כדי ליצור את רשימת עשר המחלקות הראשונות הטובות בעולם אשקלל את הבחירות של שלושה בלוגרים מובילים שפרסמו סקירות דומות מוקדם יותר השנה ואוסיף על כך את דעתי. הבלוגרים הם:

מסקנות ראשונות

אפשר לראות שמספר חברות תעופה מופיעות בכל הרשימות. או, אם לומר את זה אחרת, החמישיה של גילברט נכללת בעשיריות של בן וסטפן. כלומר, שלושתם מסכימים שאלו חמש מתוך עשר המחלקות הראשונות הטובות בעולם – אבל לא בהכרח בסדר בו הן מופיעות בדירוג של גילברט.

בן דירג במקום השלישי את גארודה אינדונזיה. זו בחירה מעניינת ולא שיגרתית. בעניין זה חשוב לי לציין שני דברים: (א) להערכתי רוב הבלוגרים לא טסו במחלקה הראשונה של החברה ולכן לא יכולים להעיד על איכותה באופן אישי, ואולי זו הסיבה שנדיר לראות אותה מככבת בדירוגים מהסוג הזה. (ב) ידוע כי לבן יש ניסיון חיובי מאוד עם החברה, והוא העיד על כך, ולכן ייתכן שהחוויה האישית שלו אינה מייצגת נאמנה את ההיצע שיש לחברה – אם כי אין עוררין על הניסיון והאמינות של בן.

רוב המחלקות הראשונות הטובות ביותר מותקנות במטוסי בואינג 777-300ER (השם המקוצר לדגם זה: 77W). רוב האחרות במטוסי איירבאס A380 (לרוב בקידמת הקומה העליונה). זה לא מקרי. מטוסי ה-77W הם רחבים מאוד, גם ביחס למטוסים רחבי-גוף אחרים, ולכן ניתן להתקין בהם מחלקות שירות שלא בהכרח ניתן להתקין במטוסים אחרים או לפחות לא באותה נוחות/מרווח. זאת ועוד, מטוסי ה-77W פופולריים מאוד ובואינג מסרה מעל 800 מטוסים מדגם זה – כך שמדובר בדגם נפוץ מאוד ביחס לדגמים מתחרים.

לצורך הסקירה התעלמתי מדירוג ׳The Residence׳, הסוויטה המוגזמת-בעליל שנמצאת בתוך המחלקה הראשונה של אתיהאד במטוסי ה-A380, כי היא נמצאת בליגה משל עצמה מכל בחינה לרבות המחיר.

חשוב גם לציין ששלושת הבלוגרים לא התייחסו למחלקה הראשונה החדשה של אול-ניפון שפורסמה בחודש יולי ונכנסה לשימוש בחודש אוגוסט במספר מצומצם של מטוסי 77W בצי החברה. היא מהווה שדרוג משמעותי על המחלקה הראשונה הקודמת של החברה, אבל, כאמור, יחסית מעטים הספיקו לנסות אותה עד כה. ייתכן שבשנה הבאה היא תככב בדירוגים.

המחלקות הראשונות הטובות בעולם

הנה הרשימה בשקלול בחירתם של הבלוגרים לעיל והבחירה שלי. אשמח להערותיכם בתגובות!

(1) המחלקה הראשונה של אייר-פראנס במטוסי בואינג 77W. במטוסים אחרים של החברה יש מחלקה ראשונה שונה שנחשבת נחותה יותר מבחינת המוצר הקשה. המחלקה הראשונה של אייר-פראנס מככבת בדירוגים גם בזכות חוויית הקרקע המיוחדת שהחברה מספקת בשדה הבית שלה (CDG) שכוללת בין השאר גישה לאחד מהטרקלינים הטובים באירופה והסעה פרטית למטוס. זאת ועוד, אייר-פראנס משאירה את התעריפים גבוהים, בכסף ובנקודות, ולכן מי שרוצה לנסות את המחלקה היוקרתית כנראה יצטרך לשלם ביוקר – מה שמשאיר אותה אקסקלוסיבית למדי.

(2) המחלקה הראשונה החדשה של סינגפור איירליינס במטוסי איירבאס A380. החברה הסינגפורית גם קודם לכן הציעה את אחת מהמחלקות הראשונות הטובות בעולם וזאת החדשה היא שדרוג משמעותי לקודמת. הלכה למעשה מדובר בסוויטה מעופפת שבה כל נוסע מקבל מיטה וכורסה בנפרד, ובכל לצד שירות מוקפד ותפריט אוכל מהטובים בעולם. ניתן אפילו לחבר שתי סוויטות כאלו כדי ליצור חדר פרטי לשני נוסעים עם מיטה זוגית במרכז. מוצר מדהים שמוצע כעת בלא מעט קוים ברחבי העולם.

(3) המחלקה הראשונה החדשה של אמירטס במטוסי בואינג 77W. לדעת רבים המחלקה הראשונה הישנה של אמירטס, שמותקנת בשאר מטוסי החברה, היא בין הטובות בעולם. בעיניי היא נראית די נורא, אבל על טעם ועל ריח. המחלקה החדשה, לעומת זאת, נראית מצוין והביקורות מהללות בהתאם. זוהי סוויטה סגורה עם אינספור שכלולים ושדרוגים. אמירטס משדרגת לאט לאט את צי מטוסי ה-77W שלה אך נכון להיום המחלקה הראשונה החדשה מוצעת במעט מאוד ממטוסי החברה.

(4) המחלקה הראשונה של קתאי במטוסי בואינג 77W. מקרה קלאסי של מוצר רך כ״כ איכותי שהוא יותר ממכפה על מוצר קשה שאינו בשורה הראשונה כיום. המושבים של קתאי אינם בגדר סוויטה-סגורה, והם לא מציעים פרטיות ברמה דומה לזו שמציעים שלושת המקומות הראשונים ברשימה, אבל חוויית הקרקע של קתאי, הטרקלינים בשדה הבית שלה, השירות המוקפד בטיסה, תפריט האוכל והמשקאות ותשומת הלב לפרטים הקטנים כולם פנטסטיים, תמיד. קשה שלא להתלהב מהמחלקה הראשונה של קתאי.

(5) המחלקה הראשונה של אתיהאד במטוסי איירבאס A380. כל מושב נקרא ׳Apartment׳ והוא אכן נראה ומרגיש יותר כמו דירה קטנה במטוס מאשר כמו מושב. רמת הפרטיות גבוהה במיוחד, המרחב הפרטי פשוט עצום, האיכות גבוהה ולרוב השירות מוקפד גם כן. ׳אפקט הוואו׳ של המחלקה הזאת הוא חריג ברמות בלתי ניתנות להסבר במילים. יש גם מקלחת במטוס ואתיהאד היא אחת משתי חברות תעופה בלבד שמציעות את הפינוק המסוים הזה (לצד אמירטס כמובן). השירות בטיסות אתיהאד נוטה להיות מצוין אבל זה משתנה.

(6) המחלקה הראשונה של לופטהנזה במטוסי איירבאס A380. בדומה למצב של קתאי – חוויית הקרקע, השירות ותפריט האוכל כ״כ טובים שהם מציבים את המחלקה הראשונה של לופטהנזה במקום גבוה בכל דירוג גם בלי שהחברה תתקין סוויטות סגורות במטוסיה. חשוב גם לציין שלופטהנזה מציעה מוצר אחיד מאוד בכל מטוסי הצי שלה, עד לרמה שקשה לזהות את המטוס בתמונות, אבל אני ממליץ בחום להעדיף את ה-A380. המטוס שקט יותר, המחלקה מרגישה מרווחת יותר (במיוחד בניגוד ל-748) ויש חדרי שירותים מוגדלים משמעותית.

(7) המחלקה הראשונה של ג׳אל במטוסי בואינג 77W. במקרה טסתי במחלקה הזאת בחודש שעבר ואני יכול להעיד על איכותה ובפרט בזכות השירות בטיסה. המושב עצמו רחב ונוח מאוד לשינה על אף שלא מדובר בסוויטה סגורה עם עודף פרטיות. חוויית הקרקע של ג׳אל טובה מאוד אבל לא קרובה לזאת שמוצעת ע״י חברות אחרות כמו לופטהנזה, אייר-פראנס, קתאי או אפילו בריטיש, סוויס ותאי.

(8) המחלקה הראשונה של סוויס במטוסי בואינג 77W. סוויס היא אחותה של לופטהנזה ולכן רבים נוטים להשוות בין המחלקות הראשונות של שתי החברות ולציין שהן דומות באיכותן. אך בכל זאת כמעט בכל דירוג לופטהנזה מקבלת מקום גבוה יותר מסוויס – ואולי רק בזכות שירותי הקרקע המשופרים שכוללים בין השאר את ה-FCT בפרנקפורט (וזאת בהשוואה לטרקלין הפירסט של סוויס בציריך שנחשב לאחד הטובים באירופה). המחלקה הראשונה של סוויס נחשבת אקסקלוסיביות יותר כי כמעט ולא ניתן להזמין בה מושב בנקודות של מועדוני תעופה מלבד זה של סוויס עצמה.

(9) המחלקה הראשונה של קוריאן במטוסי בואינג 747-8. קוריאן מציעה מספר מוצרים שונים במחלקה הראשונה בצי שלה וזה הטוב ביותר נמצא במטוסי הג׳מבו החדשים של החברה. במחלקה הראשונה הזאת שישה מושבים בלבד, בקידמת הקומה התחתונה של המטוס, וכל מושב הוא בעצם סוויטה סגורה וכך ניתן להנות מפרטיות גבוהה מאוד. תוסיפו לזה שירות מצוין, אוכל טוב ושדה בית שנחשב לאחד הטובים באסיה – והנה לכם תוצאה סופית מעולה.

(10) המחלקה הראשונה החדשה של אול-ניפון במטוסי בואינג 77W. לא ניסיתי אותה בעצמי עדיין, כי היא החלה לפעול רק לפני כחודשיים וקצת, אבל אני בוחר לתת לה את המקום העשירי ברשימה משום שאני בטוח שהיא מצוינת כמו שהיא נראית. אול-ניפון היא אחת מחברות התעופה הטובות באסיה ובטיסותיה אפשר להנות משירות מצוין בכל מחלקות השירות, ובפרט במחלקה הראשונה, לצד תפריט נהדר כמיטב המסורת של חברות התעופה היפניות (מה שנכון גם למתחרתה הישירה ג׳אל).

14 תגובות

  1. שי

    1. הפירסט של אייר פראנס ב77w היא הלה פרמייר?
    2. כתבת על קתאי "מוצר רך כ"כ איכותי" ועל כל השאר כתבת דברים טובים אבל לא מתקרבים למה שכתבת על קתאי. האם בכוונתך לומר שהמוצר הרך של קתאי הוא הטוב ביותר?
    3. כתבת על הA380 של לופטהנזה "ויש חדרי שירותים מוגדלים משמעותית". אני לא מבין למה זה נחשב פרמטר. אני מבין ששירותים גדולים זה דבר טוב ומשפר את החוויה אבל כל עוד יש מקום לעשות מה שצריך לעשות, לצחצח שיניים ולהחליף פיג'מה, למה צריך להגדיל? אני מקווה שזה לא אומר שהאסלה גדולה משמעותית בA380 כי אז המצב בעייתי.
    4. כתבת על ANA "לצד תפריט נהדר כמיטב המסורת של חברות התעופה היפניות (מה שנכון גם למתחרתה הישירה ג׳אל)." גם זה כולל תרכיז-רעל-חלב כמו אצל ג'אל(אחד הדברים הכי מצחיקים שנכתבו בבלוג)?
    5. אני חושב שאולי היה כדאי להוסיף פינת ראויות לאזכור ולכלול בה את קטאר, קוונטס ותאי.
    6.שאלה לא קשורה: אגב יפן, יש לך המלצות למלון בטוקיו?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      1. כן.

      2. בין הטובים ביותר. זה משהו שאי אפשר לדרג אובייקטיבית.

      3. בעיניי זה יתרון. חדר שירותים גדול יותר זה נוח.

      4. לא יודע.

      5. זה מקומות 20-11, אפשר לומר.

      6. תלוי בתקציב ותלוי באזור בעיר שאתה צריך להיות בו. אני התארחתי פעמים רבות בהייאט רג׳נסי באזור שינג׳וקו.

      הגב
      • יותם

        סקירה נהדרת, כהרגלך.
        מה שחסרה זו אופציית הנקודות. האם ישנה אופציה שפויה לנסות את המוצר של אמירטס וסינגפור? על איתאחהד כבר כתבת בעבר.

      • Lior@FlyingOut

        בקצרה –

        SQ, ככלל, מציעה מעט מאוד מושבי פירסט למועדוני תעופה זרים (וגם מעט מאוד מושבי ביזנס בקוים מבוקשים). שזה חבל כי יש מועדוני תעופה בברית סטאר שמאוד משתלם לנצל את הנקודות שלהם לטיסות פירסט בכלל ועם SQ בפרט. לעומת זאת דרך המועדון של SQ עצמה, KrisFlyer, יש זמינות גבוהה מאוד. טבלאות המימוש של המועדון סבירות אם כי לא מצוינות, ובכל מקרה הבעיה האמיתית היא להשיג מספיק נקודות כי המועדון לא מוכר אותן. אז אלו בגדול האפשרויות: להשיג נקודות שקל להשיג ולקוות שתהיה זמינות – או – להשיג מיילים של SQ ובעצם לשלם יחסית יותר על הטיסות.

        EK מציעה מספיק מושבי בונוס, כאמירה כללית, אבל אין ממש מועדון תעופה שמציע מימושים טובים לטיסותיה (ומלכתחילה אין הרבה מועדוני תעופה שניתן להזמין דרכם טיסות של אמירטס).

      • Lior@FlyingOut

        הוא בסדר גמור. אפילו טוב מאוד, ובפרט לחובבי קולינגריה כי יש בו אוסף מסעדות מרשים יחסית. אבל הוא מאוד ׳עסקי׳ בתחושה שלו ואולי להרבה אורחים ירגיש שהוא גדול מדי. יש אפשרויות אחרות טובות באזור אז לא צריך להינעל עליו אלא אם יש עסקה כדאית מאוד.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אתה מכיר במקרה כתבה או שיש לך מידע לגבי סטטוס בחברות השכרה של רכבים? באיזה חברה הכי שווה?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לצערי הרב אין בבלוג תכנים על חברות להשכרת רכב או מועדוני הלקוחות שלהן. הייתי רוצה לכתוב בנושא, או להביא כתב-אורח שיכתוב בנושא, אבל לצערי אין לי ניסיון אישי משמעותי עם השכרות רכב. לכן אני גם לא יודע לומר איזה מועדון הוא הטוב ביותר. זה בכל מקרה משהו שרלוונטי בעיקר למי ששוכר רכבים עשרות פעמים בשנה.

      כתבה אחת שמצאתי בחיפוש מהיר בגוגל:

      https://www.valuepenguin.com/travel/best-rental-car-rewards-programs

      הגב
  3. ארז

    במילה (כי זה בטח יכול לאכלס פוסט נפרד): מהן חמש מחלקות העסקים הטובות ביותר בעיניך?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      שאלה קשה.

      אני מניח שקטאר איירוייס מקבלת את המקום הראשון עם ה-Qsuite אם כי גם המוצרים הקודמים שלה מעולים. חברות תעופה אחרות שכדאי לציין: דלתא (Delta One Suite), בריטיש (המוצר החדש ב-A351), סינגפור איירליינס (במיוחד ב-A380 וב-A359), וירג׳ן אוסטרליה (המוצר הושק ב-2016), קתאי (בקוים ארוכים ובפרט ב-77W) וקוריאן (אחת החברות היחידות עם Apex Suites, ובפרט בקומה העליונה ב-748).

      חברות תעופה אחרות עם מוצרים טובים סה״כ במחלקת עסקים: קוונטס, ג׳אל (בחלק מהמטוסים), אול-ניפון (במיוחד המוצר החדש), אווה אייר (הלו קיטי?), אייר ניו-זילנד (אחת מחברות התעופה המגניבות בעולם), אמריקן (כמעט בכל המטוסים), אייר-קנדה (כחלק מהמטוסים), יונייטד (פולאריס החדש), אייר-פראנס (77W בלבד), סוויס, אוסטריאן (בעיקר בגלל השירות וה-F&B) ואתיהאד (במיוחד ה-Studio).

      הגב
  4. אלעד

    תודה על הפוסט והסקירה שלך.
    טסתי רק בחלק מהחברות, אך חייב להסתייג מקתאי.
    כן, זו חברה טובה, אבל לפי דעתי המושב, שאולי היה חדשני לפני עשור, היום נחשב מיושן ופחות רלוונטי לעומת המוצרים שיש היום. השירות טוב מאוד, אך לא מצויין כמו בשאר החברות האסייתיות (במחלקות אחרות, אז מניח שבפירסט טוב אפילו יותר), לעיתים איטי, לא פרואקטיבי. בכל טיסת קטאר איירליינס בביזנס חוויתי שירות טוב יותר מבפירסט של קתאי (ועוד במחלקה בה רק שני נוסעים).
    האוכל בינוני ביותר ולא מגוון. ערכת הנוחות גרועה ביותר, בעבר חלקו של חברת aesop המצויינת, והיום מחלקים משהו שבחלק מחברות התעופה נותנים בתיירים פרימיום. הלאונג' בהונג קונג טוב מאוד, אני לא יודע אם זה מספיק. מבין כל החברות שטסתי בהן בפירסט – אתיהד, קוואנטס, לופטהנזה, בריטיש – זו הייתה החוויה הכי פחות טובה. ואולי באתי עם ציפיות גבוהות בגלל הביקורות הטובות.
    לדעתי אין שום חלק במוצר הקשה והרך שהחברה מתבלטת בו לטובה.
    כנראה עוברת על החברה תקופה קשה, אך היא חייבת להתחדש ולעמוד בתחרות שיש היום.
    זו דעתי בכל מקרה.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא ניסיתי את כל המחלקות הראשונות ברשימה. לכן גם הוספתי את דעתם של בלוגרים אחרים כדי שדעתי תהיה רק תוספת בשקלול.

      הגב

השאר תגובה