לא תאמינו כמה כסף תוכלו לחסוך ברכישת הנקודות הנכונות ושימוש מושכל בהן. זה נכון גם לגבי כרטיסי טיסה וגם לגבי שהיות במלונות. זה דורש שיעורי בית, זה דורש סבלנות ויש בכך סיכון מסוים אבל החיסכון בשורה התחתונה יכול להיות גדול מאוד.

מועדון המלונות IHG Rewards, לדוגמה, מציע מבצע קבוע בשם PointBreaks. במסגרת המבצע מוצעים בכל פעם עשרות רבות של מלונות ברחבי העולם בתעריף אחיד של 5,000 נקודות ללילה לתקופה של כמה חודשים. במסגרת מבצעי מכירת נקודות, המתקיימים מספר פעמים בשנה, המועדון מוכר נקודות החל מ-5.75$ לכל 1,000… כך שבעצם, בשילוב שני המבצעים, ניתן לרכוש לילות במלונות של הקבוצה במחיר התחלתי של קצת פחות מ-29$ ללילה. זו רק דוגמה אחת.

בדוגמה אחרת מועדון התעופה LifeMiles גובה רק 70,000 מיילים וכמה עשרות דולרים במסים לכרטיס בונוס הלוך/חזור מת״א לקייפטאון במחלקת העסקים. בטיסות של אתיופיאן איירליינס, למשל, או גם בטיסות של טורקיש (אם יש לכם קצת מזל ומצאתם זמינות). המועדון מוכר מיילים במסגרת מבצעים החל מ-13$ ל-1,000, או באמצעות טריק אחר ב-15$ ל-1,000, כך שתוכלו לרכוש את כל המיילים הדרושים לכרטיס בונוס כזה בפחות מ-1000$. זה בערך המחיר הרגיל של כרטיס הלוך/חזור מישראל לדרום אפריקה במחלקת התיירים…

ואני יכול להמשיך בדוגמאות נוספות.

המועדון של פינאייר מוכר נקודות בזול

במסגרת מבצע שמסתיים ב-30 לאוקטובר מועדון התעופה הפיני, FinnairPlus, מציע בונוס של עד 40% ברכישת נקודות עד לתקרה שנתית מותרת של 70,000 נקודות (כלומר, 98,000 נקודות כולל הבונוס). תחת הבונוס המקסימלי מחיר הנקודות יורד ל-9.2 אירו לכל 1,000 נקודות בלבד.

finnairplus-buy-points-october16

שווה?

ובכן, טבלאות מימוש המיילים לטיסות של פינאייר עצמה אינן אטרקטיביות והייתי אומר קטגורית שאין כל הגיון ברכישת נקודות גם במסגרת המבצע. זה אולי יכול להשתלם אבל לא לייצר חיסכון גדול מדי שיהיה שווה את הטירחה.

לעומת זאת, כרטיסי בונוס בטיסות שותפים (ברית OneWorld) מתומחרים ע״פ מרחק הטיסה הכולל אם כי המועדון הפיני פחות גמיש בתנאיו. כך, למשל, ניתן לרכוש רק כרטיסי הלוך/חזור ולא כרטיסים בכיוון אחד אבל כן ניתן לבצע שתי עצירות (Stopovers) במסלול הטיסות הרצוי. העלות במיילים גבוהה יחסית אבל עדיין אפשר לייצר בדרך זו חיסכון גדול – במיוחד במחלקות הפרימיום.

כרטיס בונוס לדוגמה

אני רוצה לטוס לטייל בהוואי ובדרך אולי לעצור בשני יעדים נוספים. אחרי התלבטות בחרתי במדריד וניו-יורק. בגלל שאלו טיסות ארוכות, כמעט לצד השני של העולם, אני מוכן להוסיף סכום מסוים (בגבול הסביר) כדי לטוס במחלקת העסקים. כל אחד יחליט לעצמו כמה הוא היה מוכן להוסיף במקרה כזה.

מסלול הטיסות המועדף שלי הוא זה:

  • ת״א למדריד בטיסת איבריה
  • מדריד להונולולו דרך דאלאס בטיסות אמריקן
  • דאלאס לניו-יורק דרך לוס-אנג׳לס בטיסות אמריקן
  • ניו-יורק לת״א דרך לונדון בטיסות בריטיש

סה״כ זה המסלול הישיר ביותר והנוח ביותר בין שלושת היעדים האלו. לפחות במסגרת ברית OneWorld.  כמעט כל הטיסות, אגב, יהיו במטוסים רחבי-גוף כך שיש יתרון אמיתי לבחירה במחלקות הפרימיום.

הנה הכרטיס הרצוי במחלקת התיירים:

tlv-hnl-ticket-in-economy-class

ראוי לציין שניתן לבחור טיסות אחרות, פחות או יותר באותם תאריכים, ולהוריד את מחיר הכרטיס עד אזור 1600$. אז לצורך העניין נקרא לילד 1600$ במחלקת התיירים.

הנה הכרטיס הרצוי בטיסות הזולות ביותר שבמחלקת העסקים:

tlv-hnl-ticket-in-business-class

כן, כרטיס מבחלקת העסקים יעלה קצת יותר מפי שתיים מאותו כרטיס במחלקת התיירים. עד כאן אין הפתעות.

כמה יעלה אותו כרטיס לרכישה בנקודות של פינאייר?

ובכן, מסלול הטיסות הזה, כפי שניתן לראות בקטן בצילומי המסך לעיל, מסתכם ב-21,616 מייל. בתרגום לשיטה המטרית זה אומר 34,788 ק״מ. כעת נעיף מבט בטבלת המימוש של פינאייר לטיסות שותפים:

finnairplus-partners-awards

ובכן, כרטיס עם מרחק טיסה מצטבר של עד 35,000 ק״מ ידרוש 180,000 נקודות במחלקת התיירים או 240,000 נקודות במחלקת העסקים. במצב כזה, כשהתוספת היא 33% ׳בלבד׳, לדעתי כדאי לבחור במחלקה הגבוהה – אבל כל אחד יעשה את השיקולים שלו.

כל חבר מועדון יכול לרכוש לעצמו רק 70,000 נקודות בשנה קלנדרית (לא כולל בונוסים ברכישה) אבל הוא יכול לקבל כמות בלתי מוגבלת של נקודות מחברי מועדון אחרים. המבצע הנוכחי מאפשר גם לרכוש מיילים וגם לתת מיילים במתנה עם בונוס של עד 40% כך שאפקטיבית, בעזרת חברי מועדון אחרים, כל חבר מועדון יכולים להכניס לחשבונו כל כמות של נקודות במחיר שמתחיל מ-9.2 אירו ל-1,000 נקודות. או, במילים אחרות, כל חבר מועדון יכול לרכוש את הכמות הדרושה לכרטיס הבונוס הזה – 240,000 נקודות – במחיר כולל של 2208 אירו בלבד (כמעט בדיוק 2400$). תוסיפו עוד 100$ או 200$ במסים והגעתם לעלות האמיתית.

אולי לא הייתם משלמים 120% תוספת למחיר כדי לשדרג למחלקת העסקים, אבל מה לגבי 50% תוספת למחיר? 60%? זה כבר אטרקטיבי. החיסכון הישיר מול כרטיס במחלקת עסקים מגיע לכמעט 1000$ לנוסע (או בערך 30% מהעלות).

כדאי לדעת ואסור לשכוח

  1. מושבי בונוס אינם זמינים בכל הטיסות ובכל התאריכים. ואם לחדד: סביר להניח שלא יהיו מושבים בונוס פנויים בדיוק בטיסות שתרצו ובתאריכים שתרצו – קל וחומר לשני נוסעים במחלקות הפרימיום. לכן כרטיס הבונוס שתיארתי הוא קודם כל תיאורתי וישים בעיקר כשמזמינים חודשים רבים מראש. ועדיין, מדובר בכרטיס אפשרי שלכל היותר ידרוש קצת גמישות בבחירת הטיסות.
    – – –
  2. המועדון הפיני לא מאפשר לשים כרטיסי בונוס על הולד למספר ימים כמו מועדוני תעופה אחרים. הוא מחייב כרטוס מיידי. לכן – יש סיכון מובנה ברכישת נקודות כי ייתכן ודווקא מושבי הבונוס הרצויים יעלמו מהמלאי בשעות והימים שיעברו עד שייכנסו כל הנקודות לחשבון. מניסיוני נקודות של פינאייר נכנסות לחשבון מהר מאוד לאחר הרכישה, אבל אין לי ניסיון אישי עם קבלת נקודות במתנה מחבר מועדון אחר.
    – – –
  3. חשוב גם לזכור שכרטיסי בונוס אינם צוברים מיילים ו/או כל קרדיט אחר. כלומר, ברכישת כרטיס בונוס בדרך זו אתם מוותרים על כל קרדיט אלטרנטיבי שהייתם צוברים אם הייתם רוכשים את הכרטיס בכסף. בפועל, בכרטיס כזה במחלקת העסקים, מדובר בצבירה של כמה עשרות אלפי מיילים שלהם שווי ריאלי של כמה מאות דולרים. זה שיקול מכריע לנוסעים תכופים רבים אם כי שיקול משני יחסית לנוסעים מזדמנים.
    – – –
  4. כרטיסי בונוס, בדר״כ, יהיו בעלי תנאים גמישים יותר מכרטיסים בכסף. כלומר, במידה ותאלצו לשנות טיסות או לבטל את הנסיעה לחלוטין העלויות הנלוות לכרטיס בונוס יהיו נמוכות משמעותית. משזה נאמר, במקרה של ביטול הכרטיס יחזרו הנקודות לחשבונכם ולא תוכלו לפדות אותן חזרה לכסף כי זה תהליך חד כיווני. יש כאן בעצם פלוס ומינוס.

לסיכום

בחרתי בכוונה במבצע מכירת נקודות של מועדון תעופה קטן יחסית שאינו פופולרי בקרב ישראלים רק כדי להדגים את הכדאיות שברכישת נקודות ושימוש נכון בהן. ניתן למצוא דוגמאות אחרת, וטובות מזו שבחרתי, במסגרת מועדוני תעופה אחרים.

אני לא ממליץ לרכוש נקודות ומיילים, של מועדוני תעופה ומועדוני מלונות, בצורה ספקולטיבית לגמרי ובלי מימוש באופק. זה אולי ישתלם בכל זאת אבל זה, בעיניי, כולל סיכון מיותר של ירידת ערך לאורך זמן (כל עוד אין מימוש). אבל כדאי להכיר את האפשרות ולשים אליה לב כי יש כרטיסי טיסה, וחדרים במלונות, שכדאי הרבה יותר לרכוש בנקודות ומיילים במקום בכסף מזומן. במובן מסוים, אם תרצו, הנקודות והמיילים יוצרים ׳מחיר מקסימום ריאלי׳ לרכישת המוצר – בהנחה שיש זמינות לשימוש בהם.

8 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היי,
    תודה על הפוסט!
    בעניין אחר, cathay pacific מתחילה לטוס לארץ ממרץ איזה כיף! מחיר סופי להונג קונג תיירים -850 דולר, תיירים פלוס 1450 דולר, עסקים 2800 דולר.
    האם יש למישהו נסיון עם תיירים המשודרגת של קטאי? שווה?
    (אין לי שום קשר לחברה, סתם התרגשות…)

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      כן, בהחלט, חדשות ענקיות לשוק המקומי אפילו שדיבורים על פתיחת הקו הזה מתקיימים כבר מעל שנה. ועוד החברה שולחת לת״א את מטוס הדגל שלה, החדש ביותר בצי, ה-A350. מדהים.

      המחירים שכבר זמינים עכשיו אינם שוברי-שוק, מה שעשתה בזמנו היינאן איירליינס כשהיא נכנסה לת״א, אבל הם בהחלט אטרקטיביים ומציעים תמורה גבוהה יותר לעומת אלעל. אני חושב שזו הייתה החלטה נכונה מצד קתאי לא להוריד את המחירים לריצפה. כבר היום החברה מכרה אלפים רבים של כרטיסים לת״א וממנה – אין לי ספק.

      מחלקת תיירים-פרימיום של קתאי מעולה. אחת ממחלקות ה-PE הטובות ביותר בעולם, נקודה. אין מה להשוות בינה לבין המוצר שמציעה אלעל. שווה הפרש של מעל 50% לעומת כרטיס במחלקת התיירים? שאלה קשה מאוד, את האמת, אבל מהמוצר עצמו לא תתאכזב.

      הגב
  2. אורן

    בשעה טובה. תחרות תמיד טובה ובפרט כשמדובר בטיסה ישירה להונג קונג במוצר טוב בהרבה ממה שמציעה אל על.
    כל זאת עוד לפני שנכנסו לאפשרויות של טיסות ההמשך באמצעות קתאי.

    הגב

השאר תגובה