הנה שני הפוסטים הקודמים ׳בסדרה׳:

מאמר: שינויים דרמטיים במועדון AAdvantage (נובמבר 2015).

סיבוב שני: שינויים במועדון AAdvantage (יוני 2016).

את הרוב כבר ידענו

ב-2014 דלתא הודיעה שמועדון SkyMiles יהפוך להיות מבוסס-הוצאה. כלומר, שחברי המועדון יצברו מיילים על בסיס מחיר הכרטיס ולא על בסיס מרחק הטיסה (בכרטיסים של דלתא). ליונייטד לא לקח זמן רב לצאת בהודעה דומה. אמריקן לא יכלה לעשות שינוי דרסטי כזה באותה תקופה כי היא הייתה באמצעו של מיזוג ענק עם יו-אס איירוויס ועשתה הכל כדי לשמור על מים שקטים. אבל זה היה רק עניין של זמן עד שאמריקן תצטרף לחגיגה. בכלל, אם דלתא עושה משהו – יונייטד ואמריקן מיישרות קו מהר מאוד, כי דלתא כנראה צודקת (היא החברה הרווחית ביותר ובעלת נתוני הפעילות הטובים ביותר מבין השלוש).

בנובמבר 2015, אחרי שהושלם המיזוג, הודיעה אמריקן שגם המועדון שלה, AAdvantage, יהפוך להיות מבוסס-הוצאה. לא נמסרו פרטים מלאים על המהלך ועל שלל השינויים המתבקשים אבל אמריקן טענה שזה יקרה בחצי השני של 2016. בתחילת יוני, לפני חודש וחצי, אמריקן הודיעה שתאריך היעד הוא ה-1 לאוגוסט. חלק מהשינויים יכנסו לתוקף רק ב-1 לינואר 2017 אבל צבירת המיילים תשתנה בעוד שבועיים.

החל מה-1 לאוגוסט כרטיסים של אמריקן יצברו מיילים על בסיס מחיר הכרטיס (תעריף הבסיס בצירוף היטל דלק אם קיים).

AAdvantage Earn RDM 2016

אבל – כרטיסים של חברות שותפות ימשיכו לצבור מיילים על בסיס מרחק הטיסה. זאת משום שלאמריקן אין גישה חופשית לפירוט המחיר של כרטיסים שלא היא מוכרת. שימו לב: הדגש הוא על החברה המשווקת ולא על החברה שמפעילה את הטיסות. כלומר, אם רכשתם כרטיס של אמריקן שבו טיסות של בריטיש בקוד של אמריקן – הכרטיס יצבור מיילים על בסיס מחירו. אם רכשתם כרטיס של בריטיש בטיסות של אמריקן בקוד של בריטיש – הכרטיס יצבור מיילים של בסיס מרחק הטיסה.

שינויים בטבלאות הצבירה

דלתא עשתה את זה, יונייטד עשתה את זה ועכשיו מגיע תורה של אמריקן. ב-1 לאוגוסט – עוד פחות משבועיים (הודעה מוקדמת? לא תודה) – יכנסו לתוקף שינויים משמעותיים מאוד בטבלאות צבירת המיילים בטיסות של השותפות של אמריקן. כמה משמעותיים? עד כדי קיצוץ של 75%.

נבחן כמה דוגמאות.

זוהי טבלת צבירת המיילים הנוכחית מטיסות של פינאייר:

AAdvantage Finnair Old Chart

כפי שניתן לראות כל מחלקות הכרטוס צוברות מיילים לפי 100% ממרחק הטיסה (לפני בונוס לסטטוס). מחלקות הכרטוס של מחלקת העסקים זוכות לבונוס של 25%. אבל, רוב מחלקות הכרטוס צוברות רק 50% ממרחק הטיסה במיילים לסטטוס. סה״כ הוגן, אפילו נדיב.

והנה הטבלה שתכנס לתוקף ב-1 לאוגוסט:

AAdvantage Finnair New Chart

כן, חצי ממחלקות הכרטוס במחלקת התיירים יצברו מיילים לפי 25% ממרחק הטיסה, כמעט חצי יצברו מיילים לפי 50% ממרחק הטיסה ורק שתי מחלקות הכרטוס היקרות ביותר במחלקת התיירים – Y ו-B – ימשיכו לצבור מיילים לפני 100% ממרחק הטיסה. חדשות רעות במיוחד לנוסעים המזדמנים שרוכשים את הכרטיסים המוזלים ביותר.

נוסעי מחלקות הפרימיום דווקא יאהבו את השינויים משום שכעת הם יוכלו להנות מבונוס נדיב במיוחד של 100% עד 200%. פינאייר, אגב, לא מפעילה מחלקה ראשונה בצי שלה אבל הטבלה צריכה לכסות גם טיסות המשווקות ע״י פינאייר ומופעלות ע״י חברה אחרת (שלה כן יש מחלקה ראשונה, כמו אמריקן).

נמשיך עם דוגמה נוספת.

זוהי טבלת צבירת המיילים הנוכחית מטיסות של אתיהאד איירוויס (מחוץ לברית):

AAdvantage Etihad Old Chart

גם כאן רואים טבלה נקייה ופשוטה שבה כל מחלקות הכרטוס צוברות מיילים לפי 100% ממרחק הטיסה (מיילים למימוש בלבד, לא לסטטוס).

והנה הטבלה שתכנס לתוקף ב-1 לאוגוסט:

AAdvantage Etihad New Chart

בדיוק כמו מקרה פינאייר: מחלקות הכרטוס המוזלות יצברו מיילים לפי 25% ממרחק הטיסה, מחלקות הכרטוס הבינוניות-גבוהות לפי 50% ורק מחלקת הכרטוס הגמישה ביותר ומחלקות הכרטוס של מחלקות הפרימיום יצברו לפי 100%. הנוסעים הבודדים שירכשו כרטיסים במחלקת הכרטוס P, האולטרה-יקרה, יצברו מיילים לפי 400% ממרחק הטיסה.

Etihad P-Class Ticket

טבלאות המימוש של רוב החברות לא נפגעו בצורה כ״כ משמעותית אבל זאת משום שאמריקן שינתה אותן מוקדם יותר השנה. כך, למשל, נראית טבלת צבירת המיילים החדשה מטיסות של בריטיש:

AAdvantage British New Chart

לטבלאות צבירת המיילים של כל השותפות של אמריקן לחצו כאן.

הדרישה החדשה לסטטוס: EQD

בעקבות דלתא ויונייטד אמריקן הגדירה תנאי סף חדש להשגת סטטוס גבוה: מינימום הוצאה. בניגוד לשתי הראשונות אמריקן מחילה את הדרישה החדשה על כלל חברי המועדון ולא רק על חברי המועדון שכתובתם בארה״ב כפי שעושות דלתא ויונייטד. אלו הדרישות:

AAdvantage 2017 Elite Requirments

גם בעניין הזה קיים הבדל בין כרטיסים שמשווקים ע״י אמריקן ובין אלו שלא – מאותה סיבה שציינתי קודם. החל מה-1 לינואר 2017 כרטיסים המשווקים ע״י אמריקן יצברו EQD (ר״ת: Elite Qualifying Dollars) באופן ישיר – כלומר, מחירם בדולרים – בעוד כרטיסים המשווקים ע״י חברות אחרות יצברו EQD כנגזרת ממרחק הטיסה וממחלקת הכרטוס. כן, כאב ראש.

נמשיך בדוגמה.

נניח שהחלטתם לטוס לניו-יורק באוקטובר ורכשתם כרטיס של איבריה:

Iberia Ticket TLV-JFK

מחיר הכרטיס, 733$, כולל שלושה מרכיבים: 229$ לתעריף בסיס, 372$ להיטל-דלק ובערך 132$ במסים. ע״פ טבלת צבירת המיילים החדשה לטיסות של איבריה (למטה) מחלקת כרטוס O צוברת EQD לפי 5% ממרחק הטיסה במיילים. נכפיל 0.05 ב-11,390 (הלוך/חזור) ונקבל 569.5. כלומר, מבחינת אמריקן הכרטיס הזה של איבריה עולה 569.5$ (לפני מסים). שזה במקרה לא רחוק מהמציאות, אבל רק במקרה.

AAdvantage Iberia New Chart

כלומר, לחבר המועדון שירכוש את הכרטיס הנ״ל של איבריה יתווספו 569$ לצבירת ה-EQD.

אבל 5% זה הקו התחתון לצבירת EQD. מחלקות כרטוס גבוהות יותר, ובעיקר אלו במחלקות הפרימיום, יכולות להגיע עד יחס של 30% ממרחק הטיסה. כרטיסים במחלקת העסקים של בריטיש, למשל, יצברו EQD לפי 25% ממרחק הטיסה – לא רע. לצערם של נוסעים תכופים רבים מחלקות הכרטוס המוזלות במחלקת העסקים של קטאר איירוויס (R ו-I) יצברו EQD לפי 20% ממרחק הטיסה בלבד. הנתון הזה מעניין כי לקטאר איירוויס יש נטייה לפרסם תעריפים אטרקטיביים מאוד במחלקות הפרימיום שלה ונוסעים תכופים רבים הניחו שבעזרת התעריפים האלו הם יוכלו להתגבר בקלות על דרישת ה-EQD החדשה.

מבולבלים? אתם לא לבד.

לסיכום

השינויים האלו צפויים ובכל זאת כואבים. במיוחד לנוסעים מזדמנים שאולי אין להם עניין בסטטוס גבוה אבל כן מעוניינים לצבור כמה שיותר מיילים גם מכרטיסים מוזלים.

השינויים האלו מצביעים על מגמה ברורה שקיימת כיום בשוק התעופה בכלל ובגזרת מועדוני התעופה בפרט: לתגמל יותר את הנוסעים במחלקות הפרימיום ובדרך זו לעודד עוד לקוחות לבחור במחלקות אלו.

אין ספק שהשינויים האלו מורידים את כדאיותו של מועדון AAdvantage לנוסעים מזדמנים. ערך המיילים של המועדון לא משתנה אבל מעתה יהיה קשה יותר לצבור אותם.

5 תגובות

  1. טיוליולי: ארה״ב וארגנטינה בשבועיים וחצי – FlyingOut

    […] נהנתי מאוד מהנסיעה שלי לארה״ב וארגנטינה. גם חגגתי בשתי חגיגות, גם ביקרתי בשתי ערים שטרם ביקרתי בהן לפני כן וגם ניסיתי מחלקת עסקים חדשה (וירג׳ן אטלנטיק מלונדון לניו-יורק). צברתי אלפים רבים של מיילים ונקודות לאורך הדרך ובפרט במועדון AAdvantage שעד ה-1 לאוגוסט עדיין העניק מיילים ע״פ מרחק הטיסה בניגוד לעלות הכרטיס (המצב החדש שנכנס לתוקף בינתיים). […]

    הגב
  2. טיוליולי: ארה״ב וארגנטינה בשבועיים וחצי - FlyingOut

    […] נהנתי מאוד מהנסיעה שלי לארה״ב וארגנטינה. גם חגגתי בשתי חגיגות, גם ביקרתי בשתי ערים שטרם ביקרתי בהן לפני כן וגם ניסיתי מחלקת עסקים חדשה (וירג׳ן אטלנטיק מלונדון לניו-יורק). צברתי אלפים רבים של מיילים ונקודות לאורך הדרך ובפרט במועדון AAdvantage שעד ה-1 לאוגוסט עדיין העניק מיילים ע״פ מרחק הטיסה בניגוד לעלות הכרטיס (המצב החדש שנכנס לתוקף בינתיים). […]

    הגב

השאר תגובה