ע״פ נתוני רש״ת עברו בנתב״ג, בטיסות בינ״ל ופנימיות יחד, יותר מ-3.5 מיליון נוסעים ברבעון הראשון של 2017. כמעט כפול מהמספר שהיה נכון לפני עשור אחד בלבד. נתב״ג מתקרב בצעדי ענק להיות שדה שמטפל ביותר מ-20 מיליון נוסעים בשנה (אל תשברו את הראש עם המתמטיקה, כי החודשים העמוסים בשנה עוד לפנינו).

בחודש מרץ עברו בשדה מעל ל-1.4 מיליון נוסעים בכמעט 10,000 תנועות מטוסים. אלו מספרים פנטסטיים לשוק המקומי. מתוך המספר הזה היו קרוב ל-60,000 נוסעים בטיסות פנימיות. סה״כ מדובר בעלייה של קרוב ל-20% לעומת השנה שעברה.

אלעל הטיסה בחודש שעבר פחות מחצי מיליון נוסעים והעלייה בפעילות שלה היא מתונה מאוד, אם בכלל, למרות שנתוני הפעילות (איחורים וביטולים) השתפרו דרמטית בעיקר בזכות הפסקת הפעולות של וועד הטייסים לאחר שנחתם עמם הסכם חדש. אלעל צפויה לקבל בקיץ הקרוב את מטוסי הדרימליינר הראשונים שלה מה שעשוי בהחלט לשפר את נתוני הפעילות שלה אף יותר (פחות מטוסים מושבתים כתוצאה מתקלות, מה שקורה הרבה בזמן האחרון). כמו כן, מטוסי הבואינג 787-9 החדשים יאפשרו לאלעל להגדיל את מספר המושבים בחלק מהקוים הנוכחיים שלה.

Three Dreamliners in ElAl Livery

את המקום השני בפעילות בנתב״ג תופסת טורקיש עם קרוב ל-80,000 נוסעים בחודש מרץ לבדו. החברה מתחרה על המקום השני ראש בראש עם איזיג׳ט, שכבר עקפה אותה במספר הזדמנויות, אך בחודש מרץ חברת הלואוקוסט הטיסה פחות מ-70,000 נוסעים ליעדיה באירופה. גם חברת הלואוקוסט פגסוס פעילה מאוד בנתב״ג. סה״כ 9% מתנועת הנוסעים בנתב״ג של טיסות יוצאות ונכנסות מטורקיה (קרוב ל-125,000 נוסעים).

Turkish Airlines Planes Parking

קוים חדשים נפתחים וטיסות מתווספות

השנה החולפת הייתה תענוג אמיתי לשוק המקומי כשכמה חברות תעופה מובילות הודיעו על תחילת פעילותן בישראל או על הגברת פעילותן בישראל. כתזכורתראו את הפוסט הזה.

  • באפריל 2016 היינאן איירליינס, אולי החברה הטובה ביותר בסין, החלה להפעיל טיסות מבייג׳ינג לת״א. הקו שלה מצליח מאוד ומהר מאוד היא הוסיפה טיסות ללו״ז.
    – – –
  • במאי 2016 החלה יונייטד להפעיל טיסות נוןסטופ מסןפרנסיסקו לת״א, במטוסי בואינג 787-9 חדשים, לאחר שנים של לחץ בעיקר מצד קהילת ההייטק הישראלית. גם הקו הזה מצליח בצורה בלתי רגילה.
    – – –
  • באוקטובר 2016 הודיעה קתאי על פתיחת קו חדש מהונגקונג לת״א שהחל לפעול בסוף החודש שעבר. הכרטיסים נמכרו כ״כ מהר שקתאי הודיעה על הוספת טיסות בקו עוד לפני שהושלמה טיסת הבכורה.
    – – –
  • חברות גדולות כמו סינגפור איירליינס, ג׳פן איירליינס ואייר אינדיה הביאו עניין לפתוח קוים חדשים לת״א. האחרונה, נושאת הדגל של הודו, צפויה להתחיל טיסות ישירות מדלהי בחודשים הקרובים.
    – – –
  • מספר חברות לואוקוסט אירופיות, בראשן וויזאייר וראיינאייר, פתחו קוים חדשים מנתב״ג ליעדים שונים ומשונים באירופה. חברת לואוקוסט נוספת שאמורה להצטרף למסיבה היא WOW האיסלנדית שצפויה לפתוח בחודשים הקרובים קו מריקוויק לת״א. כמובן שפועלות בנתב״ג חבורת לואוקוסט נוספות.

ישראל ממשיכה לחתום על הסכמי תעופה חדשים, לעודד חברות תעופה זרות להגיע לנתב״ג (באמצעות מענקי ענק, בין השאר) ובאופן כללי לפעול לפתיחת השמיים הישראליים לתחרות נוספת.

נתב״ג, בעיניי, הוא שדה תעופה מצוין ונוח מאוד לניווט.

לסיכום

קצב הגידול של נתב״ג הוא מרשים מאוד ואפילו מפתיע. הבעיה היא שנתב״ג בגודלו הנוכחי לא נועד להתמודד עם כמות נוסעים כ״כ גדולה ולכן בזמנים מסוימים הוא עמוס בצורה מחרידה. בעתיד הקרוב צפויה להיפתח שלוחה נוספת בטרמינל 3 מה שיתרום משמעותית ליכולת של השדה להתמודד עם כמות הנוסעים הצפויה בשנים הקרובות.

בנוסף, טרמינל 1 עובר בימים אלו שיפוץ מקיף שתכליתו להגדיל את הקיבולת את הטרמינל ולהעלים את הצורך להעביר נוסעים בין הטרמינלים השונים בצד האווירי של השדה. אפשר רק לקוות שמהלך השדרוג יסתיים בקרוב.

2 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אכן, צודק לחלוטין לגבי רש"ת, גוף לא יעיל בזבזני ומנוהל כמו מונופול אופייני בנוסח נפוטיסטי אופייני הקרובים מביאים את הקרובים והחברים… פשוט בושה. חצי מיליארד ש"יח רווחים בשנה על חשבון כולנו, אגרות מיסים ועוד כדי שהעובדים והמנהלים שם יהנו…הגיע הזמן להפסיק את החגיגות ברש"ת.

    הגב

השאר תגובה