בשבוע שעבר הציגה יונייטד את ה-״Basic Economy״. אלו כרטיסים מוזלים בתוך מחלקת התיירים שמכוונים לקהל מעט ספרטני שמבחינתו המחיר הוא חזות הכל. התקשורת העולמית מציירת את יונייטד כמי שעושה עוול ללקוחותיה – אבל למה?

בתור התחלה יש להבדיל בין מחלקות שירות לסוגי תעריפים.

בטיסות בינ״ל ופנימיות מציעה יונייטד שלוש מחלקות שירות: תיירים, עסקים וראשונה. בתוך מחלקת התיירים ישנם מושבים מועדפים, שלפעמים מסודרים כתת-מחלקת שירות, הנקראים ״Economy Plus״. המושבים המועדפים האלו דורשים תשלום נוסף על מחיר הכרטיס הבסיסי במחלקת התיירים אבל ניתנים בחינם לבעלי סטטוס גולד ומעלה במועדון של יונייטד, למחזיקי כרטיס האשראי הממותג של המועדון (לאמריקאים בלבד) ולרוכשי כרטיסים בתעריף גמיש מלא. יונייטד אפילו מציעה ׳מנוי׳ במחיר שמתחיל מ-500$ לשנה.

כלומר, לצורך העניין, גם מי שרכש כרטיס בתעריף הנמוך ביותר ואין לו סטטוס במועדון של יונייטד יכול לשלם את הפרמיה הדרושה ולקבל מושב מועדף.

כרטיסים במחלקת התיירים נמכרים, בינתיים, ע״פ שתי קטגוריות בלבד: לא-גמישים וגמישים. בכל אחת משתי הקטגוריות יש מגוון מחלקות כרטוס, כל אחת עם תנאי כרטיס משלה, אבל סה״כ אלו שתי קטגוריות הכרטיסים הקיימות. כל מחלקות הכרטוס מאפשרות לנוסע לצבור קרדיט לסטטוס במועדון MileagePlus בצורת מיילים לסטטוס (PQM) וקטעי טיסה לסטטוס (PQS). כל מחלקת כרטוס והקרדיט שלה.

הכרטיסים החדשים: Basic Economy

בשנים האחרונות ראינו חברות תעופה רבות בעולם מציעות תעריפים מוזלים בתנאים מינימליים בטיסות בינ״ל ופנימיות כאחד. זאת במטרה להילחם במחירים הנמוכים שמציעות חברות הלואוקוסט שהפכו כה פופולריות בשנים האחרונות. כך, לדוגמה, אייר פראנס משווקת כבר שנים תעריפים הנקראים ״Mini Fares״ ומוצעים גם בטיסות החברה לת״א. התעריפים האלו לא כוללים מזוודה ראשונה בחינם (כמו התעריפים הבינ״ל הרגילים של החברה), לא מאפשרים צבירת מיילים במועדון FlyingBlue, לא ניתנים לשינוי/ביטול וכו׳.

יונייטד אפילו לא החלוצה בשוק האמריקני. למעשה, דלתא מציעה תעריף בשם דומה כבר כמה שנים. אם כי יש לציין שהתעריף המוזל של דלתא מעט שונה מהתעריף החדש של יונייטד. אמריקן תצטרף למשחק בשנה הבאה גם כן.

delta-basic-economy-fares

Delta Basic Economy

מהן המגבלות של התעריף החדש של יונייטד?

  • בחירת מושב אוטומטית ע״י המערכת בעת הצ׳ק-אין. לא מובטח כי משפחה או כל קבוצת נוסעים תחת הזמנה אחת יוכלו לשבת יחד במטוס.
    – – –
  • עלייה למטוס עם פריט אישי בלבד. כלומר, אסור אפילו להעלות למטוס טרולי בגודל סטנדרטי או תיק גב גדול אלא רק פריט אחד קטן (מה שרוב החברות מאפשרות לצד פריט כבודה אחד). הפריט האישי חייב להיכנס מתחת למושב וכביכול בעלי הכרטיסים האלו לא יוכלו להשתמש בתאי האחסון שמעל המושבים. נוסעים בעלי סטטוס גבוה במועדון של יונייטד, מחזיקי כרטיס האשראי הממותג של המועדון ובעלי סטטוס גולד בברית סטאר פטורים מהמגבלה הזאת ויכולים להמשיך לעלות למטוס עם כבודת-יד סטנדרטית ופריט אישי נוסף.
    – – –
  • אין אפשרות לבטל או לשנות את הכרטיסים.
    – – –
  • אין צבירת קרדיט כלשהו לסטטוס. לא מיילים (PQM) ולא קטעי טיסה (PQS). צבירת מיילים למימוש דווקא תתאפשר כרגיל.
    – – –
  • לא יתאפשרו שדרוגים בחינם או בכסף למחלקות הפרימיום או למושבים מועדפים. אפילו לבעלי סטטוס גבוה במועדון של יונייטד או בברית סטאר.
    – – –
  • עלייה מאוחרת למטוס. מחזיקי הכרטיסים האלו יהיו בקבוצה האחרונה בעלייה למטוס (קבוצה 5) למעט אלו מהם המחזיקים בסטטוס גבוה במועדון של יונייטד או בברית סטאר שיוכלו כרגיל לעלות מוקדם למטוס.
    – – –
  • לא ניתן לשלב טיסות בתעריף זה עם טיסות בתעריפים אחרים במסגרת כרטיס אחד. כלומר, הכרטיסים האלו מכוונים לטיסות יונייטד בלבד בקוים המרכזיים שלה ולא בכרטיסים הכוללים טיסות עם חברות אחרות.

basic-economy

השירות בטיסה יהיה זהה לכלל מחלקת התיירים. ניתן יהיה להוסיף כבודה לבטן המטוס בתשלום נוסף. בדומה לכל התעריפים האחרים במחלקת התיירים.

התקשורת זועמת

עיתונאים ובלוגרים ברחבי העולם כבר הספיקו לכתוב ביקורות שליליות אינסוף על התעריף החדש של יונייטד. כותרות דרמטיות וטקסטים מאוכזבים המתארים את יונייטד כמי שבחרה לפגוע בציבור לקוחותיה ומציעה להם מעתה מוצר נחות. הנה, לדוגמה, מספר כותרות:

title-1title-2title-3

הביקורת העיקרית מופנית למגבלת כבודת היד. התעריף החדש מאפשר לנוסעים להעלות למטוס פריט אישי בלבד – תיק למחשב נייד, תיק גב קטן, ארנק וכדומה – אבל אוסר עליהם להעלות פריטים גדולים שאינם נכנסים מתחת למושב. זו הגבלה קשה לנוסעים שאומנם התרגלו לא לשלוח כבודה לבטן המטוס (כיום בתשלום בטיסות פנים בארה״ב) אבל נוהגים לעלות למטוס עם כבודת יד בסטנדרטים המקובלים בתצורת טרולי ופריט נוסף. אפילו חברות הלואוקוסט מאפשרות כבודת יד כזאת ולכל הפחות טרולי (מגבלת הכבודה הפורמלית של אפ, לדוגמה).

חברת תעופה אחת בארה״ב, ספיריט – חברת לואוקוסט קלאסית בסגנון ראיינאייר, מאפשרת ללקוחותיה רק פריט אישי אחד וגובה תשלום נוסף על כבודת יד בגודל סטנדרטי (טרולי). התעריף החדש של יונייטד, אם כן, נועד להתחרות עם התעריפים המוזלים של חברות כמו ספיריט.

spirit-airlines-bare-fare-2

דלתא, אגב, לא מחילה את המגבלה הזאת על הכרטיסים המוזלים שלה שנושאים את אותו שם.

ואני לא רואה את הבעיה…

יונייטד פוגעת בלקוחותיה? יונייטד הופכת את חוויית הטיסה לגרועה יותר? יונייטד מנסה לתת מוצר נחות יותר במחיר גבוה יותר?

אפשר לחשוב שיונייטד מכריחה מישהו לרכוש כרטיסים בתעריף המוזל הזה. אפשר לחשוב שהיא כופה את המגבלות האלו על כל נוסעי מחלקת התיירים בכל התעריפים הרגילים. מה גם שמעבר לכל המגבלות הנוסעים שירכשו ת הכרטיסים האלו יקבלו את אותה חוויית טיסה כמו כל שאר נוסעי מחלקת התיירים: אותה מערכת בידור, אותם מושבים, אותן ארוחות וכו׳. המגבלות של התעריף המוזל החדש לא נוגעות כלל לחוויית הטיסה אלא לכל השירותים הנלוויים ולגמישות הכרטיס.

united-economy-cabin

התעריף המוזל הוא בשורה אמיתית לנוסעים שרוצים לשלם קצת פחות ומוכנים לחיות בשלום עם המגבלות. כמה דוגמאות לנוסעים שיכולים להנות מהתעריף:

  • סטודנט שנדרש לטוס לראיון עבודה בעיר אחרת.
  • איש עסקים שנדרש לטוס לפגישה קצרה אצל לקוח.
  • זוג צעיר שטס לחופשה וממילא התכוון לשלוח מזוודה או שתיים.

בעצם כל מי שיכול לוותר על כבודת היד בעלייה למטוס (להסתפק בתיק קטן בלבד), בין אם הוא טס לזמן קצר או שהוא ממילא שולח מזוודות, מבחינתו התעריף המוזל הוא ברכה.

מחזיקי כרטיסים אלו לא יקבלו מושבים נחותים יותר במטוס, לא יקבלו שירות גרוע יותר מהצוות ואפילו יוכלו לצבור מיילים למימוש מהטיסות. ואם הם צריכים את הגמישות, את הקרדיט לסטטוס או אפשרות לשדרוג מושב – הם תמיד יכולים לרכוש תעריף רגיל ולוותר על ההנחה.

אז איפה בדיוק החטא של יונייטד כאן?

לסיכום

אני שמח לראות עוד חברות תעופה מציעות עוד תעריפים מוזלים ועוד דרכים יצירתיות להוריד את העלות ולגרום ליותר נוסעים לטוס. זו בשורה גדולה שתעבורה אווירית הופכת נגישה יותר וזולה יותר – במיוחד לאוכלוסיות חלשות.

לי מפריע כשחברות תעופה פוגעות בצורה רוחבית באיכות המוצר שהן מציעות ובאיכות השירות, כמו צמצום מרווח המושבים במחלקות התיירים והוספת מושבים בכל שורה, אבל זה לא נוגע לתעריפים מוזלים ולמגבלות הכרטיסים בבחינת שינוי/ביטול. יונייטד לא הודיעה שמחלקת התיירים שלה הופכת לצפופה יותר ולא הודיעה שהיא מחילה מגבלת כבודת יד לכל הנוסעים שלה.

4 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בהתייחסות ל "מחזיקי כרטיסים אלו לא יקבלו מושבים נחותים יותר במטוס", אז חשוב לציין כי אומנם הישיבה היא במושב שנראה ומרגיש אותו דבר אבל למיטב הבנתי לא ניתן לעשות Checkin מהבית והקצאת המושבים היא על בסיס מקום פנוי בזמן הבורדינג (לדעתי גם לא ניתן בתוספת תשלום לבחור מושב). יש לזה משמעותיות למי שחשוב לו לשבת ליד הילד שלו או בו הזוג.

    אני נוטה להסכים אבל שאכן יש פה מוצר זול יותר עם פחות שירותים, שמתומחר נכון וכל אחד יכול לבחור אם לצרוך אותו או לא.

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      אתה צודק, וההערות מופיעות בפוסט.

      מחזיקי הכרטיסים האלו לא יוכלו לבחור מושבים בכלל (המערכת תבחר עבורם מושבים אוטומטית) ולא יוכלו לשדרג את המושב שלהם אפילו בתשלום. ילד מתחת לגיל מסוים בהכרח יישב ליד אחד מהוריו, כי יונייטד בכל זאת מחוייבת לתקנות בינ״ל וכי יש מינימום הגיון, אבל אין כל הבטחה שזוגות יוכלו לשבת אחד ליד השניה או שמשפחות יוכלו לשבת ביחד. כאמור, לא תהיה בחירת מושבים מראש.

      הגב

השאר תגובה