על מנת לענות על השאלה הגדולה ״מהי ברית התעופה הטובה ביותר בעולם?״, אם קיימת בכלל תשובה אובייקטיבית, חשוב קודם כל להתחיל בסקירה עדכנית של שלושת בריתות התעופה הגדולות ששולטות על השוק העולמי כיום. זה יהיה עיסוקו של חלק א׳ – הפוסט הנוכחי – שכן שינויים משמעותיים רבים התרחשו בשנה האחרונה, וסה״כ עברה קצת יותר משנה מאז שפרסמתי סקירה על בריתות התעופה. בחלק ב׳ אבחן כיצד כל אחת מהבריתות מתמודדת עם שלושת המאפיינים החשובים ביותר של ברית תעופה: נוכחות בשווקים ברחבי העולם, איכות החברות בברית ושיתוף הפעולה ביניהן.

למען הגילוי הנאות: אני מחזיק בסטטוס הגבוה ביותר בשתי בריתות תעופה: Star Alliance (גולד) ו-OneWorld (אמרלד).

Korean Air Plane with SkyTeam Livery

Korean Air with SkyTeam Alliance Livery

מה המצב, SkyTeam

מספר חברות תעופה בברית: 20

חברות תעופה מובילות: דלתא, ק.ל.מ ואייר פראנס.

מספר היעדים בעולם: 1052 ב-177 מדינות.

מספר הטיסות היומיות: בערך 16,300.

www.skyteam.com

הברית הצעירה ביותר מבין השלוש אך השנייה בגודלה בעולם. אבל, היא נחשבת ע״י נוסעים תכופים רבים לכבשה השחורה של בריתות התעופה מסיבות שונות שחלקן יפורטו בהמשך.

במרץ 2014 הייתה גארודה-אינדונזיה לשותפה האחרונה שהצטרפה לברית. זו חברה שכמעט ואינה מוכרת במערב משום שהיא מפעילה טיסות ליעדים בודדים באירופה ולא מפעילה טיסות לצפון-אמריקה. יחד עם זאת, היא החברה היחידה בברית המחזיקה בדירוג חמישה כוכבים של SkyTrax שניתן עד כה לשמונה חברות תעופה בעולם בלבד.

בנתב״ג לברית יש נוכחות בריאה עם תשע חברות תעופה. מתוכן ראוי לציין את קוריאן-אייר שהיא החברה האסייתית היחידה המפעילה טיסות ישירות לת״א, לפחות עד שיחלו טיסותיה של היינאן-איירליינס מבייג׳ינג.

Air China Plane with Star Livery

Air China with Star Alliance Livery

מה המצב, Star Alliance

מספר חברות תעופה בברית: 27

חברות תעופה מובילות: קבוצת לופטהנזה ויונייטד.

מספר היעדים בעולם: 1321 ב-193 מדינות.

מספר הטיסות היומיות: בערך 18,500.

www.staralliance.com

ברית התעופה הוותיקה והגדולה ביותר בעולם, בהפרש משמעותי. סמל הברית, שמזכיר כוכב בעל חמישה קודקודים, מסמל את חמש החברות המייסדות: סקנדינביה איירליינס, תאי איירוויס, אייר קנדה, לופטהנזה ויונייטד.

במרץ 2014 שתי חברות עזבו את הברית: יו-אס איירוויס שנרכשה ע״י אמריקן כמה חודשים קודם לכן ו-TAM שהחלפה במיזוג עם LAN. אמריקן ו-LAN הן שותפות בברית OneWorld. העזיבה הכפולה הייתה מכה לא קלה עבור ברית SA, אבל כבר באותו חודש הוכרז שאוויאנקה-ברזיל, החברה הבת של אוויאנקה (אחת השותפות), תצטרף לברית ותהווה פיצוי מסוים לנוכחות הברית בברזיל אחרי עזיבתה של TAM.

ביולי 2014 הייתה אייר-אינדיה לשותפה האחרונה שהצטרפה לברית אחרי תהליך שארך שנים רבות, בין השאר בגלל אי-עמידה של אייר-אינדיה בסטנדרטים שהציבה הברית כתנאי להצטרפות. בעיניי מדובר בתוספת חשובה לנוכחות האפסית שהייתה לברית במערב אסיה והמזרח התיכון עד אז.

בנתב״ג לברית יש נוכחות גבוהה מאוד עם שתיים-עשרה חברות תעופה, ובמיוחד חברות פעילות מאוד כמו טורקיש ולופטהנזה. תאי איירוויס אומנם לא מפעילה טיסות ישירות לת״א אבל יש לה הסכם קודשייר עם אלעל בקו מת״א לבנגקוק.

מספר חברות תעופה בברית: 15

חברות תעופה מובילות: אמריקן ובריטיש.

מספר היעדים בעולם: 1010 ב-155 מדינות.

מספר הטיסות היומיות: בערך 14,300.

www.oneworld.com

אומנם מדובר בברית הקטנה ביותר מבין השלוש, בהפרש ניכר, אבל בעיניי נוסעים תכופים רבים וביניהם עבדכם הנאמן היא מייצגת מקרה קלאסי שבו האיכות חשובה יותר מהכמות. וגם בבחינת הכמות חשוב לשים לב שהברית משרתת מספר כמעט זהה של יעדים כמו ברית SkyTeam, למשל, כשהאחרונה גדולה ממנה מבחינת מספר השותפות (20 לעומת 15). בברית OneWorld אין אפילו חברת תעופה אחת שמוגדרת כחברת תעופה אזורית (Regional Airline).

במרץ 2014 הצטרפו יו-אס איירוויס ו-TAM לברית לאחר שנרכשו ע״י השותפות הוותיקות יותר אמריקן ו-LAN. לאחר מיזוג הפעילות של יו-אס איירוויס לתוכה אמריקן היא כיום חברת התעופה הגדולה ביותר בעולם.

במסגרת הברית פועלות תוכניות שיתוף פעולה מיוחדות בקוי תעופה באין אירופה לארה״ב ובין אירופה לאסיה.

בנתב״ג לברית יש נוכחות מועטה יחסית לשתי הבריתות האחרות עם שבע חברות תעופה. שלוש מתוכן – בריטיש, איבריה ופינאייר – הודיעו בחודשים האחרונים על הגדלה משמעותית של הפעילות שלהן בת״א. ראוי לציין שבריטיש היא החברה הזרה היחידה שמפעילה טרקלין עצמאי בנתב״ג, כשכל שאר החברות הזרות נאלצות להשתמש בטרקליני דן (שעברו לאחרונה שיפוץ משמעותי שהעלה את רמתם).

השאר תגובה