בחודש שעבר הודיעה סינגפור איירליינס שהיא סגרה עסקה עם בואינג לרכישת 39 מטוסים מהדגמים 777-9 ו-787-10. שווי העסקה הוא קרוב ל-14 מיליארד דולר אבל השווי הזה מחושב ע״פ מחיר המחירון של המטוסים (אף חברת תעופה לא משלמת את המחיר המלא…). המטוס הראשון, מדגם החדש של סדרת הדרימליינר, צפוי להימסר לחברה בשנה הבאה.

העסקה הזו של סינגפור איירליינס נחשבת לעסקה גדולה במובנים בינ״ל אבל היא נבלעת בים העסקאות של הימים האחרונים. הסלון האווירי בדובאי עשה את שלו.

מוקדם יותר החודש, בפתח הסלון האווירי, הודיעה אמירטס על כוונתה לרכוש מבואינג 40 מטוסים מדגם 787-10 בעסקה ששווייה בסביבות 15 מיליארד דולר. אמירטס מפעילה כיום מעל 160 מטוסים של בואינג, מסדרת ה-777, ויש לה מספר דומה של מטוסים בצבר ההזמנות שלה מהיצרנית. אבל אל תטעו לחשוב שאמירטס זונחת את איירבאס. אחרי הכל אמירטס קיבלה רק לאחרונה את מטוס ה-A380 המאה שלה מהיצרנית האירופית והיא נמצאת בימים אלו במו״מ מתקדם לרכישת 36 מטוסים נוספים מדגם זה שיצטרפו לצבר ההזמנות הקיים של 42 מטוסים נוספים אבל התנאי של אמירטס לאיירבאס הוא הבטחה שפס הייצור של הדגם לא ייסגר בשנים הקרובות.

בינתיים חתמה חברת הלואוקוסט פליידובאי, הלכה למעשה חברהבת של אמירטס, על הסכם משלה עם בואינג לרכישת 175 מטוסים צריגוף מדגם 737MAX. ייתכן שבסוף החברה תרכוש מטוסים מדגם אחר, או ממספר דגמים, ופרטי העסקה טרם הושלמו. המטוסים אמורים להגיע לחברת התעופה בצורה מדורגת לאורך העשור הבא. שווי העסקה, כולל אופציה לרכישת מטוסים נוספים, עומד על קרוב ל-30 מליארד דולר.

חברת התעופה המצרית איג׳יפט אייר, השותפה בברית סטאר, סגרה שורת עסקאות עם איירבאס וחברת ליסינג אמריקנית לרכיש והחכרה של 45 מטוסים בשווי כולל של כ-6 מיליארד דולר. במסגרת העסקה הכוללת  צפויה חברת התעופה לקבל 15 מטוסים מדגם A320 של איירבאס, 6 מטוסים מדגם 787-9 של בואינג ו-24 מטוסים מסדרת C של יצרנית המטוסים הקנדית בומברדייה שבה מעורבת גם איירבאס. המטוסים מסדרה C נחשבים למוצלחים מאוד אך בואינג עושה כל שביכולתה כדי להכשיל את מכירות המטוסים מסדרה זו.

אחת ההפתעות הגדולות של הסלון האווירי הייתה ההודעה של וויזאייר על כוונתה לרכוש לא פחות מ-146 מטוסים חדשים של איירבאס מהדגמים A320 ו-A320neo. המטוסים הראשונים מרכישה זו אמורים להימסר לחברה בשנת 2022 בלבד ורובם יימסרו בשנים 2025 ו-2026. עסקה זו ממשיכה עסקה קודמת של החברה מ-2015 במסגרתה היא הזמינה 110 מטוסים מאיירבאס. שווי העסקה, ע״פ מחירי השוק של המטוסים, עומד על מעל ל-17 מיליארד דולר.

אבל עד עכשיו היינו במגרש של הילדים.

חברת אחזקות אמריקנית בשם אינדיגו, שבסיסה בפיניקס וידה במספר חברות תעופה ברחבי העולם, סגרה עם איירבאס את עסקת רכש המטוסים הגדולה ביותר בהיסטוריה. במסגרת העסקה תרכוש החברהתחזיקו חזק – 430 מטוסים צריגוף בשווי כולל של כ-50 מיליארד דולר. מדובר ב-273 מטוסים מדגם A320neo ועוד 157 מטוסים מדגם A321neo. המטוסים יפוזרו בין חברות תעופה שונות בהן השקיעה חברת אינדיגו: פרונטיר (ארה״ב), ג׳ט סמארט (צ׳ילה), וולאריס (מקסיקו), וויזאייר (הונגריה).

ברכות לרוכשים.

תגובה אחת

השאר תגובה