אני אוהב לטוס. אני טס לא מעט. עד היום לשמחתי הרבה הספקתי לטוס במחלקות הפרימיום של כמה מהחברות הטובות בעולם וביניהן: קתאי פסיפיק, קטאר איירוויס, ג׳פן איירליינס, בריטיש איירוויס, אמריקן, אסיאנה איירליינס ועוד. אני משתדל לעשות מאמץ מיוחד כדי לנסות עוד ועוד חברות בכל מחלקות השירות שלהן.

במקביל אני משתדל לטוס בדגמים שונים של מטוסים ובפרט בדגמים החדישים ביותר. ב-A380, מטוס דו-קומתי שמוגדר ׳סופר-ג׳מבו׳ בעגה תעופתית, טסתי מספר פעמים בעבר ודעתי עליו סה״כ חיובית מאוד. גודלו העצום מאפשר לחברות תעופה להיות יצירתיות במיוחד עם העיצוב הפנימי, המרווח והאפשרויות לנוסעים. לקטאר איירוויס, למשל, יש בר פנטסטי במטוסי ה-A380 ותאי שירותים שיכולים להיכנס אליהם עשרה אנשים ביחד אם ירצו משום מה. אני אפילו לא מגזים.

Qatar Airways A380 Bar

Qatar airways A380 Bar

אבל הסיפור היום נוגע לאתיהאד איירוויס.

הכרטיס שלי

בסוף חודש אפריל הגעתי לביקור קצר במוסקבה ומשם התכוונתי להמשיך למומביי. נכון להיום אין חברת תעופה שמפעילה טיסות נון-סטופ בין שתי הערים – אבל מי בכלל רוצה טיסת נון-סטופ כשאפשר להאריך את המסלול פי שניים ולהנות מכמה מחלקות שירות מפנקות בדרך?

GCM Routes Moscow to Mumbai

השתמשתי במיילים מהחשבון במועדון AAdvantage (אמריקן) לצורך הנסיעה. ע״פ טבלת האזורים של אמריקן מדובר בכרטיס בכיוון-אחד מאזור אירופה לאזור המזרח התיכון ותת-היבשת ההודית שעלותו הייתה, עד ה-22 למרץ, 20,000 מיילים במחלקת התיירים, 30,000 מיילים במחלקת העסקים ו-40,000 מיילים במחלקה הראשונה (בתוספת כמה עשרות דולרים עבור מסים, תלוי במסלול המדויק ובחברות התעופה). מחיר כרטיס הבונוס, כפי שאולי הבנתם, נקבע ע״פ מועד הכרטוס ולא מועד הטיסה – והכרטוס נעשה מוקדם יותר השנה.

ע״פ טבלת המימוש החדשה שנכנסה לתוקף ב-22 למרץ המחיר לאותו כרטיס בונוס עלה לערכים הבאים: 20,000 מיילים במחלקת התיירים (ללא שינוי), 42,500 מיילים במחלקת העסקים (+42%) ו-62,500 מיילים במחלקה הראשונה (+56%).

אתיהאד אומנם לא שייכת לברית OneWorld אבל היא כן שותפה של אמריקן. ומכאן, שניתן להשתמש במיילים של אמריקן לרכישת כרטיסי בונוס בטיסות של אתיהאד איירוויס. ניתן אפילו לשלב בין טיסות של אתיהאד איירוויס לטיסות של חברות מהברית תחת כרטיס אחד – ובתנאי שלא מעורבים בכרטיס יותר משני אזורים בכיוון-אחד.

AAdvantage Partners List


המסלול שבחרתי היה פשוט למדי:

  • טיסת ערב של בריטיש ממוסקבה (DME) ללונדון (LHR) במחלקת העסקים במטוס איירבאס A321. סה״כ כארבע שעות טיסה.
    – – –
  • טיסת בוקר של אתיהאד מלונדון (LHR) לאבו-דאבי (AUH) במחלקה הראשונה במטוס איירבאס A380. סה״כ כשבע שעות טיסה.
    – – –
  • טיסת ערב/לילה של אתיהאד מאבו-דאבי (AUH) למומביי (BOM) במחלקה הראשונה במטוס בואינג 777-300ER (״77W״). סה״כ כשלוש שעות טיסה.

טרום טיסה: בחירת מושבים ואיסוף מהשדה

הצעד הראשון מבחינתי היה בחירת מושבים לטיסות ובפרט לטיסה ב-A380. לפעמים, אם כמה כוכבים מסתדרים בשורה, ניתן לבצע את בחירת המושבים לבד באתר של אתיהאד. אבל מניסיוני האתר בדר״כ מסרב והמשימה צריכה להתבצע ע״י שירות הלקוחות של החברה. אפשר בטלפון, אפשר במייל אבל אפשר גם לפנות לצוות המדיה הדיגיטלית שתמיד שמח לעזור ועונה יחסית מהר לכל פנייה. אני, מהרגל, פונה לשירות הלקוחות בטוויטר אבל להבנתי הצוות זמין גם בפייסבוק.

Etihad Twitter Page

ב-A380 של אתיהאד יש תשעה מושבים במחלקה הראשונה ומושב עשירי שהוא בגדר אולטרה-מחלקה-ראשונה. למיטב ידיעתי זו המחלקה הראשונה היחידה במטוס רחב-גוף שיש לה מעבר יחיד ושני מושבים בשורה בלבד. וכן, זה אמור לתת לכם מושג לגבי כמה מרווח יש לכל נוסע.

בחירת המושבים היא יחסית משמעותית. מבין תשעת המושבים במחלקה חמישה פונים אחורית, נגד כיוון הטיסה, ורק ארבעה פונים קדימה. יש נוסעים שמעדיפים מושבים הפונים אחורית אבל הטענה העיקרית לזכותם היא שנוח יותר לישון בהם – אם כי במחלקה הראשונה של אתיהאד הטענה הזאת ריקה מתוכן משום שכל המיטות הן לרוחב ממילא. מבין תשעת המושבים חמישה צמודים למעבר בעוד ארבעה צמודים לחלון. בשילוב שני המאפיינים האלו, וכפי שאולי תצליחו לראות בתמונה למטה, רק שני מושבים במחלקה גם פונים קדימה וגם צמודים לחלון – מושבים 4A ו-4K – ולדעתי הם המושבים הטובים ביותר. בטיסה שלי, אגב, היינו שלושה נוסעים במחלקה ושני המושבים האלו היו תפוסים (אני הייתי ב-4A).

Etihad First Class Seatmap

צוות המדיה הדיגיטלית של אתיהאד ענה בזריזות ובישר לי שנבחר עבורי מושב 4A בטיסה מלונדון לאבו-דאבי ומושב 1A בטיסה מאבו-דאבי למומביי.

הצעד השני היה לדאוג לאיסוף מהשדה במומביי.

אתיהאד, כמו כמה חברות תעופה נוספות וביניהן אפילו אלעל, מציעה לנוסעי מחלקות הפרימיום שלה שירות של הסעה פרטית לשדה המוצא ואיסוף משדה היעד. בעוד חברות אחרות מציעות את השירות הזה רק לנוסעי המחלקה הראשונה שלהן, וגם זה תחת מגבלות שונות, אתיהאד מציעה את השירות פחות או יותר לכל נוסעי מחלקות העסקים והראשונה במגוון רחב של יעדים בעולם. אתיהאד כמובן לא מעסיקה נהגים ולא בעלת צי רכבים אלא שוכרת את שירותיה של חברת הסעות מקומית בכל יעד – אבל רמת הרכבים גבוהה מאוד וכך גם רמת הנהגים. השירות ללא תשלום.

מכיוון שכרטיס הבונוס שלי התחיל עם טיסה של בריטיש ללונדון לא הייתי זכאי להסעה בדרך לשדה במוסקבה אבל כן הייתי זכאי לאיסוף מהשדה במומביי. את הזמנת האיסוף אפשר וכדאי לבצע לבד באתר של אתיהאד – התהליך ברור, פשוט ומהיר. נשלח אישור מיידי במייל עם פרטי האיסוף ולקראת מועד הטיסה נשלח אישור נוסף עם פרטים מדויקים לגבי האיסוף ונקודת המפגש עם הנהג.

Etihad Airport Pick-Up Confirmation

בקפיצה קדימה: הנהג חיכה בזמן ביציאה מהטרמינל במומביי עם שלט, היה אדיב והסיע אותי למלון שבחרתי – גרנד הייאט מומביי – במרצדס חדשה. 

שירותי קרקע בהית׳רו

אתיהאד משתמשת בטרמינל 4 בהית׳רו (LHR). מכיוון שכבר היו בידיי כרטיסי העלייה למטוס, אותם קיבלתי יום קודם במוסקבה, לא חיפשתי את דלפקי הצ׳ק-אין של אתיהאד והמשכתי ישר לבידוק הביטחוני.

הבידוק הביטחוני של הית׳רו הוא באמת אחד הנוראיים. לא רק שכמעט תמיד יש שם תור ארוך מדי אלא שגם יש דרישה להוציא את כ-ל מכלי הנוזלים לסוגיהם ולהכניסם לשקית נפרדת. הדרישה הזאת אומנם לא ייחודית להית׳רו אבל ברוב השדות האחרים שבהם ביקרתי והייתה דרישה כאמור היו תורים קצרים הרבה יותר. המזל הגדול הוא שבהית׳רו יש תורים מהירים לבעלי סטטוס גבוה ונוסעי מחלקות הפרימיום ועם גישה לתורים האלו אפשר לעבור את הליך הבידוק הביטחוני, בדר״כ, תוך פחות מרבע שעה.

משם המשכתי לטרקלין של אתיהאד שנמצא ליד שער טיסה מספר 10. בסוף המסדרון ישנה כניסה לטרקלין של ברית SkyTeam והטרקלין של אתיהאד נמצא קומה אחת למטה (יש מדרגות ויש מעלית).

Etihad LHR T4 Lounge #1

Etihad LHR T4 Lounge #2

הטרקלין של אתיהאד הוא משותף לנוסעי מחלקת העסקים והמחלקה הראשונה. הוא כולל אזור ישיבה נרחב של כורסאות, מסעדה, אזור ישיבה נוסף עם כסאות נוח, פינות עבודה וספא של Six Senses. הספא מציע מסאז׳ים קצרים של 15 דקות להרפייה. אין צורך לקבוע תור מראש – בדר״כ יש מטפלים פנויים. השירות עד לאחרונה ניתן בחינם לכל הנוסעים אבל החל מסוף אפריל הוא בתשלום לנוסעי מחלקת העסקים (ובעלי סטטוס גבוה) וחינם לנוסעי המחלקה הראשונה.

המסעדה כוללת תפריט מצומצם של מנות לשעות הבוקר ורוב האוכל מוצע בבופה. השירות מצוין אם כי סידור הישיבה מעט צפוף לטעמי.

סה״כ הטרקלין של אתיהאד טוב מאוד אם כי לא חריג באיכותו. כטרקלין מחלקה ראשונה הוא לא מפנק במיוחד וצפוף יחסית – אבל בטח צפוף מטרקליני המחלקה הראשונה שבריטיש מציעה בטרמינל 5 (Galeries First ו-Concorde Room).

Etihad LHR T4 Lounge #3

באיחור של חצי שעה התחיל הבורדינג. ה-A380 משתמש בשני שרוולים – אחד לכל קומה – כשהשרוול העליון מתחבר לאזור השירות שנמצא בין מחלקת העסקים למחלקה הראשונה. מיד כשהגעתי לדלת המטוס והצגתי את הכרטיס ניגש אלי מנהל השירות במחלקה הראשונה, הציג את עצמו וליווה אותי למושב 4A.

הטיסה: שבע שעות במחלקה הראשונה הטובה בעולם

התמקתי בנוחות במושב/תא הכי גדול שאי פעם ראיתי במטוס. קשה להעביר בכתב את התחושה של כניסה לסוויטה פרטית משלך בתוך מטוס נוסעים ענק. הסוויטה כוללת מושב רחב שמולו מותקנת הטלויזיה (אי אפשר לקרוא לזה רק ׳מסך׳) ודרגש ארוך שנפתח לכדי מיטה מלאה באורך של שני מטרים פחות או יותר.

Etihad Airwats First Class Apartment #2

העיצוב של הסוויטה פנטסטי. לא נוצץ מדי כמו המחלקה הראשונה של אמירטס ובכל זאת הכל נראה ומרגיש יוקרתי במיוחד. הצבעים נעימים לעין, השילוב של העץ והעור מצוין והתאים הנסתרים מציעים מקום לכל הפריטים שיש לנוסע ממוצע. במחלקה הראשונה של אתיהאד אין ׳תאים מעל הראשים׳ כדי ליצור חלל פתוח.

Etihad Airwats First Class Apartment #1

אם אתם נוהגים לעלות למטוס עם מזוודות טרולי, כמו טומי שלי, אתם יכולים להכניס אותה בנוחות מתחת לדרגש באזור ייעודי.

Etihad Airwats First Class Apartment #3

בין התאים של הסוויטה: בא ייעודי לאחסון בגדים עם קולב, תא לאחסון ערכת הנוחות שכולל גם מראת איפור גדולה, מיני-מקרר נשלף, תא ייעודי לאוזניות מבטלות-רעש, תא צמוד למושב לאחסון פריטים קטנים כמו מכשירים סלולריים ותא לאחסון ניירות ומגזינים. סה״כ, כאמור, יש מקום מתאים לכל פריט.

מיד לאחר שהתיישבתי במושב שלי והתחלתי להתרשם מהמקום התחילו להגיע אנשי הצוות אחד אחר השני כדי להציג את עצמם, לאחל טיסה נעימה ולהציע לי שלל הצעות. ראשונה הגיעה הדיילת שהביאה לבקשתי מיץ תפוזים (סחוט טבעי, שלא יהיה ספק) ומאוחר יותר קפה שחור ערבי.

Etihad Airwats First Class Apartment #5

אחריה הגיע מנהל השירות בטיסה כדי להציג את עצמו ולהגיש לי מכתב בשם הצוות ואת הפיג׳מה, הגיע ׳מנהל המזון והמשקאות׳ שהוא למעשה מנהל השירות בטיסה כדי למסור לי את תפריטי האוכל והשתייה, ואחרון חביב הגיע השף כדי לשאול אם אני מעוניין בארוחה ישר לאחר ההמראה ולספר לי שהוא יכול להכין פחות או יותר כל מה שארצה (כן, יש לו מטבח שלם במטוס).

Etihad Airwats First Class Apartment Manu #2

Etihad Airwats First Class Apartment Manu #1

Etihad Airwats First Class Apartment Manu #3

אחרי ההמראה ניגשתי לתא השירותים והחלפתי לפיג׳מה. במחלקה הראשונה של אתיהאד יש רק תא שירותים אחד המשרת את כל תשעת הנוסעים – אבל יש שירותים גם בתא של המקלחת. אה, לא הזכרתי עד עכשיו שיש גם מקלחת במחלקה הראשונה של אתיהאד? אז כן, יש.

חזרה בסוויטה, בפיג׳מה, התחילה תצוגה מרשימה של שירות מוקפד, שקט מופתי ואוכל מעולה. מכיוון שזאת טיסת בוקר לא מיהרתי לאכול, לישון או להתקלח – כי אחרי הכל התעוררתי במלון פחות או יותר שלוש שעות לפני ההמראה. את שלוש השעות הראשונות של הטיסה ביליתי בעבודה על המחשב תוך ניסיון להשתמש באינטרנט האלחוטי שמוצע בטיסה – ללא הצלחה. בשלב מסוים הפסקתי לנסות כי לא היה לי צורך אמיתי להתחבר לרשת ומניסיוני אינטרנט אלחוטי בטיסות בינ״ל הוא איטי ולא יציב.

אחד הפיצ׳רים המשעשעים במערכת הבידור של אתיהאד הוא באפשרויות התקשורת של הנוסעים. המערכת מאפשרת לנוסעים להתכתב אחד עם השני בצ׳אט, לבצע שיחות קוליות (בבקשה להתחשב בשאר הנוסעים!) ואפילו להתקשר לצוות. לא מספיק שיש כפתור ייעודי בשלושה מקומות שונים בסוויטה? העיקר שאפשר.

Etihad First Class Communication

באמצע הטיסה, כשלוש או ארבע שעות לפני הנחיתה, החלטתי לישון שעה קלה. ביקשתי מהדיילת להכין את המיטה וניגשתי בינתיים להתרענן. שתי דקות מאוחר יותר הסוויטה הייתה מוכנה לשינה: המיטה נפתחה, המזרון הוצמד, הכרית והשמיכה הונחו, התאורה הונמכה ובקבוק מים הונח על המגש שמול המיטה.

Etihad Airwats First Class Apartment #4

מעולם לא ישנתי כ״כ טוב בטיסה. המזרון נוח מאוד, השמיכה נעימה, את התאורה ניתן לכבות לגמרי בלחיצת כפתור אחת בפאנל הכפתורים שליד המיטה ואפשר אפילו לסגור את הדלתות של הסוויטה ולהדליק את נורת ה-DND כדי שלא יפריעו לכם. שעה אח״כ העיר אותי מנהל השירות כי ביקשתי השכמה.

בהמשך הטיסה נהנתי מארוחה מלאה ומצויינת, כמה וכמה כוסות של שמפנייה (בולינג׳ר 2005, תודה לך אתיהאד!) וצפייה שניה בסרט ׳דדפול׳. התכוונתי גם להתקלח לפני הנחיתה, ואפילו ׳הזמנתי תור׳, אבל לצערי הדיילת עדכנה אותי שיש בעיה טכנית במקלחת וזה לא התאפשר. בהמשך השנה יש לי עוד שתיים או שלוש טיסות במחלקה הזאת כך שאוכל לעדכן אם יהיו לי הערות מיוחדות לגבי המקלחת כשאנסה אותה.

Etihad Airwats First Class Apartment Manu #4

לסיכום

המחלקה הראשונה של אתיהאד במטוסי ה-A380 היא חוויה שאין שניה לה. הסוויטה שהיא מציעה נמצאת לפחות במדרגה אחת מעל כל מחלקה ראשונה אחרת שיש בשוק – אפילו אלו של החברות המובילות בעולם כמו קתאי פסיפיק, אמירטס, קוונטס, בריטיש ועוד. בין יתרונותיה הגדולים:

  • המיטה היא מיטה ולא מושב שמתיישר לכדי מיטה. וכן – זה הרבה יותר נוח.
  • הקונספט של שף במטוס שיכול להכין כל מנה. זו לא החברה היחידה שמציעה שף במטוס, אבל השף של אתיהאד מסוגל להכין מנות באופן שלא מוצע ע״י אף חברה אחרת.
  • מקלחת במטוס היא פינוק רציני. אתיהאד היא אחת משתי חברות בלבד שמציעות את הפינוק הזה (שניה היא אמירטס).

ואם תרצו עוד התרשמות – הנה סרטון שהעלה ליוטיוב צלם תעופה.

רוצים לטוס במחלקה הזאת בעצמכם? הדרך הנוחה ביותר היא להשתמש במיילים של מועדון AAdvantage (אמריקן). אכתוב בקרוב מדריך קצר שיסביר בדיוק איך לחפש מושבי בונוס פנויים בטיסות של אתיהאד ואיך להזמין אותם דרך המועדון של אמריקן. מכיוון שאתיהאד מפעילה את ה-A380 בקו הקצר מאבו-דאבי למומביי (בחלק מהטיסות בלבד) ניתן לנסות את המחלקה הזאת תמורת 40,000 מיילים בלבד.

תודה לך אתיהאד על חוויה מדהימה. אחזור בקרוב, אני מבטיח.

22 תגובות

  1. דו״ח מועדוני לקוחות אישי חצי-שנתי – FlyingOut

    […] אבל בחצי השנה האחרונה גם יצא לי לטוס עם חברות אחרות. ניסיתי, למשל, את המחלקה הראשונה של בריטיש בפעם הראשונה – וגם זה היה כמעט בטעות. טסתי גם במחלקה הראשונה של קטאר איירוויס, במחלקה הראשונה של קתאי פסיפיק ובמחלקה הראשונה של אתיהאד איירוויס (שאני מחשיב למחלקה הטובה ביותר בעולם כיום). […]

    הגב
  2. שלום לכל הקוראים החדשים של הבלוג! – FlyingOut

    […] וכמובן, תוכלו למצוא בבלוג גם פוסטים על חוויות הנסיעה שלי! רק השבוע, לדוגמה, כתבתי על איך טסתי לברלין במחלקת העסקים של אלאיטליה ב-237 אירו. בחודש שעבר ניתחתי כרטיס טיסה שרכשתי מוקדם יותר השנה והוספתי רשמים מאותה נסיעה. יש גם פוסט על הנסיעה הטובה ביותר של השנה שכללה, בין השאר, שתי טיסות במחלקה הראשונה הטובה בעולם. […]

    הגב
  3. מהי הדרך הזולה ביותר לטוס במחלקה הראשונה הטובה בעולם? – FlyingOut

    […] המחלקה הראשונה במטוסי ה-A380 של אתיהאד היא ספינת הדגל של מחלקות הפרימיום בעולם התעופה. פשוט ככה. היא יוצאת דופן, פורצת דרך, חדשנית, קיצונית ומציעה חווית טיסה שאין שניה לה. תרגישו חופשי לחשוב שאני מגזים אבל זו האמת בעיניי. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לקרוא את הביקורת המקיפה שכתבתי על המחלקה בשנה שעברה. […]

    הגב

השאר תגובה