פוסטים קודמים שאולי תרצו לקרוא:


הדו״ח כולל המון נתונים, ורובם לא מעניינים בכלל, אז לטובת הפוסט הזה ניסיתי לחלץ את הנתונים המעניינים ביותר בעיניי.

הדו״ח זמין להורדה באתר רש״ת – לחצו כאן.

פעילות נתב״ג – כללי

ב-2019 עברו בנתב״ג 24,821,601 נוסעים. מספר זה כולל את שני הטרמינלים בשדה, טיסות בינ״ל וטיסות פנימיות, נוסעים נכנסים ויוצאים, בכל חברות התעופה ולכל היעדים. רובם המוחלט של הנוסעים נחתו או המריאו בטיסות בינ״ל – וסה״כ פחות מ-800,000 נוסעים טסו מ/אל אילת.

התעבורה הבינ״ל ב-2019 עלתה בקרוב ל-8% ביחס ל-2018. בטרמינל 3 לבדו עברו יותר מ-21.5 מיליון נוסעים (כ-6% עלייה לעומת 2018). נתב״ג פספס במעט את רף 25 מיליון הנוסעים.

בשדה נרשמו 167,886 תנועות מטוסים (המראות ונחיתות). באוגוסט, החודש העמוס בשנה, היו יותר מ-17,000 תנועות מטוסים בטיסות בינ״ל. כלומר, כ-555 המראות ונחיתות בממוצע ביום. מכיוון שישנן פחות תנועות בסופ״ש הרי שבמממוצע בכל יום חול באוגוסט היו יותר מ-300 המראות ו-300 נחיתות.

ב-2019 עברו בנתב״ג 9,853 נוסעים במעבר. עלייה של 150% ביחס לשנה שעברה! המשמעות היא שבכל 53 דקות, בממוצע שנתי, נוחת בנתב״ג נוסע שצריך להמשיך ליעד אחר. מעניין.

שדות תעופה, ערים, מדינות

לאן אנשים טסים?

רש״ת מספקת מספרים מדויקים. הנתון העיקרי הוא מספר הנוסעים בין נתב״ג לשדות תעופה אחרים. בטבלה אחרת מסוכמים הקוים לפי מדינות ובעצם ניתן לראות מהן ׳מדינות היעד׳ הפופולריות ביותר. יש כאן מעט פספוס כי הנתון המעניין ביותר הוא זה שחסר: הקישוריות של ת״א עם ערים אחרות בעולם ולא משנה כמה שדות תעופה משרתים את אותן ערים.

(1) שדות תעופה מובילים

שדה התעופה המקושר ביותר לנתב״ג ממשיך להיות, כמו שהיה בשנים קודמות, השדה הראשי של איסטנבול. בעבר היה זה אטאטורק, אך בשנה שעברה הוא נסגר ופעילותו הועתקה לשדה החדש והמפלצתי שקיבל את אותו קוד (IST). כמובן שמדובר בשדה הבית של טורקיש – יקירתה של הישראלים, על אף היחסים הפוליטיים המתוחים בין ישראל וטורקיה. ב-2018 טסו בקו הזה ׳רק׳ 1.07 מיליון נוסעים וב-2019 מספר הנוסעים הגיע ל-1.16 מיליון נוסעים.

על המקום השני שמר שדה התעופה שארל-דה-גול בפריס (CDG). זאת על אף ירידה של כ-2% במספר הנוסעים לעומת 2018. סה״כ טסו בקו מעל ל-850,000 נוסעים ב-2019.

במקום השלישי ממשיך להחזיק שדה התעופה פיומיצ׳ינו ברומא (FCO). בקו הזה טסו כמעט בדיוק אותו מספר נוסעים כמו ב-2018, כ-814,000 סה״כ.

באופן מצער הגיע למקום הרביעי שדה התעופה שרמטייבו במוסקבה (SVO). בצל היחס הקשה של רוסיה לישראלים. על אף שנעמה יששכר שוחררה, בעסקה מפוקפקת אומנם, אני חוזר על המלצתי שלא לטוס לרוסיה ולא לבצע קונקשיין בשטחה.

הנה הטבלה של עשרת המקומות הראשונים:

(2) ערים מובילות

החיבור בין ת״א לערים אחרות, ולא לשדות תעופה מסוימים, זה נתון אחר. מדוע? כי ישנן ערים גדולות שאותן משרתים מספר שדות בינ״ל שאליהם, או לפחות אל חלקם, ניתן להגיע בטיסה ישירה מנתב״ג. אם כן, השאלה היא: מהן הערים המקושרות ביותר לנתב״ג/ת״א?

אלו חמשת הערים המקושרות ביותר לנתב״ג והיחידות שעברו את רף המיליון:

  1. 1,678,571 נוסעים בין ת״א ואיסטנבול (שני שדות תעופה).
  2. 1,293,519 נוסעים בין ת״א וניו-יורק (שני שדות תעופה).
  3. 1,209,548 נוסעים בין ת״א ולונדון (שלושה שדות תעופה).
  4. 1,148,066 נוסעים בין ת״א ופריס (שני שדות תעופה).
  5. 1,008,196 נוסעים בין ת״א ומוסקבה (שלושה שדות תעופה).

(3) מדינות מובילות

כאן הדו״ח עושה עבודה קלה – אז הנה עשר המדינות המקושרות ביותר לישראל:

חברות תעופה בנתב״ג

אלעל היא כמובן חברת התעופה הפעילה ביותר בשדה. ב-2019 הטיסה החברה 5,831,656 נוסעים, וזו עלייה של כ-3.5% לעומת 2018. אבל – מדובר בעלייה צנועה יותר מהעלייה במספר הנוסעים הכללי של נתב״ג ומכאן שנתח השוק של אלעל הצטמצם ב-2019 מ-25.2% ל-24.2% בלבד. זו השנה הראשונה, למיטב ידיעתי, שאלעל אחראית לפחות מרבע מתנועת הנוסעים בנתב״ג. זאת על אף מהלכים חיוביים של החברה בשנתיים האחרונות ובפרט התחדשות משמעותית של צי המטוסים, שקט יחסי מצד טייסי החברה וירידה בביטולי הטיסות.

את המקום השני תפסה חברת הלואוקוסט וויזאייר. החברה ממשיכה להגביר את פעילותה בשדה עם פתיחת קוים חדשים והגדלת התדירות בקוים קיימים. ב-2019 הטיסה וויזאייר 1,279,197 נוסעים מ/אל נתב״ג וזו עלייה מרשימה מאוד של כ-19% לעומת 2018. בשנה הקודמת הגיעה החברה למקום השלישי והייתה גם אז אחת מחברות התעופה היחידות בנתב״ג שהטיסו מעל למיליון נוסעים.

למקום השלישי, בתחרות צמודה מאוד, הגיע חברת הלואוקוסט איזיג׳ט. בדומה לוויזאייר גם איזיג׳ט הגבירה משמעותית את פעילותה בנתב״ג בשנה האחרונה עם עלייה של כ-15% ל-1,172,100 נוסעים. בשנה הקודמת היא בקושי עברה את רף המיליון. איזיג׳ט עקפה את טורקיש בקצת יותר מאלף נוסעים, ובפעם הראשונה מזה שנים הורידה מהפודיום את הענקית האדומה.

אלו הן ארבעת חברות התעופה היחידות בנתב״ג שהטיסו מעל למיליון נוסעים ב-2019.

הנה רשימת עשר חברות התעופה הפעילות ביותר בנתב״ג:

טרמינל 1

ב-2019 הוגדלה משמעותית הפעילות בטרמינל 1. זהו ׳טרמינל לואוקוסט׳, בהגדרה לא-רשמית, אם כי בפועל ממריאות ממנו גם טיסות שאינן טיסות לואוקוסט (אלעל) ובמקביל ממריאות טיסות לואוקוסט גם מטרמינל 3. מישהו צריך לעשות סדר.

בטרמינל 1 אין מסלול לנוסעים נכנסים אלא רק מסלול לנוסעים יוצאים. לכן יש לשים לב שבדו״ח בעצם אין נתונים על נוסעים נכנסים וטיסות נכנסות.

ב-2019 יצאו למעלה מ-15,000 טיסות מטרמינל 1. זה נתון מרשים, כשהמספר ב-2018 היה נמוך מ-13,000. בהתאם גדל מספר הנוסעים ביותר מ-20% מ-2.04 מיליון ל-2.46 מיליון. סה״כ המריאו כ-163 נוסעים בכל טיסה בממוצע שנתי.

16 תגובות

  1. יורם

    תודה. את קו ת"א – לונדון משרתים 4 שדות תעופה, היתרו, לוטון, גטוויק וסטנסטד.

    אגב, היום פורסם שאל על תפעיל קו חדש לסטנסטד.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אתה צודק, אבל הקו של איזיג׳ט לגטוויק הוא עונתי והוא לא מופיע בדו״ח של רש״ת בנפרד אלא תחת ״אחרים״. אז אני לא יודע מה מספר הנוסעים בקו.

      הגב
      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        אתה יכול לחלץ את המספר מתוך מספר הטסים לממלכה המאוחדת (כן, אולי ישראייר הפעילה שתי טיסות לסקוטלנד, אבל אני מניח שהרוב המוחלט זה סטנסטד)

  2. yakirevichמיכאל

    אלעל מחזיקה בנפח פעילות ששווה לשש החברות הבאות אחריה, ביחד. בהשוואה לעולם, זה חריג או נורמלי שהחברה המקומית כל כך חזקה?

    הגב
    • אורי

      זה ממש לא נראה מפתיע. אל על ממש לא חזקה.
      אל על טסה לעשרות יעדים, וכל אחת מהזרות ליעדים בודדים אם לא אחד. אז ברור שכל אחת לחוד קטנה בהרבה.
      בסן פרנסיסקו יונייטד תופסת 46% מהפעילות. היא כמעט גדולה יותר מכל השאר יחד, וודאי שמשש הראשונות. יש שדות שבהן יש חברה חזקה בהרבה (איסטנבול, אטלנטה, דובאי…).

      הגב
    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      אל על לא נחשבת חברה חריגה בחוזקה ביחס לאחוזים בשדה הבית שלה אולי אפילו הפוך

      הגב
    • Lior@FlyingOut

      זה חריג לרעה.

      אייר-פראנס, לדוגמה, מחזיקה נתח שוק של כ-50% ב-CDG וב-30% ב-ORY. רוב נושאות הדגל מחזיקות בקלות מעל 30% מנתח השוק בשדה הבית שלהן, ומעטות מעל 50%.

      הגב
  3. אביחי

    נתונים מעניינים דווקא.
    המספרים לארה"ב למשל זה נוסעים יוצאים ונכנסים מאותה מדינה?
    ועוד באותו נושא- אם טסים כקונקשן, זה לא נספר לאותה מדינת יעד? נגיד קונקשן עם KLM לארה"ב ייחשב להולנד או ארה"ב?
    תודה רבה!

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      נוסעים יצאים ונכנסים, כן.

      המדינות בדו״ח הן בטיסה ישירה בלבד. כלומר, הדו״ח מתעלם מהיעד הסופי של הנוסע.

      הגב
  4. איתן

    שלום ליאור,
    אפשר לדעת מהדו"ח לאן ממשיכים הנוסעים במעבר? אני משער שלאילת או לירדן.

    תודה
    איתן

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      נוסעים במעבר בנתב״ג ממשיכים ליעד אחר בטיסה ישירה מנתב״ג. זה יכול להיות כל יעד, ומעטים ממשיכים לאילת.

      הגב
  5. hemedr

    אתה שוכח שיש המון רוסים בארצינו הקטנה שמבקרים ברוסיה מכל מני סיבות אז די ברור שהרבה טיסות הן למוסקבה.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא התעלמתי מהנתון הזה בכוונה. בהחלט גידול מרשים, וראינאייר נכנסה לרשימת Top-10. התייחסתי בסקירה רק לשלושת המקומות הראשונים, זה הכל.

      הגב

השאר תגובה