ארבע חברות תעופה מתחרות על שוק הטיסות הישירות בין ישראל וארה״ב הנחשב לאטרקטיבי במיוחד. הראשונה היא כמובן אלעל שמפעילה או עתידה להפעיל טיסות מת״א לשבעה יעדים בארה״ב: לוס-אנג׳לס, סן-פרנסיסקו, לאס-וגאס, שיקגו, בוסטון, מיאמי וניו-יורק (שני שדות, JFK ו-EWR). אחריה יונייטד, שהגדילה דרמטית את הנוכחות שלה בנתב״ג בשנים האחרונות, וטסה לנתב״ג מארבעה יעדים בארה״ב: סן-פרנסיסקו, וושינגטון, שיקגו וניו-יורק. דלתא הרחק מאחור עם קו בודד מניו-יורק. לשתי האחרונות יש קהל אוהדים לא קטן בישראל, מסיבות טובות, ובפרט ליונייטד ששימחה בזמנו את שוק ההייטק המקומי כשהייתה הראשונה להציע טיסות ישירות מת״א לסן-פרנסיסקו. לתחרות הזאת מצטרפת אמריקן עם שלושה קוים עתידיים. אגב, זה נתון מרשים בפני עצמו – שחברת תעופה מתכננת להשיק בתוך חודשים ספורים שלושה קוים חדשים ליעד שהיא כיום לא טסה אליו בכלל.

אבל התחרות לא מסתכמת רק במספר הטיסות השבועיות או במספר היעדים. התחרות היא גם על המוצרים שיקבלו הנוסעים ובעיקר לאור הביקוש הגבוה והקבוע למוצרי פרימיום שנמכרים במחירים גבוהים יחסית בשוק. הקו של אלעל לניו-יורק תמיד היה קו הדגל של החברה (LY001 כראיה), יונייטד שולחת לת״א את המטוסים המתקדמים ביותר שלה הכוללים את מחלקת הפולאריס וגם דלתא הודיעה לאחרונה שבקו לת״א ישרתו מטוסי A330-900neo בהם מחלקת הסוויטות החדשה והפופולרית. שלושת החברות מציעות מוצרים נוחים מאוד לנוסעי מחלקת העסקים.

שלושה קוים של אמריקן

אמריקן לא טסה לישראל שנים רבות. ב-2015, כשהושלם המיזוג של יו-אס איירוויס לתוכה, קיבלה אמריקן את הקו הוותיק של יו-אס איירוויס מפילדלפיה. על אף שהקו נחשב רווחי מאוד החליטה החברה לסגור אותו בינואר 2016 מבלי להסביר מדוע. מאז לא נחת מטוס של אמריקן בנתב״ג.

באוגוסט 2019 הודיעה אמריקן על כוונתה לחזור לנתב״ג עם קו מדאלאס (DFW) שהשקתו תוכננה לספטמבר 2020. הקורונה התנגדה והשקת הקו נדחתה לאוקטובר 2021. בקו ישרתו מטוסי 787-9 חדישים בתדירות של שלוש טיסות שבועיות. דאלאס יהיה בין היעדים הרחוקים ביותר מת״א עם זמן טיסה של כ-14.5 שעות (וכ-13 שעות בכיוון ת״א). דאלאס הוא שדה הבית העיקרי של אמריקן ולכן החברה יכולה להציע לנוסעים ישראלים טיסות המשך למספר עצום של יעדים.

בעודנו מחכים בציפייה רבה לתחילת מכירת הכרטיסים בקו העתידי, הפתיעה אמריקן ביולי 2020 כשהודיעה על השקת קו נוסף לת״א – הפעם מניו-יורק קנדי (JFK). מאז נודע שהקו יחל לפעול כבר במאי 2021 בתדירות של טיסה יומית. בקו ישרתו מטוסי 777-200ER שהם אומנם לא חדישים במיוחד אבל עברו לאחרונה שדרוג וכוללים מוצרים טובים מאוד השקולים למוצרים במטוסי הדרימליינר (אבל עם יותר מושבים במחלקת העסקים – 37, לעומת 30 במטוסי ה-789).

השבוע הפתיעה אמריקן בפעם השניה כשהודיעה שהחל מיוני 2021 תטוס לת״א גם ממיאמי (MIA). אומנם הביקוש לטיסות בין ישראל וארה״ב מוכר ומתועד היטב, ואמריקן כנראה צופה בקינאה בהצלחה של יונייטד בשנים האחרונות, אבל עדיין מדובר בצעד חריג מאוד ולא-שיגרתי כשחברת תעופה מודיעה על שלושה קוים בינ״ל עתידיים ליעד שהיא כיום כלל לא משרתת. זה הימור מצדה של אמריקן, ובפרט כשהקורונה עדיין איתנו. בקו החדש ממיאמי תתחרה אמריקן ישירות מול אלעל עם שלוש טיסות שבועיות. בקו ישרתו מטוסי 777-200ER כמו בקו מניו-יורק.

סה״כ תפעיל אמריקן 13 טיסות שבועיות מארה״ב לישראל. די מרשים, מ-0 ל-13 בפחות מחצי שנה.

כרטיסי בונוס

אמריקן מובילה את ברית OneWorld ומכאן שניתן להשתמש בנקודות של כל מועדון תעופה בברית כדי לרכוש מושבי בונוס בטיסות אמריקן. כל מועדון כמובן יתמחר את כרטיס הבונוס באופן שונה.

המועדון של אמריקן, AAdvantage, מציע מושבי בונוס במחלקת העסקים בתמחור דינמי של החל מ-55,000 מיילים לכיוון (ומסים נמוכים מאוד – פחות מ-10$ בכיוון ישראל וכ-40$ בכיוון ארה״ב). במקרים מסוימים תהיה זמינות בתעריף מוזל מ/אל ת״א ויעד המשך כלשהו בארה״ב גם כשלא מופיעה זמינות בטיסות הנון-סטופ. זו לא שגיאה של המערכת אלא פונקציה מוגדרת שמועדוני תעופה עושים בה שימוש יותר ויותר בשנים האחרונות (Married Segments, בהפעלה על כרטיסי בונוס).

אפשר וכדאי גם להשתמש בנקודות של בריטיש, איבריה וקוונטס. מועדוני התעופה של שלושתן מתמחרים כרטיסי בונוס ע״פ מרחק הטיסה וככלל לא דורשים היטל-דלק כשהחברה המבצעת לא דורשת אותו בעצמה. אפשרות נוספת היא להשתמש במיילים של אתיהאד, למי שבמקרה מטפח יתרה במועדון Etihad Guest, כשכרטיס בונוס הלוך/חזור במחלקת העסקים לכל יעד של אמריקן בצפון-אמריקה יעלה 135,000 מיילים בלבד (או 90,000 מיילים במחלקת פרימיום, שגם היא נוחה למדי במטוסי אמריקן).

לצערי לא ניתן לעת עתה להשתמש במיילים של אלסקה לרכישת מושבי בונוס בטיסות אמריקן מ/אל ת״א.

4 תגובות

  1. יואב

    האם בקו למיאמי יהיו בעסקים את המושבים הטובים של אמריקאן? (טסתי כמה וכמה פעמים איתם במושבים מעולים אבל רק ב 773er ו 789)
    וגם לא הבנתי לגבי בריטיש – איך אני מקבל כרטיס, במיילים של בריטיש על אמריקן וכן אתה אומר שזה רק נקודות בלי תוספת כספית?
    תודה

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      מחלקת העסקים ב-772 לא פחות טובה מב-789. אז כן, זה המוצר המתקדם של אמריקן.

      אתה יכול להשתמש באוויוס של בריטיש כדי להזמין טיסות עם כל השותפות בברית וואן-וורלד כולל אמריקן. באתר של בריטיש, כמובן. המועדון של בריטיש כן גובה היטל-דלק בכרטיסי בונוס אבל כנראה לא תהיה תוספת כספית כזאת בטיסות הישירות של אמריקן בכיוון ת״א (כי אמריקן לא דורשת היטל-דלק בטיסות אלו).

      הגב
  2. דיוויד

    איך הטרמינל של אמריקן בקנדי ביחס לזה של יונייטד בניוארק ושל אל על בשתי שדות התעופה בניו-יורק?

    הגב

השאר תגובה