פרקים קודמים בסדרת הפוסטים:

ישראל והאמירויות, פרק 1: מבוא

ישראל והאמירויות, פרק 2: אתיהאד


הנה לכם נתון מעניין: איחוד האמירויות היא המדינה היחידה בעולם שיש לה שתי נושאות-דגל. אתיהאד היא האחת, כמובן, בהיותה חברת התעופה שבסיסה בבירת המדינה, ואמירטס היא השניה בהיותה חברת התעופה הגדולה במדינה.

אמירטס החלה את דרכה ב-1985 – כמעט שני עשורים לפני אתיהאד – והיא בבעלות האמירות דובאי באמצעות חברת אחזקות. מדובר בחברת תעופה ענקית בכל קנה מידה, וטרם הקורונה הפעילה אמירטס כמעט 4,000 טיסות שבועיות עם קוים לכ-150 יעדים ביותר מ-80 מדינות. גם חברת המטענים שלה עסוקה במיוחד והיא פועלת משדה התעופה המשני של דובאי (שעתיד להיות שדה התעופה הראשי של האמירות בעוד עשור או שניים…). אמירטס מעסיקה כ-60,000 עובדים שאותם מוביל הנשיא האמריקני המוכשר של החברה טים קלארק כבר מעל ל-17 שנים.

אמירטס, תחת ניהולו של קלארק, ממשיכה להוכיח את עצמה כחברת תעופה מאופקת יחסית שאומנם משקיעה הון עתק במוצרי פרימיום כדי לשרת את הקהל שלה אבל יחד עם זאת יודעת להישאר יעילה, מתקדמת וחסכנית. אמירטס לא משקיעה בחברות תעופה זרות (כעקרון עסקי) כפי שעושות יריבותיה העיקריות אתיהאד וקטאר איירוויס. אמירטס היא חברת תעופה רווחית מאוד לאורך השנים, אם כי חשוב לציין שישנן טענות קשות שהיא מקבלת תמיכה בלתי-סבירה מהאמירות ובעצם נהנית מיתרון לא הוגן ביחס למתחרותיה בשוק האזורי ובשוק העולמי.

צי המטוסים

אמירטס מחזיקה בצי מרשים של 268 מטוסים כשגילם הממוצע כ-7.4 שנים בלבד. היא אחת מחברות התעופה היחידות בעולם שמפעילות אך ורק מטוסים רחבי-גוף, ובמקרה של אמירטס אלו מטוסי בואינג 777 ומטוסי איירבאס A380. למעשה, אמירטס מפעילה כמעט חצי מכלל מטוסי ה-A380 שאיירבאס מסרה (115 מתוך 242) והיא המפעילה הגדולה ביותר בעולם של שני הדגמים האלו.

לאמירטס יש הזמנות קשיחות ליותר מ-200 מטוסים נוספים, גם של בואינג וגם של איירבאס, עם מספר מטוסים שהיא אמורה לקבל בעתיד הקרוב. החברה תמשיך להפעיל צי של מטוסים רחבי-גוף בלבד אך עם מספר דגמים שונים מה שיעזור לה להציע קיבולת מושבים טובה יותר ליעדים רבים יותר. בפרט הכוונה לכניסתם לצי של מטוסים מסדרת ה-787.

שדה התעופה הבינ״ל של דובאי (DXB)

טרמינל 3 בשדה הוא ביתה של אמירטס. מבחינת תעבורת נוסעים בינ״ל DXB הוא שדה התעופה הגדול בעולם – כן, יותר מאיסטנבול (IST), בייג׳ינג (PEK) ואפילו אטלטה (ATL) – ולאמירטס שואפת להגדיל משמעותית את התנועה בשדה. ב-2019 עברו ב-DXB כ-86 מיליון נוסעים, וזוהי ירידה של כ-3% ביחס ל-2018.

טרמינל 3, אגב, הוא טרמינל הנוסעים הגדול ביותר בעולם ובנוסף גם הבניין השני הכי גדול בעולם מבחינת שטח הריצפה (אחרי קומפלקס עצום בצ׳אנגדו). מערכת הטיפול בכבודה של הטרמינל הזה היא הגדולה בעולם.

אמירטס מפעילה ב-DXB מספר טרקלינים וביניהם טרקלין עצום בגודלו ייעודי לנוסעי המחלקה הראשונה. גם בעלי סטטוס פלטינום במועדון של אמירטס ונוסעי המחלקה הראשונה של קוונטס, שעושים קונקשיין בשדה, יכולים להשתמש בטרקלין. באופן אישי לא התרשמתי ממנו במיוחד.

ב-2010 נפתח בדובאי שדה תעופה נוסף ששמו ״Dubai World Center״ (ומכאן קוד יאט״א DWC) אך ידוע גם בשם ׳אל מקטום׳. הוא נמצא כ-40 ק״מ ממרכז העיר. כשתסתיים בנייתו, מתישהו בעשור הקרוב אם אנחנו אופטימיים, הוא מתוכנן להתמודד עם תעבורה של 160 עד 260 מיליון נוסעים בשנה (!) ובעצם להיות שדה התעופה הגדול בעולם וביתה החדש של אמירטס. בינתיים החברה מפעילה בשדה רק שירותי מטען – תחת Emirates SkyCargo – ולצידה פועלות בשדה מספר מועט של חברות תעופה שיחדיו הטיסו כ-1.5 מיליון נוסעים בלבד בשנת 2019. העמלות בשדה זה זולות משמעותית ולכן הוא השדה המועדף כרגע על חברות תעופה אירופיות קטנות שמפעילות טיסות עונתיות לדובאי.

מחלקת התיירים

אמירטס מתגאה במוצרי הפרימיום שלה אבל גם במחלקת התיירים שלה. אני לא יודע לומר אם היא הטובה בעולם אבל היא בהחלט מעל הממוצע. חשוב לזכור שהחברה מפעילה רק מטוסים רחבי-גוף ובמטוסים אלו קל יותר להציע תנאים נוחים יותר בכל מחלקות השירות. כמדד בגרוש – מרבית המדרגים באתר TripAdvisor נותנים למחלקת התיירים שלה חמישה כוכבים.

מרווח הרגליים במחלקת התיירים, גם ב-777 וגם ב-A380, הוא בבירור מעל הממוצע. בסביבות 34-33 אינצ׳, כשרוב חברות התעופה נודדות בשנים האחרונות למחוזות של 32-31 אינצ׳ ואפילו 30 אינצ׳ במטוסים צרי-גוף. לכל מושב במטוסי אמירטס יש מערכת בידור אישית מתקדמת ובכל במטוסים בצי יש אינטרנט אלחוטי מהיר כשהחיבור מתחיל ממחיר עממי של 3$.

מחלקת העסקים

ב-A380 מחלקת העסקים טובה. לא יוצאת מן הכלל, ויש לה יתרונות, אבל סה״כ היא לא משהו לכתוב עליו הבייתה. מעט ׳בלינג׳ מדי לטעמי. לפחות התצורה היא 1-2-1 כך שלכל מושב יש גישה ישירה למעבר ופרטיות די גבוהה. בשילוב עם רמת השירות של אמירטס, איכות המטבח במטוסי החברה, האינטרנט האלחוטי הזול-יחסית והעובדה שמדובר בקומה השנייה והשקטה להפליא של מטוס הנוסעים הגדול בעולם – זו סה״כ עסקה לא רעה בכלל. בנוסף יש במטוס גם בר לשימוש נוסעי מחלקת העסקים ומעבר להיותו גימיק בלתי רגיל הוא גם שימושי ונוח מאוד במהלך הטיסות.

ב-777 ישנה מחלקת עסקים מזעזעת שכדאי להימנע ממנה. תצורה של 2-3-2? בשנת 2020? על מה ולמה? לא יעזור שהמושב נוח והשירות טוב. לנוסעים יחידים זה נוראי, אבל זוגות יוכלו להסתדר עם התצורה הזאת בהנחה שהם תופסים זוג מושבים ליד החלון.

המחלקה הראשונה

כשהושקה המחלקה הראשונה הישנה של החברה, לפני שנים רבות, היא הייתה דבר אייקוני. מרווחת, נוצצת, עמוסים בפינוקים ומאפשרת לכל מערבי להרגיש כמו שיח לכמה שעות. אבל בינתיים העולם התקדם, וגם אמירטס השיקה מחלקה ראשונה חדשה שהיא שדרוג משמעותי לישנה. המחלקה החדשה מותקנת רק במספר מצומצם של מטוסי 777 – והיא בהחלט משהו ששווה לנסות אם יש לכם את ההזדמנות – אבל במרבית הצי מותקנת עדיין המחלקה הישנה שהיא בעיניי לא הכי מעניינת. ב-A380 לא הייתי טורח המון בניסיון לשדרג ממחלקת העסקים.

ב-A380, אגב, יש 14 מושבים במחלקה הראשונה. זה המון. מצד שני, יש מקלחות ויש בר (שפתוח גם לנוסעי מחלקת העסקים כאמור). ככה נראה המוצר הישן:

ב-777 הלא-מחודשים יש 8 מושבים במחלקה הראשונה, בתצורת 1-2-1 ועם אותו מוצר בדיוק כמו ב-A380, בעוד שב-777 המחודשים יש רק 6 מושבים במחלקה הראשונה באותו שטח ריצפה. כלומר, עוד לפני שמסתכלים על המוצר אפשר לדעת שכל מושב קיבל שטח גדול משמעותית.

המחלקה הראשונה החדשה היא בין הטובות בעולם כיום. רבים מציבים אותה על הפודיום, יחד עם המחלקה הראשונה החדשה של סינגפור איירליינס וכמובן המחלקה הראשונה של אתיהאד ב-A380 (שסקרתי בפוסט הקודם בסדרה). היא פחות נוצצת מהישנה – וזה יתרון גדול – אבל היא בכל זאת יוקרתית להפליא, עמוסה בפינוקים וגימיקים, ארגונומית בצורה בלתי רגילה ולצד כל אלו יש את המוצר הרך המצוין של אמירטס.

אם יש לכם 9 דקות פנויות, תראו את זה:

חברות תעופה שותפות

אמירטס אינה חברה בברית תעופה כלשהי – ונראה שאין לה כוונה להיות – אבל היא מטפחת שיתופי פעולה עם חברות תעופה קטנות ממנה ברחבי העולם כדי לחזק את רשת היעדים שלה ולאפשר לנוסעיה להגיע ליעדים רבים יותר בנוחות וגם לצבור מיילים תוך כדי.

ברשימה הקצרה ניתן למצוא חברות תעופה כמו קוונטס, אלסקה, ג׳אל, קוריאן, ג׳ט בלו ואפילו איזיג׳ט (ולא, אי אפשר לצבור מיילים מטיסות איזיג׳ט…). השותפה הבכירה ביותר של אמירטס, אפשר לומר, היא קוונטס האוסטרלית. בזכות השת״פ ההדוק ביניהן טיסות קוונטס מאוסטרליה ללונדון עוצרות בדובאי ובמקביל אמירטס מפעילה מספר קוים לאוסטרליה ושמה דגש מיוחד על השוק האוסטרלי והחיבור של אוסטרליה עם אירופה.

מועדון תעופה: SkyWards

בשורה התחתונה: המועדון מתאים למי שטס עם אמירטס בתדירות גבוהה אבל לא כ״כ מתאים לכל השאר. הוא לא מועדון מתקדם במיוחד או מתגמל במיוחד, וכדי להגיע לסטטוס גבוה תהיו חייבים לטוס עם אמירטס בלבד (או בטיסות קודשייר בקוד של אמירטס…). כלומר, טיסות עם חברות תעופה שותפות מזכות במיילים אומנם אבל לא בקרדיט לסטטוס.

כמו במקרה של מועדוני תעופה מערביים מובילים, גם במועדון של אמירטס ניתן לצבור מיילים משלל פעילויות תעופתיות ולא-תעופתיות כמו השכרות רכב, שהיות במלונות, פורטל הקניות של החברה ועוד ועוד.

ערך המיילים נמוך יחסית. גם משום שאפשרויות המימוש מוגבלות וגם משום שטבלאות המימוש של המועדון לא אטרקטיביות במיוחד. ניקח לדוגמה כרטיס בונוס שיכול להיות רלוונטי לישראלים: מהונג-קונג לסידני במחלקת העסקים של קוונטס (טיסה של כ-4,500 מייל). כרטיס כזה יעלה 40,000 מיילים של אמריקן, 30,000 מיילים של אלסקה או 60,000 מיילים של אמירטס. זה לא פער דרמטי ובלתי סביר – ובמועדוני תעופה אחרים הכרטיס ידרוש יותר נקודות – אבל זה משקף בגדול את מצב טבלאות המימוש במועדון של אמירטס. כמו המועדון כולו גם מימוש המיילים מתאים הרבה יותר למי שטס בתכיפות עם אמירטס.

לסיכום

אמירטס היא אחת מחברות התעופה הגדולות, המתקדמות והמסקרנות בעולם. היא ממשיכה להיות חדשנית ואיכותית אבל גם יעילה ורווחית. היא מתרחבת בצורה הדרגתית, פותחת עוד ועוד קוים ליעדים מפתיעים ומגיעה לקצוות תבל בזכות המיקום הגיאוגרפי המצוין של בסיסה בדובאי. וזאת באמת מטרתה הגדולה – להעביר נוסעים מכל נקודה בעולם לכל נקודה בעולם עם קונקשיין יחיד ומהיר, והכל בנוחות ובמחיר הוגן.

כפי שכתבתי בפוסט הראשון בסדרה: להערכתי אמירטס תרצה להפעיל קו מאיחוד האמירויות לישראל (דובאי-ת״א) אבל היא כנראה לא תהיה הראשונה לעשות את זה. אם וכאשר תעשה את זה היא תוכל להציע לנוסעים ישראלים קישור מצוין ליעדים רבים בעולם, ובפרט באסיה והאזור הפסיפי, בתעריפים נמוכים יחסית שיקשו מאוד על חברות תעופה מתחרות. אני צופה שמהלך כזה יפגע מאוד בטורקיש, קתאי, אייר-אינדיה וכמובן גם באלעל.

תגובה אחת

השאר תגובה