זיו ריינשטיין, שכותב בין השאר במדור התיירות של אתר וואלה, טוען שאלעל מוכרת כרטיסים במחלקת העסקים במחיר של 4,000$ לכרטיס. זיו ריינשטיין לא עשה את שיעורי הבית שלו לקראת הכתבה הזאת.

בזמנו אלעל פירסמה באתר שלה מבצע לכרטיסים במחלקת העסקים לבייג׳ינג תמורת 2799$ בלבד, אבל רק ליציאות עד ה-9 לאפריל. כביכול.

בפועל החברה מציעה כרטיסים במחיר הזה לאורך כל השנה ככרטיסים מוזלים במחלקת כרטוס J. כרטיסים גמישים, במחלקות כרטוס גבוהות יותר, יקפיצו את המחיר משמעותית – מעל רף 6000$. הנה, לדוגמה, כרטיס הלוך/חזור בחודש אוקטובר שמצאתי בקלות באתר של אלעל:

ElAl Business Class Ticket to Pek - 2800$ Fare October 2016
ואז באה היינאן איירליינס ושברה את השוק. החברה מפרסמת באתר שלה כרטיסים מת״א לבייג׳ינג במחלקת העסקים החל מ-1902$. בפועל הכרטיסים מתחילים מ-1888$ בלבד. הנה כרטיס לדוגמה מאתר החברה:

Hainan Airlines Business Class Ticket to PEK - 1890$ Fare October 2016

מדובר בהפרש מחיר משמעותי מאוד מול הכרטיסים המוזלים של אלעל. ראוי לציין שהכרטיסים המוזלים של היינאן איירליינס הם גמישים יחסית עם עמלת שינוי של 100$ בלבד – בדומה לכרטיסים המוזלים במחלקת התיירים.

לפי האתר של היינאן איירליינס הכרטיסים המוזלים במחלקת העסקים הם לרכישה עד ה-30 באפריל בלבד, אבל יש לי תחושה שהתעריף המוזל הזה יוארך הלאה. הכרטיסים האלו הם תחת מחלקות כרטוס R – וזו עובדה מעניינת, אבל אגע בה רק בפרק ג׳.

מה יקבלו נוסעי מחלקות העסקים של שתי החברות?

אלעל: מושבים, שירות, חוויית הטיסה ושירותי קרקע

אלעל מפעילה בקו לבייג׳ינג מטוסי בואינג 767 עתיקים-משהו שכוללים בין 22 ל-30 מושבים במחלקת העסקים בתצורת 2X2X2. אלו מושבים ישנים במיוחד, מסוג Angle-Flat, והם לא הדבר הכי נוח שאפשר לשבת עליו במשך קרוב ל-12 שעות בכל כיוון. במטוסים אלו אין מחלקה ראשונה.

השירות במחלקות הפרימיום של אלעל הוא, לפחות בעיניי, טוב מאוד באופן יחסי. אבל – נודע לאחרונה כי אלעל התחילה בניסוי של צמצום צוות האוויר במחלקות הפרימיום בטיסות לבוסטון וטורונטו, ואם הניסוי יוכח את עצמו כחיובי הרי שמהלך דומה ייכנס לטיסות ליעדים רחוקים אחרים וביניהם בייג׳ינג. פחות אנשי צוות אוויר במחלקה – ירידה באיכות השירות.

אלעל מציעה תפריט מזון איכותי למדי במחלקת העסקים וזוכה לפרסים בינ״ל רבים על תפריט היינות שלה שכולל כמה יינות בוטיק מקומיים. אין ספק שחובבי האלכוהול, ובפרט היין, ייהנו יותר לטוס עם אלעל מאשר עם היינאן איירליינס. כמובן שגם שומרי כשרות ייהנו יותר באלעל משום שכל המנות בתפריט כשרות בעוד היינאן איירליינס תוכל רק לספק מנות ארוזות שאיכותן נמוכה משמעותית.

בנתב״ג יהנו נוסעי אלעל מגישה לטרקלין המלך דוד שעבר לאחרונה שיפוץ קל. טרקלין המלך דוד הוא סה״כ טרקלין בסטנדרט טוב במובנים בינ״ל של טרקליני עסקים אבל רחוק מלהיות מצוין. מה שבטוח הוא טוב משמעותית מטרקליני דן. בשדה בבייג׳ינג יהנו נוסעי אלעל מגישה לטרקלין העסקים של אייר-צ׳יינה שהוא גדול למדי וכולל היצע עשיר של מזון ומשקאות. בגלל שהטרקלין משרת את נוסעי אלעל ניתן לקבל בו גם אוכל כשר (ע״פ בקשה).

היינאן איירליינס: מושבים, שירות, חוויית הטיסה ושירותי קרקע

החברה הסינית, אחת מחברות התעופה היחידות המחזיקות בדירוג חמישה כוכבים של SkyTrax, תפעיל בקו לבייג׳ינג מטוסי איירבאס A330-200 הכוללים 26 מושבי מיטה-שטוחה במחלקת העסקים בתצורת 2X2X2. הקונפיגרציה הזאת היא לא הפופולרית ביותר על נוסעים עסקיים, בפרט כי המושבים שליד החלונות לא נהנים מגישה ישירה למעבר, אבל המושבים האלו נחשבים כנוחים למדי לשינה. אם לשפוט לפי ביקורות של נוסעים בקוים אחרים של החברה – המצעים של היינאן איירליינס מצויינים עם הכנה מלאה למיטה.

השירות במחלקות הפרימיום של היינאן איירליינס ידוע כטוב ביותר בסין. אבל, אם להיות כנה, זה לא אומר הרבה כי, ובכן, תודעת השירות של חברות התעופה הסיניות פשוט מזעזעת. להערכתי זה תוצר לוואי טבעי ביותר של התמודדות רצופה על הנוסעים הסיניים שהם, נאמר בעדינות, בעלי הבדלים תרבותיים מורגשים מאוד מול נוסעים מערביים. על כל פנים – אפשר לצפות בטיסות של היינאן איירליינס לשירות אישי כמיטב המסורת של חברות התעופה המובילות באסיה.

היינאן איירליינס מציעה תפריטי מזון ומשקאות בסטנדרט בינ״ל גבוה אם כי, באופן טבעי, הם מכוונים במיוחד לקהל הסיני. המשמעות היא שלפחות חצי מהמנות שיוצעו יהיו מנות סיניות קלאסיות שאולי לא יהיו פופולריות על הקהל הישראלי. מי שרוצה ׳ללכת על בטוח׳ יכול להזמין לעצמו ארוחה מראש באמצעות אתר האינטרנט של החברה.

היינאן איירליינס מציעה שירות לימוזינה בשדות נבחרים לנוסעי מחלקת העסקים (למעט בכרטיסי בונוס) אבל נכון להיום השירות הזה לא מוצע בקו מבייג׳ינג לת״א – ואפשר רק לקוות שהשירות יוצע בעתיד, אבל כנראה שיחול רק בייג׳ינג ולא בת״א. בשדה התעופה של בייג׳ינג יוכלו נוסעי מחלקת העסקים להנות מטרקלין העסקים היוקרתי של היינאן איירליינס, ובנתב״ג מטרקליני דן הפחות-יוקרתיים שלצערנו מארחים את נוסעי מחלקות הפרימיום של כמעט כל החברות הפועלות בנתב״ג. כן, זה מביך.

לסיכום

אין ספק שבתחרות על ליבם וכיסם של הנוסעים העסקיים היינאן איירליינס מנצחת את אלעל בנוק-אאוט. אפילו אם שתי החברות היו מציעות כרטיסים במחיר דומה הבחירה בחברה הסינית צריכה להיות קלה מאוד כי המוצר שלה עדיף משמעותית. משזה נאמר, יתרונה של אלעל הוא בצוות אוויר דובר עברית לעומת צוות אוויר סיני שלהערכתי בקושי מדבר אנגלית. אפשר גם להניח שמחלקת העסקים של היינאן איירליינס תמשוך יותר נוסעים סינים אמידים, לעומת מחלקת העסקים של אלעל שתמשוך בעיקר ישראלים, ולפיכך יהיה שקט יותר במחלקה הישראלית. בלי להעליב.

בכל מקרה, ~1890$ לכרטיס הלוך/חזור במחלקת העסקים בטיסות של ~4,500 מיילים בכל כיון זו פשוט עסקה מצוינת.

השאר תגובה