בסוף 2013 הוסכם על המיזוג בין שתיים מחברות התעופה המובילות בארה״ב: יו-אס איירוויס ואמריקן איירליינס. בפועל, אמריקן רכשה את יו-אס איירוויס והפכה את עצמה לחברת התעופה הגדולה בעולם. ובצדק, המותג ׳אמריקן איירליינס׳, או בקיצור ׳אמריקן׳, הוא מותג חזק הרבה יותר.

מאז ועד היום שתי החברות נמצאות בתהליך מיזוג ארוך ומורכב – ועוברות אותו בהצלחה מסחררת. אמריקן קיבלה באפריל 2015 רישיון מפעיל חדש ואפקטיבית השלימה את החלק המורכב והחשוב ביותר של תהליך המיזוג. יו-אס איירוויס צפויה להיעלם בהדרגתיות מן העולם ככל שיושלמו השלבים האחרונים של המיזוג, והחל מה-17 לאוקטובר 2015 לא יעשה יותר כל שימוש בשם ״יו-אס איירוויס״.

אז מה היה לנו… 

ערב המיזוג אמריקן לא הפעילה קו לת״א. מדוע? כי בתחילת שנות ה-2000 אמריקן רכשה את TWA, אז חברה גדולה וידועה, ו׳חתכה׳ את הקו שהיה מניו-יורק לת״א תוך שהיא מתעלמת מעובדי החברה בישראל במסגרת הסכם הפירוק של TWA. התוצאה הייתה ש-75 עובדי חברת TWA בישקראל תבעו את אמריקן על תשלומי פיצויים ועוד. אמריקן התנגדה אבל אחרי סיפור משפטי ארוך הפסידה במשפט ונדרשה לשלם כ-15 מליון דולר. אמריקן לא שילמה את הסכום עד היום וכתוצאה מכך נולד האיום שאם ינחת מטוס של החברה בישראל הוא יוחרם עד שישולם החוב.

לאור האמור אמריקן בחרה להודיע בשבוע שעבר, ללא הודעה מוקדמת לעובדי החברה בישראל, שהטיסות בקו פילדלפיה-ת״א יופסקו בתחילת ינואר 2016. הטיסה האחרונה תמריא מפילדלפיה ב-4 לינואר והטיסה האחרונה חזרה מת״א תמריא ב-5 לינואר. ההחלטה, כך לטענת אמריקן, נבעה משיקולים כלכליים גרידא. האם זו האמת? הנה כל התיאוריות שעלו בינתיים לאוויר.

ההודעה הרשמית: הקו לא מצדיק את עצמו כלכלית

לטענת אמריקן הקו מפסיד כסף מאז פתיחתו ב-2009, ובשנה האחרונה בלבד הקו הזה עלה לה יותר מ-20 מליון דולר. לכאורה, יו-אס איירוויס בחרה להפעיל את הקו הלא-כלכלי הזה במשך כחמש שנים משום שהיא ראתה בת״א שוק בעל חשיבות גבוהה.

אלא ש…

  1. בכל שנות פעילות הקו נרשמה תפוסה גבוהה בטיסות לפילדלפיה בדומה למספרים שנרשמים בקו לניו-יורק. מחירי הכרטיסים בקו היו גבוהים יחסית.
    – – –

  2. בשנה החולפת נשמעו נציגי החברה בארץ ובכירים בחו״ל משבחים את ההצלחה הכלכלית של הקו לת״א. ישנן הודעות תקשורתיות שסותרות לחלוטין כל טיעון לחוסר כדאיות כלכלית.
    – – –

  3. כשאמריקן השתלטה על TWA היא סגרה מיד את הקו בין ת״א לניו-יורק. גם אז היא טענה לחוסר כדאיות כלכלית, וגם אז היו מומחים שטענו שהקו הזה היה הרווחי ביותר ברשת של TWA.
    – – –

  4. נאמר והקו אכן היה לא-כלכלי בצורה מובהקת, עד כדי 20 מליון דולר בשנה, מדוע בחרה יו-אס איירוויס להמשיך ולהפעיל אותו במשך חצי עשור? ולא נשכח שב-2009, אז התחיל הקו לפעול, חברות התעופה חוו משבר כלכלי כמו שאר העולם ועשו כל מאמץ לחסוך היכן שאפשר.

אני מתקשה להאמין שהקו הפסיד לאמריקן 20 מליון דולר בשנה האחרונה או שהוא הפסיד מליוני דולרים ליו-אס איירוויס במשך חמש שנים. ״חוסר כדאיות כלכלית״ זה ה-BS הכי נוח עבור חברת תעופה שלא חייבת להציג את הספרים שלה לאף אחד.

תיאוריה ראשונה: לחץ מצד השותפות בברית OneWorld

כותבי דה-מארקר מיהרו להעלות כתבה שתסביר את ׳הסיבה האמיתית׳ להפסקת פעילות הקו. לטענתם, ואני מוכן להתערב שהם לא חשבו על הטענה הזאת בעצמם, אמריקן ביטלה את הקו כתוצאה מלחצים שהופעלו עליה מצד חברות תעופה ערביות השותפות איתה בברית. החברות הללו הן רויאל ג׳ורדניאן, קטאר איירוויס ומלזיה איירליינס.

אלא ש…

  1. רויאל ג׳ורדניאן מפעילה קו בין עמאן לת״א ואין לה תוכניות לסגור אותו בקרוב. אם הייתה רוצה להחרים את השוק הישראלי ו/או את הנוסעים הישראלים סביר להניח שהצעד הראשון היה לסגור את הקו שלה עצמה ולא לבקש טובות מאחרים.
    – – –

  2. קטאר איירוויס אומנם לא מפעילה קו לת״א אבל כן מפרסמת תעריפים ליציאה מת״א (עם קונקשיין בעמאן או לרנקה). החברה מאפשרת לבעלי דרכונים ישראלים לטוס בטיסותיה, לנחות בשדה הבית שלה ואפילו להיכנס לדוחא למשך עד 24 שעות במהלך קונקשיין. אז כאן, סביר להניח שהחברה לא מנסה להחרים את השוק הישראלי ו/או את הנוסעים הישראלים.
    – – –

  3. מלזיה איירליינס אומנם לא טסה לת״א או מפרסמת תעריפים ליציאה מת״א, אבל, החברה נמצאת כרגע בקשיים כלכליים אדירים ובסכנה לעזוב את הברית ממילא כך שכוחה לדרוש דרישות משותפות אחרות בברית הולך ופוחת. בנוסף, למיטב ידיעתי, החברה מעולם לא הביעה התנגדות פורמלית לחברות אחרות בברית הטסות לת״א. ולא נשכח שבעת הצטרפותה של מלזיה איירליינס לברית לאמריקן היה הסכם שת״פ עם אלעל.

אני לא השתכנעתי שזו הסיבה האמיתית לסגירת הקו. ייתכן שחברות התעופה הערביות מנסות לפגוע בשוק הישראלי אבל לא סביר שיש בכוחן לדרוש מאמריקן לסגור קו משמעותי כ״כ.

תיאוריה שניה: אמריקן מפחדת מהחרמת מטוס כתוצאה מהחוב לעובדי TWA

אמריקן ויו-אס איירוויס חתמו על הסכם מיזוג בתחילת אוקטובר 2013. אמריקן קיבלה רישיון מפעיל חדש באפריל 2015. מאז נצבעו מרבית מטוסי יו-אס איירוויס בצביעה של אמריקן, לרבות אלו הטסים לת״א. החל מה-17 לאוקטובר 2015 כל הטיסות הישנות של יו-אס איירוויס יהיו תחת הקוד של אמריקן והאם ״יו-אס איירוויס״ ייצא משימוש. אם אמריקן באמת חוששת מהחרמת מטוס היא הייתה מפסיקה את הטיסות לישראל לפני חודשים רבים – לכל המאוחר ביום שבו קיבלה את רישיון המפעיל החדש.

תיאוריה שלישית: הכל קשור להסכם הגרעין עם איראן

את התיאוריה הזאת העלה חגי רוזן באתר Tnet. לצורך הנוחות אני מביא את הסברו כאן בניסוח שלי.

מוקדם יותר השנה היחסים בין ארה״ב וקובה הופשרו. ארה״ב הודיעה על פתיחת נציגות דיפלומטית בהוואנה ומיד אח״כ שורה של חברות תעופה אמריקניות החלו לבקש היתר להפעלת קוי תעופה חדשים לקובה. גם אמריקן הצטרפה לחגיגה.

בהתאם, ישנן שמועות על מוכנות גבוהה מצד חברות תעופה אמריקניות לטוס לטהרן ברגע שיאושר סופית הסכם הגרעין עם איראן. השוק האיראני אולי נמצא בקשיים כלכליים כיופ אבל ברגע שיוסרו הסנקציות הוא יצמח במהירות בחסות השקעות זרות שיוכלו להיכנס למדינה. מדובר על שוק שמונה כמעט 80 מליון בני אדם – בערך פי עשרה מהשוק הישראלי.

אם אמריקן מתכננת להשיק קו ישיר לטהרן היא חייבת קודם כל לסגור את הקו הקיים לת״א, כי אין שום סיכוי בעולם שאיראן תסכים לקבל בשטחה מטוסים של חברת תעופה הטסה גם לישראל.

אז איפה נמצאת האמת? מדוע הוחלט לסגור את הקו?

התשובה הקצרה היא שאני לא יודע. כותבי דה-מארקר, כלכליסט, Tnet ושאר עיתוני החדשות מנסים לתת הסברים מנומקים להחלטה אבל בינתיים לא קראתי הסבר שמניח את הדעת. ואולי ההסבר הנכון הוא השילוב של כולם: ייתכן שהקו לא רווחי מספיק ועדיף לאמריקן לסחוט כמה נקודות זכות מכמה חברות תעופה אחרות בתמורה להפסד כספי קל של החלפת הקו הזה בקו אחר שיכול להיות רווחי גם הוא.

ייתכן בהחלט שגם שיקולים משפטיים וחשבונאיים גרמו לאמריקן לקבל את ההחלטה. אולי האיום על החרמת מטוס נתפס כאיום סרק, אבל קיימים איומים משפטיים אחרים על הפעילות של אמריקן בישראל.

כעת נשאר רק לקוות שאמריקן תחזור לפעילות בישראל בעתיד – אולי בטיסות ישירות מניו-יורק, מיאמי או שיקגו (שלושה מבין חמשת השדות המרכזיים של אמריקן בארה״ב). נוסעים תכופים רבים, ואנשי עסקים בפרט, מקווים לפתיחת קו מסן-פרנסיסקו לת״א אבל קו כזה הוא בלתי-סביר מצד אמריקן.

3 תגובות

השאר תגובה