׳יום המלך׳, המתקיים ב-27 לאפריל, הוא בדיוק מה ששמו מרמז – יום ההולדת של מלך הולנד. ביום זה ישנן חגיגות בכל רחבי הולנד אך החגיגה באמסטרדם היא המוגזמת ביותר. מאות אלפי מבקרים מגיעים לעיר כדי לחגוג עם המקומיים בפאבים, ברחובות, בהופעות ענק, על סירות בנהר ובכל מקום אחר. העיר נצבעת בכתום והבירה זורמת כמים.

ההיסטוריה של החג

מקורו של החג בשנת 1885 כשמלך הולנד דאז, וילם, החליט שכל המדינה צריכה לחגוג את יום-הולדתה החמישי של בתו וילהלמינה. אז נקרא החג ״Prinsessedag״ (יום הנסיכה) והוא נחגג ב-31 לאוגוסט. זה המשיך שנה אחר שנה.

בסוף שנת 1890 מת המלך. וילהלמינה, שהייתה אז רק בת עשר, הפכה באופן רשמי למלכת הולנד אם כי לאור היותה קטינה הפכה אמה לעוצרת-הכתר. המדינה המשיכה לחגוג את יום-הולדתה של וילהלמינה אבל מאז תחת השם ״Koninginnedag״ (יום המלכה). עבור רבים זהו השם האמיתי של החג, וכך יישאר. וילהלמינה, אגב, נחשבת למלכה מוערכת מאוד בהיסטוריה ההולנדית.

הערת אגב: באנגלית אדם המשמש כעוצר-כתר נקרא Regent. הוא השליט בפועל בזמן שהשליט החוקי לא יכול לשאת בתפקיד בהיותו קטין, נעדר מהמדינה או שלא יכול לתפקד מסיבה כלשהי. תקופת שלטונו של עוצר-הכתר נקראת Regency. בשמות אלו נעשה שימוש תכוף בשוק המלונות העולמי.

בשנת 1948, בטרם מותה של וילהלמינה, קיבלה בתה היחידה ג׳וליאנה את הכתר. מסורת החג נמשכה אך התאריך הוזז ליום-הולדתה של ג׳וליאנה ב-30 לאפריל.

בשנת 1980, במהלך חגיגות יום המלכה, עבר הכתר לביאטריקס בתה של ג׳וליאנה. המלכה ביאטריקס החליטה שהחג הלאומי ימשיך להיחגג באותו התאריך למרות שיום-הולדתה חל ב-31 לינואר. כנראה שהמלכה לא רצתה שהחגיגות ייאלצו להתקיים באמצע החורף. בנוסף החליטה המלכה להפסיק לקיים את המצעד המסורתי בארמון המלוכה, טקס שהיה נהוג אז כחלק מחגיגות יום המלכה, ובמקום זה להנהיג מסורת לפיה המשפחה המלכותית מבקרת בעיר אחרת במדינה בכל שנה כדי לחגוג עם העם ולהשתתף במשחקים הולנדיים מסורתיים. מסורת זו נמשכת עד היום.

בשנת 2013, שוב במהלך חגיגות יום המלכה, עבר הכתר למלך הולנד הנוכחי וילם-אלכסנדר שהוא בנה הבכור של ביאטריקס. שם החג נקרא מאז ״Koningsdag״ (יום המלך, או בתרגום אחר: היום המלכותי) והוא מתקיים ביום-הולדתו של המלך ב-27 לאפריל.

אנקדוטה: המלך וילם-אלכסנדר הוא טייס מוסמך וחובב תעופה נלהב. לפני כשנתיים נחשפה העובדה שהמלך בכבודו ובעצמו שימש כקצין ראשון של ק.ל.מ במשך 21 שנים (גם לאחר קבלת הכתר) כשפעמיים בחודש הוא היה טס במטוסי פוקר-70 ליעדים קרובים באירופה. בהמשך הוכשר על מטוסי הבואינג 737 בצי של החברה. לטענתו רק מעטים מבין הנוסעים זיהו אותו, במראה ובקול, ובאופן כללי הוא התנהל כאחד האדם (או, נכון יותר, כאחד הטייסים).

החגיגה באמסטרדם

החג מתקיים ב-27 לאפריל. למעט כאשר תאריך זה הוא ביום ראשון, ואז החג מתקיים ב-26 לאפריל. כשהחג מתקיים באחד מימי הסופ״ש (שישי-שבת) אז כל הסופ״ש הופך לחגיגה אחת גדולה, אבל האירועים המרכזיים הם ביום החג.

הדבר החשוב ביותר שכדאי לדעת הוא שבחג הזה כל מרכז אמסטרדם הופך למדרחוב אחד ענק. כלומר, עשרות רחובות נסגרים לתנועת כלי רכב למשך עד 24 שעות (מהבוקר של יום החג ועד הבוקר למחרת, אם כי רחובות רבים נפתחים לתנועה כבר בערב/בלילה). המשמעות מבחינת התייר הממוצע היא שלא ניתן להגיע במונית, למשל, עד פתח המלון במהלך אותו היום במידה והמלון נמצא במרכז העיר. מומלץ להתעדכן מול המלון כדי לדעת בוודאות האם ומתי ייסגר לתנועה הרחוב בו נמצא המלון. לרוב התנועה נפסקת לקראת 10:00 בבוקר. התחבורה הציבורית – ובפרט הרכבת התחתית (מטרו) – ממשיכה כרגיל.

עיקר החגיגות מתקיימות במהלך יום המלך מהצהריים ועד חצות. כלומר, בערך 12 שעות של חגיגות רצופות בכל רחבי העיר. ישנן אינספור הופעות, תהלוכות קצרות, מסיבות רחוב והמון סירות עמוסות בחוגגים שלא מפסיקים לשתות. כל הפאבים הפופולריים מלאים עד אפס מקום, כמובן, וכך גם מסעדות רבות במרכז העיר – אם כי תמיד אפשר למצוא איפה לשבת לבירה כשבאמת רוצים. הרחובות גם מלאים בדוכנים שונים ומכירת אלכוהול ברחוב מותרת.

שבעה דברים נוספים שאולי תרצו לדעת על יום המלך:

  • נהוג ללבוש כתום. כמה שיותר כתום – יותר טוב. אם אתם רוצים באמת להיות חלק מהחגיגה יחד עם ההמונים אז דאגו להביא אתכם פריטי לבוש כתומים או לרכוש שם. כובעים, חולצות, צמידים, וואנזי, מטריות, משקפי שמש…. הכל הולך.
    – – –
  • ביום המלך מותר ע״פ חוק להקים דוכנים ברחוב ולמכור מוצרים ללא מס וללא צורך ברישיון עסק. כתוצאה מכך התפתחה מסורת נהדרת של שווקי-רחוב בהם כל אחד יכול למכור כל דבר שברשותו. בין השאר ניתן לראות ילדים, לצד הוריהם, שמוכרים צעצועים שלהם כדי לרכוש צעצועים מילדים אחרים.
    – – –
  • ההולנדים נוהגים לחגוג בגדול גם בערב שלפני יום המלך. לפעמים הוא נקרא ״King’s Night״. כל פאב שמכבד את עצמו יערוך מסיבה גדולה.
    – – –
  • לפי ההערכות כמיליון מבקרים מגיעים לאמסטרדם לכבוד יום המלך. בנוסף מאות אלפים מגיעים לערים אחרות בהולנד. אז צאו מנקודת הנחה שהולך להיות צפוף מאוד במרכזי הערים במהלך היום.
    – – –
  • מי שרוצה לחגוג על סירה בתעלות של אמסטרדם יצטרך להזמין מקום מראש. רוב הסירות מוזמנות ע״י קבוצות, ולא מעט קבוצות של תיכוניסטים או צעירים אחרים, אם כי אני מניח שספונטנים שיבקשו לעלות על סירה ייענו בחיוב.
    – – –
  • חנויות סגורות במהלך יום המלך, כמו שאפשר להניח, אבל מוזיאונים ואתרים תיירותיים אחרים פועלים כרגיל. לרוב עמוס במהלך היום במוזיאונים. למוזיאון הפופולרי ביותר באמסטרדם, של ואן גוך, חובה להזמין מקום מראש.
    – – –
  • ביום המלך מתקיימים המון פסטיבלים של מוזיקה ואומנויות אחרות ברחבי הולנד. קטנים כגדולים. כולל הופעות ענק של אומנים מובילים, כמובן.

טיסות ומלונות

סכיפהול (AMS), שדה התעופה של אמסטרדם, פועל כרגיל ביום המלך. לא ידוע לי על לו״ז מיוחד כלשהו. העומס בשדה כמובן מורגש באותו הבוקר. סכיפהול קרוב יחסית לעיר ומקושר אליה היטב ברכבת. אפשר גם לנסוע משדה לעיר באוטובוס, במטרו או כמובן במונית/אובר.

חמש חברות תעופה מפעילה טיסות מת״א לאמסטרדם: אלעל, ארקיע, ק.ל.מ, טרנסאוויה ואיזיג׳ט. סה״כ המוצר של כולן די דומה במחלקת התיירים אז העצה הכללית היא להעדיף את הטיסה הנוחה ביותר מבחינת לו״ז ומחיר. אלעל היא היחידה שמציעה מוצר סביר במחלקת העסקים, במטוס 737-900 לרוב, בעוד ק.ל.מ מציעה מחלקת עסקים פנים-אירופית נחותה. כדאי לזכור שאמסטרדם מקושרת היטב לערים גדולות אחרות בחלק הזה של אירופה, שאליהן יש טיסות ישירות מת״א, ובראשן בריסל ופריס.

באופן טבעי מחירי החדרים במלונות באמסטרדם גבוהים מהרגיל ביום המלך ובימים שלפניו. זה נכון בעיקר למלונות זולים יותר, בדרגת אירוח בינונית, שמעלים מחירים בצורה משמעותית (אפילו פי 3/2) בעוד מלונות יוקרה כמעט ולא משנים את מחיריהם (כי הם גבוהים גם ככה באמסטרדם). ההמלצה היא להזמין חדרים מוקדם ככל האפשרות, בתעריף גמיש, כדי להבטיח מחיר שפוי. ככל שמתקרבים למועד, ותפוסת החדרים עולה, המחירים נוסקים. להזמין חדר באמסטרדם ליום המלך כשבוע מראש זה סיפור יקר מאוד בדר״כ (תחשבו על 300 אירו/לילה במלון בינוני במרכז העיר).

רוצים להשתמש בנקודות? הנה מספר אפשרויות מובילות:

לקבוצת IHG יש 12 מלונות באמסטרדם וסביבתה. רובם די רחוקים ממרכז העיר, לפחות לטעמי, ולכן אני ממליץ להתמקד בשלושה: האמסטל המעולה, הקיפטון במרכז העיר וההולידיי-אין אקספרס החדש. ניתן להזמין חדרים במלונות הקבוצה כ-350 ימים מראש, אז נכון להיום כבר ניתן להזמין חדרים, בכסף או בנקודות, ליום המלך 2020.

האמסטל, מרשת אינטרקונטיננטל, הוא ללא ספק המלון היוקרתי ביותר של הקבוצה בעיר. מדובר במלון אייקוני בן יותר ממאה שנים שבאופן שיגרתי מוכר את החדר הפשוט ביותר שלו ב-650 אירו/לילה ומעלה. מימוש נקודות במלון זה, ביום המלך או בכלל, זה רעיון מצוין. אבל חשוב לדעת שלמלון מדיניות שדרוגים נוקשה ועל מנת להבטיח חדר עם נוף לנהר (וזו המלצה חמה!) יש לשלם תוספת של 50 אירו/לילה בנוסף לנקודות (60,000 ללילה). חשוב לתאם את העניין מראש מול המלון.

הקיפטאון, גם הוא מלון יוקרתי עם אופי, נהנה ממיקום נוח במרכז העיר. אפשר לומר שהמיקום שלו נוח יותר משל האמסטל – אם כי ביום המלך הקיפטון יהיה ׳במרכז המהומה׳ בעוד האמסטל נמצא בשכונה יחסית שקטה. ב-55,000 נקודות ללילה זו עסקה טובה מאוד גם כן.

ההולידיי-אין אקספרס, ב-35,000 נקודות ללילה, נותן תמורה גבוהה לאור המיקום שלו והביקורות שהוא זוכה להן כמלון יחסית חדש. בתאריכים פחות מבוקשים אפשר למצוא חדרים במחיר זול במלון הזה, ואז מימוש נקודות יהיה לא כדאי בעליל, אבל ביום המלך גם המלון הזה מוכר חדרים ביותר מ-200 אירו.

לקבוצת הייאט יש שני מלונות במרכז אמסטרדם: אנדז והייאט-רג׳נסי. הראשון יוקרתי יותר בעוד השני חדש יותר. שניהם קרובים למרכז העיר במידה שווה. חדר באנדז בדר״כ יקר יותר בכ-100 אירו לעומת חדר בהייאט-רג׳נסי ובהתאם האנדז הוא מלון מקטגוריה 6 (לילה ב-25,000 נקודות) בעוד הייאט-רג׳נסי הוא מלון מקטגוריה 5 (לילה ב-20,000 נקודות). ראוי לציין שיש קלאב מצוין בהייאט-רג׳נסי וזהו יתרון לבעלי שוברי שדרוג.

לקבוצת הילטון יש ארבעה מלונות באמסטרדם. היוקרתי שביניהם הוא הוולדורף-אסטוריה, בעל מיקום אטרקטיבי, אבל המלון באופן עקבי חוסם זמינות בנקודות. כשיש זמינות המלון דורש 95,000 נקודות ללילה בחדר מקטגוריית הבסיס ואני בספק שתהיה זמינות לתאריך מבוקש כמו יום המלך. ההילטון המקומי יוקרתי מספיק אבל מעט רחוק ממרכז העיר. יש מלון של רשת דאבל-טרי, הצמוד לתחנת הרכבת המרכזית, ולילה בו עולה בדר״כ 60,000 נקודות. בשורה התחתונה מימוש נקודות של הילטון באמסטרדם זו בגדול עסקה לא טובה.

רוב המלונות של הקבוצה מאפשרים הזמנות עד 11 חודשים קדימה בלבד.

לקבוצת רדיסון יש שלושה מלונות במרכז אמסטרדם. שלושתם במיקום נוח מאוד ושלושתם די יוקרתיים. אלו לא מלונות זולים במיוחד, ובפרט ביום המלך, ולכן מימוש נקודות בהם הוא לרוב כדאי מאוד. המלון היוקרתי מביניהם, הרדיסון בלו, דורש 70,000 נקודות ללילה. חדרים זמינים בכסף לפחות שנה קדימה אבל בנקודות הם לעיתים זמינים רק תשעה חודשים קדימה.

לקבוצת מאריוט יש שלושה מלונות במרכז אמסטרדם. הרנסאנס וה-W במיקום טוב והמאריוט המקומי במיקום בינוני. ה-W נחשב ליוקרתי מבין השלושה, והוא בקטגוריה 7 (לילה ב-60,000 נקודות) לעומת השניים האחרים שבקטגוריה 6 (לילה -50,000 נקודות), אבל בעיניי שלושתם מלונות די משעממים עם כדאיות מוגבלת מאוד לשימוש בנקודות. ה-W גם זוכה לביקורות חלשות מאוד.

מלון נוסף של הקבוצה, Sir Adam, אומנם קרוב גיאוגרפית לתחנת הרכבת המרכזית (מיקום טוב) אבל הוא נמצא מהצד השני של הנהר ולכן הגישה אליו פחות נוחה עבור מי שרוצה לטייל בעיר במרכז העיר. מצד שני המלון נראה טרנדי ומגניב, והאזור שבו הוא נמצא נחשב גם הוא טרנדי ומגניב. אפשרות סבירה לאור העובדה שלילה במלון הזה עולה רק 35,000 נקודות.

ניתן להזמין חדרים במלונות הקבוצה כמעט שנה מראש.

לסיכום

יום המלך הוא חגיגה ענקית והזדמנות מצוינת לבקר באמסטרדם. גם ככה מדובר בעיר נהדרת שחובה להכיר, עם מוזיאונים מעולים ורחובות נעימים, אז לראות אותה כשהיא הכי חגיגית זו חוויה ענקית. ההולנדים יודעים לחגוג, מסתבר, ולזכותם יאמר שהחגיגות נשארות בטונים חיוביים יותר משליליים.

יצא לי לבקר בהולנד ביום המלך כבר מספר פעמים וכל שנה אני מקווה לחזור. לא תמיד זה מסתדר, ולא חשוב לי באמת להגיע בכל שנה.

9 תגובות

    • Lior@FlyingOut

      אם אין מגבלת תקציב –

      מבין מלונות היוקרה אין תחרות אמיתית לאמסטל ולוולדורף-אסטוריה. הראשון וותיק ומפואר, השני חדש ומפנק. ללא כל ספק ההעדפה שלי היא לאמסטל – אבל חשוב להקפיד להזמין חדר עם נוף לנהר, ורצוי סוויטה. לא זול.

      במדרגה מתחת נמצאים מלונות מעולים כמו:

      > אנדז = טרנדי ומגניב, מקבוצת הייאט.
      > קימפטון = דומה לאנדז, מקבוצת IHG.
      > דה לה יורופ = ישן וטוב, די יוקרתי, מרשת LHW.
      דילן = בוטיקי ויוקרתי, מרשת SLH.
      > אקורה = לחובבי קולינריה, מיקום בינוני, מרשת LHW.

      הגב
  1. רוד חוליט

    תודה רבה. ואם כבר אמסטרדם אז שאלה:
    אשתי, שלא מחזיקה בחשבון מתמיד, טסה לאמסטרדם.
    האם אני יכול לנצל את הנקודות שברשותי כדי להגיש הצעה למכרז שדרוג עבורה? (הכרטיס כבר הוזמן ושולם)

    הגב
  2. דודי

    כתבת את הכתבה יום לאחר זכיית הולנד באירוויזיון.זו כנראה כתבת הכנה לשנה הבאה….

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      זה היה תזמון מוצלח במזל. (:

      הפוסט פורסם כהכנה לפוסט אחר שיפורסם בקרוב.

      הגב

השאר תגובה