מהי חברת התעופה הוותיקה בעולם?
איזו חברה מטיסה יותר נוסעים מכל אחת אחרת?
לאיזו חברה צי המטוסים הגדול ביותר?
איזו חברה מפעילה טיסות למספר המדינות הרב ביותר?
מהי הטיסה המסחרית הארוכה ביותר?
באיזה שדה תעופה עוברים הכי הרבה נוסעים בכל שנה?
מהו השדה הבינ״ל הוותיק ביותר?
בין אילו שני שדות פועל קו התעופה העמוס בעולם?
מהו מועדון התעופה הוותיק בעולם, והאם הוא גם המועדון הגדול ביותר כיום?

יודעים את התשובות?

בואו נתחיל…

חברת התעופה הוותיקה בעולם

ק.ל.מ ההולנדית, כיום חלק מתאגיד משותף עם אייר פראנס הצרפתית, היא חברת התעופה הוותיקה בעולם הפועלת עדיין תחת אותו שם. החברה הוקמה ב-7 לאוקטובר 1919 ועל כן היא תחגוג יום הולדת מאה בעוד פחות משלוש שנים.

ק.ל.מ מפעילה כיום טיסות נוסעים ומטען למעל 130 שדות תעופה ברחבי העולם לרבות ת״א. החברה שותפה בברית SkyTeam יחד עם אחותה אייר פראנס.

רק אל תשכחו שהיא חברת תעופה.

klm-boeing-747-4

חברת התעופה הגדולה בעולם ע״פ מספר נוסעים

אמריקן איירליינס הטיסה בשנת 2016 כ-198.7 מיליון נוסעים ברחבי העולם. רובם בטיסות פנים בתוך ארה״ב, אך אמריקן מפעילה טיסות לארבע יבשות נוספות מלבד צפון-אמריקה. המספר הזה הספיק לה כדי לשמור על המקום הראשון וזאת על אף שבשנה האחרונה חלה ירידה בתנועת הנוסעים לאחר שבשנת 2015 הטיסה החברה לא פחות מ-201.2 מיליון נוסעים.

אמריקן משרתת מעל 350 שדות תעופה ברחבי העולם, רובם בארה״ב, ומפעילה סה״כ מעל 6,700 טיסות יומיות עם אחוז תפוסה כללי של קרוב ל-82%.

American Boeing 787 Dreamliner in Flight

חברת התעופה הגדולה בעולם ע״פ צי מטוסים

אמריקן איירליינס מחזיקה גם בתואר הזה עם צי שכולל כיום 938 מטוסים.

המספר הזה מתייחס למה שנקרא ׳Mainline Fleet׳ שכן חברות רבות, ובפרט אמריקניות, משתמשות בשירותיהן של חברות איזוריות קטנות כדי להפעיל טיסות קישור רבות כחלק מרשת הטיסות הרחבה שלהן. המטוסים של אותן חברות אזוריות נצבעים בהתאם לחברה המזמינה אך הם בבעלות החברה האזורית. אם מטוסים אלו היו נספרים כמטוסיה של אמריקן איירליינס הרי שלחברה היה צי גדול פי שניים עם כמעט 1800 מטוסים סה״כ.

כל חמשת המקומות הראשונים בדירוג העולמי שייכים לחברות תעופה אמריקניות כשאת המקום החמישי תופסת פדקס, עם צי של 659 מטוסים, שהיא החברה עם הצי הגדול ביותר בעולם של מטוסי מטען.

חברת התעופה עם רשת היעדים הבינ״ל הגדולה ביותר

טורקיש איירליינס משרתת כיום שדות תעופה ב-116 מדינות ברחבי העולם. זה מספר פנטסטי בהתחשב בעובדה שאף חברה אחרת לא עברה מעולם לשלוש ספרות והחברה שנמצאת במקום השני כיום, אייר פראנס, משרתת שדות תעופה בפחות מ-90 מדינות.

אמריקן איירליינס, כחברת התעופה הגדולה בעולם גם ע״פ מספר הנוסעים וגם ע״פ גודל הצי, משרתת שדות תעופה ב-56 מדינות ׳בלבד׳ אבל משרתת סה״כ יותר שדות תעופה מטורקיש.

Turkish Airlines Planes Parking

הטיסה הארוכה בעולם

ממש בשבוע האחרון המריאה בפעם הראשונה טיסת הנון-סטופ הארוכה ביותר בעולם כיום. זוהי הטיסה של קטאר איירוויס מדוחא (DOH) לאוקלנד (AKL) אשר מכסה מרחק טיסה מרשים מאוד של 9,032 מייל.

הטיסה החדשה מבוצעת ע״י מטוסי בואינג 777-200LR הכוללים 42 מושבים במחלקת העסקים ו-217 מושבים במחלקת התיירים. זמני הטיסה המוצהרים הם 16 שעות ו-20 דקות בכיוון מזרח (לאוקלנד) ו-17 שעות ו-30 דקות בכיוון מערב (לדוחא).

לצורך האומדן הטיסה הארוכה ביותר של אלעל, מת״א (TLV) ללוס אנג׳לס (LAX), מכסה מרחק טיסה של 7,574 מייל ׳בלבד׳.

doh-akl-route

שדה התעופה העמוס בעולם ע״פ מספר נוסעים

בתואר הזה מחזיק, להפתעת רבים, שדה התעופה הבינ״ל של אטלנטה (ATL). השדה משמש כמרכז הפעילות הראשי של חברת דלתא ועברו בו בשנת 2016 למעלה מ-104 מליון נוסעים. המספר הזה כולל כמובן גם נוסעים בטיסות פנימיות בארה״ב וגם נוסעים בטיסות בינ״ל. גם בשנת 2015 עברו בשדה יותר מ-100 מליון נוסעים.

בבחינת תעבורת נוסעים בינ״ל בלבד יש לתת את המקום הראשון לשדה התעופה הבינ״ל של דובאי (DXB) בו עברו ב-2016 קרוב ל-84 מיליון נוסעים בטיסות בינ״ל בלבד. השדה נמצא בהתרחבות מהירה מאוד כבר שני עשורים עם קצב גידול שנתי מדהים של קרוב ל-10% (בחלק מהשנים).

atlanta-airport-fron-the-air

שדה התעופה הבינ״ל הוותיק בעולם

שדה התעופה של המבורג (HAM) נפתח לפעילות בינואר 1911, במקור כשדה לספינות אוויר, והמשיך לפעול ברצף מאז ועד היום. קיים שדה תעופה אחד וותיק יותר ממנו שעדיין פעיל – קולג׳ פארק במדינת מרילנד בארה״ב – אך הוא אינו שדה תעופה בינ״ל.

השדה של המבורג הוא החמישי בגודלו בגרמניה ועוברים בו קרוב ל-15 מיליון נוסעים בשנה. כלומר, הוא פחות או יותר דומה לנתב״ג מבחינת היקף פעילותו.

Flughafen Hamburg

קו התעופה העמוס בעולם

הנה שיא אחד שאין לכם סיכוי לנחש אם טרם ידעתם מהו.

קו התעופה העמוס בעולם הוא בין שדה התעופה גימפו (GMP), השדה המשני המשרת את סיאול, לשדה התעופה של העיר ג׳אג׳ו (CJU) בדרום קוריאה. הטיסה הפנימית הזאת מכסה מרחק של 280 מייל בלבד והיא כה פופולרית משום שהעיר ג׳אג׳ו נמצאת על אי שאומנם ניתן להגיע אליו ברכבת שעוברת במנהרה תת-מימית אך הטיסה היא הדרך המהירה והנוחה ביותר.

בשנת 2016 טסו יותר מ-15 מיליון נוסעים בין שני השדות האלו. זה מספר הזוי פשוט שמתורגם, תחזיקו טוב, לבערך 120 טיסות יומיות בכל כיוון. כלומר, בממוצע, כל 12 דקות במהלך היממה ממריאה טיסה מאחד השדות האלו לשני.

gmp-cju-flights

מועדון התעופה הוותיק בעולם

מועדון התעופה הראשון בעולם הוקם בשנת 1979 ע״י חברת טקסס אינטרנשיונל איירליינס אך כמו החברה גם הוא הלך לעולמו. מועדון התעופה הוותיק ביותר שעדיין קיים הוא מועדון AAdvantage של אמריקן איירליינס שהתחיל את דרכו ב-1 למאי 1981.

הוא היה המועדון הראשון שהתבסס על צבירת נקודות ע״פ מרחק טיסה ורכישת כרטיסי טיסה ׳במחירים מיוחדים לחברים׳ (כלומר, באמצעות נקודות).

AAdvantage Logo

מועדון התעופה הגדול בעולם

ככלל מועדוני תעופה לא מפרסמים רשמית את מספר חברי המועדון הרשומים בהם ואת האחוז מהם שנחשבים פעילים. הנתונים האלו הם בגדר סוד מסחרי.

משזה נאמר, הקונצנזוס בשוק הוא שמועדון AAdvantage של אמריקן הוא הגדול ביותר בעולם, לאחר שהתמזג לתוכו מועדון Dividened Miles שהופעל ע״י יו אס איירוויס, וההערכות מדברות שלמועדון יש מעל 100 מיליון חברים רשומים. סביר להניח שרוב החברים הרשומים אינם פעילים או לפחות אינם רושמים פעילות תעופתית במועדון. 

10 תגובות

  1. יואב

    אמריקן לא טסה לארבע יבשות נוספות חוץ מצפון אמריקה: היא טסה לדרום אמריקה אסיה אירופה ואוסטרליה

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      לא מכיר אתר ייעודי לזה. כתבות בסגנון הזה מתפרסמות מדי פעם בהרבה מקורות.

      בכל מקרה את הפוסט הזה כתבתי לגמרי בעצמי לרבות את רשימת השאלות (שפשוט נראו לי מעניינות, זה הכל). שמח שנהנית מהקריאה!

      הגב
  2. יהונתן קיסילביץ .

    נהינתי מאד מהמידע שהעברתם , אמשיך לעקוב אחרי תוספות .

    הגב

השאר תגובה