בחלק א׳ ערכתי סקירה של המצב האקטואלי בשלושת בריתות התעופה ששולטות בשוק. לקריאת הפוסט הקודם לחצו כאן.

בפוסט זה אבחן של שלושת בריתות התעופה ע״פ שלושה מבחנים שכאילו לקוחים מתוך בסיס הקיום של כל ברית תעופה: מהי החתימה הבינ״ל של הברית? מהן האיכויות של השותפות השונות בברית, ומכך של הברית כולה? וכיצד מתנהל שיתוף הפעולה ביניהן?  בפוסט זה לא תמצאו טבלאות או ציונים מספריים – אז אתן לכם לשפוט בעצמכם על בסיס הביקורת איזו מבין הבריתות טובה יותר, אם כי המקום השלישי יהיה די ברור.

מבחן ראשון: נוכחות בשווקים ברחבי העולם

בצפון-אמריקה לשלושת הבריתות יש נוכחות משמעותית מאוד. אמריקן היא אומנם החברה הגדולה בעולם כיום, וגם הפעילה ביותר בצפון-אמריקה, אבל לשתי הבריתות האחרות יש שתי שותפות באזור (אייר קנדה ויונייטד עבור ברית סטאר, דלתא ואירו-מקסיקו עבור ברית סקיי).

בדרום-אמריקה לשלושת הבריתות יש נוכחות בינונית בלבד. הנוכחות החלשה יותר, בהפרש ניכר, היא של ברית סקיי שמפעילה רק חברה אחת ביבשת: אירולינאס, שבסיסה בארגנטינה בלבד. ברזיל, המדינה הגדולה ביבשת ובעלת שוק התעופה הפעיל ביותר, נשלטת בעיקר ע״י החברה הלאומית TAM אשר שותפה בברית OneWorld יחד עם כל החברות האזוריות של LAN.

באוקיאניה יש נוכחות מצוינת לברית OneWorld עם רשת היעדים הרחבה של קוואנטס, נושאת הדגל של אוסטרליה, אבל גם ברית סטאר מציגה נוכחות טובה בזכות אייר ניו-זילנד השכנה. ברית סקיי היא כמעט חסרת נוכחות באזור זה.

במזרח אסיה מתנהלת מאבק קשה בין שלושת הבריתות. לברית סטאר יש מספר עוגנים חזקים מאוד כמו אול-ניפון שהיא אחת משתי החברות הגדולות ביפן, אסיאנה שהיא אחת משתי החברות הגדולות בדרום-קוריאה, תאי איירוויס, סינגפור איירליינס המהוללת ששולטת בדרום אסיה ועוד מספר חברות נוספות כמו אווה-איר (טייוואן), אייר צ׳יינה ושנז׳ן איירליינס. שני העוגנים של ברית OneWorld באזור הם קתאי-פסיפיק שנחשבת לחברה הטובה בעולם וג׳אל שמחלקת את השוק היפני יחד עם אול-ניפון. חברה שלישית באזור היא מלזיה-איירליינס שאט אט זוחלת לאחורי הבמה הבינ״ל ובקושי מצליחה למלא מטוסים אחרי שני האסונות הנוראיים שפקדו אותה ב-2014. לברית סקיי יש נוכחות מצוינת בשוק הסיני עם ארבע חברות תעופה שונות ושתי חברות-בנות נוספות, אבל נוכחות חלשה מאוד בשאר אזורי אסיה עם שלושת החברות קוריאן-אייר (העוגן הרציני היחיד), ויטנאם איירליינס וגארודה אינדונזיה.

בתת-היבשת ההודית והמזרח התיכון יש ניצחון קל לברית OneWorld בעיקר בזכות קטאר-איירוויס שהיא החברה היחידה מבין שלושת חברות התעופה הגדולות של המפרץ הפרסי שהצטרפה לברית תעופה (האחרות הן אמירטס ואתיחאד, כשאחרונה מנסה לבנות בעצמה ברית רביעית). מלבד קטאר-איירוויס חברות בברית גם רויאל-ג׳ורדניאן וסרי-לנקן שתורמות לא מעט לבניית רשת יעדים ענפה באזור כולו, וחיבור נוח עם רשת היעדים של קתאי-פסיפיק. לברית סקיי יש כמעט אפס נוכחות באזור זה, ולברית סטאר יש פריסה טובה רק בהודו בזכות אייר-אינדיה.

באפריקה אין נוכחות אמיתית לברית OneWorld, למעט פעילות קומאייר, החברה-הבת של בריטיש, בדרום-אפריקה. לברית סטאר שתי החברות ביבשת, סאות׳-אפריקן איירוויס ואתיופיאן איירליינס, אבל להן רשת יעדים מוגבלת יחסית כשהראשונה בשלב מתקדם של פשיטת רגל. לברית סקיי יש נוכחות כמעט זהה בזכות קניה איירוויס.

באירופה יש נוכחות גבוהה מאוד של שלושת הבריתות. סטאר, הברית הגדולה ביותר, מפעילה קבוצה לא מבוטלת של חברות תעופה איזוריות כשבראשן איגיאן איירליינס היוונית. הנוכחות של ברית ביבשת, בעיקר בזכות קבוצת לופטהנזה וטורקיש, היא חברת תחרות – וזאת על אף שגם לשתי הבריתות האחרות יש נוכחות משמעותית מאוד. דווקא בשוק הרוסי אין לברית סטאר דריסת רגל, בעוד בברית סקיי חברה נושאת הדגל אירופלוט ובברית OneWorld חברה S7 שהייתה עד לפני מספר שנים חברת התעופה הגדולה ביותר במדינה מבחינת מספר הנוסעים.

בשורה התחתונה במרבית אזורי העולם מתנהל מאבק שליטה בין הבריתות סטאר ל-OneWorld, בעוד ברית סקיי מתמקדת בעיקר באירופה ובשוק הסיני עם הזנחה כמעט פושעת של כל השווקים בחצי כדור הארץ הדרומי (חברה אחת בלבד!).

מבחן שני: איכות החברות בברית

כדי להתחיל את הדיון בצורה ׳אובייקטיבית׳, או לפחות עד כמה שאפשר, כדאי להסתכל על הדירוג הרשמי של SkyTrax – חברת דירוג חיצונית שנחשבת כיום לסמכות העליונה בשוק התעופה הבינ״ל.

אחד הדירוגים הפופולריים ביותר של SkyTrax, בדומה לדירוג המקובל בעולם המלונות, מקנה לכל חברת תעופה ציון בסולם של אחד עד חמישה כוכבים. הדירוג מבוסס על ביקורות עצמאיות שנערכות במשך כל השנה בצורה סמויה וגלויה ע״י סוקרי החברה. כלומר, בניגוד למבחנים רבים בשוק התעופה, המבחן הזה אינו מתבסס על הצבעה של ציבור הנוסעים הכללי.

SkyTrax 5-Star Airline Description

נכון להיום רק שמונה חברות תעופה בעולם מחזיקות בדירוג חמישה כוכבים. שלוש מתוכן שותפות בברית Star Alliance (אול-ניפון, אסיאנה וסינגפור איירליינס), שלוש מתוכן שותפות בברית OneWorld (קתאי פסיפיק, קטאר איירוויס ומלזיה איירליינס) ורק אחת שותפה בברית SkyTeam (גארודה אינדונסיה).

נכון להיום רק שלושים וחמש חברות תעופה בעולם מחזיקות בדירוג ארבעה כוכבים. תשע מתוכן שותפות בברית Star Alliance, חמש מתוכן שותפות בברית OneWorld וחמש מתוכן שותפות בברית SkyTeam.

בשאלת האיכות הממוצעת: איזה אחוז מבין השותפות בכל ברית מחזיקות בדירוג ארבעה או חמישה כוכבים? 

בברית Star Alliance – 41%.

בברית OneWorld – 47% (חברת Dragonair, בעלת ארבעה כוכבים, לא נספרה).

בברית SkyTeam – 30%.

SkyTrax Airline of the Year 2014

אחרי שביססתי את עמדתה של SkyTrax אגש להערות שלי. 

נוסעים מתמידים שואפים לברית שתעמיד לרשותם קשת רחבה ככל הניתן של חברות תעופה בעלות מוניטין בינ״ל גבוה שמציעות מוצרים באיכות גבוהה. הכוונה היא גם ל׳מוצר קשה׳ (איכות המטוסים, איכות מחלקות השירות וכיוצ״ב), גם ל׳מוצר רך׳ (איכות השירות בטיסה, תפריט האוכל וכיוצ״ב) וגם לשירותי הקרקע השונים (איכות הטרקלינים בעיקר).

מדוע? מפני שנוסעים תכופים רוצים לדעת שבקוים המרכזיים בהם יטוסו יהיו להם כמה שיותר אלטרנטיבות איכותיות לבחור ביניהן. הדבר נכון בחזקת קל וחומר כשמגיעה העת לנצל את המיילים היקרים שנצברו במשך זמן רב – ואין טוב יותר מלנצל מיילים עבור טיסה חלומית באיזו מחלקת שירות יוצאת מן הכלל (תחשבו על מחלקות הסוויטות של סינגפור איירליינס או קתאי פסיפיק).

Singapore Airlines Suites Class

Singapore Airlines Suites Class

בבחינת שלושת הבריתות הקרב על ההובלה מתנהל בין ברית Star Alliance לברית OneWorld, כשברית SkyTeam עומדת רחוק מאחוריהן. איפה בכלל אפשר למצוא מוצרים באמת חלומיים בברית SkyTeam? לקוריאן ולאייר-פראנס יש מחלקות ראשונות ראויות בהחלט במטוסי ה-A380 שלהן, אבל פחות או יותר שם זה נגמר. עם איזה עוד חברות מברית הזאת מישהו ברצינות יכול לחלום לטוס? אירו-מקסיקו? ויטנאם איירליינס? סעודיה? בדיחה ממש.

בינתיים ברית OneWorld מציעה תותחים כבדים בחסות ג׳אל, קתאי פסיפיק, בריטיש, אמריקן, קוואנטס, קטאר איירוויס ואפילו פינאייר שהולכת להיות החברה האירופית הראשונה שתפעיל את ה-A350 (שקטאר איירוויס כבר מפעילה בקוים לאירופה, האמת). ברית Star Alliance משווה ומעלה עם חברות כמו לופטהנזה (מחלקת עסקים מזעזעת ברוב המטוסים, אבל מחלקה ראשונה מצויינת), אסיאנה, סינגפור איירליינס (עד לאחרונה סטנדרט-הזהב של המחלקות הראשונות), אייר ניו-זילנד, סוויס ואפילו תאי איירוויס ואול-ניפון. כל החברות שמניתי בפסקה הזאת מציעות כמעט בכל הטיסות הארוכות שלהן מוצרים משמעותית טובים משל כמעט של השותפות בברית SkyTeam.

וההבדל בין הבריתות לא נשאר רק באוויר. למעט טרקלין המחלקה הראשונה של אייר-פראנס בפריס וטרקלין המחלקה הראשונה של קוריאן בסיאול – אני באמת לא יכול לחשוב על טרקלין אחד ראוי של ברית SkyTeam בכל העולם. בכלל, כמעט לאף שותפה בברית הזאת אין טרקלין מחלקה ראשונה ייעודי (בהתאם לכך שאין להן מחלקות ראשונות במטוסים).

בינתיים בברית Star Aliiance: לופטהנזה מפעילה טרמינל ייעודי לנוסעי המחלקה הראשונה שלה בפרנקפורט שבין השאר מציע לנוסעים הסעה עד למטוס ברכבי פורשה, תאי איירוויס מפנקת את הנוסעים במסאז׳ים מקצועיים בבנגקוק, סינגפור איירליינס מאפשרת לנוסעים שלה לשמור לעצמם חדר פרטי בשדה התעופה צ׳נגי שנקרא בשם היצירתי ״The Private Room״ ואפילו לאסיאנה יש מתקנים די מרשימים לנוסעי המחלקה הראשונה בסיאול.

Lufthansa First Class Duck

Lufthansa First Class Duck

ובינתיים בברית OneWorld: קתאי פסיפיק וקוואנטס מתחרות ביניהן על בניית הטרקלין הטוב בעולם כשהן חוטפות אחת מהשניה את התואר לאורך העשור האחרון (ובאמת שיש לשתיהן כמה טרקלינים פנטסטיים פשוט), בריטיש מפעילה גם טרקליני מחלקה ראשונה מצויינים וגם טרקליני אולטרה-יוקרה שנקראים Concorde Rooms (לונדון וניו-יורק בלבד), אמריקן אומנם לא מציעה טרקלינים יוצאי-דופן אבל נוסעיה העסקיים הבכירים ביותר מקבלים כרטיס בשם Concierge Key שמבטיח שירותי קרקע מועדפים במיוחד (כולל הסעה למטוס בשדות מסוימים), ג׳אל מציעה טרקלינים מחלקה ראשונה עם שם עולמי בשני השדות של טוקיו וקטאר איירוויס עומדת להתחדש בטרקלין מחלקה ראשונה שלטענתה יהיה אחד המובילים בעולם (וזה נשמע סביר בהתחשב בבזבזנות של החברה).

לסיכום: בבחינת הבדלי האיכויות בין הבריתות אין כל ספק שברית SkyTeam מובכת במקום השלישי בהפרש עצום.

מבחן השלישי: שיתוף הפעולה בין השותפות בברית

עיקרו של המבחן הזה הוא בשאלת ההטבות ההדדיות שניתנות לנוסעים התכופים בברית. כלומר, כיצד שותפה אחת בברית מעניקה הטבות לנוסעים בעלי סטטוס גבוה במועדון של שותפה אחרת. התשובה כמובן משמעותית מאוד עבור הנוסעים התכופים שרוצים לדעת שהם יתוגלו היטב עבור הנאמנות שלהם לברית.

המצטיינת מבין השלוש במבחן הזה היא ברית OneWorld. הברית מציעה שלוש דרגות חברות גבוהות – רובי, ספיר ואמרלד – אותן מקבלים בעלי סטטוס גבוה במועדונים השונים של הברית. הסטטוס הגבוה ביותר מבטיח הטבות נרחבות מאוד לרבות כניסה לטרקליני מחלקה ראשונה (הטבה שלא קיימת בשתי הבריתות האחרות), שדרוגים מזדמנים, בחירת כל מושב מועדף מרגע ביצוע ההזמנה ועוד. ההטבות האלו מובטחות בטיסות של כל השותפות בברית – ומניסיוני הן אכן ניתנות ללא כל בעיה, כשחלק מהשותפות אפילו מרחיבות אותן בפועל. לדוגמה: אייר ברלין מציעה לבעלי סטטוס אמרלד בברית לקבל פריט אחד בחינם מהתפריט שלה בטיסות פנים-אירופיות, ובתפריט שלה יש בקבוק שמפנייה קטן שעולה 10 יורו (ובעבר עלה 15 יורו, אאל״ט).

Air Berlin Alcoholic Drinks Manu

ברית OneWorld היא גם הברית היחידה מבין השלוש שמציעה מדיניות בלתי-רשמית של טיפול בנוסעים בעת ביצוע קונקשיין בין שני כרטיסים שונים. קונקשיין כזה נחשב בעולם התעופה ל׳בלתי מוגן׳, כלומר הוא באחריות הנוסע בלבד, אך בברית OneWorld נוהגים להתייחס לשני כרטיסים נפרדים כאילו היו כרטיס אחד בתנאי ששתי הטיסות הרלוונטיות הן טיסות של הברית ושני הכרטיסים נרכשו משותפות בברית (שני תנאים שלא בהכרח מתקיימים במקביל). מדובר בהטבה משמעותית מאוד לנוסעים תכופים שלא פעם נאלצים לבצע קונקשיין בין כרטיסים שונים.

הבאה בתור היא ברית Star Alliance. לברית יש שתי דרגות חברות גבוהות – סילבר וגולד – והן כמובן ניתנות על בסיס סטטוס גבוה שמחזיק הנוסע במועדון כלשהו בברית. אבל יש שלוש בעיות משמעותיות מאוד עם המצב הקיים בברית הגדולה בעולם: (1) לסטטוס הנמוך מבין השניים כמעט ואין הטבות, ובטח שאין לו הטבות משמעותיות. (2) הסטטוס הגבוה מבין השניים לא מאפשר כניסה לטרקליני מחלקה ראשונה. (3) בגלל שיש רק שני סטטוסים, התוצאה בפועל היא שקל מאוד להשיג סטטוס גולד בברית וקל מאוד לשמור עליו – ובאופן טבעי ככל שיש יותר נוסעים בסטטוס זה ההטבות בפועל יהיו משמעותיות פחות.

אז כן, לסטטוס גולד בברית הגדולה בעולם יש הטבות סה״כ ראויות. כניסה לטרקליני עסקים, בחירת מושבים מועדפים וכו׳ – אבל הוא אנמי יחסית לסטטוס אמרלד בברית OneWorld. וכשנכנסים לאחד מטרקליני העסקים של הברית מיד מקבלים את הרושם שיש פשוט יותר מדי אנשים שמחזיקים בסטטוס הזה, וחלקם טסים מעט מאוד במהלך השנה כדי לשמור עליו חי וקיים. וזה כמובן מצב מאכזב מאוד בעיניי נוסע תכוף שטורח לשמור נאמנות גבוהה לברית.

ושוב את המקום השלישי מקבלת ברית SkyTeam. גם לברית זו שתי דרגות חברות גבוהות – עילית ועילית פלוס – כשלראשונה אין כמעט הטבות ולשניה יש הטבות בינוניות בלבד. הבעיה האמיתית היא שמידת ההכרה ההדדית של השותפות בברית בסטטוס של הברית עצמה היא ירודה מאוד. השותפות האסייתיות של הברית, דוגמת ויטנאם איירליינס וצ׳יינה אייר, ידועות לשמצה בכך שהן מגבילות עד כמה שאפשר את ההטבות שהן מוכנות לתת לנוסעים תכופים ובכירים של השותפות האחרות בברית. זה פשוט מגוחך בעיניי שנוסע שרשם אולי 150,000 מיילים של טיסות של אייר פראנס לא יוכל לבחור מושבים מועדפים בטיסת פנים בויטנאם.

בברית SkyTeam יש גם בעיה חמורה מאוד של צבירה ומימוש של מיילים בין המועדונים השונים. עבור כרטיסים רבים במסגרת הברית לא ניתן לצבור מיילים כמעט באף אחד מהמועדונים השונים, ובקוים מסוימים פשוט בלתי אפשרי למצוא זמינות של מושבי בונוס. נסו, למשל, למצוא מועדון תעופה בברית שיסכים להעניק מיילים עבור טיסות מוזלות של אירופלוט.

ראוי לציין שהברית מודעת לבעיות שלה והיא הודיעה כי בחודשים הקרובים תשיק מערכת חדשנית ויצירתית שתעזור לחפש ולהזמין כרטיסי בונוס במסגרת השותפות השונות בברית. נחיה ונראה.

2 תגובות

  1. בריתות התעופה: דו״ח מצב מקוצר – FlyingOut

    […] הברית כוללת 13 חברות תעופה, משרתת מעל 1,000 שדות תעופה בעולם ולשותפות בה יש צי מצרפי של מעל 3,500 מטוסים. חברת התעופה הגדולה בעולם, אמריקן, היא שותפה מייסדת של הברית. בעיניי זו ברית התעופה הטובה ביותר בעולם. […]

    הגב
  2. בריתות התעופה: דו״ח מצב מקוצר - FlyingOut

    […] הברית כוללת 13 חברות תעופה, משרתת מעל 1,000 שדות תעופה בעולם ולשותפות בה יש צי מצרפי של מעל 3,500 מטוסים. חברת התעופה הגדולה בעולם, אמריקן, היא שותפה מייסדת של הברית. בעיניי זו ברית התעופה הטובה ביותר בעולם. […]

    הגב

השאר תגובה