(1) שייכות לבריתות תעופה

חמשת חברות התעופה הגדולות בסין, לפי מספר הנוסעים, הן: צ׳יינה סאות׳רן איירליינס, צ׳יינה איסתרן איירליינס, אייר צ׳יינה, היינאן איירליינס ושיאמן איירליינס.

שלושת החברות הראשונות בבעלות ממשלתית מלאה, החברה הרביעית פרטית ורוב מניותיה (55%) של החברה החמישית מוחזקות בידי החברה הראשונה (שהיא, כאמור, בבעלות ממשלתית מלאה). בואו נדבר על שוק חופשי.

צ׳יינה סאות׳רן איירליינס, צ׳יינה איסתרן איירליינס ושיאמן איירליינס שותפות בברית סקיי (SkyTeam). כלומר, לברית יש נוכחות פנטסטית בשוק הטיסות הפנימיות בסין ובשוק האזורי בכלל. אייר צ׳יינה שותפה בברית סטאר (Star Alliance) והיא חלק מהנוכחות המסיבית של הברית באזור צפוןמזרח אסיה יחד עם חברות כמו אסיאנה (דרום קוריאה), אולניפון (יפן), אווה אייר (טייוואן) ושנזן איירליינס (סין). היינאן איירליינס אינה שותפה באף ברית תעופה. אף אחת מחמשת חברות התעופה הגדולות, אם כן, אינה שותפה בברית OneWorld.

(2) חברת תעופה בהסוואה

הייתם אולי מצפים שחברה בשם ״צ׳יינה איירליינס״ תהיה סינית למהדרין. אבל צ׳יינה איירליינס היא למעשה חברת תעופה טיוואנית, ואף נושאת הדגל של טייוואן, ובסיסה בשדה התעופה הבינ״ל של טייפה (TPE). לא נשכח ששמה הרשמי של טייוואן הוא ״הרפובליקה הסינית״.

צ׳יינה איירליינס אינה חברה ממשלתית ומניותיה נסחרות בבורסה אך מרביתן מוחזקות כיום ע״י אחת החברות הממשלתיות הגדולות במדינה.

צ׳יינה איירליינס נחשבת לחברת תעופה מצוינת, מפעילה צי מטוסים מודרני ושותפה בברית סקיי.

(3) טיסה פנימית במטוס ענק

צ׳יינה סאות׳רן איירליינס היא חברת התעופה הגדולה בסין והיחידה שרכשה מאיירבאס מטוסי A380. חמישה מהם, אם לדייק.

החברה מפעילה את מטוסי הענק בטיסות בינ״ל אך מדי פעם גם בטיסות פנימיות בסין בין צ׳נגדו (CTU) וגואנגז׳ו (CAN) לבייג׳ינג קפיטול (PEK). במטוסים האלו מציעה החברה גם מחלקה ראשונה מפנקת שבה שמונה סוויטות סגורות.

אז אם תמיד חלמתם לטוס ב-A380, ואולי באחת ממחלקות הפרימיום שלו, נסו את מזלכם בביקור הבא שלכם בסין. לפעמים אפשר למצוא כרטיסים זולים למדי לטיסות אלו או אפילו להשתמש בנקודות.

(4) שדה התעופה הגדול בעולם

השדה הבינ״ל של בייג׳ינג, קפיטול (PEK), הוא כיום שדה התעופה השני בגודלו בעולם מבחינת מספר הנוסעים שעוברים בו בשנה. ב-2016 עברו בו כמעט 95 מיליון נוסעים בטיסות פנימיות ובינ״ל. השדה נחשב לאחד העמוסים בעולם והוא קרוב לגבול הקיבולת שלו.

בימים אלו נבנה כ-45 ק״מ דרומית לבייג׳ינג שדה תעופה בינ״ל נוסף שאמור להיפתח ב-2019. השדה החדש עצום בגודלו, כולל לא פחות משבעה מסלולי המראה (מספר פנטסטי בפני עצמו) ויוכל בקיבולת מלאה לטפל ביותר מ-100 מיליון נוסעים בשנה. לפי חלק מהערכות הוא יוכל להתרחב בעתיד כדי לטפל גם ב-200 מיליון נוסעים בשנה. השדה אמור לפעול במקביל לשדה הבינ״ל הנוכחי ולא להחליפו.

(5) שדה התעופה המשני של שנגחאי

המטרופולין של שנגחאי הוא אחד הגדולים בסין, ובעולם כולו, ונחשב לאחד משני שערי הכניסה העיקריים לסין עבור תיירים. אומנם בייג׳ינג היא בירתה של סין אך שנגחאי נחשבת לבירה הכלכלית של המדינה.

מרבית התיירים שמגיעים לסין ממדינות רחוקות מכירים את שדה התעופה פודונג (PVG) שהוא השדה הבינ״ל הראשי של העיר ובו עברו מעל 65 מיליון נוסעים ב-2016. מה שרבים לא יודעים הוא שאת שנגחאי משרת שדה בינ״ל שני, הונגקאיו (SHA), שמקבל בעיקר טיסות פנימיות וטיסות בינ״ל אזוריות.

אל תטעוהונגקאיו (SHA) הוא לא שדה תעופה קטן או שולי. ב-2016 עברו בו מעל 40 מיליון נוסעים והוא דורג כשדה התעופה ה-7 העמוס ביותר בסין וה-45 העמוס ביותר בעולם. לצורך השוואה בנתב״ג עברו ב-2016 קרוב ל-18 מיליון נוסעים ׳בלבד׳.

(6) האם צריך ויזה לסין?

כן, בעלי דרכון ישראלי צריכים להוציא מראש ויזה לסין על מנת להיכנס למדינה. תחת הסכם חדש בין ישראל לסין יכולים בעלי דרכון ישראלי להוציא ויזה שתוקפה ל-10 שנים (אבל לא מעבר לחיי הדרכון בו היא מונפקת) בעלות נמוכה של 100 ש״ח בלבד. תחת הויזה הזאת ניתן להיכנס לסין למשך 90 ימים בכל ביקור וללא הגבלת ביקורים.

בנוסף, בעלי דרכון ישראלי יכולים לבצע קונקשיין בסין ללא צורך בויזה. ישנם מספר תנאים לפטור האמור כשהעיקרי מביניהם הוא שהקונקשיין לא יחרוג מ-24 שעות בין נחיתה להמראה. במסגרת אותו פרק זמן יכול הנוסע לצאת מהצד האווירי של השדה, להתנייד בתוך סין וכו׳והעיקר שיעזוב את סין בתוך 24 שעות מרגע שנכנס אליה. פרטים נוספים ראו בפוסט הזה.

(7) איחורים, איחורים, איחורים

שוק התעופה הסיני צומח בקצב מסחרר לאורך העשור האחרון. יש לכך שתי בעיות עיקריות שמובילות לאיחורים רבים מאוד בהמראות של טיסות בשדות תעופה סיניים (בעיקר טיסות פנימיות שמקבלות עדיפות נמוכה יותר).

הבעיה הראשונה היא העומס בשדות התעופה. מרבית השדות נבנו בעידן קודם שבו הצפי לגידול בשוק הטיסות כנראה היה נמוך מדי. המצב כיום הוא שמרבית השדות הגדולים בסין עמוסים להחריד ופועלים בגבול הקיבולת שלהם. המשמעות היא תורים ארוכים לעמדות הצ׳קאין, לבידוק הביטחוני וגם לעלייה למטוס. הסינים לא מצליחים להשתלט על העומס הזה ובדר״כ מעבר בשדה תעופה סיני הוא סיוט קטןבמיוחד עבור תיירים.

הבעיה השניה היא העומס במרחב האווירי הסיני. לרוב נטען שזהו הגורם העיקרי לאיהעמידה בזמנים של חברות התעופה הסיניות.

כך או כךהניחו מראש שכל המראה משדה תעופה סיני תתעכב בחצי שעה עד שעה בממוצע. וותרו על קונקשיינים קצרים מדי אפילו אם הם ׳חוקיים׳.

(8) הטריק לרכישת טיסות זולות בסין

תמיד בידקו את המחיר באתרי הזמנות סיניים ובאתרי חברות התעופה עצמן (בדף הבית הסיני שלהן, תוך שימוש בתוכנת תרגום). אתר ההזמנות הגדול ביותר בסין הוא C-trip והוא מומלץ מאוד לשימוש.

במדינות רבות בעולם נהוג להציע ׳מחיר לתיירים׳ ו׳מחיר למקומיים׳. כלומר, הטריק הנ״ל נכון למדינות רבות ולא רק לסין אך בסין הוא בגדר כלל אצבע. במקרים רבים מחירה של טיסה באתר הזמנות סיני יהיה נמוך פי שתיים ממחירה באתרי הזמנות שאינם סיניים. כן, ההבדל יכול להיות דרמטי.

במידה מסוימת הטריק נכון גם לכרטיסים הכוללים טיסות בינ״ל, מחוץ לסין, אם הכרטיס מתחיל בסין ו/או מעורבות בו חברות תעופה סיניות.

(9) קו אחד לחברת תעופה אחת

מרבית חברות התעופה הסיניות נשלטות ע״י ממשלת סין בצורה מלאה או חלקית. כך או כך הן חייבות לציית לכללים שמכתיבה הממשלה לפעילות בתוך סין ובקוים בינ״ל ממנה ואליה.

אחד הכללים קובע שרק חברת תעופה סינית אחת יכולה להפעיל קו ליעד בינ״ל רחוק. ישנם חריגים לכלל הזה אבל הוא נכון כמעט בכל המקרים. כך, לדוגמה, רק צ׳יינה איסתרן איירליינס מפעילה טיסות נוןסטופ בין שנגחאי (PVG) ללונדון (LHR). אומנם גם אייר צ׳יינה משווקת טיסות בין הערים האלו אבל מדובר בטיסות שמופעלות ע״י וירג׳ן אטלנטיק ומשווקות תחת הסכם קודשייר.

היינאן איירליינס מפעילה כיום טיסות ישירות מבייג׳ינג ומשנגחאי לת״א ולכן לא סביר שנראה חברת תעופה סינית נוספת פועלת באחד הקוים האלו בעתיד הקרוב. אם חברת סינית אחרת תרצה לטוס לישראל היא תאלץ להפעיל את הטיסות מעיר סינית אחרת. כך, לדוגמה, צ׳יינה סאות׳רן איירליינס הביעה התעניינות בהפעלת קו חדש לת״א מגואנגז׳ו (CAN).

(10) עישון בטיסות

אני בספק שניתן למצוא לכך מקור רשמי אבל ידועה העובדה שאנשי צוות בחברות תעופה סיניות מעשנים במהלך טיסות. בתא הטייסים, במגורי הצוות ולפעמים גם בשירותים. הדיווחים בנושא זה נפוצים מאוד ודי שכיחים.

הטענה הנפוצה היא שלפי החוק הסיני אין מניעה מעישון במטוס במהלך טיסה. האפשרות לעשן לא ניתנת לנוסעים, כי זה סיוט יח״צני שיגרום לחברת התעופה לאבד אחוז ניכר מהלקוחות שלה שהתרגלו למטוסים נקיים מסיגריות במאה הנוכחית, אך נטען כי קברניט הטיסה ראשי לאשר לאנשי הצוות לעשן כרצונם.

מדינות רבות אוסרות על עישון במטוסים בטיסות בשטח האווירי שלהן, בטיסות יוצאות ובטיסות נכנסות. כלומר, בטיסה של חברת תעופה סינית מ/אל אחת מאותן מדינות כנראה שלא יותר לצוות לעשן מחשש שחלק מהנוסעים יתלוננו (הרי לא תמיד ניתן להסתיר את הריח).

(11) לסיום: מכירה מיוחדת של אייר צ׳יינה

ה-11 לנובמבר נחשב יום חג בסין. זאת הזדמנות נהדרת עבור חברות מסחריות רבות, ביניהן חברות תעופה, לצאת במבצעים אטרקטיביים מאוד לזמן מוגבל.

היום ומחר מציעה אייר צ׳יינה (Air China) כרטיסי טיסה במחירים מוזלים מיעדים רבים ברחבי העולם. באתר החברה ניתן לבחור כל מדינה שאליה טסה החברה (כולל יווןאייר צ׳יינה מפעילה טיסות גם לאתונה!) ואז להיכנס לעמוד המבצע ולבדוק איזה מבצע מוצע שם. בהמראות מארה״ב, לדוגמה, ניתן להנות מ-11% הנחה בלבד בעוד בהמראות מספרד ניתן להנות מ-20% הנחה. מחירים אטרקטיביים גם ניתן למצוא להמראות מגרמניה.

את הכרטיסים המוזלים ניתן כביכול להזמין רק באתר החברה אם כי לא נדרש להזין קוד מיוחד בחיפוש.

לאתר הצרפתי של החברה לחצו כאן.

3 תגובות

  1. דייוויד

    מבין החברות הסיניות מי לדעתך מציעה את השירות הטוב ביותר באופן כללי במחלקת עסקים בפרט ?

    הגב
  2. hemedr

    היי ליאור, כתבה מעניינת, יש לי שתי שאלות, אולי תדע
    1 . אפשר להוציא אשרה לסין מחוץ לישראל לעשר שנים
    2. והאם אפשר לצבור מיילים בטיסות פנים סיניות של חברות בסטאר וסקיי? כלומר להוסיף לאמריקן או יונייטד שלי

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      (1) אני מנחש שכן, אבל, מדינות ככלל מעדיפות שאזרחים זרים יוציאו ויזה בנציגויות במדינה שבה הם גרים. אז ייתכן בהחלט שנציגויות אחרות מנועות מלתת ויזה מסוימת למי שאינם גרים בתחומן. פנה בשאלה לשגרירות סין בישראל.

      (2) כן, בהחלט. רק שים לב שאף חברה סינית אינה שותפה בברית OW כך שלא תוכל לצבור מיילים למועדון של אמריקן. אולי התכוונת למועדונים של יונייטד (סטאר) ודלתא (סקיי).

      הגב

השאר תגובה