ההיסטוריה של שיקגו

ההתיישבות הראשונה של קהילה מערבית באזור העיר שיקגו התחילה בסוף המאה ה-18. באזור זה התנהלו באותן שנים קרבות רבים בין הצבא האמריקני לאינדיאנים ועל כן הוקמה במקום מצודה צבאית מפורסמת בשם פורט דירברן (בסביבת גשר מישיגן של היום). היישוב זכה לתואר ״עיירה״ רק בשנת 1833 כשהיו בו 350 תושבים בלבד.

אוכלוסיית הישוב גדלה משמעותית עם התחלת הבנייה של ׳תעלת אילינוי ומישיגן׳ שתכליתה הייתה לחבר את אגם מישיגן, אחד מ׳חמשת האגמים הגדולים׳, לנהר המיסיסיפי. כך יכלו כלי שיט לעבור מאזור האגמים עד למפרץ מקסיקו בדרום ארה״ב. שיקגו, אם כן, הפכה במהרה למרכז תחבורתי ראשי בארה״ב עם דרכים רבות ומסילות רכבת רבות המובילות אליה וממנה.

באמצע המאה ה-19 אוכלוסיית העיר מנתה מעל 100,000 תושבים והמשיכה לגדול במהירות. באוקטובר 1871, ערב השריפה הגדולה של שיקגו, אוכלוסיית העיר מנתה קרוב ל-300,000 תושבים. השריפה החלה ב-8 לאוקטובר בשעות הערב ונמשכה בערך שלושה ימים. השריפה הגדולה השמידה לחלוטין בערך 10 קמ״ר במרכז העיר – בערך 17,500 מבנים נהרסו עד היסוד וקרוב ל-300 בני אדם איבדו את חייהם. מבנים בודדים שרדו וביניהם מגדל המים המפורסם בשדרת מישיגן שנישאר במקומו עד היום ומשומר היטב כאחד מסימליה של העיר.

Chicago Water Tower

לאחר השריפה הגדולה שיקגו נדרשה לבנות את עצמה מחדש במהירות. כך הפכה העיר למרכז משיכה חסר מעצורים לאדריכלים מובילים, מהנדסים ובעלי מקצוע אחרים שקיבלו יד חופשית כמעט להקים בעיר מבנים גדולים, שאפתניים בחלקם, תוך שימוש בטכנולוגיות הבנייה המתקדמות ביותר. כך, לדוגמה, נבנה בעיר גורד השחקים הראשון בעולם בשנת 1884 תוך שימוש, בפעם הראשונה, בשלד פלדה במקום בעץ ואבן. במשך השנים ראתה שיקגו אבדי דרך רבות בתחום האדריכלות.

Chicago Skyline

כיום שיקגו היא העיר השלישית בגודלה בארה״ב (אחרי ניו-יורק ולוס-אנג׳לס) ומהווה מרכז עיקרי וחשוב מאוד של תחבורה, תעשייה, אקדמיה, תרבות ועוד. נכון לנתוני 2015 שדה התעופה הראשי של העיר, אוה׳רה (ORD), הוא הרביעי בגודלו בעולם מבחינת תעבורת נוסעים (מקום שני בארה״ב אחרי השדה של אטלנטה) כשהוא מהווה בסיס פעולה ראשי של החברות אמריקן ויונייטד. בשנים מסוימות הוא היה השדה הגדול בעולם גם מבחינת מספר נוסעים וגם מבחינת מספר המראות.

אזורי העיר המתאימים לתייר הממוצע

במפה למטה מסומנים חמישה אזורים שמהווים את עיר מרכז העיר שיקגו. הסימון על המפה הוא כללי למדי ואינו נועד לתחום במדויק את האזורים האלו אלא רק לסמן אותם בקוים כלליים לשם הנוחות.

Map of Chicago with Markers

עם כיוון השעון:

  • במסגרת הירוקה מתוחם אזור שנקרא בדר״כ ״River North״ והוא, כשמו, האזור שנמצא מצפון לנהר (אך ממערב לשדרת מישיגן).
  • במסגרת הכחולה מתוחם החלק הצפוני של שדרת מישיגן שידוע בכינוי ״The Magnificent Mile״ והוא אולי הרחוב הכי פופולרי, הכי עמוס והכי יוקרתי של העיר. השדרה החמישית של שיקגו, אם תרצו.
  • במסגרת הכתומה מתוחם אזור שנקרא במפות הרשמיות ״Streeterville״ אם כי השם הזה פחות נפוץ. אתם יכולים לקרוא לו ׳האזור שממזרח למייל׳.
  • במסגרת התכלת מתוחם, לא במדויק בכלל, אזור שנקרא ״Lakeshore East״ שבפועל הוא אזור קטן מאוד שנחשב לחלק מהלופ. הפרדתי אותו לשם הנוחות בלבד.
  • במסגרת הצהובה מתוחם אזור הלופ, "The Loop", שמהווה את המרכז של מרכז העיר. באזור זה נמצאים אתרים תיירותיים רבים, מרכזי תרבות, בנייני ממשל, מוסדות לימוד ועוד. באופן רחב יותר גבולות האזור הם הנהר בצפון ובמערב, רחוב פארק-וואי בדרום ואגם מישיגן במזרח. כלומר, פארק מילניום וכל אזור לייקשור כללים למעשה בתוך הלופ. בהגדרה מצומצמת יותר הפארק אינו חלק מהלופ ובכלל שמו של האזור נגזר מהרכבת העילית שלה מסלול טבעתי שאינו מגיע עד הפארק.

שלושה אזורים נוספים שלא מופיעים במפה: מצפון, על קו החוף, נמצא אזור בשם גולד-קואסט. ממערב ללופ נמצא אזור בשם היצירתי ווסט-לופ ומדרום ללופ נמצא אזור בשם יצירתי אחר סאות׳-לופ.

התייר הממוצע שיבלה כמה ימים בשיקגו יגיע לכל האזורים האלו כנראה אך את מרבית זמנו יבלה באזור הלופ, בפארק מילניום ובשדרת מישיגן. באזור ריבר-נורת׳, בעיקר ברחובות הקרובים לשדרת מישיגן וברחובות הקרובים ללופ, יש אוסף יוצא דופן של מסעדות טובות, פאבים, בתי קפה וכיוצ״ב. זה אזור מאוד חי ועם הרבה אפשרויות בילוי. נקודה נוספת ראויה לציון היא נייבי-פיר שהוא מרכז בילוי גדול הממוקם על השלוחה הבולטת לתוך הנהר (כמובן שטח שיובש עם השנים).

Chicago Skyline at Night

איפה הכי כדאי לישון בשיקגו?

רוב המלונות הטובים ביותר בעיר ממוקמים על המייל, החלק הצפוני של שדרת מישיגן, או בסמוך אליו. מלונות אחרים ממוקמים דווקא בתוך הלופ או על שדרת מישיגן ליד הפארק. לכן קשה להצביע על נקודה אחת בתור המרכז של המרכז.

בגדול, אני ממליץ לתייר הממוצע לבחור מלון שנמצא במרחק של כמה מאות מטרים מגשר מישיגן שמהווה את הקצה הדרומי של המייל. מנקודה זו אפשר להגיע בקלות, ברגל, לכמעט כל האתרים התיירותיים של העיר. אין חשיבות גדולה מדי לאזור שבו ממוקם המלון במידה והוא במרחק הליכה מהגשר כאמור.

Michigan Avenue Bridge

אני חושב שהמלונות הנוחים ביותר נמצאים באזור צפון-מזרח הלופ, דרום-מזרח ריבת-נורת׳ ורוב המלונות שעל המייל גם כן. ישנם מלונות טובים שלדעתי רחוקים מדי כמו ההילטון (מול הפארק, בחלק הדרומי של שדרת מישיגן), מלון דרייק (בצפון המייל) ואפילו ה-JW של מאריוט (שנמצא, לטעמי, רחוק מדי בתוך הלופ). אלו שלושה מלונות טובים ואין בעיה להתארח בהם אם הם מוצאים חן בעיניכם אבל דעו שהם ייאלצו אתכם לבלות יותר זמן בתחבורה ציבורית או במוניות.

כמו כן, כדאי לדעת שאזור הלופ הוא בעל אופי יותר עממי, סטודנטיאלי ורועש לעומת האזורים האחרים. בהתאם הוא עמוס יותר במלונות זולים מדרגת אירוח בינונית או נמוכה, הוסטלים וכיוצ״ב. אזור המייל הוא האזור היוקרתי יותר ולאורכו, וברחובות הסמוכים, נמצאים מלונות מפוארים יותר ויקרים יותר. גם לאורך הנהר ממוקמים הרבה מלונות יוקרתיים שמציעים נוף עירוני מצוין ומיקום מנצח.

מלונות מומלצים בשיקגו

אם בא לכם מלון סופר-יוקרתי…

  • The Langham. נחשב ע״י רבים למלון הטוב ביותר בעיר. ממוקם על גדות הנהר ליד מגדל טראמפ.
  • Park Hyatt. המלון היוקרתי של הייאט ממוקם בצפון המייל מול מגדל המים ההיסטורי. מלון מצוין עם מסעדה פנטסטית.
  • Peninsula. המלון של רשת היוקרה הבינ״ל שוכן על המייל ומציע מרפסת שמש מפורסמת בחלקו הקידמי.
  • Ritz-Carlton. המלון שוכן באחד הבניינים הכי גבוהים בעיר וחלק מחדריו נהנים מנוף ישיר לאגם.
  • Waldorf Astoria. המיקום פחות אידיאלי, אבל עדיין מדובר באחד המלונות הטובים בעיר.
The Gwen Chicago

The Gwen Hotel

אם בא לכם מלון מצוין בלי לשבור את הבנק…

  • Fairmont Millennium Park. במיקום מעט צדדי אך מרכזי המלון של רשת פיירמונט יכול להוות תחליף מעניין למלונות של הקבוצות הגדולות.
  • JW Marriott. אולי המלון הטוב ביותר בתוך הלופ השוכן בבניין עם מעט היסטוריה ומעט יוקרה.
  • The Gwen. לשעבר מלון קונראד של הילטון וכיום חלק מרשת מלונות היוקרה של סטארווד. ברחוב מקביל למייל, שלוש דקות הליכה מגשר מישיגן.
  • Loews. בעיניי הוא מעט חסר אופי אבל הוא חדש, נוצץ, במיקום נוח וזוכה לביקורות טובות מאוד.
  • The SilverSmith. מלון פחות מיין-סטרים שמציע איכות טובה מאוד ומיקום נוח בלופ ליד הפארק.
Palmer House Lobby

Lobby, The Palmer House

אם בא לכם מלון עם היסטוריה ואופי…

  • InterContinental Magnificent Mile. כתבתי ביקורת על המלון וביקרתי בו פעמים רבות. יש לו אופי, יש לו היסטוריה (מאז 1929), יש לו איכות, יש לו מסעדת בשר מפורסמת בלובי ויש לו אולי את הבריכה הכי יפה בעיר.
  • Drake Hotel. אחד המלונות המפורסמים ביותר בעיר שפועל כבר כמעט מאה שנים. המיקום, בצפון המייל, הוא אולי נקודת החולשה היחידה שלו. זהו מלון של קבוצת הילטון.
  • Burnham. הבניין שבו שוכן המלון נבנה ב-1895 אבל אל תטעו – מדובר במלון יוקרתי למדי, חדיש ועם מוניטין פנטסטי. המלון נקרא על שמו של האדריכל שתכנן את הבניין דניאל ברנהאם.
  • Renaissance Blackstone. המלון של רשת רנסאנס, מקבוצת מאריוט, הוא אחד מהמלונות ההיסטוריים האייקונים של שיקגו עם עיצוב חיצוני בולט. המיקום רק חצי נוח.
  • The Palmer House. ההיסטוריה של המלון הזה היא ההיסטוריה של מלונות היוקרה בשיקגו, פשוט ככה. המלון הנוכחי, השלישי שנושא את השם מאז 1871, אירח לא מעט נשיאים אמריקאים ואינסוף אורחים מפורסמים אחרים והוא כרגע המלון השני בגודלו בעיר עם קצת מעל 1600 חדרים.

LondonHouse Chicago Hotel

אם בא לכם מלון מיוחד ועדיין ברמה גבוהה…

  • Hyatt Magnificent Mile. כתבתי ביקורת על המלון והתארחתי בו מספר פעמים בעצמי. הוא במיקום נוח, במחיר הוגן ועם אופי יותר קליל מזה של מלונות יוקרה.
  • Radisson Blu Aqua. המלון של רשת רדיסון בלו ידוע בזכות הבניין שבו הוא שוכן – בניין אקווה שהוא אחד הבניינים הכי מעוצבים בעיר. בשיקגו זה אומר המון.
  • LondonHouse. כתבתי על המלון המעניין הזה השייך לקבוצת הילטון. המיקום שלו פנטסטי, הוא נראה מצוין ולדעתי הוא מבקש מחיר אטרקטיבי מאוד ביחס למה שהוא מציע.

אם בא לכם מלון טוב בתקציב נמוך…

  • Courtyard by Marriott Downtown magnificent Mile.
  • DoubleTree by Hilton Magnificent Mile.
  • Hyatt Place River North.
  • Holiday Inn Express Magnificent Mile.

אם אתם מגיעים לביקור עם הילדים…

  • Hilton Magnificent Mile Suites.
  • Hampton Inn & Suites Downtown.
  • Comfort Suites Michigan Avenue.
  • Fairfield Inn & Suites by Marriott Downtown.

לסיכום

שיקגו היא עיר נהדרת, האהובה עלי בארה״ב, והיא עמוסה במלונות מעולים. היא גם עיר יחסית זולה אם נשווה אותה לערים גדולות אחרות בארה״ב כמו ניו-יורק, סן-פרנסיסקו, וושינגטון, בוסטון ועוד רבות אחרות שיקרות ממנה בצורה משמעותית.

שיקגו היא עיר עם היסטוריה מרתקת והיא גן עדן קטן לאדריכלים או לכל מי שנהנה מנוף אורבני.

תהנו!

6 תגובות

  1. ביקורת מלון: Park Hyatt Chicago – FlyingOut

    […] שלושת המלונות ׳העיקריים׳ של הייאט בעיר: הייאט רג׳נסי, הייאט מגניפיסנט מייל ופארק הייאט. שלושתם מומלצים מאוד לתייר הממוצע. אתם מוזמנים לקרוא המלצות נוספות במאמר שכתבתי על מלונות…. […]

    הגב

השאר תגובה