תרשו לי להתחיל מסיפור אחר.

הונגקונג היא אחת מהבירות הכלכליות של אסיה ואולי החשובה שבהן. אי לכך כל חברת תעופה שמכבדת את עצמה רוצה לטוס להונגקונג וזה נכון גם לשלושת החברות האמריקניות הגדולות: אמריקן, דלתא ויונייטד.

אמריקן טסה מדאלאס (DFW) ולוס אנג׳לס (LAX). דלתא טסה מסיאטל (SEA). יונייטד טסה משיקגו (ORD), ניוארק (EWR וסן פרנסיסקו (SFO).

GCM Routes US-HK

יונייטד החלה להפעיל בחודש שעבר את המטוסים החדשים ביותר בצי שלה, בואינג 777-300ER, בקו מסןפרנסיסקו להונגקונג. המטוסים האלו כוללים מחלקת עסקים חדשה לגמרי בשם פולאריס (יונייטד משכנעת את עצמה שהיא עשתה כאן מהפך). השדרוג הזה לא כ״כ הזיז לדלתא, חברה שכמעט שום דבר לא מזיז לה, אבל זה כן הלחיץ קצת את אמריקן. התוצאה הישירה היא שאמריקן השאירה בשני הקוים שלה מטוסים מדגם דומה, הוסיפה פיג׳מות במחלקת העסקים, שיפרה את תפריט האוכל ויצאה במבצע המקנה בונוס מיילים לנוסעים. במקרה טסתי בשתי הטיסות האלו של אמריקן בחודש שעבר.

ככה מגיבה חברת תעופה כשמתחרה שלה מאיימת לקחת לה חלק מהלקוחות.

אלעל הרימה ידיים מול קתאי?

בסוף אוקטובר 2016 הודיעה קתאי פסיפיק, אחת מחברות התעופה הטובות בעולם, על פתיחת קו חדש מהונגקונג לת״א. החברה הבטיחה ארבע טיסות שבועיות בקו במטוסים החדשים ביותר בצי שלה מדגם A350 של איירבאס. כמה חודשים אח״כ, עדיין לפני פתיחת הקו, עדכנה החברה שהביקוש לכרטיסים כ״כ גבוה שהיא מוסיפה טיסה שבועית חמישית. חריג מאוד. הטיסה הראשונה המריאה בסוף מרץ 2017.

cathay-pacific-a350

Cathay Pacific Airbus A350-900

הקו של אלעל להונגקונג הוא אחד החשובים ביותר ברשת שלה. הוא עמוס בנוסעים עסקיים והוא רווחי במיוחד. מאז ומעולם נהנתה אלעל ממונופול ליעד המרכזי באסיה. אפשר היה לצפות שהכניסה של קתאי לתחרות בקו תהיה רעידת אדמה אמיתית במשרדי אלעל ותגרום לנושאת הדגל הישראלית לצאת בצעדי מנע דרמטיים שתכליתם העיקרית היא שימור לקוחות. אבל אנחנו מדברים על אלעל.

המחירים של אלעל בקו ירדו משמעותית? לא. האם החברה הודיעה שתשלח את מטוסי הדרימליינר החדשים שלה להונגקונג ברגע שיגיעו? לא. האם חל שיפור במוצר הרך שמוצע בקו? למיטב ידיעתי לא.

ElAl Boeing 777-200ER

ElAl Boeing 777-200

אז כיום קתאי מציעה מטוסים חדישים יותר עם מוצר קשה טוב יותר, מוניטין של חברת חמישה כוכבים עם שירות מוקפד, מערכת בידור שני דורות קדימה מזו של אלעל, שעות טיסה נוחות יותר, טרקליני עסקים נהדרים בשדה הבית שלה (מה שרלוונטי יותר לנוסעים ישראלים מאשר הטרקלין ביציאה מת״א), אפשרות לצבור מיילים/נקודות במגוון רחב של מועדוני תעופה, טיסות המשך רבות עם קונקשיין אונליין, מחלקת שירות מצוינת נוספת בין תיירים לעסקיםואני אעצור כאן מתוך נימוס ריגעי לאלעל.

אבל רגע, אולי יקר יותר לטוס עם קתאי?

חיפוש קצר מראה שקתאי מציעה כרטיסים במחלקת התיירים החל מ-880$ בעוד אלעל החל מ-910$. אלעל כן מציעה מבצעים במסגרתם המחיר יורד עד 800$. כלומר, לכל היותר אלעל זולה מקתאי ב-10% אך בשיגרה היא יקרה יותר.

כרטיסים במחלקת פרימיוםאקונומי של קתאי מתחילים מ-1500$ והזמינות גבוהה מאוד. אלעל לא מציעה מחלקת מקבילה במטוסיה.

והנה הגענו למחלקת העסקיםביתם של הנוסעים העסקיים היקרים לליבה של אלעל. קתאי מציעה להם מוצר משמעותית טוב יותר אז הגיוני שאלעל תוריד מחירים כדי להתחרות, כן? תחשבו שוב. התעריף הזול ביותר שקתאי מפרסמתוזמין כעת במגוון מצומצם של תאריכים לאור הביקושנמוך יותר ב-150$ מהתעריף הזול ביותר של אלעל. 2730$ מול 2880$, ליתר דיוק.

CX TLV-HKG Discounted Business Class Fare

רק אוסיף הערה קצרה לטובת כל הנוסעים העסקיים המנוסים שנדלקה להם נורה כרגע: התעריף המוזל של קתאי לא דורש רכישה מוקדמת ומגיע עם מינימום שהייה של שלושה ימים בלבד לאחר ההמראה הראשונה כך שמדובר בתעריף עסקי סטנדרטי למדי. התעריף יהיה זמין לרכישה עד ה-15 לאפריל בלבד, ואולי יוארך אח״כ, והוא כמובן ברביטול וברשינוי.

אז

קתאי מציעה מוצר טוב יותר במטוסים חדישים יותר, שירות טוב יותר במטוס ועל הקרקע, מחיר נמוך יותר וערך מוסף רב יותר לנוסעים תכופים. בינתיים אלעללא שיפרה שום דבר. בדף המבצעים באתר החברה מופיע כרגע רק מבצע אחד שרלוונטי לטסים להונגקונג

LY Asia Promotions - April 2017

והזוכה בפרס ׳המבצע הגרוע של השנה׳

קנו כרטיס במחלקת העסקים וקבלו שדרוג חינם למחלקה הראשונה.

LY HKG Biz-First Upgrade Promo

נשמע טוב, אה? אבל חכו רגע. למה כתוב שם 5179$? הרי כתבתי כאן, כמה פסקאות למעלה, שאלעל מציעה כרטיסים במחלקת העסקים החל מ-2880$.

ובכן, כדי להנות מהמבצע ׳הנדיב׳ של אלעל אתם מתבקשים לרכוש כרטיס במחלקת כרטוס ״I״, אחת מתוך חמש שאלעל משווקת במחלקת העסקים, והתעריף הקיים במחלקה זו הוא באמת מעל 5000$. כמעט כפול מהתעריף המוזל במחלקת העסקים, במחלקת כרטוס ״J״, שעומד כאמור על 2880$. ברכישת התעריף היקר תזכו לשדרוג למחלקה הראשונה על בסיס זמינות מחלקת השדרוג ״P״ (סה״כ זמינה) והכרטיס ייראה ככה:

LY TLV-HKG Business Class Upgrade Fare

יבוא הנוסע העסקי המנוסה והמלומד ויגיד: כן, אבל, הכרטיס היקר יותר מבין השניים הוא בטח גמיש והמעסיק שלי צריך את הגמישות הזאת. הוא צריך להיות מסוגל לבטל או לשנות את הכרטיס.

טענה טובה אלא ששני התעריפים האלו גמישים. התעריף המוזל כן דורש עמלת ביטול של 240$ ועמלת שינוי של 140$ בעוד התעריף היקר הוא נטול עמלותאך האם היתרון הזה מצדיק תוספת מחיר של כמעט 2500$?

אפילו אם מחלקת הכרטוס ״P״ זמינה לטיסות הרצויות, והכרטיס היקר יאפשר את השדרוג החינמי, מדובר בתוספת לא סבירה בעיניי. המחלקה הראשונה של אלעל נחותה משמעותית ממחלקת העסקים של קתאי בקו הזה (או בכלל).

cathay-pacific-a350-business-class-1

Cathay Pacific Airbus A350-900 Business Class Cabin

זה כן חיסכון למי שחייב לטוס במחלקה הראשונה. התעריף המוזל ביותר במחלקה זו, תחת מחלקת הכרטוס ״A״, עולה קצת יותר מ-7800$. אני חושב שמישהו במחלקת התמחור של אלעל צריך ללכת לייעוץ מקצועי.

לסיכום

אם אלעל תמשיך להסתכל על הקיר ולחלום על דרימליינרים בזמן שמטוסי ה-A350 של קתאי ימשיכו לנחות בתב״ג ולהתמלא בנוסעים מרוצים אז סביר שנראה בקרוב טיסה יומית בקו החדש של קתאי. אולי זה גם יעודד חברות נוספות כמו סינגפור איירליינס או ג׳אל לטוס לת״א ולהנות מחוסרהתחרותיות של אלעל.

לקתאי יש כרגע תמריץ נמוך מאוד להוזיל מחירים, לצאת במבצעים או לשפר משהו בהצעה שלה מת״א ולכן המלצתי היא לרכוש את הכרטיסים המוזלים כל עוד הם קיימים. תעריפי ההיכרות של הקו נעלמו לאחרונה ולפחות התעריף המוזל במחלקת העסקים צפוי להיעלם בקרוב ולהקפיץ קצת את המחירים (לאזור 3500$, שזו פרמיה נכונה על התעריף המוזל של אלעל).

10 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי ישלם באמת עבור מחלקה ראשונה של אלעל?
    הרי זה פחות או יותר אותו מוצר

    הגב
  2. אורן

    לאחרונה, טסתי עם קתאי מת"א. החזור יהיה אק בעוד שבוע.
    התרשמתי מאוד מהשירות לאורך כל הטיסה. מהמזון מעט פחות. לא טסתי עם אל-על שנים כך שאין לי מדד השוואה מולם. אני יכול להשוות לבריטיש ולחברות האמריקאיות בטיסות טרנס אטלנטיות במחלקת עסקים. בשירות קתאי מובילים. במזון יש עוד מקום לשיפור.

    הגב
  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    טס עם לוט הפולנית הלוך לטורונטו וחזור מניו יורק.. אשמח לדעת מי טס איתם ואיך היה

    הגב
  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    טסתי עם קתאי בטיסת הבכורה שלהם מישראל ב-26 במרץ. משם המשכתי עם קתאי ליפן. בטיסה הלוך הייתי במחלקת אקונומי. הרווח בין המושבים היה בהחלט מספק. בחזור הייתי במחלקת ביזנס וזו בהחלט הייתה חוויה. גם הטרקלין שלהם בהונג קונג ראוי לשבח.

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      אני קצת מקנא בך שזכיתי לטוס בטיסת הבכורה. אני הייתי בהונג-קונג כשהמריאה הטיסה הראשונה לת״א אבל לא המראתי איתה. חבל, היה טקס בנתב״ג לאחר הנחיתה.

      שמח שיצאת מרוצה. באמת שמדובר בחברה מעולה עם מחלקת עסקים מעולה וטרקלינים נהדרים.

      הגב
  5. הונג קונגי

    לצערי הטיסה להונג קונג היא זוועה לא פחות מהטיסה של אלעל מהונג קונג. שעות יציאה פשוט גרועות.
    להמריא מת"א ב 13:50 זה אומר 11 שעות שרובן טיסת יום לכל מי שביולוגית בשעון ישראל.
    המטוס התנהל כמו מירוץ העכברים שטיסת אלעל ידועה בו והדיילים ההונג קונגים היו המומים שהשתלטו להם על ה GALLEY בסוף המטוס.
    מה גם שהנחיתה בהונג קונג היא מוקדמת מדי. 4:50 בבוקר. זה שעה שאין מלון שמקבל אותך עם לא שילמת ללילה נוסף שזה מבעס. ואפילו האיירפורט אקספרס לא פתוח.

    הלוואי וקטאי היו יכולים לגרור את השהות שלהם על הקרקע בת"א(נוחתים ב7 בבוקר) עד בערך 16:00 זה היה מקל מאוד על הטיסה.

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      תודה על ההערות וההארות. חבר שגר בהונג-קונג האיר דווקא ששעות הטיסה בחזור נוחות למי ש׳נשאר בזמן הונג-קונג׳ במהלך הביקור בישראל (הולך לישון מוקדם וקם מוקדם). אבל גם לאחד כזה המטוס יהיה ער מדי כי רוב הנוסעים, אני מאמין, הם דווקא ישראלים שטסים החוצה.

      האם אתה סה״כ מסכים עם הטיעון ששעות הטיסה של קתאי, בשקלול שתי הטיסות, נוחות יותר מאלו של אלעל עבור מי מי שגר בהונג-קונג?

      הגב
  6. הונג קונגי

    גם אני חשבתי. אבל לא ממש, ולא מספיק. המטוס ער, והמראה ב13:50 בחורף שזה יהיה 13:30 זה פשוט גרוע למי שעומדות לפניו 10-11 שעות טיסה ואם משכללים את שעת הנחיתה והיום המלא שלפנייך בהונג קונג. זה רע.

    מי גרועה יותר? לא יודע, זה תלוי כנראה איזה שעון אתה, וגם אז, בטיסה אחת לפחות אתה סובל

    הגב

השאר תגובה