איזה מטוס משרת את נשיא ארה״ב? איפה בסיסו? כמה עולה לבנות אותו וכמה עולה להפעיל אותו? קבלו אוסף עובדות מרתקות על המטוס הכי מגניב בשמיים – שאת רובן לא תמצאו בויקיפדיה!

הדבר הראשון שצריך לדעת על ׳אייר פורס 1׳: זה לא שם של מטוס ספציפי

׳אייר פורס 1׳ הוא קוד הקריאה (call-sign) של כל מטוס של חיל האויר האמריקני שמטיס את נשיא ארה״ב ברגע נתון. באופן דומה כל מטוס של חיל האויר האמריקני שמטיס את סגן הנשיא מקבל את קוד הקריאה ׳אייר פורס 2׳. בימינו עומד לרשותו של הנשיא האמריקני מטוס ייעודי שמשרת אותו ולכן זוכה באופן קבע לכינוי האקסקלוסיבי. למעשה, יש שניים.

באופן דומה ניתנים השמות ׳מארין 1׳, ׳ארמי 1׳ ו-׳נייבי 1׳ לכל כלי טיס שבו מוטס הנשיא בחיל המארינס, הצבא האמריקני או חיל הים האמריקני, בהתאמה. חיל המארינס בדר״כ אחראי להעברתו של הנשיא בטווחים קצרים באמצעות צמד מסוקים שלעולם טסים יחדיו – כשאחד מארח את הנשיא והשני משמש כגיבוי וכהטעייה אפשרית לאיום.

Marine 1

Marine One

ועכשיו, קבלו אוסף עובדות מעניינות על המטוסים הכי מעניינים בעולם:

  • את הנשיא משרתים צמד מטוסים מדגם 747-200B מתוצרת בואינג שנבנו בסוף שנות ה-90. הוא שוכנים כדרך קבע בבסיס חיל האויר אנדרוז שנמצא מרחק נסיעה קצרה מהבית הלבן. שני המטוסים זהים לחלוטין. הצמד יוחלף בשנים הקרובות בצמד חדש מדגם 747-800 שעלות בניית כל מטוס נאמדת בקרוב למליארד דולר.
    – – –

  • מטוסי הנשיא נחשבים לבונקרים מעופפים. הם מצויידים במערכות מתקדמות ומסווגות להגנה מפני כל איום ריאלי לרבות נורי הטעייה נגד טילים, מערכות לוחמה אלקטרונית, מערכות שימוש ראדר ועוד. בעת מתקפת ה-11 לספטמבר, כצעד חירום מיוחד, המריא הנשיא במטוסו ושהה באוויר בעודו מנהל את המשבר מתוך חשש שמסוכן יותר להישאר בבית הלבן. זו הייתה אחת הפעמים היחידות בהיסטוריה שבהן לווה המטוס במטוסי קרב מעל שטח ארה״ב.
    – – –

  • המטוס מסוגל לשאת קרוב ל-55,000 גלונים של דלק סילוני שמספיקים לו כדי להשלים חצי הקפה של כדור הארץ במצב משימה רגיל. אבל אל חשש, המטוס מצוייד במערכות מתקדמות לתדלוק אווירי כדי שיוכל להישאר באוויר במשך ימים.
    – – –

  • למטוס עשרים ושישה אנשי צוות ביניהם שני טבחים לפחות ורופא אחד לפחות. במטוס קיים חדר ניתוח מתקפל עם ציוד וארון תרופות שלא היו מביישים אף חדר מיון מודרני.
    – – –

  • המטוס שודרג וחוזק, לרבות כל מערכותיו, כדי לאפשר לו לשרוד פיצוץ גרעיני בסביבתו בעודו על הקרקע. המטוס אפקטיבית חסין לגל האלקטרומגנטי שיוצרת פצצה גרעינית.

  • למטוס מערכת הטענת מטען עצמאית וכל דלת מצויידת במדרגות עצמאיות – הכל כדי שהמטוס לא ידרש להשתמש בציוד שמוצע ע״י שדה התעופה המקומי במידה ויש חשש ביטחוני כלשהו.
    – – –

  • עלות הפעלת המטוס, לפי הנתונים האחרונים שפירסם חיל האויר האמריקני, היא קרוב ל-230,000$ לשעה. כן, קראתם נכון, טיסה מת״א לאתונה וחזרה, למשל, תעלה לא פחות ממליון דולר.
    – – –

  • המתחם הפרטי של הנשיא במטוס כולל חדר שינה עם שתי מיטות, חדר עבודה, מקלחת וחדר כושר. המתחם ממוקם בחלקו הקידמי של הסיפון המרכזי – בדיוק איפה שממוקדמת בדר״כ המחלקה הראשונה של מטוס מסחרי.

תגובה אחת

השאר תגובה