יתרונם של מטוסים חדשים הוא בשדרוג חוויית הטיסה באמצעות מושבים ארגונומיים יותר, מערכות בידור מתקדמות עם מסכי מגע אישיים, שקעי חשמל ו-USB בכל מושב, רמת רעש נמוכה ועוד. על כן בבחינת ציי מטוסים העניין העיקרי שלי הוא במטוסים רחבי-גוף. הסיבה פשוטה: מטוסים צרי-גוף, אפילו החדשים ביותר, לא מציעים שיפור דרמטי לחוויית הטיסה לעומת קודמיהם. הם אולי חסכוניים יותר בדלק, שקטים יותר, נוחים יותר לתפעול הצוות, זולים יותר לתחזוקה – אבל כל אלו הם יתרונות שמשחקים תפקיד משמעותי עבור חברת התעופה אבל פחות עבור הנוסע הממוצע.

ובכלל, קל להסכים שנוחות הטיסה פחות חשובה בטיסה קצרה של שעתיים ויותר חשובה בטיסה בינ״ל ארוכה של עשר שעות ומעלה. על כן חברת תעופה שמשדרגת את צי המטוסים צרי-הגוף שלה עושה יותר לחסכון בהוצאות התפעול שלה ופחות לשדרוג חוויית הלקוח. וזה כמובן בסדר גמור.

ועכשיו – נעבור לנתונים הנכונים ל-1 לאוקטובר 2015. סה״כ בארבעת החודשים האחרונים השינויים לא היו דרמטיים.

איזו חברה, מאלו הפעילות בנתב״ג, מחזיקה בצי הצעיר ביותר?

התשובה, שאולי תפתיע רבים מכם, היא: אירופלוט.

Aeroflot Plane

Aeroflot

כן, חברת הדגל הרוסית מחזיקה בצי מטוסים צעיר ברמה חריגה גם בזירה האירופית וגם בזירה הבינ״ל. הצי של אירופלוט הוא בגיל ממוצע של 4.4 שנים, כשצי המטוסים רחבי-הגוף קרוב יותר לגיל ממוצע של 3.4 שנים בלבד. הסיבות העיקריות לכך הן שאירופלוט ביצעה רכישות משמעותיות בעשור האחרון כדי להצעיר את הצי שהיה אז מיושן יחסית והעובדה שאירופלוט מחזיקה במספר חברות-בנות שאליהן היא יכולה להעביר מטוסים ישנים יותר לצד הקוים שבהם שירתו.

במקום השני ניצבת חברת טורקיש עם גיל ממוצע כללי לצי של 6.7 שנים וגיל ממוצע של קצת פחות מ-5 שנים לצי המטוסים רחבי-הגוף. גם טורקיש ביצעה בעשור האחרון רכישות מטוסים רבות לאור התרחבות הפעילות המסיבית שלה שהורגשה היטב גם בנתב״ג. נכון להיום טורקיש טסה ליותר יעדים בינ״ל מכל חברה אחרת בעולם ומובילה את בנייתו של שדה התעופה החדש באיסטנבול שמתוכנן להיות שדה התעופה בעל תעבורת הנוסעים הגבוהה ביותר בעולם.

Turkish Airlines Planes Parking

Turkish Airlines

שלושת המקומות הבאים בגיל הממוצע הכללי לצי הם: קוריאן (9.6 שנים), איבריה (9.9 שנים) ובריטיש (12.8 שנים). ב-1 לאוקטובר הייתה אמריקן במקום החמישי עם גיל ממוצע כללי לצי של 11.7 שנים אבל היא יצאה מהרשימה בעקבות הפסקת הפעילות בקו היחיד שהיה לה לת״א (שהיה שייך במקור בכלל לחברת US Airways).

שלושת המקומות הבאים בגיל הממוצע לצי המטוסים רחבי-הגוף הם: איבריה (9.3 שנים), סוויס (9.7 שנים) וקוריאן (10.2 שנים). 

סה״כ עשר חברות תעופה טסות כיום לת״א (גם) במטוסים רחבי-גוף. אחת נוספת, היינאן איירליינס, תצטרף בקרוב לרשימה לאור פתיחת הקו שלה מבייג׳ינג.

איפה אלעל בדירוג? ואילו חברות סוגרות את הרשימות? 

צי המטוסים המבוגר ביותר שייך לחברת דלתא האמריקנית עם גיל ממוצע כללי לצי של 16.6 שנים. כ-3 שנים מבוגר יותר מהצי של יונייטד וכ-5 שנים מבוגר יותר מהצי של אמריקן. משזה נאמר, ראוי לציין שלדלתא יש את נתוני הפעילות הטובים ביותר מבין חברות התעופה בצפון-אמריקה. ואם לנסח את זה בצורה ישירה יותר: דלתא מטיסים גרוטאות, אבל גרוטאות שמתוחזקות היטב ומגיעות בזמן.

Delta Boeing 747

Delta

הנתון המביך, וכמה מתאים שאיתו אסיים את הפוסט, הוא שאת הרשימה המשמעותית יותר – הגיל הממוצע לצי המטוסים רחבי-הגוף – סוגרת אלעל. מטוס רחב-גוף ממוצע בצי של אלעל הוא בן לא פחות מ-17.5 שנים. כן כן, קראתם נכון, מרבית המטוסים רחבי-הגוף של אלעל (19 סה״כ בצי) נולדו אי שם באמצע או סוף שנות ה-90. ואומנם אלעל ידועה ברמת תחזוקה טובה למטוסיה – בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר תקלות שמשבשות את לו״ז הטיסות של החברה.

ElAl Plane on the Ground

ElAl Boeing 767 on the Ground

אם כן, הזמנת מטוסי הדרימליינר שביצעה אלעל לאחרונה היא בגדר צעד נדרש והכרחי. ריאלית החברה צריכה בתוך עשור להוריד את הגיל הממוצע של צי המטוסים רחבי-הגוף שלה אל מתחת לרף 15 השנים ולעמוד בקו אחד עם חברות מובילות כמו בריטיש (כיום 14.5 שנים ובמגמת ירידה קלה), אמריקן (כיום 13.9 שנים ובמגמת ירידה משמעותית) ואייר קנדה (12.3 שנים).

Three Dreamliners in ElAl Livery

Illustration: Three Boeing 787 Dreamliners in ElAl Livery

3 תגובות

השאר תגובה