להורדת הדו״ח המלא – לחצו כאן.


בדירוג של ה-WEF יש 14 מדדים. הם עוסקים בכל ההיבטים שיכולים להיות משמעותיים עבור תיירים במדינה החל מהגיינה, דרך תשתיות ועד תחרותיות המחירים בשוק. בשקלול כל המדדים ישראל הגיעה השנה למקום ה-57 לאחר שהייתה במקום ה-61 בדו״ח הקודם. יש שיפור, אבל עדיין תוצאה מביכה למדינה שרואה עצמה כאחת המדינות המתקדמות בעולם.

באחד המדדים החשובים ביותר לתיירים – Price Competitiveness – הגיעה ישראל למקום ה-139 מתוך 140. זה כרטיס אדום לשוק המקומי, חד משמעית, ונתון שצריך להדאיג מאוד את משרד התיירות. אין כל ספק שישראל רחוקה ממיצוי הפוטנציאל התיירותי שלה ואחד הגורמים לכך הם המחירים הגבוהים שגובים המלונות (לצד חסרונות כמו נהגי מוניות שמרמים תיירים, מסעדות יקרות, תחבורה ציבורית גרועה באזור המרכז, השבתה אפקטיבית של נתב״ג בימי שבת ועוד).

המלונאים בישראל כמובן זורקים את האשמה על המדינה. הם טוענים שהרגולציה קשה, שיש למלונות בישראל עלויות שאין למלונות בחו״ל כמו אבטחה וכשרות, שהארנונה גבוהה באופן יחסי לחו״ל וכיוצ״ב. הטענות מוצדקות בחלקן, ואי אפשר להתווכח עם עובדות, אבל האמת הכואבת היא שרמת ניהול המלונות בישראל נמוכה ורמת השירות במלונות נמוכה עוד יותר. אני לא מנסה לומר שכל המנהלים במלונות בישראל הם מנהלים גרועים או אנשים לא איכותיים – אלא שככל הנראה רמת הכשרת העובדים בענף נמוכה מאוד ומנהלים לא עושים מספיק כדי לתקן את זה. ״שירות״ היא כמעט מילה גסה בישראל.

השוואת מחירים

רציתי לבדוק האם באמת מחירי המלונות בישראל גבוהים משמעותית מאלו של מלונות דומים בחו״ל. אז החלטתי לערוך השוואת מחירים ולטובת העניין בחרתי את רשת קראון-פלאזה שמפעילה מאות מלונות ברחבי העולם ושניים מהם בת״א.

לטובת הבדיקה בחרתי חמישה מלונות מוכרים של הרשת העולמית לצד שני המלונות של הרשת בת״א. בכל מלון בחרתי את החדר הזול ביותר, מקטגוריית הבסיס, בתעריף הגמיש הרגיל (Best Available Rate) בתוספת ארוחת בוקר לזוג. כלומר, התעלמתי מתעריפים אחרים שאולי היו זמינים לרבות תעריפים גמישים אחרים. בדקתי ארבעה תאריכים אקראיים לשהייה של לילה אחד. המחירים מתוך האתר של IHG. המלונות שבדקתי:

  1. חוף ת״א – Crowne Plaza Tel-Aviv Beach
  2. מרכז ת״א – Crowne Plaza City Center
  3. פריס, צרפת – Crowne Plaza Republique
  4. לונדון, אנגליה – Crowne Plaza Kings Cross
  5. ניו-יורק, ארה״ב – Crowne Plaza Times Square
  6. הונג-קונג – Crowne Plaza Causeway Bay
  7. בנגקוק, תאילנד – Crowne Plaza Lumpini Park

קשה לומר שבחרתי מלונות זולים או ערים זולות. נהפוכו – בחרתי בכוונה מלונות מובילים בערים יקרות, מתוך הנחה שת״א נחשבת לעיר יקרה ברמה הבינ״ל. לא רציתי שהשוואת המחירים תהיה לא-הוגנת כנקודת מוצא.

חמש הערות נוספות לטבלה

(א) המחיר של המלון היקר ביותר בכל תאריך מודגש ומסומן באדום עם קו מתחתיו. מחיריהם של מלונות שהיו מעל הממוצע לאותו תאריך מסומנים באדום גם כן.
(ב) באתר של IHG המחיר הסופי למלונות בישראל כולל 17% מע״מ. תיירים פטורים מתשלום מע״מ במקור, ולכן הורדתי את המע״מ לטובת הבדיקה (כי מטרתה להשוואת את המחירים שמשלמים תיירים בלבד).
(ג) המלון של הרשת במנהטן גובה ׳היטל נופש׳ (Destination Fee) שערורייתי של כ-40$/לילה. מכיוון שלא ניתן לקבל פטור מעמלה זו בהזמנה ישירה – השארתי אותה כחלק מהמחיר.
(ד) במלון בהונג-קונג החדר מקטגוריית הבסיס לא היה זמין באחד התאריכים אז ציינתי X.
(ה) הנתון ״דירוג״, שמופיע מתחת לשמות המלונות, לקוח מתוך אתר IHG. זהו בעצם דירוג חברי המועדון. ראוי לציין שהמלון של הרשת בחוף ת״א – שידוע כמלון ישן וגרוע למדי – זוכה לציון הנמוך ביותר מבין המלונות ברשימה. המלון של הרשת במרכז ת״א – ולהערכתי בצדק – זוכה לציון גבוה למדי אבל עדיין במקום השלישי בלבד מבין שבעת המלונות.

והנה הטבלה:

ניתוח המחירים

התוצאות מדברות בעד עצמן ומוכיחות חד משמעית, אפילו בבדיקה מצומצמת יחסית, שהמלונות בת״א יקרים משמעותית ממלונות מקבילים בחו״ל. אלו המסקנות:

  • ב-3 מתוך 4 תאריכים אחד המלונות בת״א היה היקר ביותר. זה בעצם אומר הכל.
    – – –
  • ב-3 מתוך 4 תאריכים המחירים של שני המלונות בת״א היו מעל הממוצע. רק בתאריך אחד המלון בחוף ת״א הציע מחיר נמוך מהממוצע – אבל זה רק משום שהממוצע נמשך באופן חריג מעלה בגלל מלון אחד שהציע מחיר גבוה במיוחד לאותו תאריך.
    – – –
  • המלון במרכז ת״א הוא היחיד מבין שבעת המלונות שהציע מחיר גבוה מהממוצע בכל תאריך.
    – – –
  • אם תרצו להזמין את כל ארבעת הלילות בכל מלון – שני המלונות בת״א יהיו היקרים ביותר מתוך השישה (לא כולל המלון בהונג-קונג, כי חסר מחיר לאחד הלילות). במלון בחוף ת״א תשלמו 1290$, במלון במרכז ת״א תשלמו 1254$, במלון בניו-יורק תשלמו 1218$, במלון בפריס תשלמו 1079$, במלון בבנגקוק תשלמו 975$ ובמלון בלונדון תשלמו 881$ (ובמפתיע הוא במקום האחרון ברשימה הזאת בזכות שני לילות יחסית זולים…).

לסיכום

אפשר לערוך בדיקות נוספות מהסוג הזה אבל להערכתי התוצאות יהיו דומות. אפשר להשוות בין מלונות בדרגת אירוח דומה או פשוט בין מלונות מרשתות בינ״ל שיש להן נוכחות בישראל.

מילא היו מחירים גבוהים יותר אבל גם סטנדרט גבוה יותר ושירות טוב יותר במלונות – אבל זה לא המצב. מלונות רבים בישראל מפרסמים את עצמם כמלונות חמישה כוכבים, או מלונות יוקרה, או כל תואר גבוה אחר, אבל בפועל מעניקים חוויה שמתורגמת בחו״ל לדרגת 4-3 כוכבים. אפילו המלונות הטובים בישראל אינם חפים ממגרעות ועל כל אחד מהם שמעתי ביקורות שליליות (יחסית למלונות ברמת המחיר שלהם). לצערנו היחס המחפיר הזה של תמורה/מחיר מוביל למספר נמוך יותר של תיירים שמוכנים לצאת לנופש במדינה כ״כ יקרה כמו ישראל כשיש חלופות כ״כ טובות באירופה.

19 תגובות

  1. ZOD

    אני לא בטוח שהשוואה של רשת קראון פלאזה שמיצובה בעולם הוא נחות יחסית לישראל היא השוואה נכונה, זאת ועוד בארץ הרשת מופעלת על ידי זכיין ולא על ידי קראון פלאזה. אולי היה צריך להשוות את מלונות פתאל בארץ ובחו"ל או רשתות אחרות כמו מלונות בראון שמפעילות את אותו המותג בארץ ובחו"ל. אגב, בדו"חות הכספיים שלהם מצויין שהמחיר לחדר בארץ גבוה משמעותית מאשר חו"ל אבל הרווחיות הגולמית ובכלל בחו"ל גבוהה הרבה יותר.
    בנוסף, אני לא מכיר את המלונות שבדקת בחו"ל אבל בישראל רוב המלונות הגדולים בדרגה של "4 כוכבים" ומעלה כוללים בריכה כך שצריך לשקלל את הנושא הזה גם היות והם חצי מלונות נופש וחצי מלונות עיר.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      רשת קראון-פלאזה, ובכלל קבוצת IHG, מציעה שירות של ניהול המלונות ולא בעלות עליהם. מעטים המלונות בעולם שנמצאים באמת בבעלות הקבוצה/הרשת. בישראל הם בבעלות אפריקה-ישראל. אבל זה לא משנה לטובת העניין.

      הייתי ברוב המלונות ברשימה ובהחלט אי אפשר לטעון שהשניים הישראל הם ברמה גבוהה יותר. להפך, אם כבר. זה שבישראל משווקים את הרשת כרשת יוקרתית ובחו״ל לא – זה עניין של הזכיין המקומי, אבל, זה לא הופך את המלונות לטובים ביותר בדרך קסם.

      אני מכיר את הנתון שציינת – על המחיר ללילה ביחס לרווחיות – אבל להערכתי זה לא נובע רק בגלל עלויות גבוהות יותר של פעילות בישראל אלא בעיקר בגלל ניהול טוב יותר של המלונות בחו״ל. כמובן יש ויש, אבל סה״כ אני חושב שמצב הענף בישראל הוא בכי רע ולכן הרווחיות נמוכה.

      הגב
  2. דודי

    אני חושב שאם בנקודות עסקינן,היה מקום לרשום כמה עולה בנקודות ואז לעניות דעתי היה יוצא שת"א בין הזולות.הלא כן?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אבל הדו״ח של ה-WEF לא עוסק בנקודות. לתייר הממוצע אין נקודות.

      הגב
      • דודי

        נכון,אבל מאחר ואנחנו בבלוג שהתייר הממוצע לא קורא אותו ולא מעניין אותו היה מקום להכניס גם את עניין עלות הנקודות ללילה ואז היה יוצא שת"א היא העיר הזולה ביותר בנקודות.לא עולה להכניס גם מילה טובה….

  3. Tom

    ניתוח יפה, ומעורר את השאלה הבאה: בהנחה (לא מבוססת, ובכל זאת) שמחיר גבוה יותר שווה רווחיות גבוהה יותר, מה הסיבה שרשתות בינ"ל כמעט ולא נוכחות בישראל?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      זהו, שהמשוואה הזאת לא קיימת בפועל. יכולה להיות רווחיות גבוהה עם מחירים נמוכים יחסית ולהפך.

      השוק הישראלי נחשב לשוק לא קל. המצב הביטחוני, המצב הפוליטי, המצב הכלכלי, התחרות בשוק, ההתחכמויות וההתנהגות של הקהל הישראלי, העלויות הנוספות – כל אלו יוצרים סביבה עסקית לא קלה, אז חברות בינ״ל לא רוצות לבוא לכאן כאמירה כללית. כמובן שעדיין יש נוכחות אבל היא מוגבלת.

      הטרנד בת״א הוא לפתוח מלונות בוטיק, עם דרגת אירוח בינונית למדי, ולמתג אותם כמלונות יוקרתיים ולדרוש מאות דולרים ללילה. ככה אפשר לעשות הרבה כסף כי דירוג מלונות אינו חובה בישראל (לצערנו), הישראלים אוהבים להרגיש שהם מקבלים ׳בוטיקי ויוקרתי׳ ומכיוון שהמלון לא חלק מרשת בינ״ל עם סטנדרטים בינ״ל מוכרים אפשר תמיד לטעון ליוקרה גם כשאין שום דבר יוקרתי במלון ו/או בשירות.

      הגב
      • שי

        אמנם הויסטה הוא כן מלון מרשת בינלאומית, אבל הוא מאוד קטן ובעצם הוא פשוט כמה קומות בהילטון? האם זה נכון לבקש כמאה דולרים ואף יותר על מלון שהוא חלק ממלון אחר, בעל דרגת אירוח פחות יוקרתית?

    • דודי

      דווקא כיום יש מספר יפה של רשתות בינ"ל בישראל:ihg,accor,wyndum,hilton,lhw,פתאל,מריוט.
      לרדיסון והייאט היו בעבר, מאמין שיחזרו מתי שהוא.

      הגב
  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ליאור, כרגיל יופי של כתבה. אבל אם אפשר הערה, שני המשפטים שאתה מפרסם בדף הראשי של הבלוג בתור פתיח לכל פוסט (כותרת המשנה) צריכים להופיע גם כאן. בהרבה מאוד פוסטים שלך, וזה אחד קלאסי לדוגמה, אתה מניח שכולם קראו את הכותרת וכותרת המשנה בדף הבלוג הראשי ומתחיל בעצם את הפוסט מהאמצע. זה מאוד מקשה על השיתוף של הפוסט, בין היתר כי אם אפרסם לינק לעמוד שלך מי שיכנס אליו לא יבוא במגע עם כותרת המשנה ובעצם יפספס את כל הפאנץ' החשוב שאיתו אתה רוצה להתחיל את הפוסט: שישראל כמעט אחרונה במדד התחרותיות בשוק המלונות. קריאה של הפוסט בלבד ללא הכותרות בעמוד הראשי פשוט גורמת לנו לפספס תוכן, ואשמח אם תשנה את זה

    הגב
  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שאלה:
    שמתם לב שהמדינות המובילות בדירוג התחרותיות הן דווקא מדינות עולם שלישי? המדינות המערביות (מלבד טיוואן שמופיעה ב-78) מתחילות להופיע לקראת אזור ה-100. איך מסבירים את זה?

    הגב
    • איתן

      זו בדיוק הנקודה, שמראה כמה הדירוג הזה מטעה. במדינות עולם שלישי עלות השכר נמוכה, עלות חומרי הגלם נמוכה וכד' ולכן מלונות יכולים להציע מחיר תחרותי. במדינות עם מטבע חזק (כמו השקל) וחוקי עבודה מערביים קשה יותר להציע מחיר תחרותי.

      הגב
  6. Yonatan

    ליאור, השוואה יפה. אתה יכול להתייחס למיקום הנמוך של בריטניה (האחרון בדירוג) ובפרט לאור ההשוואה שעשית שבה המלון בלונדון זול משמעותית מישראל?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      התשובה הפשוטה היא שמדובר בתוצאה מפתיעה ומקרית. להערכתי אם הייתי בודק את המחיר במספר רב יותר של תאריכים, כדי לבודד יותר אנומליות, או פשוט עושה ממוצע שנתי, המלון בלונדון לא היה מגיע למקום האחרון.

      אבל – כדאי לדעת שמדובר במלון יחסית זול על אף שהוא נהנה ממיקום יחסית מרכזי בלונדון. אפשר לומר שמבין המלונות של קבוצת IHG בלונדון הוא אחד האטרקטיביים יותר בשקלול מחיר/מיקום/איכות. לא הייתי מצפה ממנו להגיע למקום האחרון, כאמור, אבל גם לא למקום הראשון. בלילות רבים בשנה הוא אכן מלון זול אבל מנעד המחירים בלונדון גבוה מאוד (בניגוד לת״א).

      הגב

השאר תגובה