My Kind of Town

שם העיר: שיקגו
הקלטה ראשונה: 1964
מי כתב את השיר: ג׳ימי ואן הוסן

סינטרה שר על אחת הערים האהובות עלי בעולם: שיקגו. אני לא יודע כמה פרנקי באמת אהב את שיקגו אבל זה לא השיר היחיד שבו מוזכרת העיר (ראו בהמשך). השורה האהובה עלי בשיר היא: ״My kind of razzmatazz… and it has so much Jazz…״ וזאת משום ששיקגו היא עיר עם היסטוריה מוזיקלית אדירה ובפרט היא אחת מערי הבירה של הג׳אז.

Theme from New York, New York

שם העיר: ניו-יורק
הקלטה ראשונה: 1977
מי כתב את השיר: פרד אב

אחד השירים הכי מזוהים עם סינטרה ועם העיר ניו-יורק נכתב לטובת הפסקול בסרטו של מרטין סקורזסה ״ניו-יורק״ שיצא ב-1977. פרנקי אהב את ניו-יורק, ביקר בה אינספור פעמים ואפילו החזיק דירה בעיר במשך עשור (אם כי לא גר בה באורח קבע).

L.A. is my Lady

שם העיר: לוס-אנג׳לס
הקלטה ראשונה: 1984
מי כתב את השיר: קווינסי ג׳ונס, פגי ליפטון ואלן ברגמן

שיר הנושא מאלבום הסולו האחרון שפרנקי הקליט. אני אוהב את הסגנון המוזיקלי, ג׳אז קלאסי בואכה שנות ה-80 המגניבות, ואת העובדה שפרנקי שר על העיר כאילו שהיא אישה.

I Love Paris

שם העיר: פריס
הקלטה ראשונה: 1953, אבל רק ב-1960 ע״י סינטרה
מי כתב את השיר: קול פורטר

השיר הזמר מתוודה שהוא אוהב את פריס בכל אחת מעונות השנה, ובכל רגע בעצם, כי אהבתו שם. קיטש בצד, מי שמכיר את פריס יודע שבאמת יש לה יופי מיוחד ושונה בכל עונה בשנה: היא רומנטית בחורף, אופנתית באביב, שמחה בקיץ ומסתורית-משהו בסתיו. אין זמן רע לבקר בפריס, פשוט ככה.

Chicago

שם העיר: שיקגו
הקלטה ראשונה: 1922, אבל רק ב-1957 ע״י סינטרה
מי כתב את השיר: פרד פישר

כן, חזרנו לשיקגו – ״העיר שבילי סאנדיי לא הצליח לעצור״. בילי סאנדיי, אם אי פעם שמעתם את השם, היה תומך נלהב באיסור על אלכוהול ואחד האנשים שעזרו להעביר את התיקון ה-18 שהוציא מהחוק את  הייצור, ההפצה והמכירה של אלכוהול בארה״ב והתחיל את ׳תקופת היובש׳ בין 1920 ל-1933. כתוצאה מכך הפכה שיקגו, שהייתה צומת דרכים חשובה, לכר פורה של פעילות עבריינית ובין השאר פעל בה אל קפונה שעשה את הונו בעיקר ע״י מכירת אלכוהול. בילי סאנדיי, אם כן, לא הצליח לשתק את שיקגו.

בשיר מוזכר גם רחוב סטייט המפורסם ומסופר עליו שעושים בו דברים שלא עושים אפילו בברודוואי. ההקבלה אינה מקרית – רחוב סטייט הוא הרחוב המרכזי ביותר באזור הלופ ובו נמצאים אולמות המופעים הגדולים ביותר בשיקגו. אבל בכל זאת אין מקום להשוואה מבחינת היקף הפעילות והאופי.

לסיכום

אני מעריץ גדול של פרנק ועשרות מהשירים שהוא הקליט נמצאים קבוע בפלייליסט שלי. הוא מזכיר בשיריו אינספור ערים, שכונות, רחובות ואתרים ספציפיים – יותר ממה שאני יכול או רוצה לספור.

ידוע שסינטרה בילה את חייו בין ניו-יורק, לוס-אנג׳לס ולאס-וגאס אבל קבע את ביתו בפאלם-ספרינגס.

אגב, מלבד הקלטת עשרות אלבומים שמכרו מאות מליוני עותקים פרנקי גם זכה באוסקר כשחקן משנה בסרט ׳מעתה ועד עולם׳ (1953), היה מועמד לאוסקר כשחקן ראשי בסרט ׳האיש בעל יד הזהב׳ (1955), זכה ב-11 פרסי גראמי כולל עבור מפעל חיים וקיבל את שני העיטורים האזרחיים הגבוהים ביותר בארה״ב: מדליית החירות הנשיאותית (מרייגן, ב-1985) ומדליית הזהב את הקונגרס (1997).

אגדה, אמרתי לכם.

Sinatra 2

2 תגובות

השאר תגובה