בספטמבר 2015 פרסמתי פוסט עם כותרת דומה. בבסיס אותו פוסט הייתה טבלה עם הערכות שווי שלי ל׳מטבעות׳, מיילים ונקודות, של מועדוני לקוחות שונים. אפילו התיחסתי לשלושה סוגי נוסעים כדי להדגיש שהערך של ׳המטבע׳ הוא לעולם סובייקטיבי ולעולם תלוי באופי המימוש הצפוי.

בפוסט הנוכחי הדברים יכתבו בצורה שונה. כמו כן, לצורך הנוחות, אשתמש רק במילה ׳נקודות׳ גם כאשר מדובר על מועדון תעופה שמשתמש במיילים בתור מטבע.

המערכת המוניטרית של הנקודות

מועדוני תעופה ומועדוני מלונות הגיעו לעולם ככלי לשיווק, שימור לקוחות, תגמול על נאמנות וכיוצ״ב. מטרתם העיקרית היא לספק תמריצים ללקוחות לבחור באותם מותגים פעם אחר פעם אפילו כשהמחיר גבוה יותר או שמאפייני המוצר נוחים פחות. כלומר, לגרום ללקוח להעריך את המותג ברמה כזאת שיהיה קשה יחסית לפתות אותו לבחור באחר. אחד התמריצים העילים ביותר הוא השימוש בנקודות.

נקודות הן מטבע וירטואלי שמנפיק המועדון והוא ששולט בערכו. איך? באמצעות שינוי מתמיד של אפשרויות הצבירה והמימוש.

מועדוני לקוחות בימינו הם גופים עצמאיים שלפעמים אחראים לאחוז גבוה מאוד מרווחי החברה-האם. הם רווחיים כ״כ כי עיקר עבודתם הוא המסחר בנקודות שהם מנפיקים – ובין השאר מכירת נקודות לגופים מוסדיים גדולים שמעבירים אותן הלאה – והם פחות מתעסקים בשיפור חוויית הנוסעים ו/או תגמול עבור נאמנות. לפעמים המועדונים האלו ממש שוכחים את השורשים שלהם.

על כל פנים, ערכן של הנקודות נגזר מהתנאים שקובע המועדון. תנאים כמו: כמה נקודות ניתן לצבור מכל טיסה או מכל שהייה במלון, כמה נקודות ניתן לצבור מפעילות עם שותפים (לינה במלונות, שכירת רכב וכו׳), מה יחס ההמרה מול נקודות של מועדונים אחרים (במידה ואפשר בכלל), כמה נקודות דרושות לכרטיס בונוס או ללילה-בונוס, מהם התנאים של כרטיסי הבונוס ועוד ועוד משתנים שכולם בשליטת המועדון.

ערכן הריאלי של נקודות

בהמשך הפוסט אתייחס לערכן הריאלי של נקודות של שמונה מועדוני תעופה ושישה מועדוני מלונות,  אותם מועדונים אליהם התייחסתי בפוסט מ-2015, ואסביר בקצרה אם ולמה השתנתה ההערכה שלי מאז. מכיוון שהפעם אציג הערכה כללית אחת לכל ׳מטבע׳ אשווה אותה לממוצע ההערכות שנתתי בין נוסעים מזדמנים ותכופים.

הערכים המובאים למטה הם בדולרים אמריקניים לכל 1,000 נקודות למעט עבור מועדון הנוסע המתמיד של אלעל.

תרגישו חופשי לדלג ישר למועדונים שמעניינים אתכם.

מועדון תעופה: Miles&More (קבוצת לופטהנזה)

שווי ריאלי: 12$ ל-1,000

המועדון לא שינה את תנאיו בצורה מיוחדת בשנה וחצי האחרונות ולכן נשארתי עם אותה הערכת שווי. מימוש המיילים עדיין לא נוח כי הזמנת כרטיסי בונוס, למעט לטיסות בקבוצת לופטהנזה, דורשת יצירת קשר עם שירות הלקוחות. בטבלאות המימוש של המועדון ישנן עדיין הזדמנויות מעניינות, ובפרט לתושבי ישראל ביציאה מישראל, אבל הוא גובה היטל-דלק על כרטיסי בונוס ולכן מלכתחילה המיילים שלו שווים יחסית פחות משל מועדונים מתחרים שאינם גובים היטל-דלק ברוב המקרים.

מועדון תעופה: AAdvantage (אמריקן)

שווי ריאלי: 14$ ל-1,000

הורדתי את הערכת השווי בערך ב-15%, וגם זה תחת ריסון מסוים, כי בשנה וחצי האחרונות חלו שלושה שינויים משמעותיים: (1) המועדון שינה לרעה את טבלאות המימוש שלו במרץ 2016, אם כי עיקר השינוי נגע למחלקות הפרימיום שפחות מעניינות את הנוסע הממוצע. (2) ירדה דרמטית זמינות מושבי הבונוס לטיסות של אמריקן עצמה בין אירופה לארה״ב, אם כי גם בעבר הזמינות לא הייתה גבוהה במיוחד. (3) קתאי פסיפיק הודיעה על כניסה לשוק הישראלי מה שהוסיף אפשרות נהדרת למימוש מיילים לטיסות בכיוון מזרח ומספר חברות אחרות בברית OneWorld (איבריה ובריטיש בעיקר) הגדילו את נפח הפעילות שלהן בנתב״ג.

מועדון תעופה: FlyingBlue (אייר פראנס וק.ל.מ)

שווי ריאלי: 11$ ל-1,000

כמעט ולא חלו שינויים שצריכים להשפיע על הערכת שווי המיילים. אולי אפשר להזכיר את צמצום הפעילות של אליטליה בנתב״ג, אבל, מדובר בשינוי קל יחסית.

מועדון התעופה: MileagePlus (יונייטד)

שווי ריאלי: 14$ ל-1,000

העלתי קצת את הערכת השווי שלי למיילים של יונייטד משתי סיבות עיקריות: (1) יונייטד החלה להפעיל טיסות נון-סטופ בין ת״א לסן-פרנסיסקו וניתן, עם קצת מזל, למצוא מושבי בונוס בטיסות אלו. (2) יונייטד שינתה מעט את תנאי כרטיסי הבונוס שלה ואומנם מדובר בשינוי זניח יחסית – למי שאינו חי בארה״ב – אפשר למצוא יתרונות חדשים עם מעט יצירתיות.

מועדון תעופה: SkyMiles (דלתא)

שווי ריאלי: 10$ ל-1,000

דלתא היא חברת תעופה מצוינת בהרבה בחינות, אולי הטובה בארה״ב, אבל מועדון התעופה שלה הוא פשוט בלאגן אחד גדול. טבלאות מימוש דינמיות? ברצינות? בשנה וחצי האחרונות הבלאגן רק העמיק ואני קצת מרחם על מי שמחזיק כמה מאות אלפי מיילים במועדון של דלתא ומתקשה להבין איך לנצל אותם. משזה נאמר, עדיין יש מציאות בטבלאות המימוש של דלתא ואין היטל-דלק.

מועדון תעופה: Executive Club (בריטיש)

שווי ריאלי: 12$ ל-1,000

אוויוס הן מטבע שימושי מאוד. אני כותב את זה בכל הזדמנות. אני לא בהכרח ממליץ על המועדון של בריטיש כמועדון ראשי, אבל, להחזיק יתרה של אוויוס זה באמת רעיון טוב. מבחינת תנאי המועדון לא קרה משהו משמעותי בשנה וחצי האחרונות למעט עליה קלה במחירי כרטיסי בונוס לטיסות קצרות בתוך ארה״ב. מצד שני, המחלקה הראשונה בטיסות-פנים של אמריקן מקוטלגת עכשיו כמחלקת עסקים – כמו שצריך להיות – וזה הופך את מימוש האוויוס לטיסות אלו אטרקטיבי יותר.

מועדון תעופה: MileagePlan (אלסקה איירליינס)

שווי ריאלי: 18$ ל-1,000

גם בפוסט הקודם המועדון הזה היה שיאן הטבלה – ובצדק. מבחינת הנוסע הישראלי ערך המיילים של אלסקה עלה – משמעותית – גם כשהיינאן איירליינס התחילה לטוס לת״א וגם כשקתאי פסיפיק הודיעה על הגעתה הקרובה. מצד שני, המועדון הפסיק את שיתוף הפעולה שלו עם דלתא מה שמוריד חברת תעופה גדולה אחת מתוך רשימה לא גדולה במיוחד (אך איכותית מאוד) של חברות שותפות. אני מזכיר שבין השותפות של אלסקה אפשר למצוא כמה חברות שממריאות מישראל כמו קוריאן, בריטיש, אייר פראנס, ק.ל.מ ועוד.

מועדון תעופה: הנוסע המתמיד (אלעל)

שווי ריאלי: 0.35$ לנקודה

כן, בעיניי שווי הנקודות של אלעל עלה בשנה וחצי האחרונות ואפילו נזהרתי מלתת הערכת שווי גבוהה יותר. ריאלית נוסעים תכופים, קל וחומר עם סטטוס, יכולים לחלץ ערך לפחות כפול מהנקודות שלהם. לעלייה בערך הנקודות יש שתי סיבות עיקריות: (1) אני שם לב שיש זמינות גבוהה יותר למושבי בונוס בטיסות אלעל בשנה האחרונה. (2) המועדון נכנס למשטר של מבצעים מתחלפים לכרטיסי בונוס שמורידים את העלות בצורה משמעותית, אם כי המועדון עדיין גובה היטל-דלק על כל כרטיסי הבונוס שלו כך שלא צריך להתהפנט מהר מהעלות הנמוכה יותר בנקודות.

מועדון מלונות: HHonors (קבוצת הילטון)

שווי ריאלי: 3.5$ ל-1,000

לא חלו שינויים גדולים במועדון בשנה וחצי האחרונות. מלונות מסוימים החליפו קטגוריה אבל אי אפשר לומר שהתנועה היא חד-כיוונית. מימוש נקודות במלונות היוקרתיים ביותר של הקבוצה יניב בהחלט ערך גבוה הרבה יותר לנקודות – אבל לא לכל אחד יש יתרה של כמה מאות אלפי נקודות (אפילו עם המבצעים האחרונים של המועדון שמאפשרים צבירה מהירה מאוד של נקודות באופן יחסי).

מועדון מלונות: IHG Rewards (קבוצת אינטרקונטיננטל)

שווי ריאלי: 5$ ל-1,000

הנקודות של המועדון איבדו מערכן מעל 20% לעומת ההערכה הקודמת וזאת משתי סיבות עיקריות: (1) בינואר 2016 חלו שינויים משמעותיים בטבלאות המימוש של המועדון ובפרט נוספו שתי קטגוריות מימוש חדשות – גבוהות יותר – אליהן עברו לא מעט מהמלונות היוקרתיים ביותר של הקבוצה. המועדון הודיע כי בחודש הקרוב יהיו שינויי קטגוריה למלונות נוספים ורובם המכריע יהיו במגמה שלילית. (2) מבצע PointBreaks, המבצע הקבוע של המועדון במסגרתו מוצעים לילות ב-5,000 נקודות בלבד, שומר על מגמה חלשה מאוד כבר חודשים רבים ונראה שזו הנורמה החדשה. בעבר היו מתייחסים למבצע הזה בתור ׳המבצע הטוב ביותר בשוק׳, ומסיבות טובות, וכיום הוא הפך למבצע שולי שכמעט מתעלמים ממנו.

מועדון מלונות: Marriott Rewards (קבוצת מאריוט)

שווי ריאלי: 8$ ל-1,000

לכאורה ערך הנקודות של המועדון היה אמור לנסוק עם רכישת קבוצת סטארווד ע״י קבוצת מאריוט והפיכת המועדונים של הקבוצות למועדונים-אחים. במצב החדש חברי המועדון של מאריוט יכולים, ע״י העברת נקודות, לרכוש לילות-בונוס במלונות קבוצת סטארווד. אלא שיחס ההמרה בין המועדונים, 1:3 לטובת המועדון של סטארווד, הפך את העניין ללא-כלכלי עבורי חברי המועדון של מאריוט. לכן הערך שלי לנקודות של המועדון לא השתנה באמת.

מועדון מלונות: SPG (קבוצת סטארווד)

שווי ריאלי: 20$ ל-1,000

הנקודות של סטארווד היו ונשארו היקרות ביותר בשוק. על אף שהקבוצה נרכשה ע״י קבוצת מאריוט המועדון ממשיך לפעול באופן עצמאי וממשיך להיות אחד המועדונים המובילים בתעשייה. לא חלו שינויים משמעותיים באפשרויות המימוש של המועדון אבל כעת חברי המועדון יכולים, ע״י העברת נקודות, לרכוש לילות-בונוס במלונות קבוצת מאריוט. יחס ההמרה חיובי לטובת המועדון ולכן ערך הנקודות רק עלה לאחר הרכישה.

מועדון מלונות: Club Carlson (קבוצת רזידור-קרלסון)

שווי נקודות: 3$ ל-1,000

לא חלו שינויים משמעותיים בתנאי המועדון הזה בשנה וחצי האחרונות. כמה מלונות פופולריים עלו בקטגוריית המימוש שלהם אבל סה״כ לא מדובר במגמה עולמית גסה. זמינות לילות-בונוס במועדון נשארה גבוהה אם כי לא תמיד המימוש אטרקטיבי באמת. מלונות רבים יותר, או לפחות כך אני שם לב, מציעים חדרים משודרגים בנקודות או חדרים משורגים תחת תעריף כסף ונקודות.

מועדון מלונות: Gold Passport (קבוצת הייאט)

שווי ריאלי: 15$ ל-1,000

בחרתי בהערכת שווי גבוהה יחסית. העניין הוא שקל מאוד להגיע לערך זה במימוש נקודות במועדון ובעיקר בזכות תעריף כסף ונקודות. פורטפוליו המלונות של הקבוצה ממשיך לגדול (כולל כמה מלונות חדשים ומעניינים) וזה, אט אט, מעלה את ערך הנקודות גם כן. המועדון צפוי לעבור שינוי משמעותי בתחילת מרץ – ובין השאר יוחלף שמו – אבל זה לא אמור להשפיע על ערך הנקודות שלו כי לא צפויים שינויים לצבירה או למימוש של נקודות.

לסיכום

המלצתי הגדולה ביותר: ראו בנקודות ובמיילים שלכם כבעלי ערך שוק ריאלי. הם לא ׳חינם׳, הם לא סתם שם והם יקבלו את ערכם במימוש. המשיכו לאסוף נקודות ומיילים, זיכרו למנוע את תפוגתם ע״י יצירת פעילות מזדמנת בחשבונות השונים ובתקווה שכל ההשקעה הזאת תשתלם בגדול יום אחד.

זו המלצה טובה גם לנוסעים מזדמנים שאוספים קצת נקודות פה וקצת מיילים שם וזו המלצה טובה בעיניי גם לנוסעים עסקיים תכופים שצוברים עשרות אלפי מיילים ונקודות בחודש.

10 תגובות

  1. סקרנל

    בדיוק בשבוע שעבר ערכתי חישוב כדי להבין כמה שוות הנקודות שלי,
    בתוצאות שלי נקודה אחת יצאה בערך משוער של ~0.5$ לנקודה ( ביססתי זאת על מחירי שיא,שפל וממוצע בעונת החורף והקיץ למספר יעדים ברחבי אירופה).
    הבעיה היא שלמרות שזה היה הערך המוערך באופן כללי, ישנם מספר יעדים בהם הערך היה רחוק מהשיעור גם לחיוב וגם לשלילה…
    דוגמא מעולה לפער הוא כרטיס בונוס ליוון וכרטיס בונוס לברצלונה.

    הגב
  2. טריפל אוויוס לשלושה חודשים – FlyingOut

    […] בפוסט שפרסמתי אתמול נתתי לאוויוס ערך שוק ריאלי של 12$ ל-1,…. כלומר, במסגרת המבצע הזה חבר מועדון ללא סטטוס יצבור מכרטיס שעלה 600$ אוויוס בערך שוק ריאלי של מעל 400$. החזר ריאלי של שני-שליש על הכסף… […]

    הגב
  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    דבר נוסף שאולי כדאי להתייחס אליו בהערכת השווי היא ל"נדיפות" הנקודות – למשל בדלתא תוקפן לא פג, ואפשר לצבור בשקט, ובאל-על ולופטהנזה כן.

    הגב
  4. הזדמנות לרכוש בזול נקודות של IHG Rewards – ולמה זה כדאי… – FlyingOut

    […] אני מעריך נקודות של מועדון IHGR לפי שווי ריאלי של 5$ ל-1,000. זאת הערכה מחודשת לאור שינויים שנכנסו לתוקף בתחילת השנה שכללו, בין השאר, הוספת שתי קטגוריות מימוש חדשות. כיום המלונות המבוקשים ביותר של הקבוצה – רובם המוחלט מרשת אינטרקונטיננטל היוקרתית – דורשים עד 60,000 נקודות ללילה במקום עד 50,000 נקודות ללילה כפי שהיה בעבר. […]

    הגב
  5. הזדמנות לרכוש בזול נקודות של IHG Rewards - ולמה זה כדאי - FlyingOut

    […] אני מעריך נקודות של מועדון IHGR לפי שווי ריאלי של 5$ ל-1,000. זאת הערכה מחודשת לאור שינויים שנכנסו לתוקף בתחילת השנה שכללו, בין השאר, הוספת שתי קטגוריות מימוש חדשות. כיום המלונות המבוקשים ביותר של הקבוצה – רובם המוחלט מרשת אינטרקונטיננטל היוקרתית – דורשים עד 60,000 נקודות ללילה במקום עד 50,000 נקודות ללילה כפי שהיה בעבר. […]

    הגב

השאר תגובה