ב-8 לאוגוסט הפסקת חשמל באטלנטה השביתה את המערכות של חברת דלתא שלא היו ערוכות כראוי למעבר לספק כוח חלופי. כתוצאה מכך נעצרה באופן מיידי כל הפעילות של החברה ברחבי העולם. מאות טיסות בוטלו. דלתא היא חברת התעופה השניה בגודלה בעולם מבחינת מספר הנוסעים ומספר המטוסים בצי.

תקלות מערכתיות בהיקף כזה הן לא עניין חריג כמו שרבים מכם אולי חושבים. רק בחודש שעבר נאלצה חברת סאות׳ווסט, חברת התעופה השלישית בגודלה בארה״ב מבחינת מספר הנוסעים, לבטל מאות טיסות בכל יום במשך שלושה ימים ככל הנראה כתוצאה מתקלת מערכת שיצרה תכנון לא מתאים של לו״ז הטיסות. אמריקן, חברת התעופה הגדולה בעולם, סבלה בחודשים האחרונים מספר פעמים מתקלות נקודתיות שגרמו לביטולי טיסות – אם כי לא בהיקף דומה לאירוע של דלתא. יונייטד, שסוגרת את הרביעיה הגדולה בארה״ב, סבלה גם היא מספר פעמים בקיץ שעבר מתקלות חמורות שגרמו לביטולן או עיכובן של מאות רבות של טיסות.

דלתא מובילה את העדר

מה באמת רוצה הנוסע הממוצע מחברת התעופה? בתמצית – הוא רוצה מוצר טוב (כולל שירות), הוא רוצה לו״ז טיסות נוח שעומד בזמנים והוא רוצה מחיר הוגן.

דלתא מציעה מחלקת תירים טובה, כולל מערכת בידור איכותית, במיוחד בטיסות הארוכות. בטיסות פנים מציעה החברה אינטרנט אלחוטי – אבל זה הפך מזמן לסטנדרט בחברות האמריקניות. מחלקת העסקים של דלתא היא ליגה אחת מאחורי זו של אמריקן אלא שדלתא מציעה מושבי מיטה-שטוחה בכל הטיסות הארוכות שלה כבר מ-2014 כך שהלקוח יכול להנות מוודאות שאמריקן לא מציעה לו כי ברבים ממטוסיה מחלקת העסקים מיושנת מאוד. בעבר אמריקן הובילה גם בגזרת שירות הלקוחות אבל זה השתנה בשנה האחרונה. סה״כ דלתא מציעה מוצר טוב מאוד ואולי הטוב ביותר מבין ארבע חברות התעופה הגדולות בארה״ב. זאת ועוד, דלתא היא באופן עקבי החברה החדשנית ביותר מביניהן והיא שקובעת את הטרנדים בשוק.

Delta Plane 2

לדלתא יש גם את נתוני הפעילות הטובים ביותר בהפרש ניכר. בעניין הזה היא עומדת בקונטרסט לאלעל. טיסותיה של דלתא כמעט תמיד ממריאות בזמן והיכן שנגרמים איחורים הם בדר״כ לא ארוכים במיוחד. ע״פ נתוני FlightStats לשנת 2015 כ-83.8% מטיסות דלתא נחתו בזמן ביעדן. זאת לעומת 79.0% מטיסות אמריקן, 81.0% מטיסות סאות׳ווסט ו-78.1% מטיסות יונייטד. דלתא נאלצה לבטל לאורך השנה רק 1.4% מטיסותיה (רובן טיסות פנים משום שביטולים אינם אופייניים לטיסות בינ״ל) בעוד אמריקן ביטלה כ-2.7% מטיסותיה (כפול מדלתא!), סאות׳ווסט ביטלה 1.5% מטיסותיה ויונייטד ביטלה 2.6% מטיסותיה.

בגזרת המחיר דלתא נשארת תחרותית עם המתחרות הגדולות שלה. היא לא תמיד זולה מהן, אומנם, אבל תחרותית. בשביל האומדן בדקתי מחירים לשתי נסיעות עתידיות פיקטיביות בחודש מרץ 2017: אחת מת״א לניו-יורק בטיסות נון-סטופ ואחת מת״א לשיקגו. המחיר הזול ביותר שמצאתי לכרטיס הראשון היה 888$ עם דלתא או יונייטד ו-816$ עם אלעל (מפתיע). המחיר הזול ביותר שמצאתי לכרטיס השני היה 888$ עם יונייטד (איזו מקריות…), 839$ עם אלעל (טיסות המשך של ג׳ט בלו) ו-775$ עם דלתא.

המאפיינים של מחלקת עסקים מנצחת

אני חושב שרוב הנוסעים התכופים יסכימו ששלושת המאפיינים החשובים ביותר במחלקת עסקים טובה הם:

  • מושב שהופך למיטה שטוחה
  • פרטיות ברמה גבוהה
  • גישה ישירה למעבר

רק אחרי שלושת המאפיינים האלו מצטרפים מאפיינים נוספים כמו איכות תפריט האוכל, איכות תפריט האלכוהול, אינטרנט אלחוטי, מערכת הבידור, מרחב אישי במושב ועוד. חברות מסוימות מציעות פינוקים מיוחדים שיכולים להעצים את המוניטין של מחלקות הפרימיום שלהן כמו בר במטוס (וירג׳ן אטלנטיק, קטאר איירוויס, אתיהאד…), שף המציע מנות אוכל ע״פ בקשה אישית (טורקיש, אוסטריאן…) ומצעי מיטה איכותיים במיוחד (דלתא, סינגפור איירליינס, בריטיש…).

מהסיבה הזאת סוג המושב הפופולרי ביותר בקרב נוסעים רבים הוא ׳Reverse Herringbone׳ שבו משתמשות חברות מובילות כמו קתאי פסיפיק, קטאר איירוייס, וירג׳ן אוסטרליה (בגרסה חדשה ונוצצת), אווה אייר, אייר פראנס, ק.ל.מ, ויטנאם איירליינס, אמריקן, אייר קנדה עוד.

Cathay Pacific Business Class Cabin

Cathay Pacific Reverse Herringbone Seats

Reverse Herringbone Cathay Pacific as Bed

Cathay Pacific Reverse Herringbone Seat as Bed

מושבים מסוג זה הופכים למיטה-שטוחה (180 מעלות, בלי חוכמות), מציעים גישה ישירה למעבר מכל מושב ורמת פרטיות גבוהה מאוד בעודם פונים החוצה מהמעבר. קירות ההפרדה בין המושבים גבוהים, אך זוגות שבוחרים במושבים האמצעיים יכולים להוריד את הקיר המפריד בין המושבים.

אמריקן מציעה מושבים כאלו בחלק גדול מהמטוסים שלה המשרתים בטיסות ארוכות ובחלק מטיסות הפנים בקוים המרכזיים. במטוסים רבים אחרים היא מציעה מחלקת עסקים חדשה וטובה אבל עם מושבים מסוג אחר שגם הם מתקדמים יותר מהמוצר הנוכחי של דלתא. רק במיעוט מהמטוסים שלה מציעה אמריקן מחלקת עסקים שבה אין מושבי מיטה-שטוחה. הבעיה הגדולה של אמריקן, אם כן, היא לא מוצר נחות אלא חוסר אחידות משווע בצי.

American 767 New Business Class Cabin

American 767 Business Class

גם מחלקת העסקים של דלתא לא אחידה אבל בכל מטוסיה מציעה החברה מושבי מיטה-שטוחה מדגם כזה או אחר. הנה שתי הקונפיגרציות הנפוצות ביותר של דלתא:

Delta BusinessElite Reverse Herringbone

Delta BusinessElite Reverse Herringbone Seats

Delta BusinessElite Staggered Seats

Delta BusinessElite Staggered Seats

כפי שניתן לראות המושבים מהדגם הראשון דומים מאוד לאלו של אמריקן עם מעט שינויים שמורידים קצת מאיכותם. אבל המושבים האלו מצויים רק בחלק ממטוסי הצי. מושבים מהדגם השני, שדומים לאלו שאמריקן מציעה בחלק ממטוסי הבואינג 767 המחודשים שלה, מציעים רמת פרטיות נמוכה מאוד והם צרים יחסית כך שאיכות השינה נפגעת.

דלתא שינתה את השם של מחלקת העסקים שלה ל-״Delta One״.

בינתיים יונייטד מפדחת את עצמה עם מושבים כאלו:

United 787 Business Class

United Boeing 787-9 Business Class Cabin

החדשות הטובות הן שיונייטד הודיעה שתחל בקרוב לשדרג את כל מחלקות העסקים בצי שלה כך שהן יכללו מושבים חדשים לגמרי מדגם ייחודי לה. המחלקה החדשה תקרא פולאריס. יונייטד מפרסמת את המהלך כאילו שהיא המציאה פה מוצר חדש אלא שלמעשה מושבי הפולאריס יהיו נחותים ביחס למה שמקובל היום בשורה הראשונה של התעשייה – ולדעתי יונייטד יורה לעצמה ברגל.

דלתא משדרגת את מחלקת העסקים שלה

בעקבות יונייטד הודיעה דלתא החודש על תוכניתה לשדרג את מחלקת העסקים בכל מטוסי הצי שלה. המחלקה החדשה תציע מושבים הפונים קדימה, שלא כמו המושבים מדגם ׳Reverse Herringbone׳, אבל לכל מושב תהיה דלת כך שהוא למעשה יוכל להפוך לסוויטה פרטית קטנה ואינטימית.

Delta 2017 Business Class 2

Delta 2017 Business Class 1

בכך דלתא משלבת בעצם את היתרונות של שני הדגמים הפופולריים ביותר ומציעה מושבי מיטה-שטוחה עם גישה ישירה למעבר ופרטיות מקסימלית. מהתמונות הראשוניות המושבים האלו נראים נהדר.

החדשות המשמחות ביותר הן שאמריקן ויונייטד כמעט תמיד מעתיקות את דלתא. אם דלתא החליטה שמושבי מחלקת העסקים ראויים לדלתות – סביר להניח שנראה דלתות גם במטוסי יונייטד ואמריקן תוך מספר שנים.

מחלקת העסקים החדשה של דלתא צפויה להיכנס לשירות לקראת סוף 2017 במטוסי האיירבאס A350. דלתא תהיה חברת התעופה הראשונה שתקבל את המטוס בצפון-אמריקה. בכל מטוס יכללו 32 סוויטות בשמונה שורות והמחלקה תקרא ״Delta One Suite״. הנוסעים במחלקה יהנו מאוזניות מבודדות-רעש ומסכים בגודל 18 אינצ׳.

לסיכום

בעיניי זו בשורה גדולה. לא שהמוצר הנוכחי של דלתא גרוע במיוחד אבל עם המוצר החדש אני בהחלט אתפתה להעדיף את דלתא על אמריקן או חברות אחרות. בתקווה שהטרנד יתפוס ועוד חברות יציגו גם הן סוויטות מפנקות במחלקות העסקים שלהן. מי יודע, אולי החל מסוף 2017 אתחיל להיות לקוח נאמן של ברית SkyTeam – בכל זאת המחירים של הברית אטרקטיביים מאוד, הנוכחות בנתב״ג משמעותית והחברות המובילות בברית ממשיכות להציע מוצרים טובים יותר ויותר.

מזל טוב דלתא.

תגובה אחת

השאר תגובה