אומנם אנחנו בעיצומו של גל נוסף בישראל, ואומנם נתב״ג בקושי פעיל, אך ברקע ישנם דיבורים על חיסון שיגיע בהמשך השנה וסה״כ המצב משתפר במדינות רבות. התיירות הפנים-אירופית מתאוששת באיטיות ורבים מטפחים תקווה שבדצמבר ניתן יהיה להנות משווקי חג המולד המסורתיים בערי אירופה המובילות.

באסיה המצב טוב יותר וכך היה מהתחלה. לפחות במדינות מתקדמות כמו טייוואן, הונג-קונג וסינגפור. המדינות האלו עדיין ׳סגורות לתיירים׳ אבל התושבים המקומיים חזרו לשיגרת חיים רגילה וטייוואן בכלל לא הטילה סגר כללי לאורך החודשים האחרונים (ובכלל הייתה הראשונה להגיב לקורונה כשעצרה את התנועה הנכנסת מסין כבר בסוף דצמבר). הונג-קונג עוד לא יצאה מהמשבר פורמלית, וכנראה תהיה במצב הגנתי עד סוף 2020 כמו רוב המדינות, אבל הצפי הוא שהונג-קונג תהיה אחת המדינות הראשונות בעולם לחזור לפעילות מלאה ב-2021. כמובן שיש לקחת את זה כספקולציה בשלב הזה.

לצורך האומדן: להונג-קונג יש אוכלוסיה של 7.5 מיליון תושבים (כ-20% פחות מישראל) וגבול ישבתי עם סין שלא נסגר לאורך החודשים האחרונים. עד כה בהונג-קונג נרשמו כ-2200 מקרים מדווחים של קורונה בלבד ומתוכם מתו רק 15 אנשים (רובם סינים שהגיעו מסין). כרגע ישנם בהונג-קונג כ-850 חולי קורונה שטרם החלימו. מדובר במספרים נמוכים בסדרי גודל לעומת המספרים של ישראל.

טיסות קתאי

לדעת רבים, ואני ביניהם, קתאי היא חברת התעופה הטובה ביותר שנוחתת בנתב״ג. כיום היא לא מוכרת מושבים בקו לת״א (וברוב הקוים שלה) אבל כן ממשיכה לשלוח לת״א מטוסי מטען. פורמלית ב-1 לספטמבר היא אמורה לחדש את טיסות הנוסעים בקו, במטוסי איירבאס A350, אבל בספק רב שזה יקרה. לפני הקורונה היה הקו לת״א לאחד הקוים המצליחים ביותר של קתאי בעולם עם טיסה יומית ואחוזי תפוסה גבוהים מהממוצע. למיטב ידיעתי החברה מתכננת לחדש את הקו באותה תדירות, אבל לא ברור מתי.

החדשות הטובות: לא רק שמושבי בונוס זמינים בטיסות קתאי אלא שהזמינות גבוהה משמעותית מהרגיל, ובפרט לטיסות בעוד 12-8 חודשים. בחודשים אפריל ומאי, למשל, כמעט בכל יום זמינים 8+ מושבי בונוס במחלקת התיירים, 6 מושבי בונוס במחלקת הפרימיום ו-4 מושבי בונוס במחלקת העסקים – בשני הכיוונים. מדובר בזמינות חריגה אפילו לטיסות בהזמנה כ״כ מוקדמת. בתאריכים מסוימים הזמינות נמוכה יותר, ובפרט ישנם תאריכים שאין בהם זמינות כלל במחלקת הפרימיום, וכמו כן אין כמעט זמינות בחופשת הפסח (אבל זמינות גבוהה ליציאה מישראל ביום חמישי ה-25 למרץ, כשערב פסח יתקיים ביום שבת ה-27 למרץ). אין מחלקה ראשונה במטוסי ה-A350 של קתאי, וכרגע אין תוכניות להפעיל בקו מטוסי 777 שבהם עדיין קיימת מחלקה ראשונה.

תאריכים לדוגמה:

היתרון הגדול של כרטיסי בונוס, כמובן, שהם ניתנים לביטול תמורת עמלה סבירה או ללא עמלה (תלוי במועדון, בדרגת החבר, בסיבת הביטול וכו׳).

כלומר, אפשר וכדאי לתכנן כעת נסיעות עתידיות, אי שם לאביב-קיץ 2021, אבל להניח שאותם כרטיסים אולי יבוטלו בהמשך. כך ניתן לנצל את הזמינות הגבוהה אבל להישאר עם סיכון נמוך יחסית לביטול. מה גם שקתאי לא דורשת היטל-דלק מנופח ממועדוני תעופה זרים.

מרץ-אפריל-מאי הם חודשים נוחים לבקר בהונג-קונג. ביוני מתחילים הגשמים ובחודשי הקיץ יולי-אוגוסט נהיה מזג אוויר טרופי עם טמפרטורות גבוהות יחסית וגשם שמגיע כמעט כל יום.

כמה עולה כרטיס בונוס?

אם מטרתכם היא לבקר בהונג-קונג בלבד, ולא ביעד אחר באסיה אליו ניתן להגיע עם טיסות המשך של קתאי, אז המטבע המתאים ביותר הוא המיילים של מועדון MileagePlan (אלסקה). כרטיס הלוך/חזור במחלקת העסקים עולה 60,000 מיילים ובערך 95$ במסים (כולל עמלת הזמנה של 25$ שאינה חוזרת במקרה שהכרטיס מבוטל ביוזמת הלקוח). ביטול או שינוי של כרטיס בונוס עולה 125$ לכל נוסע בהזמנה אך יש פטור לבעלי הסטטוסים הגבוהים במועדון. עד ה-26 לאוגוסט המועדון מוכר מיילים במחיר מוזל של כ-1.98 סנט/מייל (אם תקנו מספיק…).

אם מטרתכם היא להגיע ליעד המשך באסיה, ולא לעצור בהונג-קונג, אז המטבע המתאים ביותר הוא המיילים של מועדון AAdvantage (אמריקן). כרטיס הלוך/חזור במחלקת העסקים עולה 80,000 מיילים ובערך 70$ במסים. לא ניתן לכלול עצירה של יותר מ-24 שעות בהונג-קונג, אבל הונג-קונג יכולה להיות היעד הסופי. ביטול או שינוי של כרטיס בונוס עולה 150$ לכל נוסע בהזמנה אך יש פטור לבעלי הסטטוסים הגבוהים במועדון. עד סוף החודש המועדון מוכר מיילים במחיר מוזל של החל מ-1.76 סנט/מייל (אך כדי להנות ממחיר המינימום יש לרכוש 150,000 מיילים…).

אפשר להשתמש גם במיילים של קתאי עצמה (AsiaMiles) אבל אין דרך נוחה לרכוש או להשיג אותם במידה וחסרים להם. לא כדאי להשתמש באוויוס כי כרטיס הלוך/חזור במחלקת העסקים יעלה יותר מ-150,000 נקודות גם בתאריכי אוף-פיק.

בכל מקרה, הכי נוח לבדוק זמינות של מושבי בונוס באתר של בריטיש (לחצו כאן, יש להתחבר לחשבון). כדאי לדעת שקתאי משתמשת לא מעט במגבלת ׳Married-segments׳ שיוצרת זמינות מושבי בונוס שונה בהתאם לצמד מוצא-יעד. מבלי להיכנס להסבר מורכב מדי – המלצתי היא תמיד לבדוק את הזמינות גם בין ת״א להונג-קונג בחיפוש ישיר (TLV-HKG, או להפך) ואם אין זמינות אז לבצע חיפוש נוסף עם יעד המשך פופולרי כמו טייפה (TLV-TPE). לפעמים הוספת יעד ההמשך תגרום להתגלות הזמינות האמיתית בקו להונג-קונג.

האם יש מקום לאופטימיות?

קשה לנבא את עתיד עולם התעופה לחודשים הקרובים. הקורונה שיבשה כל מערכת ובינתיים רוב התחזיות מחטיאות. ישנן מדינות שכבר מתירות כניסת תיירים, ישנן חברות תעופה שחזרו לפעילות סבירה, ישנן חברות תרופות שעורכות ניסויים מתקדמים בחיסון וכו׳ – אך עדיין קשה מאווד לנבא איך ייראה העולם עוד 6 חודשים מהיום או עוד 12 חודשים מהיום.

בכל זאת, הונג-קונג ומספר מדינות אחרות באסיה הוכיחו עד כה שהן ערוכות היטב להתמודדות עם מגפה ויודעות לקבל החלטות טובות בזריזות. כלומר, גם אם יהיה משבר באביב-קיץ 2021 לפחות אפשר לסמוך על המדינות האלו שיגיבו גם אז כמו שצריך. זה מספק ביטחון בתכנון של נסיעות לאסיה ב-2021, לפחות לדעתי.

להערכתי באביב-קיץ 2021 אפשר יהיה לטוס באופן כמעט חופשי, ובפרט בין מדינות מתקדמות שהתמודדו בהצלחה יחסית עם הקורונה, אך כמובן שלא נראה אז מספרים דומים לאלו שראינו באביב-קיץ 2019. קראו לי אופטימי.

12 תגובות

    • Lior@FlyingOut

      נכון, לכרטיסים שיירכשו עד ה-8 לספטמבר כולל כרטיסי בונוס. לנסיעה בכל תאריך עתידי עד ה-8 לאוגוסט 2021. לפחות זו המדיניות כרגע וייתכן שהיא תשתנה – אז חשוב לעקוב ומוטב לשאול בעת ביצוע ההזמנה בטלפון (כי ממילא זה נדרש כדי להזמין מושבים בטיסות קתאי).

      https://www.alaskaair.com/content/advisories/travel-advisories#peace-of-mind

      הגב
  1. רוני

    This waiver is valid only for tickets issued by Alaska Airlines, which you can identify by a 13-digit ticket number that begins with Alaska Airlines code "027".

    האם כרטיסי הבונוס הללו מתחילים במספר הקסם 027?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      כן, 027 זה הסטוק של אלסקה. כל כרטיס בונוס של מועדון MileagePlan מתחיל בספרות האלו.

      הגב
      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        מעולה.
        האם הם עדיין מאפשרים עצירה בהונג קונג והמשך לניו יורק בפירסט ב70 אלף נקודות?
        ומה המחיר למסלול הזה במחלקות האחרות? אקנומי, פלוס, ביזנס?

      • Lior@FlyingOut

        כן, עדיין תקף, ואפשר לעצור בהונג-קונג ללא הגבלת זמן (עד שנה בעצם – כי זו המגבלה של השלמת כל הטיסות בכרטיס).

        אקונומי = 50,000 מיילים
        פרימיום = 55,000 מיילים
        ביזנס = 62,500 מיילים
        פירסט = 70,000 מיילים

        וכן, ברור שעדיף ביזנס/פירסט ואין שום הגיון לבחור אקונומי/פרימיום.

      • איתן

        שלום ליאור,

        האם אפשר להמשיך כרטיס כזה בפירסט מניו יורק לתל אביב? אם כן, מה תהיה העלות?
        תודה רבה
        איתן

      • Lior@FlyingOut

        אפשר. ניו-יורק להונג-קונג בפירסט ואח״כ (בקונקשיין קצר או עם עצירה ארוכה) הונג-קונג לת״א בביזנס. זה עולה 70,000 מיילים ובערך 62$ במסים.

      • איתן

        תודה רבה ליאור על התשובה המהירה!
        התכוונתי האם אפשר להשתמש במיילים של אלסקה לכרטיס מניו יורק לתל אביב בכיוון מזרח?
        תודה!

      • Lior@FlyingOut

        אפשר בשני הכיוונים, כן. מניו-יורק לת״א אלו דוווקא טיסות מערבה. בכיוון ת״א המסים מעט נמוכים יותר.

  2. Elad P

    היי ליאור האם ניתן למצוא זמינות ל 2 כרטיסים בפירסט מניו יורק להונג קונג?
    והאם ניתן לא לשלם "דמי טיפול דרך המוקד של אלסקה בטענה "שלא ניתן להזמין לבד באתר"?

    תודה!

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      זמינות פירסט היא מאתגרת יותר, ובפרט בקו לניו-יורק, ובמקרים רבים יש רק מושב אחד. אבל אין מנוס אלא לחפש בתאריכים הרלוונטיים לך. אל תשכח את הטריק עם טייפה שציינתי בפוסט.

      הם ידרשו עמלה – אפילו שאי אפשר לבצע את ההזמנה עצמאית. אתה מוזמן לנסות את מזלך ולבקש פטור אבל צא מנקודת הנחה שלא יהיה פטור.

      הגב

השאר תגובה