בסוף אוגוסט בריטיש חגגה מאה שנים להיווסדה. בפועל החברה נוסדה ב-1974 והסיפור שלה, שמתחיל ב-1919 כביכול, הוא כ״כ תלוש שזה מביך. אבל כנראה שאנשי השיווק לחצו מספיק כדי לגרום לבריטיש לפרסם את עצמה כחברת התעופה הוותיקה בעולם ולהקדים את החגיגה של ק.ל.מ. בריטיש, למען הסר ספק, היא בת 45 בלבד.

ההיסטוריה של ק.ל.מ

  • ב-1 לאוגוסט 1919 נפתחה תערוכת התעופה הראשונה של אמסטרדם (בהולנדית: ״Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam״). זו הייתה התקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה, שנקראה אז ״The Great War״, כשמדינות אירופה עשו מאמצים ניכרים לעודד פעילות בינ״ל ובתוך כך תפס תחום התעופה את תשומת הלב של הקהילה העסקית. את התערוכה ארגנה וועדה שהוקמה כמה חודשים לפני כן בראשות אלברט פלסמן (קצין לשעבר בצבא הולנד).
    – – –
  • ב-7 לאוקטובר 1919, כחודשיים לאחר התערוכה, הוקמה חברת ק.ל.מ ע״י שמונה אנשי עסקים שמינו את פלסמן למנכ״ל (שמה המלא: Royal Dutch Airlines for the Netherlands and Colonies). השם המוכר KLM הוא קיצור לשם החברה בהולנדית ״Koninklijke Luchtvaart Maatschappij״ שפרושו בתרגום חופשי ׳חברת התעופה המלכותית׳. זאת משום שבספטמבר 1919, עוד בטרם הקמת החברה, נתנה מלכת הולנד דאז את התואר המלכותי לחברה.
    – – –
  • ב-17 למאי 1920 הפעילה ק.ל.מ את טיסתה הראשונה. זו הייתה טיסה מלונדון לאמסטרדם במטוס חכור שעל סיפונו שני עיתונאים בריטים כנוסעי החברה הראשונים. בהמשך אותה שנה הטיסה ק.ל.מ סה״כ 440 נוסעים לצד יותר מ-20 טון מטען.
    – – –
  • באפריל 1921 קיבלה ק.ל.מ שני מטוסים מיצרנית המטוסים הצרפתית פוקר והחלה להפעיל קוי טיסה סדירים באירופה.
    – – –
  • ב-1 לאוקטובר 1924 המריאה הטיסה הבין-יבשתית הראשונה של ק.ל.מ. יעדה הסופי היה ג׳קרטה, שאז נקראה Batavia והייתה חלק ממושבה הולנדית בדרום-מזרח אסיה, אבל כמובן שזו לא הייתה טיסת נון-סטופ אלא טיסה שכללה מספר עצירות בדרך. בספטמבר 1929 החל לפעול קו סדיר בין הערים.
    – – –
  • בדצמבר 1934 המריאה הטיסה הטרנסאטלנטית הראשונה של ק.ל.מ לקוראסאו בוונצואלה. אך לא נפתח קו סדיר. ב-21 למאי 1946 החלה ק.ל.מ להפעיל קו סדיר בין אמסטרדם וניו-יורק.
    – – –
  • ב-31 לדצמבר 1953 נפטר פלסמן שעד אז שימש כמנכ״ל החברה. הוא החזק בתפקיד במשך קצת יותר מ-34 שנים ונחשב למנכ״ל מוערך ואחד מאנשי התעופה המשפיעים באירופה.
    – – –
  • ב-1 לנובמבר 1958 מתחילה ק.ל.מ להפעיל את טיסותיה לטוקיו במסלול חדש מעל הקוטב הצפוני. עד אז כמעט ולא היו טיסות מעל הקטבים מסיבות ברורות. צוות הטיסה עבר הכשרה מיוחדת לצורך כך ובמטוס היו אמצעים מיוחדים למקרה חירום כמו חליפות פוך ואוהלים.
    – – –
  • ב-25 למרץ 1960 נחת בסכיפהול (AMS), שדה הבית של ק.ל.מ, מטוס הסילון הראשון של החברה מדגם DC-8. הוא נשא את השם ׳אלברט פלסמן׳ על שם מנכ״ל החברה האגדי. זמן הטיסה לניו-יורק נחתך ב-50%.
    – – –
  • ב-31 לינואר 1971 קיבלה ק.ל.מ מטוס ראשון מסדרת ה-747 של בואינג. מטוס-הענק החדש, שבהמשך זכה לתואר ׳מלכת השמיים׳, יכל לשאת 353 נוסעים. קצת יותר מפי שתיים לעומת המטוס הגדול ביותר בצי של החברה דאז, DC-8, שיכל לשאת 175 נוסעים בלבד. המטוס החדש כמובן דרש התאמות ייחודיות לפעילות בשדה והכשרה מיוחדת לצוותים. ב-14 לפברואר אותה שנה המריא המטוס לטיסתו המסחרית הראשונה מאמסטרדם לניו-יורק.
    – – –
  • ביולי 1989 רכשה ק.ל.מ 20% ממניותיה של חברת התעופה האמריקנית נורת׳ווסט איירליינס. זה היה צעד משמעותי לקראת מערך שת״פ בי״ל של קל.מ עם חברות תעופה אחרות. החל מספטמבר 1993 שתי החברות הפעילו טיסות מעל האוקיינוס האטלנטי כמיזם משותף (JV).
    – – –
  • ב-1 לינואר 1991 השיקה ק.ל.מ את מועדון התעופה Flying Dutchman. אז היה זה מועדון תעופה ראשון מסוגו באירופה. ב-6 ליוני 2005 מוזגה הפעילות לתוך זו של מועדון Flying Blue.
    – – –
  • ב-5 למאי 2004 הוקמה קבוצת התעופה Air-France-KLM שתכליתה, כמובן, מיזוג הפעילות של חברות התעופה ק.ל.מ ואייר-פראנס. ההחלטה על הקמת הקבוצה התקבלה כבר בספטמבר 2003. אי לכך גם נוצר לקבוצה מועדון תעופה חדש שאליו הצטרפו חברות תעופה נוספות שהיו בהסכם או בבעלות חלקית של אחת משתי החברות (דוגמת קניה איירוויס).
    – – –
  • ב-13 לספטמבר 2004 הצטרפה ק.ל.מ לברית SkyTeam יחד עם חברות התעופה נורת׳ווסט איירליינס וקונטיננטל. אייר-פראנס כבר הייתה שותפה בברית ולמעשה אחת מארבע חברות התעופה שייסדו את הברית ב-22 ליוני 2000 (שלושת האחרות: דלתא, אירו-מקסיקו וקוריאן).

למידע נוסף על ההיסטוריה של ק.ל.מ באתר החברה – לחצו כאן.

לאתר האינטראקטיבי הייעודי שהושק לכבוד חגיגות המאה – לחצו כאן.

ק.ל.מ בישראל

הרומן של חברת התעופה ההולנדית עם ישראל החל עוד בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת כשטיסות של החברה עצרו לחניית-ביניים בשדה התעופה של לוד בדרכן ליעדים באסיה ואוסטרליה.

בהמשך הדרך החלה החברה להפעיל קו סדיר לת״א וכיום הוא בתדירות של טיסה יומית במטוס מדגם 737-900 של בואינג בתצורת שתי מחלקות שירות. אייר-פראנס, אחותה של ק.ל.מ, מפעילה שלוש טיסות יומיות לנתב״ג.

האחיות ק.ל.מ ואייר-פראנס מציעות בשנים האחרונות תעריפים נמוכים מאוד ליציאה מת״א במחלקת התיירים וגם במחלקת העסקים. לאחרונה כתבתי על התעריפים הנמוכים-בצורה-חריגה של ק.ל.מ בין ישראל וארה״ב במחלקת התיירים, אבל גם בעבר היו תעריפים אטרקטיביים מאוד של שתי החברות. הנה מספר פוסטים לתזכורת:

לסיכום

מזל טוב ענקי לחברת ק.ל.מ על מאה שנים של תעופה! הישג מרשים בתעשייה שמכירה עליות ומורדות כעניין שבשיגרה. בכל שנה אנחנו לומדים על חברות תעופה קטנות וגדולות שקורסות, כי פשוט לא קל להשאיר חברת תעופה רווחית, אז לראות חברת תעופה שחוגגת מאה שנים של פעילות זה כמעט קסם.

ולא תשכחו – ק.ל.מ היא חברת תעופה.

2 תגובות

  1. קלמן

    כל הכבוד לקלמ!
    ושאלה: האם יש לך רעיון לדרך הזולה ביותר להגעה לשיקאגו בביזנס?
    קונקשנים יצירתיים, שילובי בריתות, הכל הולך.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אולי להריץ חיפוש רחב ממגוון יעדים באירופה לשיקגו. פריס, מילאנו, מדריד – כל החשובים המידיים. ואז להגיע לשם בדרך יצירתית וזולה יחסית (באקונומי, כי אם הכרטיס הקצר יהיה בביזנס גם הוא כנראה יהיה יקר).

      הגב

השאר תגובה