במשך תקופה של שבועות ארוכים, עד ה-27 בנובמבר, לא הייתה מדינה שסווגה כאדומה ע״י משרד הבריאות. כמובן שהקורונה לא נעלמה מהעולם אך המצב נראה בשליטה. אבל אז הגיע וריאנט האומיקרון, שמקורו לכאורה בדרום-אפריקה, ויצר פאניקה גלובלית מהירה שגרמה לרוב מדינות העולם לאסור על טיסות לאפריקה. ישראל סיווגה כמעט את כל מדינות היבשת כאדומות ואז התחיל משחק הדומינו.

מדינה אדומה

המשמעות של סיווג מדינה כאדומה הוא שאסור לאזרחים ישראלים לטוס אליה, בצורה ישירה או עם קונקשיין, אלא אם קיבלו אישור וועדת החריגים. קשה מאוד לקבל אישור כזה והתהליך לרוב איטי. מי שיטוס בכל זאת למדינה אדומה, ללא אישור, כמובן תוך מעבר ביעד ביניים כלשהו עם כרטיס נפרד, צפוי לקנס של 5,000 ש״ח.

נוסעים החוזרים ממדינה אדומה – כלומר, כאלו שהיו בה כשהיא הוכרזה אדומה או טסו אליה עם אישור וועדת החריגים – מחוייבים בבידוד מלא עם חזרתם לארץ, אפילו אם הם מחוסנים עם מנה שלישית או מחלימים. ע״פ ההנחיות הנוכחיות, מחוסנים רשאים להשלים את הבידוד בביתם ולא במלונית (בעוד אחרים נדרשים להשלים את הבידוד במלונית בלבד).

הרשימה התארכה

ב-27 בנובמבר סווגו 50 מדינות אפריקנית כאדומות. צעד משמעותי כביכול אבל די חסר השפעה על רובם המוחלט של הנוסעים הישראלים שמעדיפים לטוס לאירופה או לצפון-אמריקה.

ב-12 בדצמבר, לפני שבוע, נוספו לרשימה גם בריטניה ודנמרק (כשההוראה נכנסה לתוקף ב-17 לחודש). בריטניה, ואנגליה בפרט, היא יעד משמעותי לקהל הישראלי, והאומיקרון משתולל שם כמו אש בשדה קוצים. כנגזרת ביטלו וירג׳ן ובריטיש את טיסותיהן לישראל, בעוד אלעל ממשיכה לטוס בקו.

שלושה ימים אח״כ, ב-15 בדצמבר, נוספו לרשימה האדומה גם מדינות פופולריות אחרות כמו איחוד-האמירויות, צרפת, ספרד, שבדיה, פינלנד ונורווגיה. ההוראה נכנס לתוקף אתמול בחצות בעצם מי שחוזר היום ארצה ממדינות אלו חייב בבידוד מלא.

מכה קשה בכנף

אתמול בצהריים המליץ משרד הבריאות לסווג מדינות נוספות כאדומות: ארה״ב, גרמניה, איטליה, שוויץ, בלגיה, הונגריה, מרוקו, פורטוגל, קנדה וטורקיה.

הבוקר אישרה הממשלה את ההמלצה וההנחיות ייכנסו לתוקף בלילה שבין מחר למחרתיים (ה-21 וה-22 לחודש). פורמלית נדרש עדיין אישור של הכנסת למהלך, כשהדיון צפוי להתקיים רק מחר בבוקר, אבל יש סבירות כמעט אפסית לשינוי בשלב זה.

סיווגה של ארה״ב כאדומה הוא דרמטי למדי מכל הסיבות הברורות. במקביל הפכה גם מערב-אירופה לאדומה אחרי שצרפת, בריטניה וספרד כבר היו ברשימה קודם לכן. המשמעות המצטברת היא שכמעט ואין לישראלים לאן לטוס כרגע – גם כי הרוב המכריע של הנוסעים כנראה לא מוכנים לסבול בידוד מלא עם חזרתם ארצה, וגם כי חברות תעופה מבטלות טיסות על ימין ועל שמאל כי יעדים ׳נסגרים׳ – ואומנם נתב״ג נשאר פתוח אבל בפועל תעבורת הנוסעים בו תהיה מועטה מאוד עד שישתנו ההנחיות.

מעט אופטימיות

מהכותרות והנתונים שאני רואה – ולא מדובר כרגע באמת גמורה אלא רק בהערכות ראשונות – מחוסנים בחיסוני פייזר/מודרנה שקיבלו מנה שלישית הם בסבירות נמוכה מאוד לפתח מחלה קשה וגם בסבירות נמוכה יחסית להידבק ולהדביק. חיסונים אחרים פחות יעילים נגד הוריאנט המסוים הזה, ככל הנראה, וכך גם מחוסנים שלא קיבלו את המנה השלישית. האומיקרון מדבק מאוד, ועל זה כמעט שאין ויכוח, כשקצב ההתפשטות שלו באירופה ובארה״ב מהיר להפליא, אך עושה רושם שלא מדובר בוריאנט מסוכן מדי מבחינת שיעור התחלואה הקשה והתמותה.

בהנחה שנתונים אלו סה״כ נכונים, ולא ישתנו, אפשר לקוות שנראה הקלות בזמן הקרוב ורוב המדינות יוסרו מהרשימה האדומה. העומס על בתי-החולים הוא שצריך להניע את ההחלטות ולא מספר החולים המאומתים (שיכולים להידבק בוריאנט יחסית חלש מבחינת הנזק שלו).

אז תהיו בריאים ותמשיכו לתכנן נסיעות עתידיות לחו״ל.

תגובה אחת

  1. אורי

    אני מקווה שזה עניין של כמה שבועות. או שיבינו שזה לא עניין גדול, או שאומיקרון יהיה שכיח כל כך בארץ שיבוא של כמה חולים מחו"ל לא יעלה ולא יוריד. זה בערך מה שבנט אמר.
    בינתיים רוב המאובחנים לאומיקרון באו מחו"ל, ולכן פתיחת השמיים תוביל לעליה משמעותית.

    הגב

השאר תגובה