב החדש חברי המועדון של מאריוט יכולים, ע״י העברת נקודות, לרכוש לילותבונוס במלונות קבוצת סטארווד. אלא שיחס ההמרה בין המועדונים, 1:3 לטובת המועדון של סטארווד, הפך את העניין ללאכלכלי עבורי חברי המועדון של מאריוט. לכן הערך שלי לנקודות של המועדון לא השתנה באמת.

מועדון מלונות: SPG (קבוצת סטארווד)

שווי ריאלי: 23$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 23$ ל-1,000 נקודות

הנקודות של סטארווד היו ונשארו היקרות ביותר בשוק. על אף שהקבוצה נרכשה ע״י קבוצת מאריוט המועדון ממשיך לפעול באופן עצמאי וממשיך להיות אחד המועדונים המובילים בתעשייה. לא חלו שינויים משמעותיים באפשרויות המימוש של המועדון אבל כעת חברי המועדון יכולים, ע״י העברת נקודות, לרכוש לילותבונוס במלונות קבוצת מאריוט. יחס ההמרה חיובי לטובת המועדון ולכן ערך הנקודות רק עלה לאחר הרכישה.

מועדון מלונות: Club Carlson (קבוצת רזידורקרלסון)

שווי נקודות: 4$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 4$ ל-1,000 נקודות

לא חלו שינויים משמעותיים בתנאי המועדון הזה בשנתיים האחרונות. כמה מלונות פופולריים עלו בקטגוריית המימוש שלהם אבל סה״כ לא מדובר במגמה עולמית גסה. זמינות לילותבונוס במועדון נשארה גבוהה אם כי לא תמיד המימוש אטרקטיבי באמת. מלונות רבים יותר, או לפחות כך אני שם לב, מציעים חדרים משודרגים בנקודות או חדרים משורגים תחת תעריף כסף ונקודות.

מועדון מלונות: World of Hyatt (קבוצת הייאט)

שווי ריאלי: 15$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 15$ ל-1,000 נקודות

בחרתי בהערכת שווי גבוהה יחסית. העניין הוא שקל מאוד להגיע לערך זה במימוש נקודות במועדון ובעיקר בזכות תעריף כסף ונקודות. פורטפוליו המלונות של הקבוצה ממשיך לגדול וזה, אט אט, מעלה את ערך הנקודות גם כן. המועדון עבר שינוי משמעותי בתחילת מרץ  ובין השאר הוחלף שמואבל זה לא השפיע על ערך הנקודות כי לא צפויים שינויים לצבירה או למימוש של נקודות.

לסיכום

ההמלצה שלי: ראו בנקודות ובמיילים שלכם כמטבעות בעלי ערך ריאלי. הם לא ׳חינם׳ והם יקבלו את ערכם במימוש. המשיכו לאסוף נקודות ומיילים, זיכרו למנוע את תפוגתם ע״י יצירת פעילות מזדמנת בחשבונות השונים ובתקווה שכל ההשקעה הזאת תשתלם בגדול יום אחד.

זו המלצה טובה גם לנוסעים מזדמנים שאוספים קצת נקודות פה וקצת מיילים שם וזו המלצה טובה בעיניי גם לנוסעים עסקיים תכופים שצוברים עשרות אלפי מיילים ונקודות בחודש.

13 תגובות

  1. גיא

    תודה על הפוסט האינפורמטיבי!

    יש לך הערכה למיילים של Aegean? אני שוקל לזנוח את יונייטד לטובתם שנה הבאה..

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      בינתייים לא השלמתי סקירה מקיפה של המועדון כדי לתת הערכה מספרית טובה. כאמירה כללית המיילים של המועדון שווים יחסית הרבה – כנראה בין 15$ ל-20$ לכל 1,000. טבלאות המימוש אטרקטיביות, יש אפשרות לחשבון משפחתי (לבעלי סטטוס גבוה) אבל תנאי כרטיסי הבונוס מעט מגבילים.

      אני מקווה לפרסם בקרוב סקירה מקיפה על המועדון.

      הגב

השאר תגובה