טיסות אולטרה-ארוכות

בשנתיים האחרונות תעשיית התעופה העולמית פיתחה אובססיה קלה לטיסות אולטרה-ארוכות. חברות תעופה מעוניינות לאפשר לנוסעים להגיע ליותר יעדים מרכזיים בטיסות ללא עצירה, ויצרניות המטוסים הגדולות בואינג ואיירבאס עושות כל מאמץ כדי לספק מטוסים חדשים שיעמדו במשימה.

איירבאס מוכרת מטוסי A350-900ULR. באמצעות מטוסים מדגם זה מפעילה סינגפור איירליינס את קו הטיסות הארוך בעולם, בין סינגפור לניו-יורק, כשבמטוסים כלל אין מחלקת תיירים אלא רק מחלקות פרימיום ועסקים. בטיסות אולטרה-ארוכות כאלו ישנם שיקולי משקל מכריעים. בהמשך מתכוונת יצרנית המטוסים האירופית להציע גם את ה-A350-1000 כמטוס מתאים לטיסות אולטרה-ארוכות.

בואינג, בינתיים, מוכרת מטוסי 777-200LR. במטוסים מדגם זה מפעילה קטאר איירוויס את קו הטיסות השני הכי ארוך בעולם, בין דוחא לאוקלנד, ובמטוסים אלו דווקא יש מחלקת תיירים. בעוד מספר שנים עתידה בואינג להשיק את מטוסי ה-777-8X שיהיו הדור-הבא שלה לטיסות אולטרה-ארוכות.

חברת התעופה הפעילה ביותר בתחום זה היא קוונטס שהכריזה לפני מספר שנים על ״Project Sunrise״. החברה האוסטרלית מעוניינת להפעיל טיסות נון-סטופ סדירות בין סידני ומלבורן לניו-יורק ולונדון. שתי טיסות-ניסוי ראשונות כבר הושלמו בהצלחה בשבועות האחרונים.

האם אלעל תטוס לאוסטרליה?

בשלב זה ידועים מעט פרטים על המהלך המפתיע של אלעל שפורסם, באופן מקרי או לא, באותו היום בו פורסם הדו״ח הרבעוני של החברה (שהוביל להתרסקות מניית החברה בלמעלה מ-20%). אלעל נוהגת לפרסם על פתיחת קוים חדשים, או מיזמים חדשים, בימים של פרסום דו״חות.

הדיבור כרגע הוא על שתי טיסות ׳ניסוי׳ למלבורן בחודש פברואר. אבל בניגוד לטיסות הניסוי האחרונות של קוונטס האוסטרלית, בהן השתתפו עשרות נוסעים בלבד בכל טיסה ועיקרם עובדי החברה, הטיסות של אלעל צפויות להיות טיסות מסחריות עם נוסעים שיירכשו את כרטיסיהם בכסף. כלומר, נראה שאלעל מעוניינת לבחון גם את הביקוש לכרטיסים ואת מסוגלות המטוס לטוס לאוסטרליה בתפוסה מלאה או כמעט מלאה. כאמור, בשלב זה זוהי רק ספקולציה ורשמית לא נמכרו פרטים קונקרטיים.

מטוסי ה-789 מסוגלים להשלים את המסע כשהם ריקים מנוסעים וממטען, ועמוסים בדלק, אבל זו חוכמה קטנה. השאלה היא כמה נוסעים וכמה מטען יוכלו לשאת המטוסים ועדיין להשלים את הטיסה הארוכה והאם תדרש עצירה-טכנית באחד הכיוונים. חשוב גם לציין שאלעל לא הודיעה על הזמנת מטוסי 789 חדשים עם קונפיגרציית מושבים ייחודית כך שאם טיסות אלו אכן ימריאו, ואם ייפתח קו סדיר בלאוסטרליה, הרי שאלעל תמכור בטיסות אלו גם מושבים במחלקת התיירים. קוונטס עושה בדיוק את זה בקו הארוך ביותר שלה מפרת׳ ללונדון, ומנגד מטוסי ה-A350-900ULR של סינגפור-איירליינס אינם כוללים מחלקת תיירים.

כמובן שאעדכן עם פרטים נוספים ברגע שאלו ייחשפו. אני כמובן סקרן מאוד לגלות מהם, ויהיה מדהים אם אצליח להשיג לעצמי מושב במחלקת העסקים באחת מהטיסות המיוחדות האלו.

הפוטנציאל מרשים

אוסטרלים טסים המון. בעיקר כי אין להם ברירה, והרי הם חיים על אי ענק שרובו לא-מיושב, טזה כבר הפך לעניין תרבותי שממשיך להתחזק גם בשנים בהן הכלכלה האוסטרלית נמצאת במיתון. אוסטרלים טסים המון לארה״ב ולאסיה אבל בעיקר לאירופה (ובפרט ללונדון). אוסטרלים רבים טסים כיום לאירופה עם חברות התעופה מהמפרץ הערבי – קטאר אירוויס, אתיהאד ואמירטס – כי אלו מסוגלות להציע את הכרטיסים הנוחים ביותר גם מבחינת המחיר, גם מבחינת איכות המוצר וגם מבחינת אורך וזמן הטיסה. אומנם לא פגשתי יותר מדי אוסטרלים אבל כל אחד מהם אמר לי את אותו הדבר בנושא זה: אוסטרלים שונאים חברות תעופה ערביות. קראו לזה גזענות או משהו אחר, וזה לא משנה, אבל העובדה הפשוטה היא שאוסטרלים מחפשים דרכים נוחות וזולות יותר להגיע לאירופה. רבים מהם בוחרים בחברות תעופה אסייתיות וכמובן מחכים בקוצר רוח לקוי נון-סטופ של קוונטס. לראיה, הקו של קוונטס מפרת׳ ללונדון, שאומנם דורש קונקשיין לתושבי החוף המזרחי של אוסטרליה, נהנה מביקוש גבוה מאוד מאז שהושק.

אם אלעל תוכל להציע לאוסטרלים קישור נוח לאירופה, עם קונקשיין מהיר בנתב״ג, היא תוכל להערכתי ליצור הכנסה עצומה מהפעילות באפיק זה. כמובן לצד הביקוש הטבעי הגבוה בין ישראל ואוסטרליה. כך, לדוגמה, כ-30% מנוסעי קתאי בקו מהונג-קונג לת״א טסים מ/אל אוסטרליה.

לסיכום

כולי תקווה שלאלעל יש תוכניות רציניות לפתוח קו למלבורן/סידני וההודעה על ׳טיסות הניסוי׳ היא לא בגדר תרגיל יח״צ מתוחכם שמטרתו לחפות במעט על מצבה הכלכלי. נחיה ונראה.

8 תגובות

  1. אורי

    אתה חושב שאל על ממש תצליח להביא נוסעים לקונקשן בישראל? למיטב ידיעתי עד היום זה לא קיים בסדר גודל משמעותי
    חוץ מהשיקול הפוליטי, יש להם רק חסרונות ביחס לחברות מהמפרץ – משך טיסה, מגוון טיסות, בטחון יקר ומייגע, שבת.
    מי שמעוניין בטיול בארץ אולי ילך על זה, לא מאמין שגם אחרים.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אני לא יודע למה נתב״ג לא ערוך לנוסעים במעבר. אולי בגלל רש״ת, אולי בגלל אלעל, ואולי בכלל בגלל המדינה. אבל אפשר לשנות את המצב הזה. וכן, אלעל יכולה בהחלט להציע הצעה אטרקטיבית לנוסעים בין אוסטרליה לאירופה עם קונקשיין בישראל (עם או בלי ביקור בארץ). זה יהיה נוח יותר ופוטנציאלית זול יותר מקונקשיין במפרץ הערבי.

      הגב
  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מסוגלות המטוס לטוס לאוסטרליה? לא כדאי לבדוק את זה קודם? האם אנחנו עתידים לשמוע על עיכובים כי הורידו מטען כי המטוס היה כבד מידיי (-:
    באני טסתי דווקא 4 פעמים לאוסטרליה עם אתיחאד וקטאר, והיו דווקא הרבה אוסטרלים בטיסה- בביזנס ואקונומי. וזאת למרות שיש להם מלא אלטרנטיביות (קוואנטס, קתאי, בריטיש, קוריאן, החברות הסיניות, וכו'). אני חושב שהם מעדיפים בהחלט את המוצר הטוב בטיסות אלו בשכלול נוחות ומחיר.
    אולי לאל על יש כבר אישור לא פורמלי לטוס מעל סעודיה? אולי סתם גימיק בשביל פרסום?
    ימים יגידו.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      כן, בדיוק, חברות התעופה מהמפרץ הערבי מטיסות המון אוסטרלים בין אוסטרליה לאירופה. אבל האוסטרלים לא אוהבים לטוס עם החברות הלאו. הם טסים איתן כי אין ממש חלופות ברמת המחיר הזאת וגם מסלול הטיסות קצר יחסית. אלעל יכולה להתחרות איתן ישירות, אם באמת תרצה.

      הגב

השאר תגובה