למען הנוחות הכותרות יופיעו בסדר כרונולוגי ע״פ פרסומן כאן בבלוג.

אפריל: טיסת היינאן איירליינס נחתה בישראל

בספטמבר 2015, אחרי כמעט שנה של מו״מ והצהרות כוונה, הודיעה חברת התעופה הסינית המובילה כי תיתפח קו טיסות נון-סטופ מבייג׳ינג לת״א ובעצם להיכנס לתחרות ישירה מול אלעל בקו.

הטיסה הראשונה נחתה בנתב״ג באפריל ומאז היינאן לא מפסיקה להציע מחירים אטרקטיביים במיוחד לטיסות בקו וגם לטיסות ליעדי המשך בתוך סין (לדוגמה: 500$ לכרטיסי הלוך/חזור מת״א לצ׳נגדו).

אפשר לתת קרדיט למוצר האיכותי של היינאן, שהרי בכל זאת מדובר באחת מתשע חברות תעופה בלבד המחזיקות בדירוג חמישה כוכבים של SkyTrax, אבל זה בעיקר המחיר שקנה את ליבו את הנוסע הישראלי. המושבים נמכרו כ״כ מהר שהיינאן הודיעה בספטמבר שהיא מוסיפה טיסה שבועית רביעית בקו והיד עוד נטויה.

Hainan Airlines Five Star Airline

תזכורות: (1) ניתן לצבור מיילים במועדון של אלסקה, MileagePlan, מטיסות היינאן. (2) אין צורך בויזה לטובת קונקשיין בסין.

מאי: יונייטד החלה להפעיל טיסות מסן-פרנסיסקו לת״א

ההודעה על פתיחת הקו החדש ניתנה באוקטובר 2015. אז גם נודע שיהיו שלוש טיסות שבועיות ושיונייטד בחרה להשתמש במטוסי הדרימליינר (בואינג 787) החדשים ביותר בצי שלה.

בקיץ החברה הכעיסה לקוחות רבים כשהחליפה את המטוסים המשרתים בקו למשך קרוב לחודש (התכנון היה לתקופה ארוכה יותר אבל היא התחרטה באמצע). מה שאיכזב אותי באותו סיפור הוא שיונייטד בחרה לפרסם תירוץ תלוש מהמציאות כדי להסביר את ההחלפה, כביכול שהמטוסים החדשים נדרשים בקו אחר, כשבפועל הסיבה הייתה שיונייטד רצתה מטוס עם מספר מושבים רב יותר כי כנראה מכירת הכרטיסים בשיא העונה הייתה מוצלחת מהצפוי.

הטיסה לת״א אינה הארוכה ביותר בלוח הטיסות של יונייטד (זאת הטיסה שלה מסן-פרנסיסקו לסינגפור, גם היא במטוסי דרימליינר).

יולי: למדריד במחלקת העסקים ב-440$ בלבד

מבצע של איבריה שהיה, לדעתי, המבצע המעניין ביותר השנה למחלקות הפרימיום. גם בגלל המחיר הנמוך במיוחד וגם בגלל שאיבריה מפעילה בקו לת״א (גם) מטוסי איירבאס A330 רחבי-גוף ומשמעות הדבר היא שניתן להנות ממוצר איכותי מאוד במחיר האטרקטיבי הזה. אגב, זיכרו שיש תמיד אפשרות לרכוש כרטיס במחלקת התיירים ולנסות לשדרג אותו באמצעות מכרז וזה יכול להשתלם בגדול.

Iberia Bueinss Class 3

המבצע הזה, בעיניי, סימל את המגמה בשוק המקומי של הוזלת כרטיסים של חברות אירופיות מובילות גם ליעדים באירופה וגם ליעדי המשך בארה״ב, דרום-אמריקה ואסיה. המגמה הזאת מאפיינת בעיקר כרטיסים במחלקת התיירים – ולא נשכח שאיבריה הציעה כרטיסי הלוך/חזור למדריד החל מ-215$ בלבד – והיה מעודד לראות את המגמה הזאת מגיחה גם כשמדובר בכרטיס במחלקת העסקים.

למבצע היה גם סבב ב׳, למי שפספס את ההזדמנות הראשונה.

אוגוסט: דלתא חשפה מחלקת עסקים חדשה

נכון, זו לא רעידת אדמה וזה אולי לא מעניין את מי שלא טס עם דלתא או בכלל לארה״ב – אבל בעיניי זה שינוי מרענן בשוק האמריקני שבתקווה מסמל טרנד חדש. סה״כ דלתא היא חברת התעופה המובילה בארה״ב מבחינות רבות והיא הכוח החלוץ: מה שדלתא עושה אמריקן ויונייטד מעתיקות מהר מאוד.

מחלקת העסקים של דלתא עושה את מה שלא תעשה מחלקת העסקים החדשה של יונייטד, פולאריס, ומציעה פרטיות ברמה הגבוהה ביותר (סוויטה סגורה), גישה ישירה למעבר מכל מושב וכל הפינוקים שאפשר לצפות ממוצר איכותי ומודרני. דלתא, אם כן, מדלגת מבחינת איכות המוצר מעל יונייטד ומעל אמריקן. פתאום יש קצת חשק לטוס עם ברית סקיי.

Delta 2017 Business Class 2

ספטמבר: מאריוט הפכה לקבוצת המלונות הגדולה בעולם

בנובמבר 2015 הודיעה קבוצת מאריוט על כוונה לרכוש את קבוצת סטארווד (הקטנה ממנה בערך פי ארבע במספר המלונות). המיזוג ראה עליות וירידות, בעיקר לאור הצעה סינית מתחרה, אך לבסוף ניתנו כל האישורים והמיזוג הפך רישמי.

קבוצת מאריוט מפעילה את מועדון המלונות Marriott Rewards. סטארוורד מפעילה את מועדון המלונות SPG. מיד לאחר השלמת הרכישה הודיעה מאריוט כי המועדונים ימשיכו לפעול בנפרד לעתיד הנראה לעין (לפחות עד בסוף 2018) אבל שכבר החלו ׳להכיר אחד בשני׳ כך שכל אורח יכול להעביר בצורה חופשית נקודות בין חשבונותיו בשני המועדונים (ביחס של 1:3 לטובת סטארווד), להשוות סטטוס שהוא מחזיק באחד לסטטוס מקביל בשני וכיוצ״ב. חשוב גם לציין שרשת ריץ-קרלטון, שהיא חלק מקבוצת מאריוט, מפעילה מועדון לקוחות עצמאי בשם Ritz-Carlton Rewards שהוא כמעט זהה למועדון של הקבוצה ומקיים יחסי גומלין איתו. במילים אחרות: ניתן כעת להשתמש בנקודות של SPG, אחרי המרה, כדי לרכוש לילות-בונוס במלונות ריץ-קרלטון (וכל הרשתות האחרות בקבוצת מאריוט…).

linking-spg-and-marriott-rewards

אוקטובר: קתאי פסיפיק הודיעה על פתיחת קו חדש לת״א

קתאי, בעיניי, היא אולי חברת התעופה הטובה ביותר בעולם כשיקלול כל הפרמטרים. יש לה צי מודרני ואחיד, מוצר פנטסטי במחלקות הפרימיום ומוצר תחרותי בהחלט במחלקת העסקים, שירות מעולה גם במטוס וגם על הקרקע, שדה בית שמתחרה באופן קבוע על תואר הטוב בעולם, טרקלינים שהם מודל לחיקוי עבור כל מתחרה ועוד ועוד. כמה גדולה הייתה שמחתי כשהחברה הודיעה שהיא תיפתח בסוף חודש מרץ 2017 קו טיסות נון-סטופ מהונג-קונג לת״א. ועוד במטוסי איירבאס A350-900.

cathay-pacific-a350-premium-economy

לכמה רגעים חשבנו שגם סינגפור איירליינס תגיע לת״א, אבל, עושה רושם שכאן השמחה הייתה מוקדמת מדי.

אם אתם רוצים לדעת כמה נקודות ומיילים תוכלו לצבור מטיסות של קתאי ובאילו מועדונים ראו את הפוסט הזה.

נובמבר: הייאט הודיעה על שינוי מועדון הלקוחות שלה

אוקיי, אולי זו לא כותרת שהשפיעה או אפילו עניינה את רוב הנוסעים, ובפרט הישראלים, אבל עדיין מדובר על קבוצת מלונות מובילה שבונה מחדש מועדון לקוחות עם מליונים רבים של חברים רשומים. ולא מדובר רק במיתוג שיווקי חדש אלא בשינוי תנאים מהותי.

world-of-hyatt-logo

באופן אישי השינויים האלו טובים לי, וכבר הצהרתי שבכוונתי להישאר עם הייאט בשנה הבאה, אבל אני מבין למה חברי מועדון רבים מתלבטים על המשך דרכם עם הקבוצה ואולי אף החליטו לעזוב אותה לטובת אחת הקבוצות המתחרות.

ואם החלטתם להישאר עם הייאט, ועם מועדון הלקוחות החדש שלה World of Hyatt, זיכרו שהקבוצה מציעה שלושה תעריפים מוזלים.

נובמבר: שיאים חדשים במאבק הפנימי באלעל

בתחילת אוקטובר, רגע לפני הקרב הגדול, פורסמה בגלובס כתבה תדמיתית/שיווקית נטולת ביקורת או רצינות אודות מנכ״ל אלעל דוד מימון. בעלי כדורי בדולח אולי יכלו לדעת כבר אז שתכליתה הייתה להכין את הקרקע למלחמה תקשורתית חסרת רסן שבה ינסו טייסי אלעל לצייר את מנכ״ל החברה כאחראי למצבה הקשה של החברה בעוד הוא ינסה להפיל את האחריות על הטייסים בלבד. כבר אז, אגב, הקרבות היו קשים בין הצדדים.

אבל קרבות או לא קרבות – ישראלים ממשיכים לטוס עם אלעל, למרות שיש סיבות להפסיק. כפי שתיארתי את אלעל בפוסט מוקדם יותר השנה: ״הכי בבית בעולם. אבל זה בית ישן עם יסודות סדוקים וקירות מתקלפים. ויש בו הרבה מאוד פוטנציאל עם השיפוץ המתאים״.

שיא הקרבות היה בחודש נובמבר עם עשרות רבות של ביטולי טיסות. לבסוף, תחת איום להשבתה כללית של משק העובדים בחברה, הגיעו הטייסים להסכם ראשוני מול הנהלת החברה ופתאום, ככה ביום אחד, הפסיקו לחלות ברגע האחרון.

4 תגובות

  1. יי

    מה עם השינויים במועדון של אמריקן? אמנם ההכרזה על כך שיהיו שינויים ניתנה בשנה שעברה, אבל לאורך 2016 הבנו שהמצב בהחלט עתיד להיות שלילי…

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      זאת בהחלט עוד כותרת שעשתה את השנה. אמריקן הציגה מערך שלם של שינויים במועדון שלה – על חלקם למדנו כבר בשנה שעברה אבל על חלקם רק השנה. ובכל מקרה רובם הוחלו השנה ובפרט השינויים בטבלאות המימוש (מרץ) והשינויים במודל צבירת המיילים (אוגוסט). ב-1 לינואר ייכנסו לתוקף שינויים נוספים.

      אגב, אני עדיין מאמין שהמועדון של אמריקן הוא הטוב ביותר בצפון-אמריקה. זה נכון באופן כללי ונכון במיוחד לנוסעים תכופים שמסוגלים לרשום 100,000 מיילים בשנה. אבל אין ספק שהפער הצטמצם.

      הגב

השאר תגובה