להודעה הרשמית באתר סקייטרקס לחצו כאן.

פירוט הדירוג

כדי לקבוע כמה כוכבים תקבל כל חברת תעופה, מ-1 עד 5, סקייטרקס בוחנת מרכיבים שונים ב׳שרשרת הנסיעה׳ בנפרד לכל מחלקת שירות שמציעה החברה. כל מרכיב נפרט למרכיבימשנה רבים וכל אחד מהם מקבל דירוג של 1 עד 5 כוכבים. אח״כ משקללים הכל לכדי ציון סופי.

הנה, לדוגמה, המרכיבים השונים בבחינת איכות המוצר במטוס במחלקת העסקים:

Lufthansa Business Class Ratings - SkyTrax

ארבעה כוכבים בבחינת ׳נוחות מושב ומרווח פרטי׳? החברה אפילו לא מציעה גישה ישירה למעבר מכל מושב ורמת הפרטיות של המוצר לא גבוהה בכלל. המושב אולי נוח, ברמה הסטנדרטית, אבל בהחלט לא נוח בצורה מיוחדת. אפילו ארבעה כוכבים זה יומרני.

נכון להיום תשע חברות תעופה, מלבד לופטהנזה, מחזיקות בדירוג של חמישה כוכבים: אול-ניפון (יפן), אסיאנה (קוריאה), קתאי פסיפיק (הונג-קונג), אתיהאד (איחוד האמירויות), אווה אייר (טייוואן), גארודה אינדונזיה (אינדונזיה), היינאן איירליינס (סין), קטאר איירוויס (קטאר) וסינגפור איירליינס (סינגפור). כלומר, לופטהנזה הפכה לחברת התעופה האירופית הראשונה שזוכה לדירוג כה גבוה ובעצם לחברת התעופה היחידה מחוץ לאסיה והמזרח-התיכון המחזיקה בדירוג זה.

ישנן חברות מצוינות שדווקא לא זכו לדירוג הזה כמו ג׳אל (יפן), קוריאן (קוריאה), קוונטס (אוסטרליה) ואייר ניו-זילנד (ניו-זילנד). שלושת הראשונות מציעות גם מחלקה ראשונה בחלק ממטוסי הצי שלהן.

תוצאות הדירוג

זהו הדירוג שניתן לכל מחלקות השירות השונות של החברה:

Lufthansa 5-Star Airline 2

נתחיל מלמעלה.

המחלקה הראשונה של לופטהנזה קיבלה דירוג של חמישה כוכבים. אין ספק שמדובר במחלקה ראשונה מצוינת, שלצידה שירותיי קרקע שהם אולי הטובים ביותר בעולם, אבל האם באמת מגיעים לה חמישה כוכבים?

לופטהנזה מציעה שמונה מושבים במחלקה הראשונה שלה בקונפיגרציית 1X2X1 (למעט במטוסי בואינג 747-8 בהם הקונפיגרציה מיוחדת). אלו לא סוויטות סגורות כפי שמציעות כיום חברות תעופה מובילות רבות (ויש אפילו כמה שמציעות סוויטות סגורות במחלקת העסקים). אולי מדובר במושבים נוחים מאוד, ואולי הם הופכים למיטה נוחה מאוד, אבל הם בהכרח דור ב׳ כיום. אי אפשר להתחמק מהעובדה הזאת. אני לא משווה את המוצר של לופטהנזה רק למוצר הקיצוני של אתיהאד, או למוצר שסינגפור איירליינס הציגה לאחרונה ובקרוב ייכנס לשימוש, אלא גם למוצרים מובילים של חברות כמו קוריאן, אייר פראנס, גארודה אינדונזיה, אמירטס ואפילו קתאי וקוונטס (שתי האחרונות לא מציעות סוויטות סגורות במחלקה הראשונה אבל מציעות קונפיגרציה שכוללת רק שלושה מושבים בשורה במקום ארבעה). להערכתי מגיע ללופטהנזה לקבל ארבעה כוכבים בלבד עבור המחלקה הראשונה שלה או ארבעה כוכבים וחצי לכל היותר אבל הכוכב החמישי הוא עלבון לכל שאר החברות שמציעות מוצרים טובים יותר.

Lufthansa First Class

Lufthansa Airbus A380 First Class

Etihad A380 First Class Apartment

Etihad Airbus A380 First Class Apartment

SQ New Suite 1

Singapore Airlines Airbus A380 New First Class Suite

מחלקת העסקים של לופטהנזה קיבלה דירוג של ארבעה כוכבים. מה?! אני אפילו לא יודע איך הצדיקו שלושה כוכבים לאור המוצרים הקיימים כיום בשוקאז ארבעה? לאייר מאוריציוס יש מחלקת עסקים טובה יותר, רחמנא ליצלן.

לופטהנזה סה״כ נותנת שירות הוגן לנוסעי מחלקת העסקים שלה. היא מפעילה טרקלינים טובים למדי (אבל בהחלט לא הטובים ביותר), מספקת שירותי קרקע כנדרש, מציעה תפריטים טובים לאוכל ואלכוהול, השירות בטיסה ידוע באיכותואבל אף אחד מהדברים האלו אינו יוצא דופן ביחס למה שמציעות חברות מובילות אחרות. לופטהנזה מציעה מוצר קשהקרי, מושבשהוא מתחת לכל ביקורת. כלומר, הוא טוב יותר ממה שאלעל מציעה ברוב מטוסיה כיום אבל זה לא אומדן. במחלקת העסקים של החברה אין סוויטות סגורות, אין גישה ישירה למעבר מכל מושב, אין רמת פרטיות גבוהה לכל הנוסעים, אין יחס גבוה של תאי שירותים לנוסעים וכו׳. אייר פראנס, ק.ל.מ, איבריה, בריטיש, סוויס, אליטליה, בריסל איירליינס, סאס, פינאייר, אייר לינגוס ואפילו טאפכל אלו חברות תעופה אירופיות שמציעות מוצר קשה משמעותית טוב יותר משל לופטהנזה (בין השאר גישה ישירה למעבר מכל מושב). ארבעה כוכבים לחברה הגרמנית? הצחקתם אותי.

Lufthansa Business Class

Lufthansa Business Class

ElAl Dreamliner Business Class 2

ElAl Boeing 787-9 Business Class

Delta 2017 Business Class 2

Delta Business Class

מחלקת פרימיוםאקונומי של לופטהנזה קיבלה דירוג של ארבעה וחצי כוכבים. כלומר, לכאורה, מדובר במחלקה שהיא טובה מאוד אבל יש עדיין סטנדרט אחד גבוה יותר ממנה בשוק. האם זה באמת המצב?

במטוסי ה-A380 של לופטהנזה במחלקת פרימיוםאקונומי ישנם שמונה מושבים בשורה עם רוחב מושב של 19 אינצ׳ ומרווח של 38 אינצ׳ בין המושבים. המחלקה ממוקמת בקומה התחתונה של המטוס שלרוב נחשבת לפחות נעימה (ורחבה יותר). במטוסי ה-A380 של אייר פראנס, מנגד, המחלקה נמצאת בקומה העליונה וכוללת רק שבעה מושבים בשורה (בגלל שהקומה רחבה פחות) עם נתונים דומים. שתי החברות מציעות סה״כ מוצר דומה במחלקה זואז תחליטו אתם באיזה מטוס הייתם מעדיפים לטוס. זאת ועוד, בשוק קיימים מוצרים טובים משמעותית כמו אלו של סינגפור איירליינס, אייר ניוזילנד, ג׳אל, קתאי ואפילו בריטיש (בחלק מהמטוסים).

Lufthansa Premium Economy Class

Lufthansa Premium-Economy Class

American Premium Economy 2

American Airlines Premium=Economy Class

premium-economy-nz

Air New-Zealand Premium-Economy Class

מחלקת התיירים של לופטהנזה קיבלה דירוג של חמישה כוכבים. כלומר, לטענת סקייטרקס ללופטהנזה יש את מחלקת התיירים בסטנדרט הגבוה ביותר בשוק, כן? האם מרווח הרגליים הוא הנדיב ביותר? האם מערכת הבידור יוצאת מן הכלל? האם הנוסעים מקבלים שירות מועדף?

טורקיש מחלקת ערכות נוחות לנוסעים שלהלופטהנזה לא. במחלקות התיירים של חברות רבות מרווח המושבים הוא  32 או 33 אינצ׳במחלקת התיירים של לופטהנזה המרווח הוא 31 אינצ׳. ע״פ האתר של לופטהנזה במערכת הבידור של החברה יש ׳יותר מ-100 סרטים׳במערכת הבידור של אלעל במטוסי הדרימליינר החדשים יש לפחות 129 סרטים (המספר שמצאתי בטיסת הבכורה). חברות רבות מאפשרות לכל הנוסעים לבחור מראש מושבים במחלקת התיירים ללא תשלום נוסףלופטהנזה גובה תשלום עבור בחירת מושבים, גם לא מועדפים, מרוב הנוסעים במחלקת התיירים.

Lufthansa Economy Class

Lufthansa Airbus A-380 Economy Class

cathay-pacific-a350-economy

Cathay Pacific Economy Class

Finnair Economy Class Cabin

Finnair Economy Class

לסיכום

אני לא יודע איך סקייטרקס יכול להצדיק את הציונים ההזויים האלו שהוא חילק למוצרים השונים של לופטהנזה. המחלקה הראשונה של החברה באמת טובה מאוד, גם אם לא הכי טובה בעולם, אבל שאר מחלקות השירות שלה הן לא מעל הסטנדרט המקובל עם כל הכבוד. לופטהנזה עדיין נחשבת לחברה טובה בזכות אלמנטים אחרים כמו צי המטוסים שלה, רשת היעדים שלה, שירותי הקרקע שלה ועוד אבל לא בזכות המוצרים במטוסים שלה. אפילו שדה הבית שלה, פרנקפורט (FRA), נחשב לאחד המסובכים ביותר לניווט מבין השדות האירופיים ובאופן כללי שדה לא כ״כ נעים לקונקשיין (על אף שאלו שמכירים אותו יאמרו שהוא נוח מאוד).

להערכתי לופטהנזה צריכה לקבל שלוש וחצי כוכבים. לכל היותר ארבעה כוכבים. לתת לחברה חמישה כוכבים זה פשוט פורענות.

16 תגובות

  1. ערן

    קיבלתי הבוקר את המייל החגיגי מלופטהנזה המתגאה בדירוג הזה שקיבלה וחיכיתי לפוסט שלך…
    מה הסיבה לדעתך לדירוג הזה? האם במקרה של כל תשע החברות האחרות הדירוג מוצדק?

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      אני לא יודע מה קרה מאחורי הקלעים אבל עבודה מקצועית אמיתית לא הייתה שם. לופטהנזה לא קרובה לדירוג של חמישה כוכבים.

      בעיניי שאר החברות שמחזיקות בדירוג הזה, אולי למעט היינאן, ראויות לו. אם הייתי חייב לבחור את עשרת המקומות הראשונים בעולם הייתי כנראה מוציא מהעשיריה של סקייטרקס את לופטהנזה והיינאן ומחליף אותן עם קוונטס וג׳אל. למרות שהיו מתחרות נוספות כמו קוריאן, צ׳יינה איירליינס, וירג׳ן אוסטרליה ואייר ניו-זילנד.

      הגב
  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בושה וחרפה.
    מה התגובות למהלך ההזוי הזה?

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      בינתיים כולם מופתעים ומבקרים את ההחלטה. אני חושב שזה הוכיח להרבה אנשים את מה שאחרים אמרו כבר מזמן: הדירוג של סקייטרקס הפסיק להיות אובייקטיבי והיום הוא אומדן כללי כמו הציונים של טריפאדוויזור.

      הגב
  3. הונג קונגי

    שילמו, קיבלו.

    קיבלו ב: regional business 4.5 stars
    שם המוצר הוא פרודיה על מחלקת עסקים.

    הדירוג הזה שווה כקליפת השום.

    הגב
  4. יואל

    צר לי אם אני נשמע מעט כמו נביא זעם, אבל…
    משחר ההיסטוריה גופים גדולים ניסו להשפיע על דעת הקהל עם ידיהם הארוכות והדביקות. כמו למשל חברות הסיגריות שהצליחו לשכנע/לשחד פוליטיקאים, מדענים ועיתונאים, שאין קשר בין סרטן לעישון. עם התפתחות האינטרנט והרשתות החברתיות, רבים חשבו שהענקת הכוח לציבור הרחב שאינו קשור ישירות לאף גוף, יהווה פתרון אלטרנטיבי ואמין. אבל גם זה לאט-לאט נכשל כשתאגידי ענק מגלים שאין להם בעיה להוציא מבחינתם כסף כיס (ועוד פחות ממה שנתנו לפוליטיקאים, מדענים וגופי תקשורת) בשביל ללטף מובילי דעת קהל למיניהם.

    גם הדירוג של "סקייטרקס" מבוסס דרוג גולשים. גם אם ננקה את "סקייטראקס" מאשמה ישירה לכאורה, די שלופטהנזה שכרה כמה אנשים בודדים, שהקימו לתחייה כמה אלפי משתמשים וירטואליים אשר הזינו דירוג פקטיבי, והסוף נתון מראש. אני לא יודע אם זה מה שקרה במקרה הזה, אבל זה פחות מופרך ממה שחושבים וקורה כל הזמן. איך שלא יהיה, נראה ש"סקייטרקס" נפלו בעניין, וחבל.

    אני אגב מעט מחמיר יותר מליאור בעניין הציון שמגיע ללופטהנזה. המוצר הקשה שלהם הוא בינוני לכל היותר, ובמרבית המקרים נמוך משמעותית מהממוצע. המוצר הרך, טוב ככל שיהיה, לא יכול לסחוב אותם הרבה מעבר לממוצע, כלומר גג 3 כוכבים.

    הגב
  5. דייוויד

    בעלי סטאטוס ה׳סנטור׳ (זהב בברית סטאר) פשוט מתים על החברה הזו ובכל הזדמנות ימליצו עליה בחום. לא ניתן לדרג את לופטהנזה רק על פי המוצר הקשיח אלא על פי השירות ובפרט אם הנך חבר במועדון הסנטור. הצוות, איך לומר, הולך ׳אקסטרה מייל׳ לקראת הנוסע, מעלים עניין, מפנק ובעיקר לא מדקדק בקטנות (לעומת אוסטריאן סוויס שהם חברות בנות של אותה הקבוצה). זה בא לידי ביטוי גם בשירותי הקרקע וגם באוויר. בקיצור, המוצר אולי שווה שלוש וחצי כוכבים לכל היותר, אולם בכל הקשור לשירות אישי לופטהנזה עוקפת את המתחרים בסיבוב.

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      דבר דומה מאוד אפשר לומר על אלעל. כלומר, יאמרו נוסעים תכופים רבים של אלעל המחזיקים בסטטוס פלטינום או טופ-פלטינום.

      הגב
  6. ערן

    מי לדעתך החברה האירופית עם המוצר הטוב ביותר היום? טורקיש? סוויס? חברה אחרת?

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      מחלקה ראשונה – אייר פראנס ואחריה סוויס ולופטהנזה.

      מחלקת עסקים – תחרות צמודה אבל אתן את ההובלה לק.ל.מ ב-787 שלה.

      מחלקת פרימיום-אקונומי – אולי סאס.

      מחלקת התיירים – אולי טורקיש.

      הגב
  7. אלעד

    זה רק מראה כמה הגוף הזה מושחת, ומושפע משיקולים זרים.
    אין לי ספק שלופטהנזה ״קנתה״ את הדירוג.
    אני דווקא בעד דירוגים של טריפאדוויזר ואחרים. חוכמת ההמונים קובעת

    הגב
  8. הכותרות שעשו לנו את השנה – FlyingOut

    […] קטאר איירוויס נחשבת לאחת מחברות התעופה הטובות ביותר בעולם. המטוסים שלה חדישים ברובם, השירות בטיסה מצוין, שדה הבית שלה נוח וכולל את אחד הטרקלינים הטובים ביותר בעולם, המחלקה הראשונה שלה נהדרת ומחלקת העסקים שלה מתחרה ראשית על המקום הראשון העולמי. החברה אף מחזיקה בדירוג חמישה כוכבים של סקייטרקס אבל לאחרונה למדנו שהדירוג הזה לא אומר הרבה בעצם. […]

    הגב
  9. חמישה פרטי טריוויה שאולי תרצו לדעת על המחלקה הראשונה של לופטהנזה - FlyingOut

    […] בתחילת דצמבר קיבלה לופטהנזה דירוג חמישה כוכבים של סקיי…. נכון להיום מחזיקות בדירוג זה רק עשר חברות תעופה בעולם והוספתה של לופטהנזה לחוג היוקרתי הזה עירערה במידה לא מבוטלת את אמינות הדירוג כולו. לופטהנזה, לפחות בעיניי, היא בהחלט לא אחת מעשר חברות התעופה הטובות בעולם ובפרט בבחינת המוצרים שהיא מציעה במטוסיה. […]

    הגב
  10. הכותרות שעשו לנו את השנה - FlyingOut

    […] קטאר איירוויס נחשבת לאחת מחברות התעופה הטובות ביותר בעולם. המטוסים שלה חדישים ברובם, השירות בטיסה מצוין, שדה הבית שלה נוח וכולל את אחד הטרקלינים הטובים ביותר בעולם, המחלקה הראשונה שלה נהדרת ומחלקת העסקים שלה מתחרה ראשית על המקום הראשון העולמי. החברה אף מחזיקה בדירוג חמישה כוכבים של סקייטרקס אבל לאחרונה למדנו שהדירוג הזה לא אומר הרבה בעצם. […]

    הגב

השאר תגובה