הפוסט מבוסס על הדו״ח השנתי של חברת המידע התעופתי OAG אשר פורסם היום. החברה הוקמה ב-1929 ונחשבת למובילה בתחומה. הדו״ח כולל ארבע קטגוריות:

  1. הקוים העמוסים ביותר – מבחינת מספר מושבים זמינים, ולא מספר נוסעים.
  2. הקוים התחרותיים ביותר – כשהנתון המכריע הוא מספר חברות התעופה המתחרות בכל קו.
  3. הקוים הארוכים ביותר – כשיחידת המידה היא מייל-ימי (Nautical Mile).
  4. הקוים הקצרים ביותר – כשיחידת המידה היא מייל-ימי (Nautical Mile).

הדו״ח כולל טבלאות Top-10 לכל קטגוריה, סקירה בינ״ל וסקירה של חמישה אזורים (אסיה-פסיפיק, אירופה, דרום-אמריקה, צפון-אמריקה והמזרח-התיכון ואפריקה). בכל קטגוריה התיחסות לקוים פנימיים (Domestic) וקוים בינ״ל (International).

אם כן הדו״ח כולל סה״כ 48 טבלאות כשבכל טבלה 10 קוים. לכן אנסה להיות תמציתי ולהעיר את הנתונים המעניינים ביותר ולא אתייחס לכל טבלה וטבלה. ובכן…

הקוים הבינ״ל העמוסים בעולם

רשמים:

  • מדהים לראות שהמקום הראשון ברשימה – הקו בין הונג-קונג לטייפה – מוביל על המקום השני ברשימה בהפרש כ״כ משמעותי (כמעט +40%). הקו הזה לא כ״כ תחרותי במובנים אסיתיים אך עמוס מאוד מבחינת היצע מושבים.
    – – –
  • הונג-קונג מככבת בטבלה הזאת עם חמישה קוים שונים. נתון מרשים. סינגפור במקום השני עם שלושה קוים. הופתעתי לראות במקום השביעי ברשימה את הקו בין הונג-קונג למנילה.
    – – –
  • הרשימה כוללת רק קו אחד מחוץ לאסיה: הקו בין ניו-יורק ללונדון, במקום השמיני ברשימה. במקום האחד-עשר, אגב, נמצא הקו בין הונג-קונג לסינגפור. אז הנה לכם שליטה אסייתית מהי.

הקוים הבינ״ל העמוסים באירופה:

הקו העמוס ביותר הוא לונדון לדאבלין. שלושת הקוים שאחריו, בהפרש קטן, הם שלושת הקוים הסקנדינביים העיקריים: שטוקהולם לאוסלו, אוסלו לקופנהגן וקופנהגן לשטוקהולם. זה מעניין גם משום שהם במקומות 4-2 בטבלה האירופית וגם משום שההפרש ביניהם בהיצע המושבים הוא אפסי. לא נשכח שלשלושת המדינות האלו יש חברת תעופה לאומית משותפת (SAS). אגב, במקום התשיעי בטבלה האירופית נמצא קו נורדי/סקנדינבי נוסף: שטוקהולם להלסינקי.

הקוים הבינ״ל העמוסים מ/אל צפון-אמריקה:

את הרשימה מובילים, בהפרש ניכר, שני קוים: ניו-יורק ללונדון וניו-יורק לטורונטו. ההפרש זניח יחסית, למרבה ההפתעה. בקו מניו-יורק ללונדון הוצעו ב-2019 קרוב לשני מיליון מושבים. מי שתהה מדוע יש כ״כ הרבה יפנים בהוואי – שיסתכל על המקום החמישי בטבלה, הקו מטוקיו להונולולו, בו הוצעו קרוב למיליון מושבים ב-2019.

הקוים הפנימיים העמוסים בעולם

רשמים:

  • כבר שנים שהקו מסיאול לג׳ג׳ו מחזיק בתואר הקו העמוס בעולם. בהפרש דרמטי. ב-2019 הוצעו בקו כ-17.5 מיליון מושבים. כלומר, בממוצע, כ-48,000 מושבים ביום בממוצע ובתרגום איפשהו בין 250 ל-300 טיסות במטוסים צרי-גוף. נתון פסיכי לגמרי. רק בארבעה קוים בעולם מוצעים יותר מ-10 מיליון מושבים בשנה והם כולם באסיה.
    – – –
  • ארבעה קוים ביפן, וכמובן מ/אל טוקיו, נמצאים ברשימת עשרת הקוים הפנימיים העמוסים בעולם.
    – – –
  • מעניין לראות שהקו מהוצ׳ימין-סיטי לדה-דנאנג עמוס יותר מהקו מסידני למלבורן. בהפרש די זניח, אבל עדיין.

הקוים הפנימיים העמוסים בעולם לפי אזורים:

  • הקו הפנימי העמוס ביותר באירופה הוא ברצלונה למדריד עם כ-3.6 מיליון מושבים בשנה. זה בערך חמישית ממספר המושבים בקו מסיאול לג׳ג׳ו. קו נוסף מברצלונה, זה לפלמה דה מיורקה, מופיע גם הוא בטבלה האירופית במקום העשירי עם קרוב ל-2.8 מיליון מושבים בשנה.
    – – –
  • בשלושה קוים בדרום-אמריקה הוצעו יותר מ-5 מיליון מושבים ב-2019: בוגוטה למדיין, ריו דה ג׳נרו לסאו-פאולו ומקסיקו-סיטי לקנקון. שימו לב שבטבלה הדרום-אמריקנית יש התייחסות לשדות תעופה ספציפיים ולא לערים, וכך למשל בין ריו דה ג׳נרו לסאו-פאולו מוצעים מושבים רבים יותר כי את שתי הערים משרתים מספר שדות תעופה.
    – – –
  • הקו העמוס ביותר בצפון-אמריקה הוא לוס-אנג׳לס לסן-פרנסיסקו. צפוי סה״כ. במקום השני הקו מלוס-אנג׳לס לניו-יורק ובמקום השלישי הקו מלוס-אנג׳לס ללאס-וגאס. לוס-אנג׳לס גם מככבת במקומות השמיני והתשיעי עם הקוים לשיקגו וסיאטל.

הקוים התחרותיים בעולם

רשמים:

  • מפתיע לראות את ההפרש בתדירות הטיסות בין המקום הראשון למקום השני. שניהם באסיה, אך בין הונג-קונג לסיאול טסים בעיקר מטוסים רחבי-גוף ולכן תדירות טיסות נמוכה משמעותית מתורגמת להפרש צנוע יותר במספר המושבים (כ-5.5 מיליון לעומת כ-3.9 מיליון). תשע חברות תעופה מתחרות בקו מסינגפור לקואלה-לומפור ומפעילות יחד כ-82 טיסות ביום.
    – – –
  • שימו לב שכל עשרת הקוים בטבלה הם באסיה. כלומר, התחרות באסיה חריפה במיוחד.
    – – –
  • סיאול מככבת בטבלה הזאת עם חמישה קוים שונים (הונג-קונג, דה-נאנג, טייפה, אוסקה וטוקיו).

הקוים התחרותיים בעולם לפי אזורים:

  • הקו הבינ״ל התחרותי ביותר באירופה, באופן מפתיע, הוא הקו ממינכן לפלמה דה מיורקה. 6 חברות תעופה מתחרות בקו עם יותר מ-5,000 טיסות בשנה. במקום השני בטבלה האירופית הקו מדוסלדורף לפלמה דה מיורקה בו מתחרות 5 חברות תעופה עם קרוב ל-9,000 טיסות בשנה. נתונים מעניינים – ועובדה שמוכיחה שהמון גרמנים טסים לנופש באי הספרדי. נישאר לרגע בספרד – בקו ממדריד לליסבון מתחרות רק 4 חברות תעופה אבל מפעילות יחד מעל ל-11,000 טיסות בשנה.
    – – –
  • הייתם מנחשים שבקו מלימה לקוסקו פועלות 7 חברות תעופה? נתון מדהים בעיניי, אבל יותר מעניין שהן מפעילות יחד למעלה מ-30,000 טיסות בשנה! זהו הקו הפנימי התחרותי ביותר בדרום-אמריקה בהפרש ניכר. עוד בדרום-אמריקה – בין שדות התעופה הבינ״ל של בואנוס-איירס וסאו-פאולו יש למעלה מ-10,000 טיסות בשנה כשבקו מתחרות 6 חברות תעופה.
    – – –
  • בתוך ארה״ב יש תחרות משמעותית בקוים רבים כשהקו הכי תחרותי במדינה הוא מלוס-אנג׳לס ללאס-וגאס עם למעלה מ-25,000 טיסות בשנה המופעלות יחד ע״י 6 חברות תעופה שונות. הקו הבינ״ל התחרותי ביותר מארה״ב הוא הקו מהונולולו לטוקיו שגם בו פועלות 6 חברות תעופה שמפעילות יחדיו כ-10 טיסות בכל יום בממוצע.

הקוים הארוכים בעולם

רשמים:

  • בקו אחד בלבד, מניו-יורק לסינגפור, הטיסה מכסה מרחק של למעלה מ-8,000 מייל. סינגפור מככבת ברשימה עם שני קוים נוספים: ללוס-אנג׳לס (כ-7,600 מייל) ולסן-פרנסיסקו (כ-7,300 מייל).
    – – –
  • בתשעה מתוך עשרת הקוים פועלת רק חברת תעופה אחת. הקו היחיד שבו יש תחרות הוא הקו מסינגפור לסן-פרנסיסקו שבו מתחרות סינגפור איירליינס ויונייטד (על אף שהן שותפות בברית סטאר מה שהופך את התחרות לפחות הגיונית…).
    – – –
  • נתונים נוספים שלא מופיעים בטבלה: יש איזון בין מטוסי איירבאס למטוסי בואינג בתחרות על הקוים הארוכים ביותר. מתוך 11 חברות תעופה – 6 משתמשות במטוסי איירבאס (A359 ו-A388) ו-5 במטוסי בואינג (789 ו-772).

הקוים הארוכים בעולם לפי אזורים:

  • עשרת הקוים הפנימיים הארוכים ביותר באירופה הם, איך לא, בתוך רוסיה. זאת משום שרוסיה כולה נספרת כחלק מאירופה ולכן קוים למזרח-רוסיה הם משמעותית ארוכים יותר מכל קו אחר שיכול להיות בתוך אירופה. באופן טבעי כל עשרת הקוים יוצאים ממוסקבה.
    – – –
  • הקו הארוך ביותר בתוך דרום-אמריקה הוא הקו המפורסם של לאטאם מסנטיאגו לאיי פסחא המכסה מרחק של קצת יותר מ-2,000 מייל. בקו משרתים מטוסי בואינג 789.
    – – –
  • הקו הארוך ביותר בתוך צפון-אמריקה הוא הקו מבוסטון להונולולו המכסה מרחק של למעלה מ-4,400 מייל. בהפרש זניח אחריו נמצאים שני הקוים מניו-יורק להנולולו (קנדי וניוארק). באופן מתבקש כל עשרת הקוים הארוכים ביותר בתוך צפון-אמריקה הם קוים להוואי.

הקוים הקצרים בעולם

רשמים:

  • הקו הבינ״ל הקצר בעולם הוא בין ברזוויל לקינשאסה ואורכו 13 מייל בלבד. שתי הערים שוכנות על הגדות ההפוכות של נהר קונגו. הראשונה היא עיר הבירה של ׳הרפובליקה של קונגו׳ והשניה עיר הבירה של ׳הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו׳. כן, זה מגוחך כמו שזה נשמע.
    – – –
  • האזכור היחיד של נתב״ג בדו״ח: הקו מת״א לעמאן הוא הקו הבינ״ל החמישי הקצר ביותר בעולם. בין TLV ל-AMM המרחק הוא 59 מייל בלבד. רק רויאל-ג׳ורדניאן מפעילה טיסות בקו וסה״כ מפעילה קרוב ל-2,000 טיסות בשנה (כלומר כ-1,000 טיסות בכל כיוון).
    – – –
  • ברשימה שני קוים אירופים: הלסינקי לטאלין וציריך לשטוטגרט.

הקוים הקצרים בעולם לפי אזורים:

  • הקו הבינ״ל הקצר באסיה הוא הונג-קונג לגואנגז׳ו עם מרחק של כ-73 מייל בלבד. טיסה קצרה ומעניינת נוספת באסיה היא גואם לסייפן (ארה״ב-יפן) עם מרחק של כ-111 מייל.
    – – –
  • שלושת הקוים הפנימיים הקצרים ביותר באירופה הם בספרד.
    – – –
  • הקו הפנימי הקצר ביותר בצפון-אמריקה הוא בין שתי עיירות קטנות באלסקה שהמרחק ביניהן הוא כ-26 מייל בלבד (PSG-WRG). בקו יש טיסה יומית של אלסקה איירליינס. הקו הבינ״ל הקצר ביותר בצפון-אמריקה הוא סיאטל לויקטוריה (ארה״ב-קנדה, כמובן) המכסה מרחק של כ-84 מייל.

תגובה אחת

השאר תגובה