אני מקבל פניות רבות מקוראי הבלוג עם שאלות מעניינות ובקשות לייעוץ. אני שמח לעזור, ואם יש לכם שאלה בנושאים הרלוונטיים אתם מוזמנים לכתוב לי ישירות למייל lior@flying-out.com או לשלוח הודעה פרטית בעמוד הפייסבוק של הבלוג. חלק מהתשובות הופכות לפוסטים.

תום, אחד מהקוראים הקבועים של הבלוג, שלח לי את השאלה הבאה:

״בפוסט "למה אין טיסות מת"א לאוסטרליה?" ציינת שבמסגרת שיתוף הפעולה בין אלעל לקוונטס ניתן לצבור ולממש מיילים בין המועדונים של החברות. זה כמובן מקרה חריג. בכל פעם שאני מחפש טיסה מישראל אני שוב מתאכזב מזה שאלעל, זו שמפעילה הכי הרבה טיסות מישראל, היא גם כל כך לא אטרקטיבית בעולם מועדוני התעופה. זה יוצר מצב שבו בערך מחצית מהטיסות הישירות מהארץ לא רלוונטיות לצבירת מיילים. הייתי שמח לשמוע, האם יש עוד דרכים לצבור מיילים בטיסות עם אלעל?״

אלעל הטיסה בשנת 2015 קרוב לחמישה מליון נוסעים. זה אומר שפחות או יותר אחד מכל שלושה נוסעים שהמריאו מנתב״ג עשה זאת בטיסת אלעל (סה״כ עברו בנתב״ג 16.3 מליון נוסעים). אין ספק שאלעל היא בעלת הבית בנתב״ג, החברה הפעילה ביותר בשדה, וזוהי עוד סיבה שהופכת אותה לחברה המועדפת על נוסעים ישראלים רבים.

אלעל מפעילה את מועדון הנוסע המתמיד. המועדון עבר שינויים לא מבוטלים בשלוש השנים האחרונות והפך, בעיניי, למועדון תעופה טוב יותר משהיה. עדיין יש מקום אמיתי לשיפור אבל פנינו לכיוון הנכון. תכליתו הראשונה של המועדון היא לאפשר לחבריו לצבור נקודות מטיסות אלעל ולממש את הנקודות האלו מאוחר יותר לכרטיסי בונוס. אך האם המועדון של אלעל הוא מועדון התעופה היחיד שמאפשר צבירת נקודות מטיסות אלעל? התשובה הקצרה היא: לא, יש שתי אפשרויות נוספות.

שיתופי הפעולה של אלעל ומועדון הנוסע המתמיד

הצעד הראשון הוא לגשת לאתר אלעל ולחפש מידע על החברות שעימן יש לאלעל הסכמי שת״פ. הנה העמוד הרלוונטי. לאלעל יש שיתופי פעולה רחבים עם שלוש חברות תעופה – אירומקסיקו, קוונטס וסאות׳ אפריקן איירוויס – ובנוסף יש לה הסכמי קודשייר עם מספר חברות נוספות. אלו חברות המפעילות טיסות שניתן לרכוש בקוד של אלעל.

Elal Partners

הסכם קודשייר נוסף, שלא מופיע באתר אלעל, הוא עם חברת תאי איירוויס. החברה התאילנדית מציעה את הקוד שלה בטיסות שאלעל מפעילה בקו ת״א-בנגקוק. לחובבי ברית סטאר הסקרנים: לא ניתן לצבור מיילים מטיסות אלו והסברתי מדוע בפוסט הזה.

Thai Airways Codeshare flight TLV-BKK

האתר של אלעל מלמד אותנו שניתן לצבור נקודות במועדון הנוסע המתמיד מטיסות של אירומקסיקו (ארבע טיסות ספציפיות), קוונטס וסאות׳ אפריקן איירוויס. מספר הנקודות תלוי במרחק הטיסה ובמחלקת הכרטוס. האתר של אלעל לא מלמד אותנו האם אותן חברות מאפשרות לחברי מועדוני התעופה שלהן לצבור מיילים או נקודות מטיסות אלעל. חיפוש באתרי שלושת החברות מגלה שרק מועדוני התעופה של קוונטס וסאות׳ אפריקן איירוויס מאפשרים צבירה מטיסות אלעל.

קוונטס – מועדון התעופה Frequent Flyer

המועדון האוסטרלי נחשב לאחד ממועדוני התעופה הטובים ביותר בברית OneWorld. מעבר לאפשרות לצבור נקודות מטיסות עם כל החברות בברית המועדון מאפשר גם צבירת נקודות מטיסות עם חברות שותפות אחרות כמו אמירטס, אלסקה איירליינס, אייר לינגוס, צ׳יינה איסטרן, פיג׳י איירוויס, ג׳ט איירוויס וגם אלעל. שימו לב שמטיסות עם חלק מהחברות השותפות האלו – ובפרט כל אלו שאינן שותפות בברית OneWorld – ניתן לצבור נקודות למימוש בלבד ולא נקודות לסטטוס.

צבירת הנקודות מטיסות אלעל בקוד של אלעל (LY) אפשרית ממחלקות הכרטוס B,G,H,K,L,M,N,O,Q,S,U,V ו-Y מתוך מחלקת התיירים ומחלקות הכרטוס C,D,I,J,Z,A ו-F מתוך מחלקות הפרימיום. לפי הטבלה באתר החברה:

Qabtas FF - Earn Points Flying ElAl by Booking Class

החדשות הטובות הן שכל מחלקות הכרטוס במחלקת התיירים, מלבד Y (גמישות מלאה), נחשבות ע״פ הטבלה כמחלקות כרטוס רגילות ולא כמחלקות כרטוס מוזלות. בהן נכללות מחלקות הכרטוס O ו-U שהן מחלקות הכרטוס בהן משתמשת אלעל לעיתים תכופות במסגרת תעריפים מוזלים ו/או מבצעים תקופתיים. מחלקת כרטוס W – המחלקה הפופולרית ביותר למבצעים תקופתיים – לא מאפשרת צבירת נקודות של קוונטס.

מספר הנקודות הנצבר מכל טיסה תלוי במרחק הטיסה. אתם יכולים לראות את הטבלה הרלוונטית בעמוד זה (הטבלה האחרונה) או פשוט להשתמש במחשבון צבירת הנקודות הנוח באתר.

כמה נקודות תוכלו לצבור מטיסה? הנה חמש דוגמאות למגוון יעדי אלעל במחלקת התיירים:

  • ת״א לרומא: 550 נקודות לטיסה.
  • ת״א ללונדון: 1,000 נקודות לטיסה.
  • ת״א ליוהנסבורג: 2,100 נקודות לטיסה.
  • ת״א לניו-יורק: 2,850 נקודות לטיסה.
  • ת״א ללוס-אנג׳לס: 3,750 נקודות לטיסה (המחשבון לא נותן תוצאה).

נקודות של קוונטס אינן פגות תוקף כל עוד החשבון נשאר פעיל. חשבון הופך לא-פעיל רק אחרי 18 חודשים שבהם לא נצברה או מומשה נקודה אחת. כמו כן, המועדון האוסטרלי מציע את האפשרות להעביר מיילים בין חשבונות של בני משפחה (פעולות אלו אינן נחשבות כפעילות בחשבון).

האם כדאי לנוסעי אלעל לצבור נקודות של קוונטס במקום נקודות של מועדון הנוסע המתמיד?

הדרך הפשוטה ביותר לענות על השאלה הזאת היא באמצעות בחינת ההחזר שמציעים שני המועדונים על אותן טיסות במובן של שווי הנקודות. כלומר, כמה נקודות כל מועדון ייתן ומה השווי הריאלי שלהן.

בהמרה לדולר אמריקני (USD) נקודה אחת של קוונטס שווה לנוסע הממוצע בין 1 סנט ל-2 סנט כתלות באופי המימוש. מכאן, לצורך האומדן, נניח שנקודה אחת של קוונטס שווה 1.5. מנגד נקודה אחת של אלעל שווה בין 30 ל-70 סנט לנוסע הממוצע כתלות באופי המימוש. מכאן, לצורך האומדן, נניח שנקודה אחת של אלעל שווה 50 סנט.

אז הנה טבלה קצרה שמראה כמה נקודות אפשר לצבור בכל אחד משני המועדונים האלו בטיסות ליעדי אלעל השונים:

Qantas FF and ElAl Matmid - Table

כפי שניתן לראות צבירת הנקודות של קוונטס אטרקטיבית בעיקר למי שרוכש כרטיסים במחלקות כרטוס נמוכות. לנוסעים עסקיים, שבדר״כ טסים בכרטיסים יקרים עם מחלקות כרטוס גמישות, עדיין עדיף לצבור נקודות במועדון של אלעל (מה גם שלהם יש את הפוטנציאל לנצל את הנקודות האלו בשווי ריאלי גבוה יותר שיכול להגיע מעל 1$ לנקודה).

אבל מעבר לחישוב השיטחי כדאי להתייחס לחסרונות והיתרונות שיש למועדון האוסטרלי. הנה כמה כאלו שחשוב לזכור:

  • חיסרון: אין אפשרות לצבור נקודות של קוונטס תוך שימוש בכרטיסי אשראי ישראלים.
  • חיסרון: ניתן להשתמש בנקודות של קוונטס לטובת כרטיסי בונוס רק לבעל החשבון או בני משפחה רשומים. במועדון של אלעל אין מגבלה כזאת.
  • חיסרון: נקודות שנצברות מטיסות אלעל אינן נספרות לטובת סטטוס גבוה במועדון האוסטרלי.
  • יתרון: לקוונטס רשימה ארוכה ומכובדת של חברות תעופה שותפות ומכאן שניתן לממש את הנקודות לטיסות עם חברות רבות ברחבי העולם.
  • יתרון: כרטיסי הבונוס של קוונטס מתומחרים ע״פ מרחק מצטבר על הטיסות ולא ע״פ אזורים. המשמעות היא שנוח יותר וכדאי יותר להשתמש בנקודות אלו כדי להגיע ליעדים יקרים יותר או כדי לבנות כרטיס בונוס עם מספר יעדים. 
Qantas FF - Redeem Points for Travel with Partner Airlines

Qantas Frequent Flyer – Partners Distance-Based Award Chart

ראוי לציין שניתן לממש נקודות של קוונטס לטובת כרטיסי בונוס בטיסות אלעל אבל רק במחלקת התיירים.

סה״כ אני חושב שההצעה של קוונטס טובה מאוד ויכולה להתאים לנוסעים רבים. יש לבחון את אופי הנסיעות והתכיפות שלהן כדי להחליט איזה מהמועדונים כדאי יותר. כברירת מחדל, לנוסע הממוצע, בעיניי המועדון של אלעל נשאר כאפשרות ראשונה.

סאות׳ אפריקן איירוויס – מועדון התעופה Voyager

נושאת הדגל של דרום-אפריקה שותפה בברית סטאר. מועדון התעופה שלה לא נחשב לאחד המובילים בברית, אבל, באופן טבעי הוא מאפשר צבירת נקודות מטיסות עם כל השותפות בברית (עשרים ושמונה במספר) ומספר חברות נוספות כמו אמירטס, ג׳ט איירוויס, וירג׳ן אטלנטיק, אתיהאד איירוויס, ג׳ט בלו ועוד.

המועדון מאפשר צבירת מיילים מטיסות אלעל בקוד של אלעל (LY) לפי 100% ממרחק הטיסה במחלקות הכרטוס L,V,K,B,Q,M,S,Y ו-J (האחרונה מתוך מחלקת העסקים), לפי 125% ממרחק הטיסה במחלקות הכרטוס Z,D,I,C ו-A (האחרונה מתוך המחלקה הראשונה) ולפי 150% ממרחק הטיסה במחלקת הכרטוס F (מחלקה ראשונה בתעריף גמיש). ראו את הטבלה:

SAA Voyager - Earn Miles Flying ElAl

(הערה: בטבלה הנ״ל, מתוך האתר של סאות׳ אפריקן איירוויס, מופיעה מחלקת הכרטוס L בשתי עמודות שונות. ככל הנראה מדובר בטעות טכנית בלבד ובעמודה האמצעית צריכה להופיע האות I לצד מחלקות הכרטוס האחרות מתוך מחלקות הפרימיום).

שימו לב שאין צבירת נקודות על טיסות במחלקות כרטוס אחרות (ובפרט מחלקות הכרטוס המוזלות O ו-U) ואין צבירת נקודות על טיסות בין ת״א ליוהנסבורג. התנאי האחרון מפתיע בהתחשב בעובדה שבין אלעל לסאות׳ אפריקן איירוויס אין, למיטב ידיעתי, הסכם קודשייר.

נקודות של סאות׳ אפריקן איירוויס פגות תוקף שלוש שנים לאחר שנצברו ללא קשר לפעילות בחשבון (בדיוק כמו במועדון של אלעל).

האם כדאי לנוסעי אלעל לצבור מיילים של סאות׳ אפריקן איירוויס במקום נקודות של מועדון הנוסע המתמיד?

טבלת מימוש המיילים של המועדון הדרום-אפריקני לא רעה במיוחד, אם כי גם לא טובה במיוחד, אבל חיסרונו האמיתי של המועדון הוא בתנאי כרטיסי הבונוס שלו. הם מסובכים, לא ידידותיים וסה״כ יהפכו את תהליך חיפוש והזמנת כרטיס בונוס למתיש ויקר. משזה נאמר, לסאות׳ אפריקן איירוויס יש רשימה ארוכה ומעניינת של חברות שותפות שניתן לרכוש כרטיסי בונוס לטיסותיהן ותחת האפשרות לכרטיס בונוס גמיש (בטיסות של סאות׳ אפריקן איירוויס עצמה) ניתן לחלץ ערך של קרוב ל-10 סנט מכל מייל.

נערוך את אותה השוואה בשנית אבל הפעם עם שווי ריאלי של 7.5 סנט למייל.

SAA Voyager and ElAl Matmid - Table

צבירת מיילים במועדון של סאות׳ אפריקן איירוויס כדאית אך ורק בטיסות ארוכות, במחלקת הכרטוס שמאפשרות צבירת מיילים (לא המוזלות) ובכל הקוים של אלעל מלבד זה ליוהנסבורג. או, בתרגום חופשי: אם אתם טסים ליעד רחוק מסוים לעיתים תכופות ותמיד במחלקות כרטוס גבוהות – אז יכול להיות שישתלם לכם לצבור מיילים במועדון הדרום-אפריקני לעומת מועדון הבית של אלעל. בכל שאר המקרים עדיף לכם לוותר על התענוג.

לצורך הדוגמה הקונקרטית בחרתי כרטיס שדי אופייני לנוסע העסקי הישראלי הממוצע: מת״א לניו-יורק במחלקת כרטוס L (מחלקת התיירים, גמישות בינונית). כרטיס כזה, באוקטובר, יעלה סביב 1350$. לעניין הצבירה:

  • חבר מועדון הנוסע המתמיד יצבור 160 נקודות הלוך/חזור לפני בונוס לסטטוס או תוספת נקודות אם הוא מחזיק בכרטיס אשראי פלייקארד. כרטיס בונוס דומה ידרוש בין 1400 נקודות ל-2000 כתלות במועד הטיסה (חורף או קיץ) ואם הוא מחזיק בכרטיס אשראי פלייקארד. אם נניח שהוא מחזיק בכרטיס האשראי ומעוניין לטוס בעונת הקיץ המבוקשת – כרטיס הבונוס יעלה 1600 נקודות. כלומר, אותו נוסע עסקי יצטרך לטוס לכל היותר עשר פעמים לניו-יורק כדי לצבור מספיק נקודות לכרטיס בונוס באותו קו (בתוספת מסים, כמובן).
    – – –
  • חבר מועדון וויאג׳ר של סאות׳ אפריקן איירוויס יצבור 11,350 מיילים הלוך/חזור. כרטיס בונוס דומה, בטיסות אלעל לניו-יורק, ידרוש 70,000 מיילים לכיוון במחלקת התיירים (או 100,000 מיילים לכיוון במחלקת העסקים – מן הסתם מימוש אטרקטיבי יותר). כלומר, אותו נוסע עסקי יצטרך לטוס קצת מעל שתיים-עשרה פעמים לניו-יורק כדי לצבור מספיק נקודות לכרטיס בונוס באותו קו (בתוספת מסים, כמובן).

הדוגמה לעיל מוטה בצורה ברורה לטובת המועדון הדרום-אפריקני, לאור מחלקת הכרטוס והעובדה שבחרתי ביעד רחוק, ועדיין המספרים מוכיחים שעדיף להישאר עם המועדון של אלעל.

לסיכום

העדר חברות תעופה שותפות הוא אולי החיסרון הגדול ביותר של מועדון הנוסע המתמיד.

במסגרת שיתופי הפעולה הקיימים ישנם שני מועדונים תעופה זרים המאפשרים לחבריהם לצבור נקודות מטיסות אלעל אבל רק אחד מהם מציע הצעה אטרקטיבית מספיק כדי להוות חלופה למועדון של אלעל. בעבר היה ניתן לצבור גם מיילים של אמריקן מטיסות אלעל אבל כיום זה אפשרי רק במסגרת קודשייר ורק בקוים מסוימים מאוד.

נקווה שמועדון הנוסע המתמיד ימשיך במגמת השיפור, שהנקודות יהיו שוות יותר ובנראה עוד שיתופי פעולה של אלעל או לפחות עוד קוים חדשים ליעדים רחוקים.

6 תגובות

  1. רון הדבורון

    תודה מעניין,
    – הקישור של 'להעביר מיילים בין חשבונות של בני משפחה' לא עובד.
    – היה זכור לי שאפשר לצבור מאל על גם לחשבון של אמריקן, זה לא כך?
    – האם בקוונטס יש דרך למנוע מהנקודות לפוג באמצעות ביצוע רכישה באייטיונז או משהו כמו דרך האתר של אמריקן?
    – האם היית אומר שלאחר השינוי של אמריקן המועדון של קוונטס יותר אטרקטיבי?

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      אהלן רון,

      (1) הקישור תוקן. תודה על ההערה.

      (2) שיתוף הפעולה בין אלעל לאמריקן הופסק בסוף 2014. עד אז בהחלט היה ניתן לצבור מיילים של אמריקן מטיסות אלעל ולרכוש באמצעותם כרטיסי בונוס בטיסות של אלעל – ולהפך. כיום יש שיתוף פעולה מוגבל מאוד במסגרתו ניתן לצבור נקודות ומיילים הדדית אבל רק בטיסות קודשייר. כלומר, טיסת אלעל בקוד של אמריקן תצבור מיילים במועדון AAdvantage כאילו הייתה טיסה של אמריקן – אבל זה לא אקסקלוסיבי לאלעל.

      (3) כן, לקוונטס יש אתר קניות. כל רכישה מזכה בנקודות וברגע שהנקודות נכנסות לחשבון – אפילו נקודה אחת – החשבון נשאר פעיל ותפוגת המיילים נדחית. כן, יש קישור גם לחנות של אייטונס – אבל אנא קרא את האותיות הקטנות באתר כי התנאים משתנים כל שני וחמישי. הנה הקישור:
      https://onlinemall.qantaspoints.com

      (4) זו שאלה טובה מאוד. אני יכול למנות יתרונות לשני המועדונים וכל אחד יכול לשים משקל גדול יותר על חלקם. לנוסעים תכופים המועדון של אמריקן עדיין עדיף בבירור. לנוסעים מזדמנים, ובפרט כאלו שטסים עם אלעל, זו בהחלט התלבטות. ראוי לציין שצבירת הנקודות של קוונטס מטיסות אלעל שופרה בשנה שעברה – כמה חודשים אחרי שהסתיים שיתוף הפעולה בין אלעל לאמריקן.

      הגב
  2. מלכי

    היי. אפשר לצבור מיילים מטיבות אל על בAeroméxico?

    או רק להיפך… מ4 הטיסות הספציפיות של Aeroméxico למועדון של אל על?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא ניתן לצבור נקודות במועדון של אירו-מקסיקו מטיסות אלעל.

      ניתן לצבור נקודות במועדון של אלעל מטיסות של אירו-מקסיקו בארבעה קוים נבחרים, כפי שציינת, והנקודות האלו לא ייספרו לטובת סטטוס (כלומר בונוס בלבד).

      הגב

השאר תגובה