שוק חברות הלואוקוסט משגשג ברחבי העולם מזה כמה שנים. ראיינאייר האירית, למשל, היא כיום חברת התעופה הגדולה באירופה מבחינת מספר נוסעים והגדולה בעולם מבחינת מספר נוסעים בקוים בינ״ל (אם כי רוב הטיסות הבינ״ל הן, כמובן, טיסות קצרות למדי והיא אינה מפעילה טיסות בינ״ל ארוכות בכלל). איזיג׳ט עקפה את בריטיש איירוויס והפכה לחברת התעופה הגדולה בבריטניה גם כן לפני מספר נוסעים. גם באזורים אחרים בעולם ניתן למצוא חברות לואוקוסט שמחזיקות בנתח שוק משמעותי מאוד כמו סוות׳ווסט בארה״ב, אייר אסיה באזור המזרח הרחוק וג׳ט-סטאר במזרח אסיה והאזור הפסיפי.

חברות שירות-מלא מובילות הבינו את המגמה הזאת לפני שנים והחלו להקים חברות לואוקוסט משלהן שיוכלו לקחת בחזרה חלק מנתח השוק שאבד. הנה כמה דוגמאות:

  • החברות-האחיות אייר פראנס וק.ל.מ, למשל, הקימו את חברת טרנסאוויה (איתה טסתי לראשונה בחודש שעבר).
  • לופטהנזה הקימה את צמד החברות ג׳רמן-ווינס ויורו-ווינגס.
  • החברה-האם של בריטיש איירוויס ואיבריה, IAG, מפעילה את חברת הלואוקוסט וולינג שבסיסה הראשי בספרד. בנוסף, איבריה מפעילה גם את חברת הלואוקוסט איבריה-אקספרס.
  • סינגפור איירליינס מפעילה את חברת הלואוקוסט לטיסות ארוכות סקוט.
  • אייר-ברלין, שסובלת מהפסדי ענק בתקופה שבה כמעט כל החברות הגדולות מרוויחות, עדיין מפעילה את חברת הלואוקוסט ניקי שעד לאחרונה שירתה גם את ת״א.

Transavia Plane on the Ground

אלעל הביאה לעולם את אפ

זה קרה בחודש נובמבר 2013 כשאלעל הודיעה על הקמת מותג לואוקוסט חדש, UP, שישרת מספר מצומצם של יעדים באירופה ויציע כרטיסי טיסה במחירים מוזלים במיוחד. וזה עבד – הכרטיסים לטיסות המותג החדש נחטפו בחודשים הראשונים – עוד לפני שהטיסה הראשונה המריאה.

אפ היא חברה-בת של אלעל. יש לה אתר אינטרנט משלה, לוגו משלה, מדים לצוותי האוויר שלה, צביעה ייחודית למטוסים שלה ועוד סממנים שנועדו לגרום לכל אדם מן הישוב להניח שמדובר בחברת תעופה שעומדת בפני עצמה. נכון להיום החברה משרתת חמישה יעדים באירופה: לרנקה, פראג, בודפשט, קייב וברלין-שונפלד.

אך האם כך הדבר? האם אפ באמת מנותקת מחברת-האם אלעל?

אלעל כבר הייתה בסרט הזה עם חברת סאנדור. בקצרה: ב-1977 הקימה אלעל את חברת סאנדור כדי שתהיה המותג שלה לטיסות שכר. ב-2001, בשל גידול משמעותי בפעילות, סאנדור קיבלה תעודת מפעיל משלה (עם קוד פעילות חדש), ובכך התאפשר לה לעקוף את האיסור שחל על אלעל לטוס בשבתות וחגים. ב-2007 התרחש אירוע חריג במסגרתו טיסת אלעל מטורונטו לת״א נחתה בלונדון בשל חשש לתקלה וכדי שתוכל להמשיך בדרכה לת״א לאחר כניסת השבת החליטה אלעל להחליף את קוד הטיסה מהקוד שלה לקוד של סאנדור. החרדים כעסו, אלעל נתבעה וסאנדור איבדה את תעודת הפעילות שלה אחרי שבית המשפט קבע חד משמעית שסאנדור היא למעשה חלק מאלעל ואינה חברת עצמאית.

המאפיינים של חברת אפ

האם אפ היא חברה עצמאית בניגוד לסאנדור? בוא נבחן את העובדות…

  • ארבעה מטוסים מדגם בואינג 737-800 של אלעל נצבעו אומנם בצבעי המותג אפ אך נמצאים בבעלות מלאה של חברת אלעל. המטוסים מטופלים כמובן במתקני התחזוקה של אלעל באופן שוטף.
  • צוותי האוויר של חברת אפ מגוייסים ועוברים את ההכשרה שלהם ע״י אלעל. טייסי אפ הם בוגרי קורס הטייסים של אלעל.
  • חברת אפ מפעילה טיסות תחת קוד הפעילות של אלעל – LY – וגם תחת קוד הקריאה של החברה – ELY. השינוי היחיד הוא שטיסות אפ, כמו טיסות סאנדור, הן בנות ארבע ספרות בניגוד לשלוש ספרות בטיסות הסדירות של אלעל.
  • מעוניינים ליצור קשר עם חברת אפ? אין בעיה, אתם מוזמנים לשלוח מכתב למחלקת קשרי הלקוחות של אלעל במשרדי החברה בנתב״ג או לבקר באחד ממשרדי אלעל ברחבי העולם. טסתם עם אפ לברלין, למשל, ואתם זקוקים לעזרה? תוכלו לפנות לסניף הגרמני באמצעות המייל ״info@elal.de״. נכון, אפילו הסיומת של אלעל.UP Airline - Contact Us
  • מועדון הנוסע המתמיד של אלעל משרת גם את חברת אפ. חברי מועדון יכולים לצבור נקודות מטיסות אפ (כולל לטובת סטטוס), לממש נקודות עבור כרטיסי בונוס בטיסות אפ וחברי מועדון בעלי סטטוס גבוה אפילו יכולים להנות ממגוון הטבות בטיסות אפ.
  • חוזה התובלה של אפ (contract of carriage) – המסמך החשוב ביותר שנמצא בליבה של כל חברת תעופה – הוא למעשה חוזה התובלה של אלעל עם שינויים מחייבים בניסוח בלבד. במבוא נכתב במפורש: ״תנאי התובלה המפורטים להלן חלים הן על טיסות המופעלות על ידי אל על נתיבי אוויר לישראל בע"מ ("אל על") במודל "אל על" הרגיל והן על טיסות המופעלות תחת מותג התעופה UP מבית אל על ("UP"), כאשר מקום בו התנאים שונים צויין הדבר בגוף תנאי התובלה״.

אני חושב שהעובדות האלו מדברות בפני עצמן.

לסיכום

חברות תעופה רבות, שביסודן הן חברות שירות-מלא, מחזיקות בבעלות מלאה או חלקית על חברת לואוקוסט. במקרים רבים הן מעבירות אליה מטוסים מהצי שלהן, מזרימות לתוכה כספים, מכשירות את צוותי האוויר שלה וכיוצ״ב פעולות מימון ישיר או עקיף. זה מקובל ואין בכך פגם. אבל כמעט בכל המקרים אותן חברות לואוקוסט פועלות באופן עצמאי עם משרדים נפרדים, הסכמים מסחריים נפרדים, קוד פעילות שונה, מאזנים כספיים חיצוניים לחברת-האם, צוותי אוויר משלהן המקבלים משכורת ישירות מהחברה ולא מחברת-האם וכיוצ״ב מאפיינים שהופכים את שתי החברות, הלכה למעשה, ליישויות עסקיות ומשפטיות נפרדות.

הקשר של אפ ואלעל אינו כזה ואפ היא למעשה חטיבת פעילות של אלעל ולא יותר. אפ משולבת בתוך אלעל מא׳ ועד ת׳ עם מידת עצמאות אפסית שמתבטאת אך ורק במאפיינים שיווקיים. וזאת לא תלונה – שהרי אלעל לא מתיימרת להציג אפ כחברת תעופה עצמאית לגמרי.

השאר תגובה