פוסטים נוספים בנושא:

טיסות שאולי תרצו להכיר: #1 (מרץ 2017)

ישבתי בשורה האחרונה של המטוס – מבחירה – ואהבתי את זה! (יולי 2018)

האם ניתן לרכוש בנקודות מושבים בטיסות BA001 ו-BA002? (אוגוסט 2018)


טיסה BA1 – תקציר

כבר למעלה מעשור שבריטיש מפעילה קו אייקוני בין לונדון לניו-יורק. ספציפית בין שדה התעופה סיטי (LCY), שנמצא ממש במרכז לונדון, לשדה התעופה קנדי (JFK). סיטי הוא שדה תעופה כ״כ קטן שיש לו רק מסלול אחד, קצר יחסית, שיכול לשמש אך ורק מטוסים צרי-גוף (ולא את הגדולים שביניהם). שילוב של שתי העובדות לעיל – קו טרנס-אטלנטי ומגבלת גודל המטוס – אמור להדליק נורה אדומה לכל חובב תעופה. אבל זו אחת הסיבות שהקו הזה נחשב אייקוני: משרתים בו מטוסי איירבאס A318.

כלומר, למרבה הפלא, המטוסים הקטנים ביותר בצי של בריטיש – המכונים בחיבה ״BabyBus״ – מפעילים טיסות בין-יבשתיות. כדי להוסיף כיף על הכיף למטוסים האלו יש קונפיגרציה ייחודית שכולה מחלקת עסקים עם 32 מושבים בלבד (8 שורות ו-4 מושבים בשורה). וכן, זה מגניב כמו שזה נשמע.

בכיוון ניו-יורק מספר הטיסה הוא 001 – ולכן BA1 – ובכיוון לונדון מספר הטיסה הוא 002 בהתאם. יש הבדל גדול אחד בין הטיסות: טיסה 001 עושה עצירה קצרה בשדה התעופה שאנון (SNN), ומכאן שהיא טיסה ישירה אך אינה טיסת נון-סטופ, בעוד טיסה 002 עוברת בין הערים ללא עצירה.

טיסה BA1 בפועל נראית כך:

  1. המטוס ממריא מ-LCY בשעה 9:40 בבוקר.
    – – –
  2. לאחר טיסה של כ-50 דקות המטוס נוחת ב-SNN.
    – – –
  3. כל הנוסעים וצוות הדיילים יורדים מהמטוס, יחד עם כל הכבודה, ועוברים מסלול קצר הכולל הגירה, מכס ובידוק ביטחוני. זה אורך כחצי שעה. לאחר מכן הנוסעים נקראים לשוב למטוס. צוות הטייסים מוחלף בינתיים.
    – – –
  4. המטוס ממריא מ-SNN וטס ל-JFK. הטיסה אורכת כ-6 שעות ו-20 דקות.
    – – –
  5. הטיסה נוחתת בטרמינל 7 ב-JFK כטיסה פנימית בארה״ב. הרי הנוסעים עברו כבר הגירה ומכס ב-SNN. היציאה מהשדה אורכת דקות בודדות, ובפרט כי מדובר בטרמינל קטן יחסית. הטיסה נוחתת בסביבות השעה 14:00.

עד כאן הרקע. כעת אציג מספר יתרונות וחסרונות של טיסה BA1 לעומת חלופות אחרות.

יתרון: שעות נוחות במיוחד

תארו לכם שאתם תושבי לונדון המעוניינים לנסוע לניו-יורק. בגלל הפרשי השעות התרחיש האידיאלי עבורכם הוא להמריא בשעות הבוקר מלונדון ולנחות בשעות הצהריים בניו-יורק. בריטיש, אמריקן, דלתא, ווירג׳ן אטלנטיק ויונייטד מפעילות טיסות בוקר מלונדון הית׳רו (LHR) לניו-יורק קנדי (JFK) או לניוארק (EWR). הטיסה המוקדמת ביותר היא BA117 שממריאה ב-8:25 ונוחתת בניו-יורק ב-11:05. לכאורה טוב מאוד, אלא שכתושבי מרכז לונדון תצטרכו כנראה להתעורר ב-5 בבוקר לכל המאוחר כדי להגיע להית׳רו בזמן. לא מושלם. כדי לצאת מהבית בשעה נורמלית כנראה שתעדיפו את טיסות הבוקר המאוחרות, החל מ-10:00, שנוחתות בניו-יורק קצת אחרי 13:00. עם טיסה BA1 תוכלו להתעורר מאוחר יחסית, להגיע לשדה כשעה לפני ההמראה (מספיק והותר), ועדיין לנחות בניו-יורק לפני 14:00 כשבדרך כבר עברתם את ההגירה והמכס אז אין עיכובים נוספים.

יתרון: וודאות גבוהה לשעת הנחיתה

יש לכך מספר סיבות: (א) בגלל שנוסעי BA1 עוברים הגירה ומכס ב-SNN, בקונקשיין הקצר שם, הטיסה נוחתת ב-JFK כטיסה פנימית. אז לא צריך לקוות שיהיו תורים קצרים או לחשוש מבידוק נוסף של המכס. ברגע שהמטוס מתנתק מהשרוול ב-SNN הנוסעים יכולים לדעת, ברזולוציה של פלוס-מינוס עשר דקות, לאיזו שעה להזמין את האיסוף שלהם ב-JFK. (ב) LCY הוא שדה קטן ולא עמוס בכלל. יש מעט המראות ומעט נחיתות. כלומר, הסיכוי לעומס שייעכב את ההמראה שואף לאפס. אותו כנ״ל לגבי SNN. (ג) במטוס יש רק 32 נוסעים – ובדר״כ פחות – כך שיש סיכוי נמוך מאוד לעיכוב הטיסה בגלל נוסעים מאחרים.

יתרון: שירות מצוין באופן שיגרתי

במטוס יש לכל היותר 32 נוסעים. בפועל בטיסות רבות יש 24 נוסעים או פחות. בצוות הטיסה יש שלושה דיילים ודיילות כך שהלכה למעשה יש דייל/ת לכל 11-8 נוסעים. זה יחס לא רע בכלל לטיסה של חברת תעופה אירופית. זאת ועוד, בריטיש בוחרת בפינצטה את הדיילים והדיילות המשרתים בקו הזה שנחשב ללוקסוס אמיתי מבחינת תנאים – וזה כמובן מבטיח שהשירות יהיה מוקפד יותר ומקצועי יותר. בפועל בטיסה BA1 יש שירות טוב הרבה יותר מבטיסה רגילה של בריטיש או כל חברת תעופה אירופית אחרת.

יתרון: מושבים נוחים מאוד לשינה

אומנם מדובר בטיסת-יום אבל בכל זאת נוסעים רבים בוחרים לישון במהלך הטיסה. החדשות הטובות הן שהמושבים במטוס נוחים מאוד במצב מיטה-שטוחה כי הם רחבים והכריות שלהם עבות. אני מתקשה לחשוב על מחלקת עסקים אחרת שהיה לי נוח יותר לישון בה. בנוסף – בטיסה זו בריטיש מציעה ערכת מצעים בדומה לזו שהיא מציעה במחלקה הראשונה בקוים אחרים – לרבות מצע ריפוד, מזרן, שמיכת פוך דקה וכרית גדולה. כל ערכה כזאת מגיעה ארוזה וסגורה כך שכל נוסע יכול לדעת שהוא קיבל מצעים שלא נעשה בהם שימוש קודם.

יתרון: הליך הגירה ידידותי ומהיר

רבים חוששים מהכניסה לארה״ב. התורים הארוכים, הטפסים שהיה צריך למלא עד לאחרונה, השאלות הנוקבות של פקידי ההגירה, החשש לעבור תשאול נוסף שייקח זמן רב וכו׳. באמת מדובר בהליך שעלול לגרום לנוסע המזדמן חרדות של ממש. לעומת זאת, הליך ההגירה ב-SNN הוא פינוק אמיתי. בעיקר כי נוסעי BA1 בהכרח מגיעים למתחם ההגירה כשהוא ריק – כי אין טיסה אחרת שממריאה לארה״ב באותה שעה – ובעצם ישנם 5-4 פקידי הגירה שמטפלים במקסימום של 32 נוסעים ו-3 אנשי צוות. להערכתי יש גם מדיניות כללית של הקלה לנוסעי BA1 מתוך הנחה שמדובר בנוסעי מחלקת עסקים בלבד שרבים מהם נוסעים לארה״ב בתכיפות וזו לא הכניסה הראשונה שלהם למדינה.

יתרון: ההמראה מ-LCY היא תענוג אמיתי

שדה התעופה סיטי דומה יותר לתחנת רכבת מאשר לשדה תעופה. הוא קטן, נעים, לא עמוס ובדר״כ אין בו תור לבידוק הביטחוני. בפועל אפשר להגיע לשדה 60-30 דקות לפני ההמראה ולהספיק בלי בעיה. אני לא ממליץ להגיע מאוחר בכוונה – אבל בהכרח שלא צריך את מרווחי הביטחון שנהוג לקחת להמראות משדות תעופה גדולים הרבה יותר לרבות הית׳רו (LHR).

חיסרון: ה-A318 רחוק מלהיות מטוס שקט

בימינו נוסעים רבים מעדיפים את מטוסי ה-787 של בואינג או את מטוסי ה-A350 של איירבאס בין השאר משום שהם מטוסים שקטים. זה כמובן מקל על השינה בהם, אבל גם משפר את חוויית הטיסה בכלליות. ובכן, ה-A318 הוא מטוס רועש הרבה יותר, בשל גודלו, ולכן BA1 יכולה להיות טיסה פחות נעימה לאוזניי מי שסובל מרעש. באופן טבעי שקט יותר בשורות הקידמיות של המטוס, קדימה למנועים, ורועש יותר בשורות האחרונות. לי אישית הרעש לא הפריע ואני בוחר לשבת בשורה האחרונה.

חיסרון: אין אינטרנט אלחוטי במטוס

ה-A318 הייחודיים של בריטיש נכנסו לשימוש לפני יותר מעשור. מאז הם עברו שדרוגים קלים בלבד ולא הותקנה בהם מערכת לאינטרנט אלחוטי. זאת לעומת רוב הטיסות מעל האוקיינוס כיום שבהן כן פועלים שירותי אינטרנט אלחוטי. ולא נשכח שטיסה BA1 היא טיסת יום ורבים מנוסעיה הם נוסעים עסקיים שכנראה היו שמחים על האפשרות לעבוד במהלך הטיסה באפקטיביות גבוהה יותר.

חיסרון: מערכת הבידור במטוס לא נוחה

אחרי ההמראה מ-SNN מחולקים לנוסעים אייפדים ולצידם אוזניות מבטלות רעש (איכותיות למדי). יש יחסית מעט תכנים באייפדים. וגם אם התכנים מספקים ומספיקים – אי אפשר להשוות בין הנוחות של מסך גדול שנמצא מול הפנים לבין אייפד שצריך להחזיק או להניח על השולחן בזוית מאוד מסוימת שמאפשר המעמד של האייפד.

חיסרון: תצורת המושבים היא 2-2

בעצם מדובר ביתרון לזוגות וחיסרון גדול לנוסעים יחידים. אם הטיסה מלאה אז בהכרח שכל נוסע יחיד בטיסה יישב ליד מישהו ויצטרך להקים אותו כדי לצאת למעבר או לקום בשבילו להפך. זאת ועוד, תצורת המושבים הזו לא מציעה פרטיות גבוהה מדי לזוגות או לנוסעים יחידים.

חיסרון: אין טרקלין ב-LCY או ב-SNN

מי שמעדיף להקדים בהגעה לשדה התעופה ולהנות מבילוי בטרקלין של חברת התעופה – לא ייקבל את זה עם טיסה BA1. פשוט כי אין טרקלין בשדות התעופה הרלוונטיים.

לסיכום

טיסות BA1 ו-BA2 הן תופעה יוצאת דופן. בלוגר בריטי מוביל העריך כי סופו של הקו הזה קרוב משום שהוא לא משתלם לבריטיש. אני יכול להבין את הטענה. לבינתיים טיסה BA1 היא גם פונקציונלית מאוד, נוחה ומהנה – וכל זה מעבר להתלהבות הראשונית של טיסה במטוס שכולו מחלקת עסקים ונחיתת-ביניים בשדה תעופה שרוב האנשים לא שמעו עליו.

17 תגובות

  1. יאיר

    שכחת לציין (או שבחרת שלא לציין) את המקור של הטיסה הזו – הקו האגדי של מטוסי הקונקורד בין LHR ל-JFK בעת פעולתם…

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      להבנתי זה קשור לשעות העבודה של הטייסים. הרי כתבתי שצוות הדיילים לא מתחלף – אלא רק הטייסים. ייתכן שבגלל העצירה בשאנון, והזמן הכללי את הנסיעה, יהיה צורך בצוות של שלושה טייסים במידה ורוצים להימנע מחילוף – בעוד במצב הנוכחי אפשר להישאר עם שניים.

      הגב
  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הי רציתי לשאול, נכון שמגיעים לסטטוס גולד באייג׳ן מקבלים 4 קופונים לשדרוג לביזנס. אז האם כל שנה כשמתחדש הסטטוס גולד לשנה נוספת מקבלים שוב 4 קופונים ?

    הגב
  3. ארז

    מעניין. כמה שאלות, גם בהמשך לאחד הפוסטים הקודמים שלך בנושא:
    1. אוף-פיק ופיק – יודע לשלוף מתי חילופי עונות?
    2. אם בפיק (60 אלף אוויוס) – כיצד ניתן להשלים ששת אלפים אוויוס חסרים? ניתן להשלים בכסף, או שצריך לקנות בנפרד ובכמה?
    3. כתבת על זה השערה כלשהי שלא ממש הבנתי – תוכל לפשט למה אתה חושב שנדרשת העצירה בשאנון?
    4. הגיוני להשתמש בשיטת ה׳עיר הנעלמה׳ עם שאנון כיעד סופי כדי להגיע מהארץ ללונדון בכרטיס בכיוון אחד? שכלולים נוספים?

    הגב
    • ארז

      ועוד שאלה – 5. האם לאור התפוסה הנמוכה בטיסות, נפתחים מקומות בונוס נוספים בשבועות/ימים שלפני הטיסות?

      הגב
      • עמרי

        מה ההסבר לתפוסה של 75% ומטה בפעמים רבות, לאור כל היתרונות שציינת? הרי מדובר בקו מבוקש לביזנס. האם גם בטיסות ה'סטנדרטיות' במטוסים רחבי גוף מלונדון לניו יורק יש שיעור תפוסה כזה בביזנס?

      • Lior@FlyingOut

        זה קו שמשרת נוסעים שמעוניינים לטוס בין לונדון לניו-יורק בלבד. מעטים מהנוסעים מגיעים ללונדון בטיסת פידר מאירופה ומעטים מהנוסעים ממשיכים מניו-יורק ליעדי המשך אחרים. כלומר, הביקוש לקו הזה די מצומצם. ואל תשכח שגם רבים פשוט לא יודעים על קיומו כי בריטיש לא עושה מעל ומעבר לפרסם את הקו. רוב הנוסעים יוצאים ששער היציאה הטרנס-אטלנטי של לונדון הוא הית׳רו, ובצדק, ומחפשים טיסות רק ממנו (במקום לבצע חיפוש רחב לכל השדות של לונדון).

        אני לא יודע לומר מה אחוז התפוסה הממוצע השנתי ב-BA1. אולי הוא 80% ומעלה. בקוים אחרים בין לונדון לניו-יורק אני בטוח שאחוז התפוסה הוא מעל 90%.

      • Lior@FlyingOut

        (5) לפעמים, כן. אבל באופן כללי יש זמינות בריאה של מושבי בונוס בקו הזה בכל עת.

    • Lior@FlyingOut

      (1) המידע הזה מופיע באתר של בריטיש, אבל לא הצלחתי למצוא את העמוד המתאים בחיפוש זריז. אז ראה כאן:

      https://www.headforpoints.com/2018/06/15/peak-off-peak-avios-redemption-calendars-2019/

      (2) בדר״כ יש הצעה לתשלום חלקי בכסף. במסגרת כרטיס בונוס רגיל.

      (3) אני מניח שיש עניין עם ה-ETOPS של המטוס ואולי כתלות בכמות הדלק שהוא יכול לשאת בכל רגע. כלומר, LCY-JFK זו טיסה קצת יותר מדי ארוכה עבורו בחציית באטלנטי אבל SNN-JFK היא בסדר. אולי זו הסיבה. בנוסף, העצירה מאפשרת להעביר נוסעים את ההגירה האמריקנית במהירות ובעצם יוצרת יתרון מובנה לטיסה.

      (4) ייתכן שזה אפשרי אבל אני בספק רב.

      הגב
  4. chaim

    בכל הטיסות מ snn לארה"ב עוברים הגירה ב snn ?!
    ואם לא, למה בטיסה הזאת זה כן ככה?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אני מאמין שבכל הטיסות, כן. אבל לא יודע בוודאות.

      הגב
  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הטיסה הזו די מפורסמת כולל באתר של בריטיש ובאתרי נוסעים מתמידים אחרים. עד לפני מס׳ שנים בריטיש נצנה לטיסה נק׳ כאילו טסתם פירסט. עכשיו עבר לנק׳ ביזנס.

    אם הטרמינל בלונדון סיטי מלא אין כמעט איפה להמתין פרט לקפה קטן ומצוקמק. את השדה מזין קו רכבת DLR כמדומני והבידוק אכן ממש ממש מהיר. גם עולים ברגל למטוס מהטרמינל. חוויה

    הגב
  6. דיוויד

    אחלה פוסט!
    אפשרות נוספת היא לטוס במטוס מנהלים (גאלפסטרים או בומברדי גלובל) עם כל הפינוקים כולל אינטרנט סרטים ושידורי טלויזיה לייב ולנחות בשדה התעופה טטרבורו. היתרון הוא כמובן מספר מועט של נוסעים (מקסימום 10 או 12), מרגע הנחיתה ועד ליציאה משדה התעופה עוברים כ 20 דקות אחרי הגירה ומכס. הקונקשיון למנהטן הנו מהיר להפליא אף יותר נוח מנסיעה ללה גארדייה. חסרונות: עולה כסף יותר ממח׳ עסקים רגילה וכמובן שלא צוברים נקודות ובונוסים 🙂

    הגב

השאר תגובה