קצת על מתודולוגיה

הפרסים השנתיים של סקייטרקס ניתנים ע״פ דירוגי נוסעים וללא התערבות או מימון כלשהו מצד חברות תעופה. הפרסים שחולקו השבוע הם תוצאה של 19.2 מליון חוות דעת שנאספו בין חודשים אוגוסט 2015 ומאי 2016. סה״כ דורגו בהצלחה 280 חברות תעופה – גם חברות שירות-מלא וגם חברות לואוקוסט.

השאלונים של סקייטרקס כוללים התייחסות לכל ההיבטים והשלבים של חוויית הטיסה. החל מאתר האינטרנט של חברת התעופה, דרך שירותי הקרקע בשדה ועד מערכת הבידור בטיסה. בהתאם מחולקים פרסים במגוון רחב של קטגוריות מתוך הבנה שחברת תעופה יכולה להצטיין בקטגוריות מסוימות אבל לא באחרות.

פרטים נוספים של שיטת הדירוג אתם מוזמנים לקרוא בעמוד הזה.

פרסי סקייטרקס לחברות תעופה מחולקים אחת לשנה מאז 1999.

חברות התעופה הטובות בעולם

את המקום הראשון, באופן די מפתיע, קטפה חברת אמירטס. שדה הבית של החברה בדובאי (DXB) הוא אחד העמוסים בעולם כיום בזכות מודל הפעילות של אמירטס. החברה מפעילה את הצי הגדול בעולם של מטוסי איירבאס A380 אותם היא שולחת למגוון רחב של יעדים. אמירטס ידועה בהשקעה האדירה שלה בתפריט היין והאלכוהול ובמערכת הבידור המצויינת שהיא מפעילה במטוסיה. בדירוג של 2014 היא הגיעה למקום הרביעי ובדירוג של 2015 למקום החמישי – כך שהקפיצה למקום הראשון היא הישג מרשים מאוד.

הנה פרסומת אחת של החברה – לכבוד הזכייה של פורטוגל באליפות אירופה:

למקום השני הגיעה קטאר איירוויס. שדה הבית של החברה בדוחא (DOH) הוא אחד השדות המודרניים ביותר במזרח התיכון אבל קטן משמעותית מהשדות של ׳שתי אחיותיה׳ במפרץ (אלו הן אתיהאד איירוויס ואמירטס). קטאר איירוויס מציעה מחלקות פרימיום מעולות, טרקלין מחלקה ראשונה יוצא מן הכלל ועוד. החברה דורגה במקום השני ב-2014 וזכתה במקום הראשון ב-2015 כך שהיא רגילה לעמוד על הפודיום.

Qatar Airways First Class Lounge DOH

Qatar Airways First Class Lounge, Doha Airport

למקום השלישי הגיעה סינגפור איירליינס. גם היא רגילה לפודיום אחרי שזכתה במקום השלישי בדירוג של 2014 ובמקום השני בדירוג של 2015. סינגפור איירליינס מתחרה ראש-בראש על קתאי פסיפיק על תואר חברת התעופה הטובה באסיה כששתיהן משאירות את כל השאר מאחור. שדה הבית של החברה, צ׳אנגי (SIN), זוכה כמעט בכל תחרות על תואר שדה התעופה הטוב בעולם.

Singapore Airlines Busines Class

Singapore Airlines Business Class

במקום הרביעי: קתאי פסיפיק (הונג-קונג).

במקום החמישי: אול-ניפון איירוויס (יפן).

במקום השישי: אתיהאד איירוויס (אבו-דאבי).

במקום השביעי: טורקיש איירליינס (טורקיה).

במקום השמיני: אווה אייר (טייוואן).

במקום התשיעי: קוונטס (אוסטרליה)

במקום העשירי: לופטהנזה (גרמניה).

לצפייה בדירוג המלא של מאה המקומות הראשונים לחצו כאן. אלעל, אגב, לא הצליחה להיכנס בכלל לרשימת מאה החברות המובילות – וזו צריכה להיות נורה אדומה.

סה״כ, בעיניי, התוצאות לא מפתיעות במיוחד ודי נאמנות למציאות. למעט הבחירה בלופטהנזה למקום העשירי. לא שמדובר בחברה גרועה אבל בהחלט שאין לה מקום בעשיריה בראשונה כשהיא משאירה בחוץ חברות מובילות כמו ג׳פן איירליינס, גארודה אינדונזיה, היינאן איירליינס ואפילו את אחותה סוויס. הייתי מנחש שלופטי תמצא את עצמה איפשהו בין מקומות 15 ו-20.

אני שמח לראות שחברת בנגקוק איירוויס עלתה מהמקום ה-23 למקום ה-20. זו חברה אזורית קטנה, ׳חברת בוטיק׳ כפי שהיא מגדירה את עצמה, שאני אוהב במיוחד ומשתדל לטוס איתה בכל הזדמנות. החברה גם קטפה את הפרסים: חברת התעופה האזורית הטובה באסיה וחברת התעופה האזורית הטובה בעולם.

Bangkok Airways Plane

פרסים משניים

אייר-אסיה זכתה בתואר חברת הלואוקוסט הטובה בעולם. זו לא הפתעה גדולה בהתחשב ברשת הטיסות הגדולה של החברה ובמחיריה הנמוכים-במיוחד באסיה. מעניין יותר לראות שנורוויג׳ן זכתה בשני פרסים: חברת הלואוקוסט הטובה בעולם לטיסות ארוכות וחברת הלואוקוסט הטובה באירופה (אזור שבו יש תחרות גבוהה בשוק).

Norwegian Air 787-8 Dreamliner

ברית סטאר (Star Alliance) זכתה בתואר ברית התעופה הטובה בעולם כשהיא משאירה את OneWorld במקום השני. אני חסיד גדול של השניה, אבל, הבחירה בסטאר ברורה לי משום שהיא גדולה הרבה יותר וכוללת כמה מהחברות המובילות בעולם (חמש מתוך העשיריה הפותחת, למשל).

המחלקה הראשונה הטובה בעולם שייכת לאתיהאד איירוויס (במטוסי האיירבאס A380). אני מסכים עם התואר הזה. המוצר של אתיהאד מציע פרטיות ברמה הגבוהה ביותר, מרווח עצום ושירות מוקפד. למקומות השני והשלישי, בהתאמה, הגיעו קתאי פסיפיק ואייר פראנס – שתי חברות שמציעות מחלקות ראשונות פנטסטיות ושירותי קרקע בהתאם. סה״כ העשיריה הראשונה בקטגוריה זאת מדויקת מאוד.

Etihad Airwats First Class Apartment #3

Etihad A380 First Class

מחלקת העסקים הטובה בעולם שייכת לקטאר איירוויס. אכן החברה מציעה מוצר מצויין במחלקת העסקים אבל לדעתי הוא נחות מהמוצר של סינגפור איירליינס שהגיעה למקום השני. קתאי פסיפיק, עוד חברה עם מחלקת עסקים מעולה, הגיעה רק למקום החמישי. אני לא אוהב את מחלקת העסקים של אמירטס שהגיעה למקום הרביעי ואין לי מושג איך לופטהנזה נכנסה למקום העשירי עם הבדיחה שהיא מציעה לנוסעי מחלקת העסקים שלה.

Qatar Airways Onboard Bar

Qatar Airways Onboard Bar – Available for Business Class Passengers

איפה אלעל?

מלבד העובדה שאלעל לא הצליחה להיכנס לדירוג מאה חברות התעופה הטובות בעולם, שזה כבר מביך, החברה אפילו לא נכנסה לרשימת עשר חברות התעופה הטובות במזרח התיכון. ואנחנו מדברים על רשימה שכוללת את פליי-דובאי במקום השמיני ואייר-ארבייה במקום העשירי.

בדירוג השירות הגיעה אלעל למקום התשיעי באזור המזרח התיכון. למקום העשירי הגיעה חברת ג׳זירה איירוויס שעליה לא שמעתי מעולם. קטאר איירוויס, אגב, הגיעה למקום הראשון בתחרות המשנה הזאת ואני סה״כ מסכים כי בכל טיסותיי עם קטאר איירוויס קיבלתי שירות יוצא מן הכלל.

לסיכום

התוצאות של השנה ברובן צפויות מאוד אבל ישנן מספר הפתעות. אני בעיקר מופתע ודי מאוכזב מהבחירה באמירטס למקום הראשון בתחרות הכללית.

אמירטס הייתה אחת החברות הראשונות בעולם שהציעו עשרה מושבים לרוחב במחלקת התיירים עם מרווח מושב נמוך למדי, מחלקת העסקים שלה טובה אבל רחוקה מלהיות מצויינת והמחלקה הראשונה שלה נוצצת בצורה כמעט שערוררייתית. נכון שיש לה לו״ז טיסות שמאפשר קישוריות נוחה בכל העולם ונכון שיש לה מערכת בידור מצויינת הזמינה בכל המחלקות – אבל מכאן ועד המקום הראשון בדירוג הכללי הדרך ארוכה.

אני חושב שאלעל חייבת להתעורר. הדירוג של סקייטרקס, בהיותו סקר דעת קהל, מוכיח לכל הפחות שלאלעל יש מוניטין גרוע מאוד ולכל היותר שהיא באמת חברה תעופה לא טובה. כך או כך המצב בעייתי והחברה חייבת להשתפר. צעד אחד בכיוון הנכון כבר נעשה כשאלעל חתמה לפני מספר חודשים על הסכם לרכישה וחכירה של מטוסי דרימליינר חדשים שיצעירו דרמטית את הצי המיושן שלה. הצעד הבא יצטרך להיות, כנראה, טיפול בבעיה הכרונית של אי-עמידה בזמנים. בדו״ח חודש יוני של FlightStats הגיעה אלעל למקום האחרון מתוך 42 חברות תעופה שנבדקו כש-64% מהטיסות איחרו בנחיתה.

השאר תגובה