איך יכול להיות שחברת תעופה שנוסדה ב-1974 חוגגת מאה שנים להיווסדה ב-2019?

ובכן…

אי שם לפני יותר ממאה שנים

הכל התחיל ב-5 לאוקטובר 1916. אז הוקמה חברה בשם ״Aircraft Transport and Travel״ (שזכתה לשם המקוצר AT&T, וללא קשר לענקית התקשורת האמריקנית). את החברה הקים איש העסקים ג׳ורג׳ הולט תומאס שכבר הייתה בבעלותו חברה אחרת בתעשיית התעופה, ״The Aircraft Manufacturing Company Limited״ שזכתה לשם המקוצר Airco, אותה הקים ב-1912 והיא ייצרה מטוסים במהלך מלחמת העולם הראשונה. בהמשך הייתה ידועה AT&T גם בשם ״Airco Air Express״.

Source: Wikipedia

At&T הפעילה טיסות פנים קצרות בתוך בריטניה. ב-15 ליולי 1919 הפעילה החברה ׳טיסות ניסיון׳ מעל תעלת למאנש כשמטוס שלה מדגם DH9 השלים טיסה מלונדון לפריס בשעתיים וחצי. בטיסה היו נוסעים ששילמו על הכרטיס שלהם אבל רשמית זו לא הייתה טיסה סדירה בקו בינ״ל.

ב-25 לאוגוסט 1919 החלה החברה להפעיל טיסות סדירות ממנחת האנסלו הית׳ ליד לונדון (כ-3 ק״מ דרום-מזרחית להית׳רו) לשדה התעופה לה-בורז׳ה ליד פריס. הקו היה בתדירות של טיסה יומית. מוסכם שזהו הקו הבינ״ל הסדיר הראשון בעולם. הטיסות בוצעו במטוסי DH16 של Airco.

בפברואר 1920 הפכו AT&T ו-Airco לחלק מאיגוד ״BSA Group״ שאיגד תחתיו חברות תעשייתיות רבות שעסקו בייצור של כלים ואמצעים היכולים לשמש את הצבא. האיגוד תמך בפעילותן של אותן החברות.

בהמשך לקו מלונדון לפריס, החל ממאי 1920 הפעילה AT&T קו בינ״ל נוסף מלונדון-קרוידון לאמסטרדם עבור חברת KLM.

אגב, KLM הוקמה ב-7 לאוקטובר 1919 ומאז פעלה באופן רציף, לא שינתה את שמה ואפילו לא שינתה את שדה הבית שלה (סכיפהול, AMS). אז מבחינתי היא חברת התעופה הוותיקה בעולם לכל דבר ועניין.

Source: Wikipedia

בנובמבר 1920, ולאחר שאיגוד BSA הסיר את תמיכתו הכספית, הגיעה AT&T לפשיטת רגל. ב-17 לדצמבר 1920 היא הפעילה את טיסתה האחרונה.

העלילה מסתבכת

בתחילת 1921 נכסיה של חברת AT&T נרכשו ע״י חברת ״Daimler Company Limited״. תוך מיזוג עם אחת ממחלקות החברה נוסדה חברת התעופה ״Daimler Airway״ (שאקרא לה בקיצור ״DA״).

החל מאפריל 1922 הייתה DA חברת התעופה הראשונה להפעיל מטוסי DH34. המטוסים פעלו בקו מלונדון-קרוידון לפריס. סה״כ שישה מטוסים מדגם זה הגיעו לצי החברה והחל מ-1923 הם פעלו בקוים בינ״ל נוספים מלונדון להאנובר ולברלין.

ב-1 לאפריל 1924 התמזגה DA עם שלוש חברות תעופה נוספות – ״Handley Page Transport״, ״Instone Air Line״ ו-״British Marine Air Navigation Co Ltd״ – כדי ליצור יחד את חברת התעופה החדשה ״Imperial Airways״ שנודעה בשם המקוצר ״IAL״.

IAL פעלה עד 1939 ואז מוזגה יחד עם חברת התעופה ״British Airways Ltd״ (לא בריטיש של היום) כדי ליצור את חברת התעופה ״British Overseas Airways Corporation״ ובקיצור ״BOAC״. חברה זו הייתה בשליטת ממשלת בריטניה.

אגב, ״British Airways Ltd״, שכאמור אינה קשורה לבריטיש של היום, פעלה בין השנים 1935 ל-1939 והיא נוסדה כתוצאה ממיזוג בין חברת התעופה ״Spartan Air Lines״ (1935-1933) וחברת התעופה ״United Airways Limited״ (שלה אין קשר לחברת יונייטד האמריקנית).

Source: Wikipedia

BOAC הפעילה קוי טיסות פנים בבריטניה, קוים מבריטניה ליעדים באירופה וכמו כן קוים בטריטוריות בריטיות שונות בדרום-אמריקה, דרום-אפריקה ואסיה. בעקבות חקיקה מ-1946 הועברה כל הפעילות האירופית לחברת תעופה חדשה בשם ״British European Airways״ ובקיצור ״BEA״. במקביל הועברה כל הפעילות בדרום-אמריקה לחברת תעופה חדשה בשם ״British South American Airways״ ובקיצור ״BSSA״. ב-1949 מוזגה הפעילות של BSSA חזרה לתוך BOAC, אך BEA המשיכה לפעול עצמאית.

בריטיש אירוויס

ב-1971 החליט הפרלמנט הבריטי של מיזוגן של BOAC ו-BEA כדי ליצור חברת תעופה ממשלתית אחת לבריטניה שתיקרא ״British Airways״. החברה נוסדה רשמית ב-31 למרץ 1974.

Source: Wikipedia

בינואר 1976 הייתה בריטיש חברת התעופה הראשונה להפעיל את מטוס הנוסעים העל-קולי הראשון, הלא הוא הקונקורד, בטיסה מלונדון לבחריין. טיסות לארה״ב במטוס זה החלו במאי אותה שנה.

בריטיש היא כמובן נושאת הדגל של בריטניה, למרות שכיום היא חברת התעופה השנייה בגודלה במדינה אחרי איזיג׳ט (מבחינת מספר מטוסים ומספר נוסעים). בריטיש היא כיום חברה ציבורית ולא ממשלתית.

בינואר 2011 התמזגה בריטיש עם איבריה כדי ליצור יחד את IAG, קבוצת חברות התעופה הבינ״ל שהיא השלישית בגודלה בעולם, אם כי כל חברה המשיכה לפעול עצמאית ותחת המיתוג שלה.

ב-2018 הפכה בריטיש לחברת התעופה הראשונה בהיסטוריה שראתה הכנסות של יותר ממיליארד דולר מקו טיסות אחד (לונדון הית׳רו לניו-יורק קנדי).

לסיכום

בריטיש טוענת שהיא בת מאה אבל עיון בהיסטוריית תעשיית התעופה הבריטית מגלה שדרושה לוליינות משמעותית בשביל להגיע למסקנה שבריטיש באמת נוסדה לפני מאה שנים. המציאות פשוט לא תואמת את הטענה הזאת.

בריטיש נוסדה על בסיס BOAC שנוסדה על בסיס IAL שנוסדה על בסיס DA שרכשה בזמנו מטוסים ישנים מחברת תעופה פושטת-רגל שהפעילה טיסות בינ״ל ראשונות לפני מאה שנים. זו המציאות. עכשיו, לבוא ולהגיד ש-AT&T, אותה חברת תעופה פושטת-רגל, היא בעצם הסבתא-רבא של בריטיש זה קצת מצחיק. ולא נשכח שאותה AT&T הפעילה טיסות עבור KLM אשר חיה וקיימת עד היום (ותחגוג מאה שנים להיווסדה, אבל באמת היווסדה, באוקטובר הקרוב).

אבל היי, מזל טוב לבריטיש.

5 תגובות

  1. רונן

    משהו אחד אני לא מבין – נניח שאנחנו מקבלים את הלוליינות של בריטיש ושבעצם היא גלגול של AT&T. עדיין AT&T נוסדה ב1916, איך בריטיש הגיעו ל100 שנה? אם כבר, זה אמור להיות 103 שנה באוקטובר הקרוב.
    למה דוקא התאריך של הטיסה הבינ"ל הסדירה הראשונה הוא תאריך שהם בחרו?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      בדיוק, זה סימן שאלה נוסף. הרי הם לא חוגגים ״מאה שנים של טיסות בינ״ל״ אלא חוגגים יום-הולדת מאה, כלומר, מאה שנים של קיום.

      הגב
  2. ק.ל.מ חוגגת מאה שנים להיווסדה! - FlyingOut

    […] בסוף אוגוסט בריטיש חגגה מאה שנים להיווסדה. בפועל החברה נוסדה ב-1974 והסיפור שלה, שמתחיל ב-1919 כביכול, הוא כ״כ תלוש שזה מביך. אבל כנראה שאנשי השיווק לחצו מספיק כדי לגרום לבריטיש לפרסם את עצמה כחברת התעופה הוותיקה בעולם ולהקדים את החגיגה של ק.ל.מ. בריטיש, למען הסר ספק, היא בת 45 בלבד. […]

    הגב

השאר תגובה