לפני כחמש שנים השיקה אלעל את כרטיסי הפלייקארד. הכרטיס הרגיל יועד לציבור הרחב בעוד כרטיס הפרימיום יועד לנוסעים התכופים של אלעל (שיכלו לקצר את הדרך לסטטוס גבוה) וללקוחות בעלי חיוב חודשי גבוה במיוחד (בעלי עסקים, בעיקר). בהמשך הדרך הושק גם הכרטיס העסקי שמבחינת הטבות נמצא בערך בין שני הראשונים – והוא כמובן שווק רק לחברות בשוק הישראלי שיש להן הסכם עם אלעל.

מאז השקתם מציעים כרטיסי הפלייקארד הטבות כ״כ משמעותיות שהם אפקטיבית יצרו מציאות חדשה לפיה מחזיקי הכרטיסים הם ׳חברי מועדון סוג א׳ בעוד כל השאר הם ׳חברי מועדון סוג ב׳. את האמירה הזאת כתבתי במספר לא מבוטל של הזדמנויות בעבר והיא נובעת מתוך מבט השוואתי לכרטיסי אשראי ממותגים של מועדוני תעופה אחרים בעולם. אלעל בעצם עשתה כמה צעדים יותר מדי ופגעה בנוסעיה התכופים כדי לשווק טוב יותר את כרטיסי האשראי שלה.

סטטוס בחינם – עד ה-30 לאפריל

אחת ההטבות ׳הבעייתיות׳ ניתנת למחזיקי כרטיס הפלייקארד-פרימיום. אלו יכולים לקבל סטטוס פלטינום של אלעל במתנה אם יצברו 2,526 נקודות במסגרת 12 חודשים רצופים. כלומר, אם יחייבו את כרטיס האשראי בסכום של כ-40,000 ש״ח בחודש בממוצע (אם כי, כאמור, הספירה היא ל-12 חודשים אחורה… אז אין בעצם יעד חודשי).

> ההטבה הזאת ניתנת גם לכרטיס הוורלד-עילית שמשווק בישראל ע״י ישראכרט ומקס. הכרטיס היוקרתי, אגב, גם מציע צבירת נקודות ביחס זהה לפלייקארד-פרימיום: 190:1 ש״ח.

למיטב ידיעתי אין בעולם מועדון תעופה נוסף שנותן ככה סטטוס גבוה – ועוד כ״כ גבוה (השלישי מתוך ארבעה!) – רק על בסיס הוצאות בכרטיס האשראי הממותג שלו. ישנם מועדוני תעופה שמציעים הטבות משמעותיות למחזיקי הכרטיסים, ובכלל זה קיצור הדרך לסטטוס גבוה (שקול לאפשרות לצבור נקודות בסיס עד תקרה שנתית) אבל אין אח ורע להטבות המופלגות שמציעה אלעל כדי לעודד/לאלץ את חברי המועדון שלה להנפיק את אחד מכרטיסי הפלייקארד (ולשלם דמי שימוש חודשיים…).

זאת ועוד, מתן סטטוס פלטינום ללקוחות ׳כבדים׳ – קרי: בעלי עסקים – גרמה לאותם לקוחות להעביר חיובים רבים לכרטיס הפלייקארד-פרימיום על חשבון אמצעי תשלום אחרים שהיו יכולים לחסוך עלויות. כלומר, בעלי עסקים יוצרים במכוון הוצאות עודפות לעסק שלהם כדי לקבל טובת הנאה אישית שפטורה מכל מס.

אינפלציה

לפני השקת כרטיסי הפלייקארד היו במועדון הנוסע המתמיד, ע״פ הערכות זהירות, כ-300 בעלי סטטוס טופ-פלטינום ופחות מ-2,000 בעלי סטטוס פלטינום. כיום, שוב ע״פ הערכות, ישנם כ-800 בעלי סטטוס טופ-פלטינום ובערך 10,000 בעלי סטטוס פלטינום. אני משער שמספר בעלי סטטוס טופ-פלטינום עלה לא משום שישנם יותר נוסעים אולטרה-תכופים אלא משום שהמועדון נאלץ לחלק את הסטטוס הזה במתנה לאלו שהוא רוצה ביקרם לאור האינפלציה האדירה בסטטוס פלטינום. אלו המספרים שאני מכיר – ואשמח ללמוד אם יש בהם טעות.

כלומר, בתוך כחמש שנים מועדון הנוסע המתמיד הכפיל פי כמה את מספר בעלי הסטטוסים הגבוהים. יש לכך משמעויות רבות – ובפרט שרבים מבעלי סטטוס פלטינום כיום הם כלל לא נוסעים תכופים ובעצם נהנים מהטבות רבות ויקרות בפעמים הבודדות שהם כן טסים עם אלעל (אבל נכנסים לטרקלין של אלעל לפני כל טיסה שממריאה מטרמינל 3…). המצב החדש, ככל הנראה, גרם לאלעל לחשוב שוב על ׳הטבת הפלטינום׳ למחזיקי כרטיס הפלייקארד-פרימיום.

סטטוס בחינם – החל מה-1 למאי

החל מהחודש הבא יידרשו מחזיקי כרטיס פלייקארד-פרימיום (וכרטיס וורלד-עילית) לצבור 5,000 נקודות במסגרת 12 חודשים כדי לקבל סטטוס פלטינום במתנה. כלומר, יידרשו להוצאה שנתית של 950,000 ש״ח (בחיובים רגילים). בכך אלעל כמעט מכפילה את סך ההוצאה הנדרשת לקבלת הסטטוס. כפרס ניחומים יוכלו מחזיקי הכרטיס לקבל במתנה סטטוס גולד לאחר שיצברו 2,500 נקודות במסגרת 12 חודשים. למידע נוסף לחצו כאן.

התהליך פועל כך בתמצית:

  • בכל חודש, עם סגירת החיוב החודשי וצבירת הנקודות לחשבון בגינו, תערך בחינה של סך הנקודות שנצברו מכרטיס האשראי במהלך 12 החודשים האחרונים.
    – – –
  • במידה ומחזיק הכרטיס הגיע לרף הנדרש לסטטוס גולד או פלטינום – 2,500 נקודות או 5,000 נקודות, בהתאמה – ישודרג חשבונו באופן מיידי. הסטטוס החדש יהיה בתוקף למשך 12 חודשים.
    – – –
  • מרגע שניתן סטטוס פלטינום לא תערך בחינה מחודשת בכל חודש אלא רק בחלוף 12 חודשים. כלומר, לקראת תפוגת הסטטוס – כדי לבחון זכאות לחידושו.

חשוב להדגיש שלא מדובר בנקודות בסיס בדומה לאלו הנצברות בגין טיסות. כלומר, הטבה זאת יוצרת מסלול חלופי לסטטוס גבוה הפועל באופן עצמאי מהמסלול הרגיל (הדורש צבירת נקודות בסיס מטיסות ו/או קטעי טיסה). כך, לדוגמה, חבר מועדון שיצבור 2,400 נקודות באמצעות כרטיס האשראי ובנוסף 100 נקודות במצעות טיסות לא ייקבל סטטוס גולד.

לסיכום

מועדון הנוסע המתמיד ממשיך לחלק סטטוס גבוה במתנה לבעלי עסקים שמוכנים להשתמש בכרטיסי הפלייקארד להוצאות העסק. אבל בגלל שיש המון מהם – הוא דורש כעת סך הוצאות בערך כפול על מנת לקבל סטטוס פלטינום (או להישאר עם הרף הקיים ולקבל סטטוס גולד בלבד).

אלעל לא רוצה להעלים את ההטבה הזאת כי היא תורמת רבות לשורת הרווח של כרטיסי הפלייקארד המהווים כיום אפיק הכנסה משמעותי לחברה. אבל ההטבה הזאת ממשיכה לפגוע בנוסעים התכופים של אלעל – אלו שבאמת עושים מאמץ מיוחד לטוס עם החברה שוב ושוב – כי הם נתקלים בעומס גדול הרבה יותר בטרקליני החברה, זמינות נמוכה משמעותית למושבי בונוס, סיכויים נמוכים יותר לשדרוג מזדמן בטיסות, זמינות נמוכה יותר של מושבים מועדפים ועוד. המועדון של אלעל מכר את רווחתם של חברי המועדון הנאמנים ביותר שלו כדי לשווק את כרטיסי הפלייקארד – והוא בוחר להמשיך לעשות את זה, גם אם בצורה מאופקת יותר.

13 תגובות

  1. מוריס

    "למיטב ידיעתי אין בעולם מועדון תעופה נוסף שנותן ככה סטטוס גבוה"

    ג'טבלו (Jetblue) מעניק סטטוס Mosaic למי שמגהץ $50000 בשנה בכרטיס (כרטיס אמריקאי, כמובן).

    נדמה לי שגם Southwest מעניק Companion Pass או הסטטוס שלהם עם מספיק גיהוצים אבל יכול להיות שאני טועה.

    לבסוף, Frontier וAllegiant נותנות לסטטוס (או משהו שקול לכך) ככל שמגהצים יותר (מן הסתם זה לא שיא היוקרה…:-) )

    ויש כרטיס מאוד מאוד ותיק של יונייטד שכבר לא מנפיקים, אבל לכל X גיהוצים מקבלים נקודות סטטוס ללא הגבלת מימושים, ובאופן תיאורטי ניתן להשיג סטטוס ביינייטד ככה (אבל זה סכום די אסטרונומי לפי מה שאני סוכר במאות אלפי דולר אם לא יותר…)

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      תרשה לי לחדד…

      > ג׳ט-בלו היא חברת לואוקוסט שאומנם יש לה ׳מועדון תעופה׳ אבל יש בו סטטוס אחד ויחיד שיחסית קל להשיג. אז היא אולי נותנת אותו למחזיקי כרטיסי האשראי שלה, וגם זה אחרי שימוש משמעותי מאוד בכרטיס, אבל לא מדובר בהטבה שפוגעת משמעותית בציבור הנוסעים התכופים שלה.

      > סות׳ווסט היא חברת לואוקוסט שמפעילה ׳תוכנית נאמנות׳, שקשה לקרוא לה ׳מועדון תעופה׳, ובמסגרתה קיים המוצר Companion Pass. זה לא סטטוס גבוה. זו הטבה ייעודית לנוסעים תכופים ולמחזיקי כרטיסי האשראי של החברה.

      > אלג׳יינט ופרונטייר הן חברות אולטרה-לואוקוסט שאין להן מועדוני תעופה.

      … ולא מכיר את הכרטיס של יונייטד שאתה מתכוון אליו. אשמח אם תוכל למצוא פרטים לגביו, ובפרט האם הוא עדיין נהנה מאותה הטבה גם כיום.

      הגב
  2. רן

    עד מתי אפשר לגהץ בסכום הדרוש כדי להגיע לסטטוס? זה גיהוצים עד סוף החודש או לפי מועד החיוב באשראי?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      החל מהחודש הבא ייבחנו חשבונות לפי הרף החדש. לא יודע לומר באיזה תאריך נבחן החשבון.

      הגב
  3. רן

    האם ניתן לשלם עדיין באשראי כדי להגיע לתקרה או שזה עד מה שסיים את החיוב החודש?

    הגב
  4. משה

    אם אני לא טועה רק 20% מהנקודות של flycard premium נחשבות לצורך חישוב מעמד.
    אז אם היום כדי לקבל גולד צריך 1000 נקודות זה אומר שצריך לגהץ בדיינרס בממוצע כ 80,000 שח בחודש

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אתה צודק – 20% מסך הנקודות הנצברות נספרות כנקודות בסיס (לסטטוס). כלומר, שימוש בכרטיס מקצר את הדרך לסטטוס גבוה.

      בנוסף, כהטבה נפרדת, בהגעה לחצי מיליון ש״ח בחיוב חצי שנתי (6 חודשים רצופים ולא בהכרח ינואר-יוני) תקבל סטטוס גולד והגעה למיליון ש״ח בחיוב שנתי (12 חודשים רצופים) תקבל סטטוס פלטינום. הסטטוס יהיה בתוקף לשנה אחת והזכאות לשמור עליו תיבחן בתום אותה שנה בהסתכלות על החודשים אחורנית.

      הגב
      • משה

        איך אפשר להגיע ל 80000 בחודש? ניסיתי להשתמש בפייבוקס וביט אבל יש להם הגבלה חודשית

      • Lior@FlyingOut

        אני לא בטוח שהבנתי את השאלה שלך.

        עם אפליקציות התשלומים בלבד אי אפשר להגיע ל-80,000 ש״ח בחודש. אולי לרבע/שליש מהסכום הזה.

  5. E

    יש ברשותי גם אמריקן אקספרס וגם דיינרס פלייקאקרד.
    רק בכרטיס דיינרס אפשר להנות מנקודות עקב תשלום לרשויות מס חשמל וכו׳. אך להחסרון יחס המרה נמוך.
    האם יש חסרון בפיצול התשלומים?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא חושב. נשמע לי כמו פתרון טוב. אבל בשבוע הבא ייצא הפלייקארד-פרימיום החדש ואולי הוא הג׳וקר שלך.

      הגב
  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עד ה1.5 היה ניתן לשדרג מעמד גם למעמד סילבר באמצעות צבירת נקודות שנתית בפליי קארד פרמיום של 800 נקודות. נראה שזה גם בוטל?
    אגב, משום מה, באתר אל על עדיין מופיעה הטבלה הישנה עם העדכון של ה1.4 בלבד

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא הכרתי את האפשרות לקבל סטטוס סילבר בלי טיסות בכלל. מעניין. כרגע אפשר רק גולד ופלטינום.

      הגב

השאר תגובה