ג׳מבו

בסוף שנות ה-50 החלו לטוס מטוסי ה-707 הראשונים של בואינג. היה זה תחילתו של עידן חדש בתעופה הבינ״ל. מטוס ה-707 הוא מטוס צר-גוף בעל ארבעה מנועים שיכול לשאת 140 עד 220 נוסעים. כיום אין מטוסים מדגם זה בצי של חברות תעופה מובילות ומעטים מאוד מהם טסים בכלל.

כבר בתחילת שנות ה-60 החלה בואינג לתכנן את אחיו הגדול – ה-747. המטוס החדש, שנחשף לראשונה בספטמבר 1968, היה מפלץ אמיתי: מטוס רחב-גוף בעל ארבעה מנועים ענקיים עם שטח כנף של יותר מ-500 מ״ר המסוגל להמריא עם משקל עצמי של יותר מ-400 טון. בואינג גם הוסיפה קומה שניה ,קצרה יחסית, שהקנתה למטוס מספר יתרונות גם כמטוס נוסעים (אפשרות להפעיל מחלקה ראשונה בקומה נפרדת) וגם כמטוס מטען (אפשרות לפתח-הטענה קידמי בעוד תא הטייסים מוגבה). המטוס זכה לכינויים ׳מלכת השמיים׳ וכמובן ׳ג׳מבו׳.

טיסות המבחן החלו בפברואר 1969 והמטוס הראשון מסדרה זו נמסר בינואר 1970 לחברת פן-אם (ז״ל). ב-22 לינואר 1970 המריאה הטיסה המסחרית הראשונה מניו-יורק ללונדון ועליה 352 נוסעים.

מטוסים מסדרת ה-747 שירתו ועדיין משרתים בצי של עשרות חברות תעופה ברחבי העולם. הדגם החדש ביותר, 747-8, עדיין נמצא בייצור עם כ-20 מטוסים נוספים שעתידים להימסר. סה״כ ייצרה בואינג 1554 מטוסים מסדרת ה-747 בחמישים השנים האחרונות.

ה-747 הוא אגדה חיה. הוא לא המטוס השקט ביותר, הנוח ביותר, הבטוח ביותר או המפנק ביותר בשמיים – אבל אתם לא יכולים לקרוא לעצמכם חובבי-תעופה אם לא טסתם בו לפחות פעם אחת (ורצוי בסיפון העליון).

למידע נוסף על ההיסטוריה של מטוסי ה-747 – לחצו כאן.

מטוסי ה-747 בשירות אלעל

בתחילת שנות ה-70, כשמטוסי הג׳מבו הפכו לאייקון של ממש, החליטה אלעל להזמין מספר מטוסים מבואינג. רבים ביקרו את ההחלטה בהתחלה, אבל היא הוכיחה את עצמה בהמשך כהחלטה טובה מאוד.

במאי 1971 קיבלה החברה את המטוס הראשון מדגם 747-200 (סימון: 4X-AXL). מטוס זה שירת בצי של החברה במשך ארבעים שנה עד נובמבר 2011.

סה״כ שירתו בצי של אלעל 20 מטוסים מדגמי ה-747 השונים. לרבות שלושה מטוסי-מטען (שניים מדגם 747-100 ואחד מדגם 747-400F), מטוס חכור ששירת את אלעל במשך תקופה קצרה של שלושה חודשים בלבד (מדגם 747-300) וחמישה מטוסים מדגם 747-400 שהאחרון מביניהם עדיין בשירות עד לתחילת נובמבר.

מטוס ה-744 האחרון של אלעל, כמו אלו לפניו, יכול לשאת 403 נוסעים בתצורה של שלוש מחלקות שירות.

אלעל עדיין מחזיקה בשיא העולמי למספר הרב ביותר של נוסעים בטיסה. השיא הושג במסגרת ׳מבצע שלמה׳ להעלאת יהודי אתיופיה, במאי 1991, כשמטוס מדגם 747-400 המריא מאדיס-אבבה (ADD) שעל סיפונו לא פחות מ-1086 נוסעים ואנשי צוות. במהלך הטיסה הקצרה-יחסית לת״א נולדו שני תינוקות וכך הטיסה נחתה כשבמטוס 1088 נוסעים ואנשי צוות. באופן מעניין חלק מספרי ההיסטוריה מציינים שבטיסה היו 1087 נוסעים ואנשי צוות, כממוצע ההמראה והנחיתה, כנראה במטרה לחסוך מלפרט את הסיפור המלא של הטיסה ההיסטורית ההיא.

למידע נוסף על צי מטוסי אלעל בעבר ובהווה – לחצו כאן.

סופ״ש ברומא

אחרי חודשים של שמועות על המשך פעילותם של מטוסי ה-744 האחרונים הודיעה אלעל ביום חמישי כי המטוס האחרון מהדגם המיתולוגי ימריא לחו״ל בפעם האחרונה ביום שישי ה-1 לנובמבר ויחזור ארצה ביום ראשון ה-3 לנובמבר בטיסה חגיגית שככל הנראה תהיה ארוכה מהרגיל בשל מסלול טיסה ייחודי. לאחר מכן המטוס ייצא סופית משירות בצי החברה.

הטיסות, שאינן בלו״ז הסדיר של אלעל ומשווקות כטיסות שכר של סנדור, זכו למספרי טיסות סימליים:

ופה זה נהיה מעניין…

בצעד שיווקי מבריק – ואני באמת רוצה לפגוש את איש השיווק של אלעל שחשב על המבצע הזה – מציעה החברה, באמצעות סנדור הולידייס, כרטיסי בונוס לנסיעה האחרונה של ה-747. וכמה הם עולים? 747 נקודות במחלקת העסקים ו-400 נקודות במחלקת התיירים.

ואם לא די בכך שאלו מחירים נמוכים מאוד בנקודות לכרטיס בונוס הלוך/חזור לאירופה – כרטיסים אלו אף פטורים מתוספת מזומן כלשהי לרבות מסי-נמל. חריג ביותר ובחירה מצוינת של אלעל בעיניי. דוז-פואה.

אני רכשתי כרטיס במחלקת העסקים, אז גם אני אהיה ברומא באותו סופ״ש!

פורמלית מובטחים 20 מושבים במחלקת העסקים ו-100 מושבים במחלקת התיירים בתעריף המיוחד, ולהבנתי כבר לא נותרו מושבים זמינים במחלקת העסקים, אך מכיוון שהטיסה כלל לא משווקת למכירה בכסף אני מאמין שבפועל כל המושבים הפנויים במטוס מוצעים בתעריף המיוחד. אם אתם מעוניינים להצטרף לנסיעה ההיסטורית ויש לכם 400 נקודות – פשוט התקשרו למוקד ההזמנות של סנדור הולידייס בטלפון 03-6217777.

לפרטים נוספים בעמוד המבצע באתר אלעל – לחצו כאן.

מלונות ברומא והצעה מעניינת

להערכתי לפחות עשרים מקוראיי הבלוג וחברי קהילת הלאונג׳ עתידים להמריא לרומא ב-1 לנובמבר. ייתכן שזו הערכת-חסר והמספר האמיתי הוא כפול מזה. אני באמת לא יודע לומר.

בהתחלה חשבתי לפרסם סקירה קצרה של מלונות מומלצים במרכז רומא, אבל במקום זה אנצל את ההזדמנות כדי להציע הצעה מעניינת לאלו מכם שנוסעים לרומא:

אם טרם הזמנתם מלון לסופ״ש, או לחילופין הזמנתם מלון עם תעריף גמיש, אפשר לנסות לפנות כקבוצה למספר מלונות מובילים בעיר ולקבל תעריף אטרקטיבי. אם ההצעה הזאת מעניינת אתכם אנא שילחו לי מייל בהקדם האפשרי, ולא יאוחר מערב יום שלישי, וציינו את מספר הנוסעים ומספר החדרים שאתם מעוניינים להזמין. כמובן שהמייל אינו מהווה התחייבות כלשהי מצידכם! כתובת המייל שלי היא: ״lior@flying-out.com״.

אם יהיה ביקוש למספר גבוה של חדרים, נכון ליום רביעי בבוקר, אפנה למספר מלונות מומלצים לקבלת הצעת מחיר. השאיפה היא לתעריף של כ-120 אירו/לילה אבל כל הצעה עד 200 אירו/לילה תהיה ריאלית אם מדובר במלון יוקרתי מספיק (כולל ארוחת בוקר ומסים). אם וכאשר יהיו הצעות רלוונטיות – אעביר אותן לכל הפונים במייל כדי לקבל אישור להזמנה ונתקדם משם. מיותר לציין שלא אפנה למלונות בדירוג נמוך ו/או מלונות במיקום שאינו מרכזי.

19 תגובות

    • מתעניין

      תיקון טעות הגמבו הראשון שנמסר לאלעל נקרא 4x-axa ולא כפי שנרשם

      הגב
  1. מני

    רבים לא יודעים ובואינג כמובן מצניעה "עובדה לא חשובה זו" אבל ה-747 נולד בעצם כאב טיפוס מועמד מטעם בואינג בהתמודדות לבניית מטוס תובלה כבד עבור חיל האוויר האמריקאי. המועמד השני היה של חברת "לוקהיד" והוא שזכה להיות מטוס התובלה הצבאי הגדול בעולם בתקופתו. מי שזוכר והיה בתקופת מלחמת יום כיפור וגר בסמוך לנתב"ג כנראה גם ראה את המפלצת הלבנה והמגרגרת. אני כמובן מדבר על C-5 גלקסי.

    הגב
    • מירה מרקוספלד

      7 שנים שירתתי כדיילת אוויר באל-על ויותר מכל אהבתי את ה-747. תודה על שנים נפלאות.

      מירה מרקוספלד

      הגב
  2. אסף

    עד כמה שזכור לי המטוס הראשון היה AXA ולא AXL (נדמה לי ש AXL שימש דוקא כמטוס קרגו, אחרי AXD שהתרסק – אבל אולי אני מתבלבל).
    בעבר דחסו למטוסים הללו כ 480 נוסעים בכל המחלקות סה"כ – שיא גינס לטיסה מסחרית לטעמי.
    מעבר לזה לאל-על היו גם מטוסי קומבי שחלקם שירת בקווים המיתולוגיים 015 – ת"א לונדון ניו יורק, 035 בקו ת"א אמסטרדם-ניו יורק (והעלו בקווי האמצע נוסעים במחירים מוזלים לניו יורק – כאלה שלא חלמו שזה מטוס ישראלי – עם מקרים מצחיקים של אויבים בלב ובנפש שהתפלצו כשגילו זאת ).
    עם כל העצב בעיני זהו עדיין המטוס הנוח ביותר שהיה לאל-על – ולדעתי גם המרווח ביותר בכל מחלקות הנוסעים – עגלה או לא …בטוח אתגעגע אליו.
    חבל שה 787 שאינו נוח וצפוף החליף אותו כשבהחלט יכולו לשדרג לדגמים המתקדמים שנמכרים עד היום (כמו שכתבת) ואם לופטהנזה עדיין מחזיקה בו אין סיבה שאל-על לא יכולה ללכת עליו.
    אפרופו ההתהדרות המיותרת הזאת ב 787 היא לחינם מעבר לחוסר הנוחות של המטוס הזה הוא כבר נחשב כמיושן בחברות שונות שמזמן כבר מפעילות אותו.

    הגב
    • ירון

      הדרימלייינר צורך לדעתי חצי או אפילו שליש מצריכת הדלק של ה 747. זאת הסיבה שמחליפים וגם החברות האחרות יחליפו

      הגב
    • עמית

      הקרגו שהתרסק היה 4X-AXG, ומאז אל על לא משתמשת באות G באף צי.

      אפשר להתגעגע בקטע נוסטלגי (כשהמושבים עדיין היו נוחים וחדשים ועדיין חילקו ויסקי וקוניאק לכל דורש בכל המחלקות וגם בכרטיס הכי זול לארה"ב היה אפשר לצרף 2 מזוודות של 32 ק"ג כל אחת), אבל בשנים האחרונות, מי מאיתנו לא התפלץ בכל פעם שעלה על המטוס הזה עם מחלקת העסקים (אוקיי, גם התיירים) המזעזעת שלו והכשלים הטכניים החוזרים ונשנים… כבר מזמן היה מקום להוציא אותם משירות.

      אני מסכים איתך לגביי ה787.

      הגב
    • Lior@FlyingOut

      רק הערה לגבי השיא –

      מטוסי ה-A380 מסוגלים לכלול עד 853 מושבים בקונפיגרציה ספרטנית של מחלקת שירות אחת. זה נתון תיאורתי, על בסיס היתרי הפעילות שקיבל המטוס, אך אין חברת תעופה שביקשה מספר מושבים כ״כ גבוה (מספר חברות שכר/לואוקוסט השתעשעו עם הרעיון). ה-A380 הצפוף ביותר מופעל ע״י אמירטס ויש בו 615 מושבים. אפשר להניח שלפחות בחלק מהטיסות המטוס היה מלא.

      הגב
  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הזדמנות להכשיר סופרטנקר לכיבוי שריפות, ולממן מביטןל המטוס הקיסרי לביבי

    הגב
  4. איתן

    ליאור,
    אם אפשר, כיצד רכשת את הכרטיס שלך? אאל"ט כתבת באחד הפוסטים שיש לך רק 2 נקודות במועדון של אלעל.

    אגב, יש לי כבר טיסה ב 29-31/10 לרומא, כך שאפספס את המאורע…

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      בעזרת חבר. התכוונתי להשתמש בחשבון של אבא שלי, שגם בו יש נקודות, אבל היה כשל טכני ולא רציתי להתעכב אז נעזרתי בחבר.

      אכן בחשבון שלי יש עדיין 2 נקודות בלבד. סחטיין על הזיכרון.

      בכל מקרה, אלעל לא הזמינה אותי לטיסה הזאת ולא נתנה לי דבר או חצי דבר על פרסום הפוסט. זה למען הגילוי הנאות המלא.

      הגב

השאר תגובה