בפוסט הזה לא אנסה לסקור את כ-ל האפשרויות לשדרוג טיסות של יונייטד. לא אתייחס, למשל, לשדרוג באמצעות מיילים של מועדוני תעופה אחרים או לשדרוגים חינמיים הניתנים לבעלי סטטוס גבוה במועדון של יונייטד (בטיסות פנים בארה״ב ובטיסות אזוריות בצפון-אמריקה בלבד). בפוסט הזה אתייחס לשדרוג טיסות באמצעות שוברי ה-GPU ובאמצעות מיילים – שהרי אלו שני כלים המאפשרים, בין השאר, שדרוג של הטיסות הישירות בין ישראל וארה״ב.

שדרוג באמצעות מיילים

אליה וקוץ בה.

מצד אחד, ניתן לשדרג אפקטיבית כל כרטיס באמצעות מיילים. לא ניתן לשדרג כרטיס שכולל טיסה אחת או יותר בתעריף בייסיק-אקונומי אבל התעריף הזה לא זמין ליציאה מישראל. בעבר טיסות בתעריף המוזל היו במחלקת כרטוס N אבל כיום טיסות בתעריף בייסיק-אקונומי יכולות להיות במגוון מחלקות כרטוס.

מצד שני, עלות השדרוג יכולה להיות גבוהה מאוד. יונייטד מציעה מחשבון נוח לטובת העניין, אך בפועל עלות השדרוג תלויה בטיסה, בסוג המושב, במחלקת הכרטוס של הכרטיס ובסטטוס של בעל החשבון. המשמעות בפועל היא שצריך להתחבר לחשבון באתר של יונייטד ולבדוק את העלות ׳האמיתית׳ לטיסה הרצויה – שבמקרים רבים תהיה זהה לעלות שמציג המחשבון, אבל לא בכל המקרים.

שדרוג למחלקת העסקים בטיסה מישראל לארה״ב, או בכיוון ההפוך, עולה בין 35,000 מיילים בתוספת 600$ (לכרטיס מוזל) ל-25,000 מיילים בלבד (לכרטיס במחלקת פרימיום-פלוס או במחלקת כרטוס Y). התוספת הכספית נקראת ״Co-pay״, ואינה ייחודית למועדון של יונייטד, כשבעלי סטטוס גבוה פטורים ממנה לשדרוגי טיסות בתוך צפון-אמריקה. ניתן גם לשדרג ממחלקת התיירים למחלקת פרימיום-פלוס בעלות מופחתת אבל זה כמובן פחות כדאי.

ככלל שדרוגים באמצעות מיילים הם כלי ייעודי לנוסעים עסקיים שמעסיקם רוכש עבורם כרטיסים יקרים מאוד. הם לא כדאיים כ״כ לנוסעים שמשלמים על הכרטיס מכיסם. הרי כרטיס יקר במחלקת התיירים – קרי: במחלקת כרטוס גבוהה שתאפשר שדרוג זול יחסית – יהיה לפעמים מעט יקר יותר מכרטיס מוזל של מחלקת העסקים, מה שמייתר את הצורך בשדרוג.

חבר מועדון יכול להשתמש במיילים לשדרוג טיסותיו או לשדרוג טיסות של כל אדם אחר. ניתן לעשות זאת עצמאית באתר יונייטד או באמצעות מוקד השירות. שדרוג יכול להתבצע בעת ההזמנה, או לחילופין הוספה לרשימת הנתנה.

על חיפוש זמינות לשדרוג – בהמשך הפוסט.

שדרוג באמצעות שובר GPU

ר״ת: Global Premier Upgrades.

חברי מועדון MileagePlus שמשיגים/מחדשים סטטוס 1K מקבלים שישה שוברי GPU. יש להם האפשרות לצבור שובר נוסף לכל 25,000 מיילים לסטטוס או 30 קטעי טיסה שיצברו לאחר השגת/חידוש הסטטוס. כלומר, פורמלית, אין מגבלה למספר שוברי ה-GPU שיכול לצבור חבר מועדון. השוברים בתוקף למשך כל השנה הקלנדרית בה נצברו, כל השנה שאחריה ועד ה-31 לינואר בשנה שאחריה. לדוגמה – חבר מועדון שהשיג סטטוס 1K היום, בספטמבר 2019, ייקבל שישה שוברי GPU שיהיו בתוקף עד ה-31 לינואר 2021. תוקף השוברים הוא לא המועד האחרון להפעלה שלהם (לטיסות עתידיות) אלא המועד האחרון להמראה של טיסה שניתנת לשדרוג באמצעותם.

ניתן להשתמש בשוברים לשדרוג טיסות יונייטד, יונייטד-אקספרס (טיסות פנים בארה״ב), קופה איירליינס (שבסיסה בפנמה), לופטהנזה ואול-ניפון. באופן טבעי ישנן מגבלות משמעותיות יותר לשדרוג טיסות של שתי חברות התעופה האחרונות (לפרטים נוספים לחצו כאן). השובר מאפשר שדרוג ממחלקת התיירים למחלקת פרימיום-פלוס או למחלקת העסקים, שדרוג ממחלקת פרימיום-פלוס למחלקת העסקים או שדרוג ממחלקת העסקים למחלקה הראשונה. כמובן שהשדרוג הכדאי ביותר, לפחות בהיבט של תמורה/מחיר, הוא ממחלקת התיירים למחלקת העסקים.

חבר מועדון יכול להשתמש בשובר לשדרוג טיסותיו או לשדרוג טיסות של כל אדם אחר. ניתן לעשות זאת עצמאית באתר יונייטד או באמצעות מוקד השירות. שדרוג יכול להתבצע בעת ההזמנה, או לחילופין הוספה לרשימת הנתנה. שובר תקף לשדרוג עד שלוש טיסות ברצף באותו כיוון תחת אותו כרטיס (בטיסות יונייטד, ללא עצירות).

המגבלה המשמעותית ביותר היא שלא ניתן לשדרג טיסות במחלקות הכרטוס S/T/L/K/G/N (חמשת מחלקות הכרטוס המוזלות). כמו כן לא ניתן לשדרג טיסות בתעריף בייסיק-אקונומי, או בתעריף שלא כולל מזוודה אחת בחינם, אבל כאמור תעריפים אלו לא קיימים בשוק ישראל-ארה״ב.

מחלקת הכרטוס הנמוכה ביותר ממנה ניתן לשדרג היא W.

על חיפוש טיסות יונייטד במחלקת כרטוס W – בהמשך הפוסט.

חיפוש מושבים לשדרוג

נוסעי יונייטד וותיקים כנראה זוכרים את מחלקת הכרטוס R לשדרוגים למחלקת העסקים. המחלקה הזו כבר אינה בשימוש. כיום ישנן שלוש מחלקות כרטוס רלוונטיות לשדרוגים:

  • מחלקת כרטוס RN – שדרוג ממחלקת התיירים למחלקת פרימיום-פלוס.
    – – –
  • מחלקת כרטוס PZ – שדרוג ממחלקת התיירים למחלקת העסקים באמצעות שוברי GPU או מיילים, וכמו כן שדרוג ממחלקת התיירים למחלקה ראשונה בטיסות פנים בהן אין מחלקת עסקים.
    – – –
  • מחלקת כרטוס PN – כמו PZ אבל בזמינות גבוהה יותר ולשימוש בלעדי של בעלי סטטוס GS.

אפשר וכדאי לחפש זמינות במחלקות כרטוס אלו באתר של יונייטד. כדי לעשות את זה יש להפעיל את מה שיונייטד קוראת לו ״Expert Mode״ ומאפשר בעצם לראות את כל מחלקות הכרטוס הזמינות בכל טיסה. הפונקציה הזאת זמינה לכל חברי המועדון ורק צריך להפעיל אותה בהגדרות החשבון. אלו השלבים:

  1. התחברו לחשבון MileagePlus באתר יונייטד. לחצו על ״View Account״.
    – – –
  2. בתפריט העבירו את הסמן על אפשרות ״Profile & Preferences״ וביחרו ״Preferences & Settings״.
    – – –
  3. בדף הבא ביחרו ״Special Preferences & Accommodations״, דלגו עד לתחתית הפרק, סמנו V בשורה של ״Enable Expert Mode״ ולחצו על ״Save״ לשמירת ההגדרות. זה הכל.

כעת בתוצאות החיפוש יופיעו כל מחלקות הכרטוס תחת כל טיסה של יונייטד. כך זה נראה:

בדוגמה לעיל ניתן לראות שיש לפחות 9 מושבים במחלקת כרטוס PZ (וכמו כן במחלקת כרטוס PN, אבל לכאורה זה לא רלוונטי). זה כמובן חריג ביותר בטיסה בקו TLV-SFO ובמקרה הזה הסיבה, ככל הנראה, היא שהטיסה נוחתת ב-24 לדצמבר שהוא יום חג בארה״ב ולכן הביקוש לטיסה זו נמוך (גם מצד נוסעים עסקיים ישראלים שאין להם סיבה אמיתית להגיע לארה״ב בימים בהם חברות בארה״ב לא עובדות…). בכל מקרה, בהפעלת הפונקציה ניתן לראות בדיוק כמה מושבים זמינים בכל מחלקת כרטוס.

לרוב לא תהיה זמינות לשדרוג חודשים מראש ובעצם השדרוג לא יאושר בעת ההזמנה. כמובן שהזמינות משתנה, ויכולים להתווסף מושבים למחלקת הכרטוס PZ אם מתקרב מועד הטיסה ומושבים רבים במחלקת העסקים נותרו פנויים, אז ייתכן בהחלט שהשדרוג ייתקבל בכל שלב בין מועד ההזמנה למועד הטיסה. כאן נכנסת לתמונה רשימת ההמתנה לשדרוג.

קדימות בשדרוגים (Upgrade Priority)

אם השדרוג לא התקבל בעת ההזמנה – וזה לרוב המקרה – אפשר לבקש להיכנס לרשימת המתנה. זה נכון גם לשימוש במיילים וגם לשימוש בשובר. המיילים או השובר לא יילקחו בעת ההוספה לרשימת ההמתנה אלא רק אם וכאשר השדרוג יתקבל (ואם אז לא יהיו מספיק מיילים בחשבון או שלא יהיה שובר זמין – השדרוג יבוטל).

רשימת ההמתנה לשדרוג למחלקת העסקים אינה כרונולוגית, והקדימות בטיסות בינ״ל ארוכות היא זו:

(1) נוסעים שרכשו כרטיס במחלקת פרימיום-פלוס. ביניהם תינתן קדימות לפי סטטוס הנוסע, לפי מחלקת הכרטוס המקורית ולפי זמן הגשת הבקשה לשדרוג.

(2) נוסעים בעלי סטטוס Global Services. לא משנה באיזה כלי הם מבקשים לשדרג. ביניהם תינתן קדימות לפי זמן הגשת הבקשה.

(3) נוסעים בעלי סטטוס גבוה במועדון MileagePlus. ביניהם הקדימות מבוססת על הסטטוס, כולל עד סטטוס סילבר. בעלי סטטוס גבוה בברית סטאר, שאינם בעלי סטטוס גבוה במועדון של יונייטד, לא יזכו לקדימות. אין חשיבות לכלי השדרוג – מיילים או שובר – לעניין קדימות זו.

(4) מחזיקי כרטיסי האשראי האמריקנים של יונייטד ונוסעים עסקיים של חברות בעלות הסכם מסחרי עם יונייטד.

(5) אם כל התנאים שווים עד כה – מה שלא סביר – הקדימות תהיה ע״פ זמן הגשת הבקשה לשדרוג.

ישנה קדימות שונה ברשימת ההמתנה ל-CPU (ר״ת: Complimentary Premier Upgrades). אבל היא לא רלוונטית לטיסות בשוק ישראל-ארה״ב. שדרוגים חינמיים אלו ניתנים רק בטיסות בתוך צפון-אמריקה, ולא כולל טיסות טרנסקון ורוב הקוים להוואי, וכמו כן בטיסות מסוימות באזור הפסיפי. הזכאות ל-CPU, המבוססת בעיקר על סטטוס, קודמת ברוב המקרים לשדרוגים בכלים אחרים כמו מיילים או שוברים.

חיפוש כרטיסים של יונייטד במחלקת כרטוס W

מי שמעוניין לרכוש כרטיס במחלקת התיירים ולשדרג אותו למחלקת העסקים באמצעות שובר GPU יצטרך לעמוד בשלושה תנאים מצטברים: שהטיסות בכרטיס יהיו במחלקת כרטוס W או מחלקה גבוהה יותר, שהטיסות יופעלו ע״י יונייטד עצמה ושתהיה זמינות במחלקת כרטוס PZ שמאפשרת את השדרוג. השלב הראשון, אם כן, הוא למצוא כרטיס מתאים.

לטובת משימה זו המטריקס הוא הכלי הטוב ביותר. הוא מאפשר לשלב את שתי הדרישות המהותיות במקרה הזה: טיסות של יונייטד שאינן טיסות קודשייר ומחלקת כרטוס W בכל הטיסות (כי היא הזולה ביותר שאפשר לשדרג ממנה, אז חבל להעדיף מחלקות כרטוס יקרות יותר). אבל האם ואיך ניתן לשלב שתי פקודות מתקדמות במטריקס בחיפוש אחד?

כדי להגדיר חיפוש של טיסות יונייטד – ללא טיסות קודשייר – יש לכתוב ״+O:UA״ בשורת הפקודה הראשונה. אם מעוניינים רק בטיסות נון-סטופ, וללא קונקשיין כלשהו, אפשר לכתוב ״O:UA״. הפקודה ״+UA״ בלבד פרושה בחירה בטיסות בקוד של יונייטד אבל לא בהכרח בטיסות שמופעלות ע״י יונייטד – ואלו אינן ניתנות לשדרוג באמצעות השובר.

כדי להגדיר את מחלקת הכרטוס יש לכתוב ״F bc=w״ בשורת הפקודה השניה. מחלקת הכרטוס שאחרי W היא V, אז מי שרוצה גמישות גבוהה יותר ומוכן לשלם יותר על הכרטיס יכול לשכלל את הפקודה ולכתוב ״F bc=w|bc=v״ שמגדירה את חיפוש שתי מחלקות הכרטוס הללו במקביל.

ניתן להזמין מספר שדות בשורת היעד אבל רק שדות מאותה מדינה בשורת המוצא (במקרה של ישראל – הלכה למעשה רק את נתב״ג). עדיף לבחור מספר שדות למען הגמישות, וגם חשוב לזכור שלרוב הערים הגדולות בארה״ב יש מספר שדות שמשרתים אותן אז חבל למקד את החיפוש רק לשדה הראשי ביניהם. כך, לדוגמה, אם רצונכם לטוס לניו-יורק אז עדיף לציין בשורת היעד ״EWR, LGA״, או פשוט ״NYC״, ולא להסתפק ב-״EWR״ בלבד. התוספת של LGA, בהנחה שאתם מוכנים לקונקשיין נוסף, תאפשר למצוא גם כרטיסים הכוללים את טיסות יונייטד לוושינגטון וטיסת המשך קצרה משם לניו-יורק (כרטיס שגם יכול להיות זול משמעותית לעומת כרטיס שכולל את הטיסות הישירות לניוארק…).

מסך החיפוש צריך להיראות ככה:

הערות נוספות

> כמובן שניתן לבחור תאריכים ספציפיים, וגם בדרגת גמישות של יום/יומיים קדימה/אחורה, אבל במקרה הזה בחרתי בחיפוש גמיש לאורך חודש שלם עם אורך שהייה של 10-5 ימים. הטווח לאורך השהייה יכול להגיע עד שבוע אחד.
> בחרתי להשאיר את הפקודה ״Allow airport changes״. לרוב מוטב להסיר אותה דווקא. פקודה זו בעצם מאפשרת כרטיסים עם קונקשיין הכולל מעבר בין שני שדות המשרתים את אותה עיר. לדוגמה: טיסה מת״א לוושינגטון-דולס (IAD) וטיסת המשך מוושינגטון-רייגן (DCA) לשיקגו. הסרת הפקודה בעצם תגדיר למטריקס להתעלם מקונקשיין כזה ולאפשר טיסת המשך אך ורק מהשדה שבו נחתה הטיסה הנכנסת.
> אין צורך לציין ״USD״ בשורת המטבע כי כרטיסים שמוצאם בישראל ממילא מתומחרים בדולר אמריקני.
> לפעמים המטריקס לא משתף פעולה עם חיפושים ׳גמישים׳ של חודש אך מוצא תעריפים בקלות בחיפוש לימים ספציפיים. אז אם קיבלתם תוצאה של ׳אין כרטיסים׳ – נסו לשנות מעט את הפרמטרים במסך החיפוש.
> המטריקס אדיש לכתיבת אותיות קטנות/גדולות בפקודות. זה הרגל שלי.

כאמירה כללית תעריפים במחלקת כרטוס W מישראל לארה״ב מתחילים מאזור 1,000$ לחוף המזרחי ומאזור 1200$ לחוף המערבי (ולמקסיקו). תעריפים ליעדים רחוקים יותר, כמו יעדים בפסיפיק ויעדים בדרום-אמריקה, מתחילים מאזור 1750$.

הנה דוגמה לכרטיס אפשרי בר-שדרוג:

לסיכום

יש זמינות נמוכה מאוד לשדרוגים בקוים של יונייטד בין ישראל וארה״ב (בשני הכיוונים). את העובדה הזו יודע כל נוסע תכוף של יונייטד, ובתוך כך בעלי סטטוס 1K שמתוסכלים מחוסר היכולת שלהם להשתמש בשוברי השדרוג שקיבלו עם הסטטוס. ובכל זאת – הזמינות כן קיימת בטיסות מסוימות, בתאריכים פחות מבוקשים, וכמובן ניתן גם להשתמש במיילים לטובת השדרוגים האלו (אבל בלי קדימות מיוחדת).

יש הגיון ברכישת כרטיסים בפרימיום-פלוס כדי להשיג קדימות לשדרוג (וגם ׳רשת ביטחון׳ במקרה ולא יתקבל השדרוג, כמובן, לצד צבירת מיילים גבוהה יותר). כמובן שכרטיסים אלו עולים כמה מאות דולרים יותר מכרטיסים במחלקת כרטוס W.

4 תגובות

  1. עומר

    מחזק את נושא הזמינות הנמוכה, ובפרט: בטיסות שיוצאות מנתב״ג ביום ראשון בלילה (בטיסת היום עוד איכשהו אפשר למצוא) ובטיסה חזור ביום חמישי בלילה.
    השמועות מספרות על מישהו שפעם הצליח, אבל אני לא בטוח שזו לא אגדה…

    הגב
  2. ארז

    תודה על עוד פוסט מעמיק.
    יונייטד מאפשרת סחר בשוברים?
    אתה יודע אולי אם אנשים מציעים למכירה את השוברים שלהם, שטובים, אולי, למי שרוצה לשדרג טיסות שאינן מ/אל ישראל?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא, אסור לסחור בשוברים. יש כאלו שמוכרים אותם באיביי תחת ״מכירת עצה לשדרוג״ כשכביכול השובר הוא מתנה לכל מי שמקבל את העצה של המוכר. הזוי, ומן הסתם משפטית לא יגן על המוכר אז לא מבין למה לטרוח.

      השאלה היא מה הסיכון מבחינת הנוסע. כי פורמלית יונייטד יכולה לבטל את השדרוג, ונקוט בצעדים נוספים, אם יתברר לה שהשובר ניתן לנוסע בתמורה כלשהי (ולא במתנה אמיתית). הסיכוי שיונייטד תגלה דבר כזה הוא נמוך מאוד עד כדי אפסי, אומנם, אבל הוא קיים. אז לשיקולו של כל אחד האם הוא מוכן לרכוש שובר כ;ה מאדם שהוא לא מכיר. לא הייתי חושש לרכוש שובר כזה מחבר, כמובן, בהנחה שהחבר הזה לא מוכר 6+ שוברים כאלו כל שנה במשך העשור האחרון נגיד – כי זה חתיכת דגל אדום.

      הגב
  3. הנוסע

    תודה על הפוסט. כנוסע תכוף של יונייטד, זה נושא מאוד מתסכל, רק שנה שעברה "זרקתי" לפח 8 שוברי שדרוג (אינני נוהג לסחור או לעבור על החוק ) שכן הסיכוי לשדרוג מתל-אביב שואף במרבית המקרים לאפס אלא כמו שמצאת מדובר בחגים אמריקאים ואז אין לנו מה לעשות שם בענייני עבודה. כמו כן, השמועה אומרת שאם נותרים מושבים ריקים בטיסות אל /מ תל-אביב, המחשב שלהם מנסה למכור אותם לאלה שעושים Check In. אחרת אין לי הסבר כיצד טיסה עם 8 מושבים פנויים הופכת אחרי יום לטיסה שיש בה מושב פנוי אחד…

    כמו כן, הצורך לרכוש מושב במחלקה W או V בטיסות שאין בהן פרימיום אקונומי הוא למעשה הימור על $200-$300 שלא יחזורו לנוסע במידה והשדרוג לא מתקבל והנוסע טס במחלקת תיירים. אין למעשה דרך לקבל את התוספת. בעבר הוצע באחד הפורמים לצלם את המסך ביום שנעשית ההזמנה ולהראות שהיה ניתן לרכוש כרטיס במחלקה זולה יותר (למשל S) ואז לבקש את ההחזר, אבל זו שיטה שאינה עובדת. לכן השימוש בתשלום ונקודות עדיף מבחינה זו, שכן התשלום co-pay נלקח רק במידה והשדרוג מתקבל.

    הגב

השאר תגובה