חופשי-התעופה נולדו בשיקגו בשנת 1944 במסגרת ״The Convention on International Civil Aviation״. האמנה, שנחתמה ע״י 52 מדינות, היא מסמך מקיף שהלכה למעשה מסדיר את הפעילות הבינ״ל של חברות התעופה המסחריות עד היום והיווה את הבסיס להקמת הארגון של האו״ם ICAO שהחל לפעול ב-1947 לאחר שהאמנה אושררה. ישנם תשעה חופשי-תעופה (״Freedoms of the air״) והם בעצם עיקר אמנת שיקגו.

ישראל חתמה על האמנה ב-1949. האמנה תוקנה שמונה פעמים מאז נחתמה ע״פ הצרכים המשתנים.

החופש המוכר ביותר הוא החמישי, ועליו כתבתי בבלוג מספר פעמים לאורך השנים, אבל אפשר וכדאי להכיר גם את שאר החופשים על אף שרובם כביכול טריוויאליים. לחמשת החופשים הראשונים יש מעמד גבוה יותר, כי הם עיקר האמנה הבינ״ל, והסכמי-תעופה רבים יש התייחסות רק להם.

למען המשך הפוסט, תזכורת קלה: ״טיסה ישירה״ אינה בהכרח ״טיסת נון-סטופ״ והיא יכולה לכלול עצירה בין המוצא ליעד. מספר הטיסה לא ישתנה לאחר העצירה אבל ייתכן מצב ששתי הטיסות, המרכיבות יחד את הטיסה הישירה, יופעלו ע״י מטוסים שונים. כך, לדוגמה, טיסת לאטאם מת״א לסנטיאגו היא טיסה ישירה שאינה טיסת נון-סטופ (כי ישנה עצירה בסאו-פאולו, ומספר הטיסה לא משתנה). לקריאת מילון המונחים של הבלוג – לחצו כאן.

וכעת, אחרי ההקדמה, הנה הם חופשי-התעופה:

החופש הראשון

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ לטוס מעל מדינה ב׳ בלי לנחות בה.

לדוגמה: טיסת אלעל מת״א ללונדון שחולפת בשמי צרפת.

הנוסח באנגלית:

the right or privilege, in respect of scheduled international air services, granted by one State to another State or States to fly across its territory without landing

החופש השני

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ לבצע עצירה-טכנית במדינה ב׳ (תדלוק ותחזוקה) מבלי להוריד או להעלות נוסעים או מטען. נוסעים יכולים או לפעמים נדרשים לרדת מהמטוס במהלך העצירה אבל חייבים לחזור אח״כ.

לדוגמה: טיסה BA001 שמבצעת עצירה-טכנית באירלנד בדרך מבריטניה לארה״ב.

הנוסח באנגלית:

the right or privilege, in respect of scheduled international air services, granted by one State to another State or States to land in its territory for non-traffic purposes

החופש השלישי

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ לטוס ממדינה א׳ למדינה ב׳.

לדוגמה: טיסת אייר-קנדה מטורונטו לניו-יורק.

הנוסח באנגלית:

the right or privilege, in respect of scheduled international air services, granted by one State to another State to put down, in the territory of the first State, traffic coming from the home State of the carrier

החופש הרביעי

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ לטוס ממדינה ב׳ למדינה א׳. כלומר, המשלים לחופש השלישי.

לדוגמה: טיסת איבריה מת״א למדריד.

הנוסח באנגלית:

the right or privilege, in respect of scheduled international air services, granted by one State to another State to take on, in the territory of the first State, traffic destined for the home State of the carrier

החופש החמישי

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ לטוס בין מדינה ב׳ ומדינה ג׳ בתנאי שהטיסה מתחילה או מסתיימת במדינה א׳ (אותו קוד טיסה ולרוב אותו מטוס).

לדוגמה: טיסת קוונטס מלונדון לדובאי שממשיכה אח״כ מדובאי לסידני.

לדוגמה: טיסת קתאי מוונקובר לניו-יורק שמגיעה לוונקובר מהונג-קונג.

הנוסח באנגלית:

the right or privilege, in respect of scheduled international air services, granted by one State to another State to put down and to take on, in the territory of the first State, traffic coming from or destined to a third State

החופש השישי

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ לטוס בין מדינה ב׳ ומדינה ג׳ עם עצירה במדינה א׳. בתוך כך גם הזכות לטוס בין שני שדות תעופה במדינה ב׳ (לדוגמה: חברת תעופה יפנית שתפעיל טיסה בין בייג׳ינג לשנחאי).

לדוגמה: טיסת אייר טהיטי נואי, חברת תעופה צרפתית, מאוקלנד ללוס-אנג׳לס עם עצירה בפפאטה (טהיטי).

הנוסח באנגלית:

the right or privilege, in respect of scheduled international air services, granted by one State to another State to put down and to take on, in the territory of the first State, traffic coming from or destined to a third State

החופש השביעי

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ לטוס בין מדינה ב׳ ומדינה ג׳ בלי שהטיסה מתחילה או מסתיימת במדינה א׳. כלומר, אחיו של החופש החמישי אם כי פחות פופולרי ממנו מסיבות שונות.

לדוגמה: טיסת אליטליה מת״א לאתונה.

הנוסח באנגלית:

the right or privilege, in respect of scheduled international air services, granted by one State to another State, of transporting traffic between the territory of the granting State and any third State with no requirement to include on such operation any point in the territory of the recipient State, i.e the service need not connect to or be an extension of any service to/from the home State of the carrier.

החופש השמיני

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ להפעיל טיסת-פנים במדינה ב׳ בתנאי שהטיסה מתחילה או מסתיימת במדינה א׳ או במדינה ג׳. כלומר, החופש השמיני דומה מאוד לחופש החמישי רק שהיעד ויעד-המשנה הם באותה מדינה.

לדוגמה: אם אלעל תפעיל טיסה בין סן-פרנסיסקו להונולולו כהמשך לטיסה מת״א לסן-פרנסיסקו.

הנוסח באנגלית:

the right or privilege, in respect of scheduled international air services, of transporting cabotage traffic between two points in the territory of the granting State on a service which originates or terminates in the home country of the foreign carrier or (in connection with the so-called Seventh Freedom of the Air) outside the territory of the granting State

החופש התשיעי

בתמצית: הזכות של חברת תעופה ממדינה א׳ להפעיל טיסת-פנים במדינה ב׳ בלי שהטיסה מתחילה או מסתיימת במדינה אחרת.

לדוגמה: אם וויזאייר, חברת תעופה הונגרית, תפעיל טיסה מנתב״ג לרמון.

הנוסח באנגלית:

the right or privilege of transporting cabotage traffic of the granting State on a service performed entirely within the territory of the granting State

4 תגובות

  1. ערן

    תודה, מעניין מאוד.
    לגבי הדוגמה שנתת לחופש החמישי, אני מניח שהניסוח צריך להיות "טיסת בריטיש מדובאי לסידני שמגיעה לדובאי מלונדון" או "טיסת בריטיש מסידני לדובאי שממשיכה אחר כך ללונדון"

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      תיקנתי את הפוסט. התלבטתי אם לבחור בדוגמה של בריטיש (לונדון-סידני עם קונקשיין בסינגפור) או של קוונטס (לונדון-סידני עם קונקשיין בדובאי), כי מסלול הקנגרו מפורסם כ״כ, ויצא שבלבלתי בין שתי הדוגמאות.

      הגב
  2. אורי

    האיחוד האירופאי נחשב לצורך העניין מדינה אחת או כמה?
    אם מסתכלים על חברות הלואו-קוסט נראה שאחת, אלא אם יש פה המון טיסות חופש שביעי (ראיין אייר מפולין לישראל וכו').
    זה גם מסביר את הצורך של איזי-ג'ט להקים חברת בת מחוץ לבריטניה.
    אבל אם ככה, חלק מהדוגמאות פה הן סתם חופש שלישי/רבייעי.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא, אזור שנגן לא נחשב כמדינה אחת תחת אמנת שיקגו. אבל – חברות תעופה שבסיסן במדינות האיחוד, או נכון יותר תחת ׳האזור הכלכלי האירופי׳, בעצם חתומות על הסכמי תעופה רב-צדדיים שמקנים לכל חברות התעופה את כל החופשים כולל 9-6. אז בפועל כל חברת תעופה שבסיסה באיחוד יכולה להפעיל פחות או יותר איזו טיסה שתרצה בתוך האיחוד.

      הגב

השאר תגובה