מי מכם שקורא את הבלוג בקביעות מכיר את אהבתי הרבה להונג-קונג. אני גם אוהב את שדה התעופה המצוין שלה ואת חברת התעופה המקומית קתאי פסיפיק. משכך אני משתדל לבקר בהונג-קונג מספר פעמים בשנה (ב-2015, עד כה, שלושה ביקורים – אחד מהם ללילה אחד בלבד).

כנראה משום שכתבתי מספר פוסטים על הונג-קונג בעבר אני נשאל מדי פעם על התחבורה בעיר. במרכז העיר אין תחרות אמיתית לתחבורה הציבורית אך בין השדה והעיר ישנן מגוון אפשרויות.

התניידות במרכז הונג-קונג

הונג-קונג נהנית מתחבורה ציבורית שכמעט אין שניה לה. הרכבת התחתית של הונג-קונג מגיעה עד קצוות העיר, זולה, מהירה, יעילה, עמוסה לפעמים אבל דייקנית להחריד (99.9% דיוק – נתון רשמי). לשירותי הרכבת התחתית מתווספים קוי האוטובוסים הנפוצים בעיר שגם הם זולים, יעילים ונוחים. המוניות בהונג-קונג לא יקרות באופן יחסי אבל אני ממליץ בחום להעדיף שימוש בתחבורה הציבורית.

Hong Kong MTR Train

החברה השולטת על כל קוי הרכבות בעיר נקראת MTR, ר״ת של: Mass Transit Railway. בבעלותה לא מעט מבנים במרכז העיר, כשבמקרים מסוימים היא הבעלים של בנייני משרדים ענקיים ורווחיים מאוד שהוקמו מעל שטחי תחנות הרכבת שלה. בשטחי תחנות הרכבת פועלות חנויות רבות, לפעמים ממש בגדר קניון קטן, במודל שהועתק אח״כ לערים רבות בעולם. ה-MTR קבעה שיא ב-2014 כשסיימה את השנה ברווח אסטרונומי של מעל 2 מליארד דולר.

Hong Kong MTR Map

הכרטיס השימושי ביותר בהונג-קונג נקרא ׳אוקטופוס׳. תחשבו עליו בתור ׳רב-קו׳ אבל שני דורות קדימה. הכרטיס החל את דרכו לפני כמעט עשרים שנים, ב-1997, וכיום ניתן להשתמש בו פחות או יותר לכל אמצעי התחבורה בעיר, בחנויות נוחות כמו 7-11, במכונות אוטומטיות, בחניונים ועוד. ניתן לקנות את הכרטיס בשדה התעופה בעלות של 50 דולר הונג-קונגי (HKD) ולקבל את היתרה בחזרה בתוך 90 ימים תמורת עמלה של 9 דולר הונג-קונגי.

משדה למרכז העיר וחזרה

בעבר שירת את הונג-קונג שדה התעופה האגדי קאי-טאק. הנחיתה בו, במיוחד למטוסים גדולים, הייתה מסוכנת בלשון המעטה כשנתיב הנחיתה עבר בסמוך מאוד לגגות הבניינים והטייסים נאלצו בדר״כ לבצע תמרונים חדים.

Cathay Pacific Boeing 747 Landing at Hong Kong Old Airport

Cathay Pacific Boeing 747 Landing at Old Kai Tak Airport

שדה התעופה הנוכחי של הונג-קונג (HKG) שוכן על חצי אי שרובו מלאכותי. בניגוד לקודמו הוא נמצא הרחק ממרכז העיר. אומנם מזג האוויר בסביבת השדה הוא לא רגוע ויציב כמו שהיו רוצים הרבה טייסים אבל נתיבי הנחיתה וההמראה נוחים ומאפשרים בין השאר גם נופים מעניינים לנוסעים.

השדה מקושר לעיר היטב ואפילו יש בו טרמינל למעבורות היוצאות למקאו הסמוכה. נוסעים יכולים אפילו לבקש העברת כבודה אוטומטית מהמטוס למעבורת. אך כדי להגיע לעיר, אלו האפשרויות:

האפשרות המהירה ביותר: Airport Express

השם הגנרי-משהו חצי מטעה. ראשית, הרכבת מגיעה למהירה של 130 קמ״ש בלבד כך שקשה באמת לקרוא לה "מהירה". שנית, לא מדובר במסילה ייעודית אלא פשוט בקו אחד מתוך מערך הרכבות של העיר (הפועל תחת ה-MTR). לקו חמש תחנות בלבד כשהחמישית, מתחם האקספו ההיסטורי, נוספה בשלב מאוחר יותר והיא שולית לענייננו.

שעות פעילות: מ-07:00 בבוקר ועד 00:48 בלילה.

תדירות: יוצאת מהשדה אחת ל-10 דקות.

תחנות ועלות נסיעה: צ׳ינג יי (60$HK, ~30 ש״ח), קאולון (90$HK), הונג-קונג (100$HK).

זמן נסיעה: משדה התעופה עד תחנת הונג-קונג, האחרונה בקו, כ-24 דקות בלבד.

Hong Kong Airport Express

Hong Kong Airport Express Train

בשתי התחנות המרכזיות של העיר, קאולון והונג-קונג, פועל מערך של אוטובוסים חינמיים המפזרים נוסעים למלונות השונים בכל אזור. האוטובוסים יוצאים אחת ל-20 דקות בערך בשעות הפעילות. בשתי התחנות האלו מוצע שירות צ׳ק-אין לטיסות של חברות תעופה מסוימות במסגרתו ניתן לקבל כבר בתחנת הרכבת את כרטיסי העלייה למטוס ולמסור את הכבודה המועברת אח״כ לשדה התעופה בקרון ייעודי.

האפשרות הזולה ביותר: אוטובוס

משדה התעופה של הונג-קונג יוצאים אוטובוסים לאזורים רבים בעיר. חלקם עמוסים יותר מאחרים, אבל ככלל הם אמצעי תחבורה נוח מאוד, זול ופופולרי. אוטובוסים ליעדים מרכזיים יוצאים בתדירות גבוהה. כרטיסים ניתן לרכוש בדוכנים ייעודיים או באוטובוסים עצמם – אבל מומלץ יותר לרכוש כרטיס אוקטופוס ולשלם באמצעותו בתחילת הנסיעה.

Hong Kong Buses

האפשרות הנוחה ביותר: מונית

המוניות של הונג-קונג הן אייקון עירוני בפני עצמן. הן נראות ישנות וחבוטות, בדר״כ, אבל סה״כ אני מוצא אותן נוחות מאוד. הנהגים, לעומת זאת, הם לא מהמקצועיים ביותר באסיה – וחבל. כמעט כל המוניות משתמשות בדגם רכב ספציפי של טויוטה עם תא מטען מוגבל-משהו אז משפחות המגיעות עם מספר מזוודות ייאלצו לקחת יותר ממונית אחת.

Taxis in Hong Kongבשדה התעופה פועלות למעשה שלוש תחנות מוניות, בצמוד, כשכל תחנה אחראית על אזור אחר בעיר. נוסעים למרכז העיר, ובקבוצה זו נכללים מרבית התיירים, צריכים לבחור בתור המשולט ״Urban Taxi״.

הנסיעה משדה התעופה לעיר אורכת בין 30 ל-60 דקות, בדר״כ, כתלות בפקקים. עלות הנסיעה, ע״פ מונה, מגיעה לאזור 250$HK (בערך 125 ש״ח). רמאויות של נהגי מוניות אינן נפוצות בהונג-קונג.

האפשרות הטובה ביותר: Uber

זה לא סוד שאני אוהד מושבע של אובר. השתמשתי בשירותי החברה כבר בעשרות ערים ברחבי העולם, וגם בהונג-קונג, ואני תמיד שמח לנסות יעד או שירות חדשים. אם לא ניסיתם את אובר עד כה – אתם מוזמנים להירשם באמצעות הקישור שלי ולקבל קרדיט של 30 ש״ח לנסיעה הראשונה שלכם (כרגע אובר מציעה בישראל רק שירותי מונית באזור המרכז).

אובר מפעילה בהונג-קונג מספר שירותים: שירות מוניות (UberTaxi), שירות רכבים גדולים (UberVan) ושירות הדגל של החברה – רכבים יוקרתיים (UberBlack).

בביקור בעיר עם הוריי הזדמן לי לנסות את שירות הרכבים הגדולים. נסיעה מהמלון שלנו במרכז העיר (Hyatt Regency Tsim Sha Tsui) לשדה התעופה ברכב מרצדס מדגם Vito, שהיה נוח מאוד לשלושה נוסעים, עלתה סה״כ 191$HK. כלומר, בערך 20% הנחה לעומת המחיר הממוצע במונית רגילה.

Hong Kong UberVan Fare

נסיעה ברכב יוקרתי, שהוא בהחלט פינוק לעומת המונית המקומית, תעלה בין 300$HK ל-400$HK. כשחזרתי לשדה בפעם האחרונה, עם UberBlack, שילמתי רק 318$HK.

Hong Kong UberBlack Fare

לסיכום

הונג-קונג היא אחת הערים המדהימות בעולם, לפחות בעיניי, והיא נוחה מאוד לתיירים. התחבורה הציבורית בעיר פשוט מצויינת – במיוחד אחרי היכרות קצרה ובמיוחד למשתמשי כרטיס האוקטופוס.

במרכז העיר אני ממליץ להתנייד ברכבת התחתית ככל שאפשר אך מספר אנשים הנוסעים ביחד יכולים לשקול בחיוב שימוש במוניות מקומיות שאינן יקרות וסה״כ נוחות. מוניות לא מקבלות תשלום באמצעות כרטיסי אוקטופוס ולכן מאותגרי-מזומן אולי יעדיפו להזמין מונית דרך אובר.

משדה התעופה לעיר אני נוסע בדר״כ ברכבת המהירה אלא אם אני מגיע עייף במיוחד אחרי טיסה ארוכה ואז אני לרוב מעדיף מונית. בדרך חזרה לשדה אני משתדל לבחור באובר.

4 תגובות

  1. דינה ווידלר dina weidler

    ההסברים מאוד מפורטים אבל אין התייחסות לתחבורה בלילה. אם רוצים באוטובוס, האם קיים בשעות הלילה?
    אני יודעת שביום קיים הקו והוא מגיע עד למלוננו. האם הוא עובד גם אחרי השעה 00:00?

    הגב

השאר תגובה