שווה קריאה: הסיפור ההיסטורי של נתב״ג

הכתבה של גד ליאור, שפורסמה ב-Ynet, כנראה תגלה לכם דברים שלא ידעתם על נתב״ג. תחילת דרכו ב-1935 כשדה תעופה בריטי בשם הגרמני ״וילהלמה״ עם מסלולי בטון באורך 800 מ׳, חברות התעופה שנחתו בו עוד לפני קום המדינה, האירוע בו השמיד האצ״ל מטוסי קרב בריטניים שחנו בשדה, השתלטות הלגיון הערבי על השדה עם עזיבת הבריטים וכיבושו ע״י צה״ל במלחמת השחרור, בניית המסלול הראשי החדש בתחילת שנות ה-50, התפתחות השדה לאורך השנים מאז ועד תוכנית ׳נתב״ג 2000׳ שהגיעה לשיאה דווקא ב-2004 עת שנחנך טרמינל 3. נתב״ג הוא שדה תעופה עם היסטוריה מעניינת למדי ושדה תעופה בעל הכרה בינ״ל מבחינות רבות.

יונייטד מצטרפת לאמריקן ודלתא – לא תטיס ׳חיות לתמיכה רגשית׳

התרבות האמריקנית הביאה לעולם את מה שנקרא ״Emotional Support Animals״. במקור זה כנראה רעיון יפה שנועד לתת מענה לאנשים עם פחד עמוק מטיסות שנעזרים בחיית מחמד, כמו כלב או חתול, כדי להתגבר על הפחד שלהם. מבחינת חברות התעופה זה אולי אפילו מצדיק כלכלית את הטירחה הנוספת של הטיפול בנוסעים האלו, ובחוסר הנוחות של הנוסעים מסביבם, אם בתוך כך הם יהפכו ללקוחות משלמים. אלא שעם השנים הרעיון הזה הפך לבדיחה של ממש והמוני אמריקנים קיבלו אישורים מרופאים-לא-רופאים שאפשרו להם לעלות למטוס עם חיות שונות ומשונות תחת הטענה שאלו חיות לתמיכה רגשית/נפשית. לא כלב או חתול – בשנים האחרונות תועדו אמריקנים טסים עם נחש, ברווז, תרנגול הודו ואפילו סוס ננסי. הפארסה הזאת, שכבר הפכה מזמן מבדיחה לא מצחיקה להטרדה אמיתית של ציבור הנוסעים השפויים, הגיעה לסופה עם החלטות חדשות של משרד התחבורה האמריקני. אלסקה, אמריקן, דלתא וכעת גם יונייטד מיישרות קו עם משרד התחבורה.

בואינג תשלם קנס של 2.5 מיליארד דולר על מחדל מטוסי המקס

סאגה משפטית משמעותית הגיע לסיומה כשבואינג חתמה על הסכם עם משרד המשפטים האמריקני במסגרתו הסכימה לשלם סכום עתק של קצת מעל 2.5 מיליארד דולר. החברה הואשמה בעבירה פלילית של ניסיון להונות את רשות התעופה הפדרלית (FAA) בדרך של הגשת מסמכים חלקיים, הצהרות חצי-שקריות ועדויות כוזבות של לפחות שני טייסי ניסוי של בואינג. בכך בואינג מנעה מה-FAA לקיים חקירה יסודית ונכונה של מטוסי המקס והתנהלות בואינג שכמובן נפתחה לאחר ששני מטוסי מקס התרסקו בגלל כשלים טכניים וגרמו למותם של מאות בני אדם (שתי התאונות קרו מחוץ לארה״ב, אבל בכל זאת…).

סיכום שנת 2020 של איירבוס: מסרה 566 מטוסים ל-87 לקוחות

השנה החולפת הייתה הקשה ביותר לתחום התעופה העולמי אי פעם. מלבד השלכות הקורונה הקשות – איירבוס, כמו יריבתה בואינג, נמצאת בבלאגן משפטי וקיבלה קנסות כבדים מהרגולטורים האירופים. תחת זאת היא הצליחה למסור 566 מטוסים במהלך 2020. הלקוחה הגדולה ביותר השנה הייתה חברת התעופה ההודית IndiGo שקיבלה 44 מטוסים צרי-גוף. מסירות המטוסים ירדו ב-34% ביחס לשנה הקודמת ולמעשה חזירו את איירבוס ל-2012 כשבאותה שנה מסרה 588 מטוסים סה״כ.

בונוס של 50% בצבירת נקודות של וירג׳ן – גם מכרטיסי בונוס

מבצע חדש של מועדון FlyingClub. להזמנות עד ה-2 לפברואר ולטיסות עד ה-31 לדצמבר. במסגרת המבצע יהנו חברי המועדון מבונוס של 50% לצבירת הנקודות – גם נקודות למימוש וגם נקודות-סטטוס – על כל טיסות וירג׳ן בהמשך השנה, כולל טיסות בכרטיסי בונוס (שצוברות נקודות-סטטוס ולא נקודות למימוש כמובן). שימו לב שתקפים רק כרטיסים שיירכשו ישירות מוירג׳ן לטיסות במטוסי וירג׳ן עצמה, ומכאן שכרטיסי בונוס שיירכשו דרך מועדוני תעופה אחרים לא ייקנו בונוס עבור הטיסות. הפרטים המלאים בפוסט המקושר מהבלוג הבריטי המצוין HfP.

מיילים של יונייטד בהנחה

מבצע נוסף לרכישת מיילים של מועדון MileagePlus. בתוקף עד ה-31 לינואר. הבונוס מדורג וכדי להנות מהבונוס המקסימלי של 100% יש לרכוש לפחות 40,000 מיילים (לא כולל הבונוס). המחיר בשקלול הבונוס המקסימלי הוא 18.8$ לכל 1,000 מיילים. המועדון הציע מיילים במחיר נמוך יותר במבצעים קודמים אז לא הייתי ממהר לרכוש בצורה ספקולטיבית.

מטוס אינדונזי נוסף התרסק – והפעם נהרגו 62 בני אדם

הפעם מדובר במטוס בואינג מדגם 737 בן 26 שנים ששירת בצי של חברת תעופה מקומית בשם ״סריוויג'איה אייר״. המטוס הפסיק לשדר דקות בודדות לאחר ההמראה ואיבד גובה במהירות גבוהה עד שככל הנראה התרסק לתוך הים. אינדוזנזיה, מדינת עולם שלישי עם רמת שחיתות קיצונית, ידועה לשימצה באי-ההקפדה שלה על ביטחון ובטיחות בתעופה. לאורך השנים התרסקו אינספור מטוסים אינדונזים גם בשל כשלים טכניים שנבעו מתחזוקה ירודה במיוחד וגם בשל טייסים לא מיומנים שקיבלו רישיון לטוס על אף שאינם עומדים בסטנדרטים הבינ״ל.

השאר תגובה