הפוסט הזה פורסם במקור אי שם ב-15 ליוני 2014. הוא הופיע באתר הקודם של הבלוג אבל לא מופיע באתר הנוכחי, ולכן חשבתי שנכון לפרסמו מחדש. ביצעתי עריכה משמעותית לנוסח המקורי.


כרטיס הטיסה בדר"כ מהווה את השלד לנסיעה ואת ההוצאה העיקרית בה. הוא לרוב יקר לשינוי או ביטול, לפעמים מורכב ולפעמים נרכש זמן רב מראש מתוך ההנחה שכך זול יותר. התחושה המתקבלת היא שכרטיס הטיסה הוא עוגן בלו“ז.

התחושה מוטעית. ראשית, משום שכרטיסים של חברות סדירות אינם בהכרח הולכים ומתייקרים ככל שעובר הזמן ולכן רכישת כרטיס טיסה כשנה מראש יכולה להיות טעות יקרה. שנית, חשוב להכיר את תנאי הכרטיס הרצוי ולזכור ששינוי מועד טיסה הוא אפשרי ולא בהכרח יקר. כך, לדוגמה, המתנה של יומיים נוספים ביעד יכולה להיות יקרה הרבה יותר מדמי שינוי הכרטיס.

גינון כרטיסי טיסה

כרטיסים רבים, ואולי אף רוב הכרטיסים בהסתכלות רחבה, ניתנים לשינוי ו/או ביטול. בתמורה לעמלה, כמובן, אם כי קיימים גם מקרים בהם אין עמלה. אני לא ממליץ לחזור ולבדוק את מחירי הטיסות בכל שבוע במשך חודשים לקראת הטיסה, אבל ממליץ להיות עירניים למבצעים תקופתיים חריגים שעשויים להופיע (ולרוב אפרסם אותם כאן בבלוג). בעוד ביטול כרטיס טיסה הוא צעד חריג למדי, עיקרו של תהליך גינון ההזמנות הוא בפרטים האחרים: מועדי הטיסות, שינוי מטוסים, בחירת מושבים ועוד.

ככלל, חברות תעופה יכולות לשנות מועדי טיסות חודשים מראש. הן בדר"כ יודיעו על כך לנוסעים באופן מיידי אם כי לפעמים ההתראות אינן עוברות מסיבות שונות (פרטי התקשרות לא מעודכנים, תקלה במערכת, צפי לעדכון רק בסמוך למועד הטיסה וכו'). לכן אני ממליץ להיכנס באופן תקופתי לאתר החברה ולבדוק האם חלו שינויים כלשהם או לחילופין להשתמש בשירות כלשהו שמציע מעקב אחר טיסות/כרטיסים. זיכרו ששינויים מסוימים טעונים אישורו של הנוסע או שהם מאפשרים לו לבטל את הכרטיס ללא קנס אם אינו מסכים להם. אבל שינויים אחרים – לדוגמה שינוי המטוס שישרת את הטיסה (׳החלפת ציוד׳) – אינם טעונים הודעה מראש לנוסעים, קל וחומר אישורם בפועל, אם כי החברה עשויה לבוא לקראת נוסעים שיטענו שהדבר בעייתי עבורם. ובכל מקרה, החלפת ציוד עלולה להוביל לשינוי המושבים שנבחרו מראש וגם על כך לא בהכרח תגיע הודעה מהחברה בעת ביצוע השינוי.

בנוסף, מניסיוני, נוסעים רבים משנים את בחירת המושבים שלהם ככל שעובר הזמן עד הטיסה. לכן אם בחרתם מושבים מספר חודשים לפני הטיסה ובאותו מועד לא היו זמינים המושבים המועדפים ביותר עליכם – כדאי לחזור ולבדוק את מפת ההושבה באופן תקופתי משום שהמושבים הרצויים יכולים להתפנות. כמו כן, חברות תעופה רבות חוסמות חלק מהמושבים המועדפים עד סמוך למועד הצ‘ק-אין, לטובת הלקוחות המועדפים ובעלי הסטטוס, ואח״כ הופכות אותם לזמינים לכלל הנוסעים בפתיחת הצ׳ק-אין או רק בשדה התעופה. ובתמצית: כדאי לבדוק כל הזמנה חודש לפני הטיסה, אח"כ שבוע לפני הטיסה ואח"כ יום לפני הטיסה – בטרם עושים צ'ק-אין באינטרנט (OLCI).

גינון הזמנות במלונות

אחרי שנקבעו תאריכי הנסיעה על בסיס כרטיס הטיסה, תשומת הלב עוברת להזמנת לילות במלונות מתאימים – וכאן העלילה מסתבכת מעט. מה הכי כדאי לעשות? התעריפים הגמישים, שאינם דורשים תשלום מראש, לרוב יקרים משמעותית מאלו שאינם ניתנים לביטול. מצד שני, הנסיעה היא בעוד שבועות רבים או אפילו חודשים והכל יכול להשתנות. ומה לגבי תעריף שכן ניתן לביטול אבל דורש תשלום מלא מראש? ובכלל, אולי נרצה לשנות את מסלול הטיול. החלטות החלטות.

טיפ ראשון: תנו כרטיס אשראי אבל לא כסף

בתכנון של חודשים קדימה, למעט במקרים מיוחדים, הימנעו מביצוע הזמנות שדורשות תשלום מלא מראש אפילו אם הן ניתנות לביטול. אתרים רבים מבקשים פרטי אשראי בתהליך ההזמנה כדי להבטיח את ההזמנה (הליך מקובל) אך אינם מחייבים את הכרטיס בפועל במועד ביצוע ההזמנה. לעניין זה "מקרים מיוחדים" הם מקרים בהם תשלום מראש מבטיח מחיר נמוך דרמטית מהמחיר המקובל בשוק.

טיפ שני: כל לילה בפני עצמו

בהזמנה של מספר לילות רצופים, גם בתעריף גמיש וללא תשלום מראש, אתם עלולים להגביל את אפשרותכם לבצע שינויים מסוימים. שינוי הזמנה במלון אינו כשינוי מועד טיסה, ולמעשה שינוי הזמנה במלון פירושו ביטול ההזמנה הקיימת והקמת הזמנה חדשה גם אם התהליך לא נראה/נקרא כך.

נניח, לשם הדוגמה, שהזמנתם חמישה לילות במלון ברומא ב-100 אירו ללילה. אם המחיר ירד ל-80 אירו ללילה – אין בעיה, 'משנים' את ההזמנה. אבל מה אם המחיר עלה ל-150 אירו ללילה ואז החלטתם שאתם זקוקים רק לשלושה לילות ביעד? לרוב לא תהיה לכם אפשרות לשנות את ההזמנה מחמישה לילות לשלושה לילות תוך שמירת התעריף המקורי.

משכך, ועל אף הטירחה שבדבר, עדיף לבצע הזמנה נפרדת לכל לילה מתי שיש ספק לגבי אורך השהות ביעד. יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שבמקרים רבים המלון יציע הנחה להזמנה של מספר לילות רצופים כך שכדאי לבחון את כלל האפשרויות. כמובן שנוח יותר עם הזמנה יחידה לעומת מספר הזמנות אבל זה טרייד-אוף ברור של גמישות מול נוחות.

טיפ שלישי: דאבל-בוקינג

כשמדובר בהזמנות שאינן דורשות תשלום מראש, וזו הרי דרך המלך, אז אין סיבה להתלבט רבות בבחירת המלון האידיאלי כשיש מספר מלונות מתאימים. אין סיבה שלא לבצע מספר הזמנות עבור אותם לילות – בתנאי שאתם מסוגלים להקפיד על…

טיפ רביעי: סדר מופתי

המפתח לגינון הזמנות הוא מעקב נוח ומסודר אחריהן. דרך אחת היא ע״י הקמת תיקייה יעודית בתיבת המייל שאליה יועברו כל אישורי ההזמנות, השינויים והביטולים. רצוי גם ליצור מסמך בו יוצגו כל ׳ההזמנות הפתוחות׳ ולא לשכוח לעדכן אותו בכל פעם שמבצעים שינוי כלשהו. האמור נכון גם להזמנות של כרטיסי טיסה וגם להזמנות של לילות במלונות. כיום ישנם גם שירותים רבים, למחשבים ולמכשירים סלולריים, שמציעים מעקב נוח ופשוט אחר הזמנות לרוב באמצעות סריקת תיבת המייל.

העבודה הקשה היא לבדוק בצורה תקופתית את מחירי המלונות שכן אלו משתנים לעיתים תכופות. אם החיפוש הראשוני נעשה בצורה טובה הרי שלא צריך לבצע סקר שוק מחדש ביעד אלא ניתן להתמקד במספר מלונות ספציפיים שנבחרו מהתחלה כמתאימים יותר. אפשרות אחת, שחוסכת כאב ראש, היא להשתמש בשירות ההתראות של קיאק (דורש פתיחת חשבון באתר, וניתן לקבוע התראה למלון מסוים בתאריכים נבחרים).

כמו כן, כדאי לזכור שרשתות המלונות הגדולות יוצאות במבצעים תקופתיים שחלקם אטרקטיביים מאוד ולפעמים מהווים את האפשרות הטובה ביותר להזמנה. את המבצעים האלו כדאי לסקור מספר שבועות לפני מועד השהייה באמצעות אתר הרשת/המועדון או כאן בבלוג. אני מפרסם אחת לשבוע פוסט המרכז את כל החדשות והמבצעים שפורסמו באותו שבוע, ולפעמים אף מקדיש פוסט במיוחד למבצע תקופתי אטרקטיבי או מעניין, וכך אפשר למצוא את כל המבצעים בחיפוש פשוט בבלוג (לחצן שמאלי בתפריט).

לסיכום

באמצעות הכלים והשיטות שתיארתי, שחלקם וודאי נתפסים כטריוויאלים, אני חוסך מאות דולרים בשנה על שהיות במלונות וכרטיסי טיסה. אחרי שמתרגלים החיפוש התקופתי נהיה קל ומהיר, וכאמור בהרבה מקרים הוא משתלם מאוד. את הפוסט הזה אני עורך בעודי במלון אינטרקונטיננטל וורשה שאת ההזמנה לשהייה הזאת ׳תיקנתי׳ לא פחות מארבע פעמים (גם בגלל ירידת מחיר וגם בגלל החזר קאשבק מוגדל).

2 תגובות

  1. דרור

    האם אין סכנה בחלוקת הזמנה במלון, שהמלון יתעקש על צ׳ק אאוט וצ׳ק אין בין כל זוג הזמנות, או לכל הפחות יעביר אותי לחדר אחר?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אם כל ההזמנות נעשו בערוץ ישיר (אתר המלון לדוגמה) וכל ההזמנות הן לאותו חדר – אז לא צריכה להיות שום בעיה. אין למלון אינטרס לנדנד לאורח שיבוא לצ׳ק-אאוט וצ׳ק-אין כל יום מחדש.

      לעומת זאת, יש אורחים שמנסים לשחק משחקים ומזמינים סוויטה בלילה הראשון ואז חדר רגיל לשאר הלילות, ומקווים שהמלון ישאיר אותם בסוויטה, ובמקרים כאלו סביר להניח שהם יידרשו לעשות צ׳ק-אאוט ולעבור לחדר רגיל.

      הגב

השאר תגובה