בפוסט זה לא אכנס להסברים רפואיים או כביכול-רפואיים על הוירוס, על ההתפשטות האפשרית שלו, על אחוזי התמותה וסיכויי ההבראה, על הטיפול וכיוצ״ב. לא חסר מידע ברשת ואפילו יש ערך ויקיפדיה בעברית עם מידע מקיף.

ויכוח ברשת על מספר הנדבקים ומספר המתים

אוניברסיטת ג׳ון הופקינס בארה״ב העלתה לרשת אתר שעוקב אחר המקרים המדווחים של הנדבקים בוירוס הקורונה (כולל נרפאים ומתים). האתר מתעדכן מספר פעמים ביום וערוצי תקשורת מכל העולם מצטטים נתונים ממנו כי הוא נחשב מקור אמין ומדויק. לעת עתה מדווח האתר על כ-37,500 נדבקים שמתוכם כ-3,000 נרפאו ו-814 מתו. אלו הם, כביכול, המספרים האמיתיים.

אלא שרבים מאמינים שהמספרים האמיתיים גבוהים הרבה יותר. כלומר, שסין משקרת באופן גס לעולם ומסתירה את העובדה שבינתיים מתו מהוירוס אלפים רבים של מקומיים. יש הטוענים שהמספר האמיתי של המתים הוא בסביבות 50,000. לא ראיתי הוכחות נחרצות לטענות האלו, אבל את הטענה הזו מעלים גם אנשים מוכרים עם הבנה עמוקה של סין והממשל שלה.

ישנה טענה נוספת, שהעלו רופאים ברשת, שכבר שנים סין מדווחת נתוני תמותה באופן אחר לחלוטין מזה המקובל על הקהילה הבינ״ל. רוצה לומר – סיני שיידבק בוירוס שיוביל לקריסת מערכות הגוף שלו ידווח כמי שמת מקריסת מערכות הגוף ללא אזכור הוירוס. הבדיחה היא ש״לא ניתן למות משפעת בסין״ כי הסינים לא יכולים לדווח על שפעת כגורם מוות. אם הטענה הזאת נכונה הרי שיש הסבר פשוט מדוע המספר המדווח של מתים מוירוס הקורונה נמוך משמעותית ממה שאחרים מעריכים.

חברות תעופה סוגרות קוים או מורידות תדירות בקוים

הוירוס התפרץ באמצע ינואר. כבר בסוף ינואר החלו חברות תעופה לבטל את הקוים שלהן לסין באופן גורף למשך שבועות רבים קדימה. נכון להיום מעל מ-70 חברות תעופה ביטלו את כל הקוים שלהן לסין. במקביל החלו מדינות לסרב לקבל טיסות ישירות מסין לשטחן, ובכך למעשה כפו על חברות התעופה המקומיות וחברות התעופה הסיניות לבטל את כל הקוים שלהן.

מדינות רבות אוסרות על כניסת זרים שביקרו בסין בשבועיים שלפני הגעתם. מדינות אחרות מתירות את כניסתם אך בכפוף לבדיקה רפואית, אזהרה ו/או דרישה שיישארו בהסגר למשך מספר ימים (עד שבועיים). מדינת ישראל לא מסרבת כניסה לזרים אבל ישנן הוראות של משרד הבריאות כיצד לנהוג. על כך בהמשך.

איטליה עשתה פאדיחה רצינית כשהודיעה ב-2 לפברואר על ביטול כל הקוים משטחה לסין, הונג-קונג וטייוואן. מדוע הכלילה איטליה, בניגוד לכל המדינות האחרות, את הונג-קונג וטיוואן? כי איטליה בחרה לאמץ את ההגדרה של ICAO, הגוף של האו״ם שחשוף להשפעה סינית משמעותית, שלפיה הונג-קונג וטייוואן הן טריטוריות סיניות ומכאן חלק מסין. מגוחך.

ביום שלישי האחרון, ה-4 לפברואר, דווח על מקרה ראשון של מוות מוירוס הקורונה בהונג-קונג. זה היה המקרה השני של מוות מחוץ לסין. באותו יום הודיעה אמריקן כי היא מבטלת את הקוים שלה מדאלאס ומלוס-אנג׳לס להונג-קונג עד ה-20 לפברואר. סיבה רשמית לא נמסרה ועלו טענות כי ביטול הקו נובע מאי-מוכנות של צוותי האוויר לטוס להונג-קונג או פשוט לאור ירידה דרסטית בביקוש למושבים שהפך את הקוים האלו ללא-רווחיים בעליל. אלו סיבות מתקבלות על הדעת, אם כי ייתכן בהחלט שאמריקן ביטלה את הקוים מסיבות אחרות. יום למחרת יונייטד הודיעה על צעד דומה וביטלה את כל קויה להונג-קונג.

בשבוע שעבר הודיעה קתאי כי תוריד את התדירות בקוים רבים שלה ובמקביל תאלץ את אנשיה לצאת לחופשה כפויה. מדובר בצעד מתבקש לאור הירידה החדה בביקוש לטיסות, והרי רבים מנוסעי קתאי טסים מ/אל סין. קתאי לא הודיעה על סגירת קוים מלבד ליעדים בסין.

מוקדם יותר היום הודיעה אלעל כי ביטלה את כל טיסותיה בקו להונג-קונג לשבוע הקרוב. כלומר, מדובר בצעד מניעתי קצר-טווח ולא פאניקה של ממש. קתאי בינתיים לא הודיעה על צעד דומה אבל יש כל סיכוי שזה יקרה בקרוב מאוד.

המלצות משרד הבריאות

לקריאת ההוראות המלאות באתר משרד הבריאות – לחצו כאן.

ההוראות בתמצית:

  • אזהרת המסע רק על נסיעות לסין, אך משרד הבריאות קורא לציבור לשקול את נחיצות הנסיעות ליעדים: תאילנד, יפן, הונג-קונג, סינגפור, מקאו, דרום קוריאה וטיוואן.
    – – –
  • ״חשד לנגיף״ מתקיים כאשר נוסע היה במגע הדוק עם אדם שאובחן כנדבק בוירוס – או – כאשר נוסע חזר מאחד מהיעדים לעיל (לא רק סין) ובתוך 14 ימים הופיע אצלו אחד מהתסמינים הבאים: חום של 38 מעלות ומעלה, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר. כלומר, אם חזרתם מאחד מהיעדים לעיל אבל אתם בריאים לחלוטין בתוך שבועיים – אין חשש.
    – – –
  • בידוד בבית הוא הכרחי רק למי שחזר מסין. הוראה זו אינה תקפה למי שחזר מהיעדים לעיל. מי שחזר מהיעדים לעיל והופיע אצלו אחד מהתסמינים לעיל נדרש להגיע בהקדם למרפאה או לבית-חולים – תוך הודעה מראש על הגעתו! – ולהגיע לבדיקה כשהוא מכסה את הפה, נמנע ממגע עם אחרים ולא נוסע בתחבורה ציבורית.

דעתי הלא-מקצועית על הנושא

אני מקבל את הטענה שקשה להאמין למספרים המדווחים ע״י סין. בפרט כי סין מסרבת להציע שקיפות לגופים בינ״ל ואף מעלימה ראיות או מסלפת פרטים. לכן חובה לקחת את המספרים המדווחים של סין בערבון מוגבל. האם ייתכן שמתו בסין כבר 50,000 בני-אדם מהוירוס, כשסין מדווחת על כ-800 בלבד? נשמע לי לא סביר אם כי אפשרי. סביר יותר בעיניי שמתו בסין כבר אלפי בני-אדם.

אני עוקב בעיקר אחר המספרים המדווחים ע״י מדינות אחרות. בעיניי זה אומדן נכון יותר להתפשטות הוירוס ולמידת הקטלניות שלו. נכון להיום מתו רק שני בני-אדם מחוץ לסין, וזה נתון מעודד למדי. עושה רושם שהוירוס הזה ויראלי מאוד, ומתפשט מהר מאוד, אבל אחוז התמותה ממנו נמוך מאוד (כ-2%). וירוס הסארס, לדוגמה, שהיה דומה לו, גרם למותם של פחות בני-אדם אבל היה קטלני הרבה יותר עם אחוז תמותה של כ-10%.

כך או כך, דעתי היא שעדיף להימנע מביקורים באסיה לעת עתה. בפרט במדינות שידוע שיש בהן ריכוז גבוה של תיירים סינים. אני לא חושב שצריך להחריף את הפאניקה, ואני לא חושב שצריך לחשוש לעשות קונקשיין באסיה בדרך ליעדים אחרים, אבל כנראה שמוטב לבטל טיולים באסיה או נסיעות עבודה שאינן הכרחיות במיוחד. בכל מקרה כדאי לשמור על הגיינה גבוהה בתקופה הקרובה ולמעט עד למינימום את המגע עם אנשים אחרים שיש אפילו החשש הקל ביותר שהם נדבקו בוירוס.

5 תגובות

  1. Yigal

    שלום ליאור,

    במסגרת נושא הקורונה וההמלצות לנסיעות העתידיות למדינות אסיה איך היית ממליץ להתנהל מבחינה ביטוחית עבור ביטולי נסיעות לאסיה?

    ולשאלה הפרטנית יותר,
    איך היית מציע לנוסע לבטח את עצמו כעת על מנת למזער נזקים עבור נסיעה עתידית בחודש אפריל לתאילנד במידה והטיסות והמלונות שולמו מראש ללא אפשרות ביטול

    הגב
    • Adam

      מוזר לי שאתה מצד אחד בוחר להסתכל על נתוני ההתפשטות מחוץ לסין, שם יש רק 2 מתים, שניהם מבוגרים ושסבלו ממחלות נוספות, ומוכן במקביל לקבל את תיאוריות הקונספירציה לגבי אלפי מתים בסין. או שהנגיף קטלני או שהוא לא קטלני. אם יש הסתרה סינית היא נובעת ממחסור בערכות לבדיקת הוירוס.

      הגב
      • Lior@FlyingOut

        אני מסכים שיש פה דיסוננס.

        הסבר אפשרי אחד הוא שיש לוירוס הזה תקופת דגירה ארוכה יחסית ושטרם ראינו את התוצאות האמיתיות של התפשטות הוירוס מחוץ לסין. כלומר, שבימים הקרובים נראה הרבה יותר מתים מחוץ לסין כי בעצם הוירוס החל להדביק לא-סינים רק בסוף ינואר. הסבר אחד, מנגד, הוא בדיוק ההסבר שלך – שאין באמת הסתרה סינית המונית והמספרים הם המספרים.

    • Lior@FlyingOut

      בהחלט כדאי לרכוש כבר עכשיו ביטוח נסיעות ובנוסף ביטוח לביטול נסיעה. זה הכיסוי המצרפי הטוב ביותר. אידיאלית הייתי ממליץ גם לרכוש סידורי נסיעה שניתנים לביטול, ובפרט מלונות, אבל משאלתך הבנתי שאלו כבר נרכשו. סוכן ביטוח יוכל לומר לך בדיוק איך ומתי תוכל לקבל החזר על ההוצאות האלו במידה ותאלץ לבטל את הנסיעה.

      https://flying-out.com/insurance/

      הגב
  2. hemedr

    הייתי ממליץ לגילאי 60 פלוס לוותר על נסיעות למזרח הרחוק כרגע ולצעירים יותר שלא יבטלו ויהנו, חוץ מסין כמובן אבל אני לא רופא

    הגב

השאר תגובה