אלעל משתמשת במטוסי בואינג 737 להפעלת רוב הטיסות שלה לאירופה. מטוס זה תוכנן ע״י בואינג עם שלושה מושבים בתא הטייס כשבפועל ניתן להפעילו גם עם צוות של שני טייסים בלבד (ואכן חברות רבות בוחרות באפשרות זו כדי לחסוך בעלויות). האדם השלישי בתא הטייס אינו חיוני להפעלת הטיסה אבל הוא יכול להוריד עומס משני הטייסים.

חברות תעופה ואלעל ביניהן מאפשרות, כדבר שבשיגרה, לאנשי צוות שאינם בתפקיד לטוס בטיסותיהן בחינם או במחיר מוזל במיוחד (לרוב בתשלום המסים בלבד וללא היטל-דלק). אם מדובר בנסיעה פרטית איש הצוות לא יהיה במדים וכנראה יישב במחלקת התיירים אלא אם הוא בדרגה גבוהה מספיק שמזכה אותו במושב במחלקת העסקים – הכל על בסיס מקום פנוי. אם איש הצוות נוסע במסגרת עבודתו, לדוגמה טייס שטס ליעד שממנו הוא צריך להפעיל טיסה, הוא בדר״כ יהיה לבוש במדים. זה נקרא בתעשייה ״Deadhead״.

איש צוות פעיל

לציריך הגעתי בטיסה של אמריקן מניו-יורק. את הטיסה הזאת אמריקן מפעילה במטוסי בואינג 767 עם מחלקת עסקים מחודשת (מושבי מיטה-שטוחה). מטוסי ה-767 הם מטוסים רחבי-גוף אך כמו מטוסי ה-737 צרי-הגוף גם להם יש צוות טיסה מינימלי של שני טייסים בלבד. מכיוון שמדובר בטיסה ארוכה למדי, קרוב ל-4,000 מייל, אמריקן משתמשת בשלושה טייסים כשבגובה טיסה, אחרי ההמראה ולפני הנחיתה, אחד משלושת הטייסים נמצא במנוחה ויושב במחלקת העסקים. המושב בייעודי לאיש הצוות הוא מושב 8A, בשורה האחרונה של המחלקה, ואמריקן התקינה וילון מיוחד שיקנה למושב פרטיות וחושך מוחלט.

American 767 New Business Class Cabin

במקרה כאמור מדובר בטייס שנמצא בתפקיד לאורך הטיסה אבל יכול לישון מספר שעות בחלקה כדי להבטיח שבכל עת לפחות אחד הטייסים יהיה עירני.

אלעל עושה אותו הדבר בטיסות הארוכות שלה במטוסי בואינג 767 (לבוסטון, טורונטו ובייג׳ינג בעיקר). בטיסות ליעדי אירופה במטוסי בואינג 737 אלעל משתמשת בדר״כ בצוות של שני טייסים, כמו כמעט כל חברה אחרת, ואם מצטרף איש צוות שלישי הוא לרוב מבלה את הטיסה בתא הטייסים עם שני הטייסים האחרים.

הטיסה שלי מציריך

בגלל שינויי מושבים של הרגע האחרון קיבלתי מושב מעבר בשורה הראשונה של מחלקת העסקים. זו לא תלונה, כמובן, למרות שהייתי מעדיף מושב מעבר בשורה אחרת. במושב לידי, ליד החלון, ישב טייס של אלעל במדים. הוא היה במטוס עוד לפני שעלו הנוסעים ומאוחר יותר למדתי שהוא היה בתפקיד.

ייתכן, אם כי זו רק השערה, ששלושת הטייסים הפעילו גם את טיסת ההלוך וגם את טיסת החזור כדי לחסוך מעצמם שהות ביעד ולמקסם את השעות הנוספות שלהם (ומבחינת אלעל זה משתלם, כמובן). הטיסות בין ת״א לציריך אורכות פחות מארבע שעות לכל כיוון ולכן זה אפשרי. במצב כזה, שאותו צוות מפעיל את שתי הטיסות עם זמן סיבוב קצר יחסית בציריך, חשוב שבכל עת לפחות אחד הטייסים יהיה במנוחה. אפשר שאותו טייס יישב עם שני האחרים בתא הטייסים – אבל אפשר גם לתת לו מושב במחלקת העסקים.

כך או כך, אחד הטייסים ישב במושב לידי. הוא נרדם עוד לפני ההמראה ובאמצע הטיסה הוחלף ע״י טייס אחר. לקראת הנחיתה התחלפו חזרה. מבחינתי, כנוסע, זה היה נוח יותר מלשבת ליד נוסע אחר – כי מסתבר שטייסים שיושבים במחלקת העסקים לא עושים דבר מלבד לישון (ע״פ ניסיון יחיד).

ElAl Business Class Boeing 737

אגב, בטיסה הקודמת שלי מציריך ישבו שני טייסים במדים במחלקת העסקים. אבל לזכרוני הם לא היו בתפקיד באותה טיסה אלא סתם ישבו שם כי רצו טרמפ הבייתה.

ההפתעה בסוף הטיסה

נחזור שלוש וחצי שעות אחורה. בציריך, אחרי שכל הנוסעים עלו למטוס, הגיע בחור צעיר, בשנות העשרים לחייו, עם לבוש אזרחי ותיק גב קטן. הוא החליף כמה מילים עם אנשי הצוות ומיד אח״כ הוזמן להיכנס לתא הטייסים. הוא לא יצא לאורך הטיסה למעט אולי בזמן שהמעבר היה חסום ולא ניתן היה לראות מי יוצא או נכנס לתא הטייסים.

שלוש וחצי שעות אח״כ המטוס נחת בנתב״ג, המתין כמה דקות לגרירה והתחבר בשער הייעודי. מיד אחרי שנשמע הצפצוף המורה על חיבור מוצלח ומאפשר לנוסעים לקום נפתחה הדלת של תא הטייס.

מהתא יצא אותו בחור. הוא הודה בחום לטייס שישב לידי (שבינתיים התקדם לעמוד ליד דלת המטוס) כי כנראה שאותו טייס הסכים לישון במושב שלו במחלקת העסקים כדי לאפשר לאותו בחור צעיר להישאר בתא הטייסים לאורך כל הטיסה (במושב השלישי). הדיילת הראשית זרקה לו הערה שקטה בנוסח ׳צא ראשון לפני שישאלו שאלות׳.

במהלך ההמתנה לפתיחת הדלת התעוררה שיחה קלה בין הדיילת הראשית לטייס על ענייני גרירת מטוסים ולפי הבעות הפנים של הבחור הצעיר ושתיקתו הבנתי שטייס הוא לא.

אז מי הוא? למה הוא ישב כל הטיסה בתא הטייסים? משהו פה חשוד מאוד.

אפשרות ריאלית אחת היא שאותו בחור עובד כמאבטח מוטס (שב״כ) והוא ניצל את תפקידו ואת היכרותו עם הצוות המסוים הזה כדי לטוס חזרה לארץ ׳מחוץ לרישום׳. אני לא יודע אם זה מותר חוקית ואתית, כי אני מניח שעל הכרטיס הוא לא שילם, אבל נשמע לי שזה יכול לקרות. הוא בטוח לא הגיע עם טיסת ההלוך באותו יום כי ראיתי אותו מאוחר יותר מחכה לאיסוף כבודה במסוע בנתב״ג.

אפשרות אחרת, וקצת יותר מטרידה, היא שהוא פשוט חבר או קרוב משפחה של אחד משני הטייסים ומשום מה התירו לו לשהות בתא הטייס לאורך כל הטיסה. אני רוצה להאמין שבמקרה כזה הוא לפחות שילם על הכרטיס שלו כי אחרת לא היה יכול להיכנס לשדה התעופה. אבל גם אם שילם על הכרטיס אני חושב שמדובר בבעיית אבטחה קשה מאוד ואני מתקשה להאמין שדבר כזה מותר ע״פ נהלי הביטחון של אלעל או רת״א.

לסיכום

מצאתי את האירוע הזה כחריג מאוד והחלטתי לשתף אתכם בחווייה. אשמח לשמוע אם מישהו מכם נתקל באירוע דומה או אם למישהו מכם יש ניחוש מושכל לגבי הבחור הצעיר שתיארתי.

מטרידה אותי העובדה שהוא עלה אחרון למטוס ובזריזות נכנס לתא הטייסים ואח״כ יצא ממנו באותה חרישיות. הרי אם מדובר במאבטח מוטס שחוזר לארץ, באופן חוקי ורשמי, אז למה לא לתת לו פשוט מושב במטוס? למה הוא צריך לבקש טובה מצוות הטייסים שאחד מהם יעבור לישון במחלקת העסקים כדי לפנות מקום בתא הטייסים?

אלעל. הכי בבית בעולם.

5 תגובות

  1. ע קבט

    אל על מאפשרת לעובדי חברה כגון דיילים או לעובדי ביטחון כשהטיסה מלאה עד אפס מקום אפשרות לטוס בכרטיסים שהם מקבלים ללא עלות או בעלות של הטלי דלק במושבי ג'אמפ סיט או לחילופין בקוקפיט.
    לי יצא מספר פעמים לעלות לטיסה ולשבת בקוקפיט בתור עובד ביטחון.

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      תודה על התגובה! תמיד שמח לראות כאן תגובות של אנשים מהתעשייה עם ניסיון אישי. אני מאמין שאכן מדובר בעובד אלעל או מאבטח מוטס שאינו בתפקיד שתפס טרמפ. אני די בטוח שהטיסה הייתה מלאה לגמרי מה שתואם את ההערה שלך. מה שכן – לא ידעתי שמתירים במקרים כאלו לשבת בקוקפיט (לעומת ג׳אמפ-סיט). הנחתי שיש הוראות ביטחון מחמירות בעניין הגישה לקוקפיט במהלך הטיסה.

      הגב
      • מהתעשייה....

        הטייס הנוסף שישב בביזנס, הוא ככל הנראה מדריך או בוחן. זה קורה הרבה בטיסות קצרות לאירופה.

        אין שמץ סיכוי שהוא "התחלף" עם הנוסע בקוקפיט. הנוסע בקוקפיט הוא נוסע שירות/עובד חברה בחופשה שנכנס לשם כשהטיסה מלאה. אין כזה דבר 'טרמפיסט'. אף פעם לא, והוראות הביטחון אכן מחמירות ביותר.

        אגב, במטוסי ה-737-800 שטסים לאירופה, כשהמטוס מלא, יש בסך הכל שני מקומות פנויים לעובדי חברה בחופשה: אחד במטבח האחורי ואחד בקוקפיט. שניהם תענוג מפוקפק ביותר!

        מניסיון, מאד מאד צפוף שם מאחור וכל נוסע שירות שיהיה שם יפריע מאד לדיילים במהלך העבודה ובזמן הארוחה. לכן, כשעולה רק נוסע שירות אחד, גם אז מעדיפים שייכנס לקוקפיט.

      • Lior @ FlyingOut

        תודה גם לך על התגובה המלומדת. כאמור אני מאמין שהבחור הצעיר אכן עובד אלעל או מאבטח מוטס שלא בתפקיד. הטייס השלישי, לעומת זאת, לא נראה בכלל כמו בוחן או מדריך. הוא היה צעיר למדי, חצי מבולבל, ומילמל משהו על כך שהוא התווסף לטיסה ברגע האחרון. אני לא יודע מה היה הסיפור עם שלושת הטייסים – ובכל מקרה ראיתי רק שניים מהם.

  2. Dror

    לא נראה לי שזה סיפור של חבר או קרוב משפחה – באל על יש סכסוך עבודה והדיילים יכלו בכיף להתמלשן, מה גם שקרוב משפחה בדרך כלל לא קונה מושב בביזנס וממילא משתעמם לבלות בקוקפיט טיסה שלמה. בטח בכיר בחברה או משהו שרצה לדבר עם חבריו בטיסה, לפחות לא מישהו שחושש מהדיילת או שיגידו משהו-מתוך נימוס אמר תודה לטייס השלישי…

    הגב

השאר תגובה