למען הנוחות הכותרות יופיעו בסדר כרונולוגי ע״פ פרסומן כאן בבלוג.

פברואר: הסתיימו עיצומי הטייסים באלעל

חברות תעופה רבות סובלות מוועדי עובדים, ובכלל זה וועדי טייסים, שמנצלים את כוחם לשבות ולפגוע בלו״ז הטיסות על מנת לשפר את תנאיהם ולהנות מהטבות נוספות. אבל מעטות חברות התעופה שסבלו כמו אלעל מבריונות חריפה של טייסים שלא בחלו באמצעים ושיטות ׳מלוכלכות׳ על מנת לסחוט את הנהלת החברה עד כמה שאפשר.

אגב, לא חסרה ביקורת גם על הנהלת החברהועובדה היא שכמעט כל וועד עובדים בתוך החברה מסוכסך איתהאבל זה כנראה לא יכול להצדיק את החודשים הארוכים שבהם סבלו לקוחות החברה מביטולים ועיכובים של טיסות בגלל מחלות שונות ומשונות שפיתחו טייסים ברגע האחרון לפני כל טיסה. טייסי אלעל, אל תטעו, מקבלים תנאים טובים מאוד ובמסגרת ההסכם החדש שנחתם איתם מוקדם יותר השנה הם שיפרו את תנאיהם אפילו הלאה. כלומר, מאבק הטייסים של אלעל לא היה דומה לדוגמה למאבק הטייסים של ראינאייר שסה״כ רוצים לקבל תנאי העסקה דומים לאלו המקובלים בתעשייה.

ElAl Pilots

החדשות הטובות הן שהעיצומים הפסיקו לאחר חתימת ההסכם ולו״ז הפעילות של אלעל נמצא במגמת שיפור מאז. מניית החברה, לעומת זאת, לא מפסיקה לצלול.

מרץ: הוצגה מחלקת העסקים הטובה בעולם

קטאר איירוויס נחשבת לאחת מחברות התעופה הטובות ביותר בעולם. המטוסים שלה חדישים ברובם, השירות בטיסה מצוין, שדה הבית שלה נוח וכולל את אחד הטרקלינים הטובים ביותר בעולם, המחלקה הראשונה שלה נהדרת ומחלקת העסקים שלה מתחרה ראשית על המקום הראשון העולמי. החברה אף מחזיקה בדירוג חמישה כוכבים של סקייטרקס אבל לאחרונה למדנו שהדירוג הזה לא אומר הרבה בעצם.

בכנס התעופה הנחשב ITB, שנערך כל שנה בברלין בתחילת מרץ, הציגה קטאר איירוויס את מחלקת העסקים החדשה שלה שנקראת ״Qsuite״. מאז המחלקה כבר נכנסה לשימוש.

Qsuites 1

למחלקה יש שני חידושים עיקריים:

  • כל מושב הוא בעצם סוויטה עם דלת שניתנת לסגירה. סוויטות כאלו הן מוצר שקיים בשנים האחרונות במחלקות ראשונות מובילות אבל לא במחלקות עסקים. נכון להיום, למיטב ידיעתי, קטאר איירוויס היא החברה היחידה, מלבד דלתא, שמציעה סוויטות כאלו במחלקת העסקים.
    – – –
  • ניתן להוריד את החוצצים בין הסוויטות כדי ליצור חלל משותף לשתיים או ארבע סוויטות ביחד. מדובר במהפכה קטנה בעולם מחלקות העסקים שלא חווה מהפכות קטנות בשנים האחרונות מאז שנכנסו לשימוש המושבים של הדור האחרון. במחלקה החדשה של קטאר איירוויס יכולים לטוס בני משפחה או שני זוגות, לדוגמה, ולהנות מחוויית טיסה ייחודית במיוחד.

כמובן שגם נוסעים יחידים יהנו מאוד מהמחלקה החדשה בזכות רמת הפרטיות הגבוהה שמציעה כל סוויטה ומהשירות המצוין של קטאר איירוויס.

מרץ: איסור אמריקני להעלאת מחשבים ניידים למטוסים

ע״פ הפרסומים בעיתונות מקורו של האיסור שיצא בתחילת השנה, ובוטל מאז, הוא במבצע צבאי חשאי שערכה ישראל בשטח סוריה ובו נתפס חומר מודיעיני על טכנולוגיה חדשה להטמנת פצצות במכשירים אלקטרוניים כמו מחשבים ניידים. לכאורה דובר על סכנה מוחשית ומיידית.

ארה״ב מיהרה להחיל איסור מוחלט על העלאת מחשבים ניידים ומכשירים אלקטרוניים נוספים לטיסות שיעדן ארה״ב ומקורן במספר שדות תעופה במזרח התיכון. באופן מעניין, שלא לומר חשוד ותמוה, מדובר רק בשדות תעופה שאליהם לא טסה אף חברת תעופה אמריקנית.

בהמשך החילה בריטניה איסור דומה שחל על רשימה מעט שונה של שדות תעופה.

הטענה שעלתה, ומקובלת גם עלי, היא שהמידע המודיעיני על היום החדש היה בעיקרו תירוץ לפעולה כנגד חברות התעופה מהמפרץ הערבי ומהמזרח התיכון בכלל שנמצאות בסכסוך מתמשך עם חברות התעופה האמריקניות המובילות. חברות התעופה הערביות נהנות ממימון חסרגבולות של מדינותהאם שלהן ויכולות להרשות לעצמן להוריד מחירים בצורה אגרסיבית כדי לתפוס נתח שוק גדולמה שגרם לחברות התעופה האמריקניות לטעון טענה של תחרות לאהוגנת (ובצדק, אם כי החברות האמריקניות מקבלות סובסידיות בעצמן בכל פעם שהן קורסות).

Three Major Gulf Airlines - Qatar Airways, Emirates and Etihad

בינתיים הוסר האיסור האמריקני בתמורה ליישום נהלי ביטחון חדשים בכל השדות הרלוונטיים לפני כל טיסה לארה״ב.

ספטמבר: היינאן השיקה קו חדש משנגחאי לת״א

אחרי ההצלחה של הקו הראשון של החברה הסינית המובילה, מבייג׳ינג לת״א, החל לפעול ב-11 לספטמבר הקו השני של החברה.

בקו פועלים מטוסי בואינג 787-9 חדישים, עם מחלקת עסקים משופרת, לעומת מטוסי האיירבאס A330 שפועלים בקו מבייג׳ינג.

Hainan Boeing 787-9

ספטמבר: טיסת בכורה למטוס הדימליינר של אלעל

בבוקר יום שלישי, ה-12 לספטמבר, טסתי מת״א ללונדון בטיסת הבכורה של מטוס הבואינג 787-9 החדש של אלעל במחלקת פרימיוםאקונומי. זו מחלקה שלא הייתה קיימת קודם לכן בצי של החברה ושמחתי להיות הלקוח הראשון אי פעם ששמר מושב במחלקה זו (ביום שהיא התחילה להימכר).

בינתיים משרתים שני מטוסי דרימליינר בצי של אלעל ושלישי אמור לנחות בארץ בקרוב. המטוסים החדשים אמורים לתת רוח גבית חזקה לאלעל כדי להתחרות עם חברות מובילות ששולחות לת״א מטוסים חדישים (כמו קתאי, יונייטד, אייר קנדה, היינאן…).

ElAl Dreamliner Business Class 2

אוקטובר: איירברלין הפסיקה את פעילותה

אחרי שנים של פעילות תחת קשיים כלכליים, לרבות השקעות ענק מצד אתיהאד שהחזיקה ב-49% ממניות החברה, אייר ברלין והחברההבת ניקי חדלו לפעול. החברה הפעילה, בין השאר, גם טיסות בקו ברליןת״א.

כחלק מתהליך הפסקת הפעילות שלה הודיעה החברה על עזיבתה את ברית OneWorld. החברה הייתה שותפה בברית מאז חודש מרץ 2012 ותרמה רבות לנוכחות של הברית באירופה.

Air Berlin Planes on the Ground

נובמבר: הוצגה המחלקה הראשונה הטובה בעולם

סינגפור איירליינס נחשבת ע״י רבים לחברת התעופה הטובה בעולם והיא כבר היום מפעילה מחלקה ראשונה שנחשבת לאחת הטובות בעולם מכל בחינה. ועדיין, החברה הסינגפורית החליטה לעלות מדרגה אחת נוספת ולהציג מחלקה ראשונה חדשה שכמותה טרם ראתה התעשייה.

מספר חברות תעופה אחרות מציעות סוויטות מפנקות במחלקה הראשונה. אמירטס חשפה לאחרונה את המחלקה הראשונה החדשה שלה שכבר נכנסה לצי במטוסים החדשים ביותר ובה שלושה ׳מושבים׳ בכל שורה. בעיניי המחלקה הראשונה הטובה ביותר שפעילה כיום היא של אתיהאד שבה כל נוסע מקבל סוויטה גדולה, עם מושב נפרד מהמיטה, ויש רק שתי סוויטות בכל ׳שורה׳. כלומר, אתיהאד היא כיום חברת התעופה היחידה שמפעילה מחלקת שירות עם מעבר יחיד במטוס רחבגוף. וזו מחלקה פנטסטית.

אבל סינגפור איירליינס הולכת לקחת את ההובלה בקרוב. גם היא תציע מעבר יחיד ושתי סוויטות בכל שורה אבל עושה רושם שהסוויטות החדשות של החברה יהיו אפילו יוקרתיות יותר, מפנקות יותר וגדולות יותר מהסוויטות של אתיהאד. זאת ועוד, השירות בטיסות של סינגפור איירליינס ידוע כאיכותי ביותר וזאת על אף שגם במחלקה הראשונה של אתיהאד יש שירות מצוין בדר״כ.

SQ New Suite 1

5 תגובות

  1. chaim

    קריסת מונראך גם יכולה להיכנס .. זה לא ברמה של אייר ברלין ,אבל אולי ראויה גם לאיזכור 😉

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      התלבטתי לגבי זה. אבל ההשפעה על השוק המקומי הייתה מוגבלת מאוד וההשפעה על השוק העולמי הייתה כמעט בלתי מורגשת.

      הגב
      • chaim

        ההשפעה לא הייתה כ"כ גדולה , אבל למרות זאת היה לה בארץ 2 שדות (הם המריאו גם מעובדה ) ובאירופה מאות אלפים נתקעו ללא טיסה .
        אולי זה עדכון שראוי להוספה כתגובה ולא בפוסט עצמו 🙂

השאר תגובה